Obowiązki płatnika z tytułu wypłaty dywidendy. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.89.2024.3.MS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.89.2024.3.MS

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika z tytułu wypłaty dywidendy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 16 kwietnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

…sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością utworzoną zgodnie z przepisami polskiego Kodeksu spółek handlowych, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 22 listopada 2016 r. pod numerem KRS. Zgodnie z Umową spółki, siedziba spółki znajduje się w …. Pierwszy rok podatkowy Spółki trwał od 18 listopada 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. Kolejne lata podatkowe odpowiadają rokowi kalendarzowemu.

Od momentu założenia Spółki do chwili obecnej wyłącznym członkiem jednoosobowego zarządu (prezesem zarządu) spółki był/jest Pan …, mający miejsce zamieszkania w Niemczech i podlegający w Niemczech nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Pan …miał od momentu założenia Spółki i ma aktualnie miejsce zamieszkania w Niemczech w rozumieniu art. 4 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90, dalej jako: UPO-PL/DE).

Pan … jako prezes zarządu Spółki w latach 2017-2021 otrzymywał od Spółki wynagrodzenie za pełnienie funkcji w zarządzie. Wynagrodzenie to było wypłacane na podstawie uchwał Nadzwyczajnego Zgromadzania Wspólników Spółki.

Stwierdzono, że na podstawie art. 16 ust. 1 UPO-PL/DE, wynagrodzenie Pana …za pełnioną funkcję w zarządzie spółki mającej siedzibę w Polsce, może być opodatkowane w Polsce. W związku z powyższym od wypłacanego Panu … wynagrodzenie za lata 2017-2021 został przez Spółkę obliczony i zapłacony do właściwego urzędu skarbowego/na mikrorachunek podatkowy zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych (tzw. podatek u źródła) według stawki 20%.

W odniesieniu do lat 2016-2018 Krajowy Urząd Podatkowy w … wszczął wobec Pana… kontrolę. W kontroli uczestniczył Wydział kontroli ds. transakcji zagranicznych działający przy Krajowym Urzędzie Podatkowym. W ramach kontroli wyniknęły fakty, które w zakresie podatków mają wpływ na Spółkę.

W ramach tej kontroli ustalono, iż w kontrolowanym okresie nieliczne czynności zarządcze były wykonywane przez Pana…  w Polsce, były one bowiem wykonywane z Niemiec. Tym samym kontrolujący Urząd wyszedł z założenia, że Spółka posiadała miejsce zarządu w Niemczech i tym samym podlegała nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie tego kraju (zgodnie z wewnętrznymi przepisami niemieckimi).

Wnioskodawca wskazuje, że powyższe ustalenia należy odnieść także do lat 2019-2021, gdyż w tych latach sprawowanie przez Pana… zarządu w Spółce odbywało się na takich samych zasadach (w taki sam sposób) jak w latach objętych kontrolą niemieckiego Urzędu kontrolującego. W latach 2019-2021 miejsce (faktycznego) zarządu spółki … znajdowało się w Niemczech.

Nieograniczony obowiązek podatkowy Spółki w Niemczech ma wpływ na miejsce (kraj) opodatkowania wynagrodzenia Pana… za pełnienie funkcji w zarządzie Spółki (opodatkowanie w kraju siedziby/rezydencji podatkowej Spółki). W związku z ustaleniem, że Spółka jest rezydentem podatkowym Niemiec (tj. podlega w Niemczech nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu), wystąpiła kolizja na tle rezydencji podatkowej spółki w latach 2017-2021. Należy bowiem zauważyć, że Spółka podlegała w tym okresie również nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce z uwagi co najmniej na przesłankę siedziby na terytorium Polski.

Rozstrzygnięcie ww. kolizji powinno nastąpić na podstawie art. 4 ust. 3 UPO-PL/DE. Zgodnie z tym przepisem o miejscu siedziby spółki (rezydencji podatkowej) decyduje miejsce faktycznego zarządu.

Z uwagi na okoliczność, że miejsce faktycznego zarządu Spółki znajdowało się w Niemczech, Spółka była rezydentem podatkowym Niemiec (tj. w Niemczech miała siedzibę dla celów podatkowych). W związku z powyższym zapłacenie w Polsce podatku u źródła od wynagrodzenia wypłacanego przez Spółkę Panu …nie było zasadne. Zgodnie z art. 16 ust. 1 UPO-PL/DE, prawo opodatkowania tego wynagrodzenia przysługiwało Niemcom.

Pan… wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w … z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (tzw. podatku u źródła) w wysokości 20%, zapłaconego od wynagrodzenia wypłacanego Panu … przez Spółkę w latach 2017-2021. Naczelnik Urzędu Skarbowego w … po przeprowadzeniu postępowań uznał wnioski za zasadne i wydał decyzje o stwierdzeniu nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych odpowiednio za rok 2017, za rok 2018 oraz za lata 2019-2021.

Podstawą wydania tych decyzji jest okoliczność, że rezydencja podatkowa Spółki w ww. latach podatkowych znajdowała się w Niemczech i w Polsce ww. podatek został zapłacony nienależnie (stał się nadpłatą). Te decyzje nie zostały zaskarżone i uprawomocniły się.

Z uwagi na to, że miejsce faktycznego zarządu Spółki znajdowało się w latach 2016/2017-2021 w Niemczech, Spółka była na podstawie art. 4 ust. 3 UPO-PL/DE rezydentem podatkowym Niemiec (tj. podlegała w Niemczech nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu), to w Polsce Spółka podlegała jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zostało to uwzględnione w złożonych przez Spółkę korektach deklaracji CIT-8.

Spółka wskazuje, że w latach podatkowych 2022-2023 i w chwili obecnej sytuacja faktyczna wygląda tak samo - Pan … sprawuje faktyczny zarząd Spółki z terytorium Niemiec, Spółka na podstawie art. 4 ust. 3 UPO-PL/DE jest rezydentem podatkowym Niemiec (tj. podlega w Niemczech nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). W Polsce Spółka podlega jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Za rok podatkowy 2022 kalkulacja podatku dochodowego od osób prawnych Spółki została przygotowana już z uwzględnieniem okoliczności, że Spółka nie ma rezydencji podatkowej w Polsce (na podstawie art. 4 ust. 3 UPO-PL/DE) i podlega w Polsce jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Również za rok podatkowy 2023 kalkulacja podatku dochodowego od osób prawnych Spółki będzie uwzględniała tę okoliczność.

Pan … jest również jednym ze wspólników Spółki. Planowane jest, że Spółka wypłaci wspólnikom (w tym Panu ) dywidendę. Na moment wypłaty dywidendy Pan …będzie pozostawał rezydentem podatkowym Niemiec. Przed wypłatą dywidendy Spółka zamierza pozyskać od Pana … aktualny certyfikat rezydencji.

Spółka również podkreśla, że na moment wypłaty dywidendy będzie pozostawała rezydentem podatkowym Niemiec (na podstawie art. 4 ust. 3 UPO-PL/DE) i w Polsce będzie podlegała jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Uzupełnienie wniosku:

Na pytania Organu o treści:

1)Czy co najmniej 50% wartości aktywów … sp. z o.o. (dalej: Spółka), bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości?

Wnioskodawca odpowiedział: NIE

Na pytania Organu o treści

2)Czy Spółka posiada na terytorium Polski zakład podatkowy/stałą placówkę w myśl Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90; dalej: Konwencja polsko-niemiecka)?

Wnioskodawca odpowiedział: TAK

Na pytania Organu o treści

3)Jeśli Spółka posiada zakład/stałą placówkę na terytorium Polski, to czy udział, z tytułu którego wypłacana będzie dywidenda Panu…, będzie faktycznie wiązać się z działalnością tego zakładu/stałej placówki w Polsce?

Wnioskodawca odpowiedział:

Rozumiemy, że chodzi o „udział” w rozumieniu art. 10 ust. 5 UPO-PL/DE. W niemieckiej wersji językowej UPO-PL/DE udział oznacza „Bctciligung” (partycypacja, uczestnictwo, udział, nie w sensie: część). Udział, z którego będzie wypłacana dywidenda Panu…, to udział w spółce mającej rezydencję podatkową w Niemczech. Pan … nie posiada zakładu podatkowego w Polsce, który posiadałby udział w spółce wypłacającej dywidendę (spółka …). W związku z tym udział, z którego będzie wypłacana dywidenda Panu …, nie będzie związany z zakładem podatkowym w Polsce. Zyski przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych spółki …są przypisywane zarówno do Polski (w związku z istniejącym zakładem podatkowym tej spółki), jak i do Niemiec. Zyski te są odpowiednio, zgodnie z UPO PL/DE, opodatkowane w Polsce i w Niemczech.

W odniesieniu do tego pytania zwracamy uwagę na Komentarz do art. 10 ust. 5 Konwencji Modelowej OECD, wersja z roku 2017 (pkt 34-35):

34. Paragraph 5 rules out the extra-territorial taxation of dividends, i.e. the practice by which States tax dividends distributed by a non-resident company solely because the corporate profits from which the distributions are made originated in their territory (for example, realised through a permanent establishment situated therein). There is, of course, no question of extra-territorial taxation when the country of source of the corporate profits taxes the dividends because they are paid to a shareholder who is a resident of that State or to a permanent establishment situated in that State.

Tłumaczenie:

34. Ustęp 5 wyklucza eksterytorialne opodatkowanie dywidend, tj. praktykę, zgodnie z którą państwa opodatkowują dywidendy wypłacane przez spółkę niebędącą rezydentem wyłącznie dlatego, że zyski osób prawnych, z których dokonywane są wypłaty, pochodzą z ich terytorium (na przykład zostały zrealizowane za pośrednictwem stałego zakładu znajdującego się na tym terytorium). Nie ma oczywiście mowy o opodatkowaniu eksterytorialnym, gdy państwo źródła zysków osób prawnych opodatkowuje dywidendy, ponieważ są one wypłacane udziałowcowi będącemu rezydentem tego państwa lub stałemu zakładowi położonemu w tym państwie.

35. Moreover, it can be argued that such a provision does not aim at, or cannot result in, preventing a State from subjecting the dividends to a withholding tax when distributed by foreign companies if they are cashed in its territory. Indeed, in such a case, the criterion for tax liability is the fact of the payment of the dividends, and not the origin of the corporate profits allotted for distribution. But if the person cashing the dividends in a Contracting State is a resident of the other Contracting State (of which the distributing company is a resident), he may under Article 21 obtain exemption from, or refund of, the withholding tax of the first-mentioned State. Similarly, if the beneficiary of the dividends is a resident of a third State which had concluded a double taxation convention with the State where the dividends are cashed, he may, under Article 21 of that convention, obtain exemption from, or refund of, the withholding tax of the last-mentioned State.

Tłumaczenie:

35. Ponadto, można argumentować, że takie postanowienie nie ma na celu lub nie może skutkować uniemożliwieniem państwu opodatkowania dywidend podatkiem u źródła w przypadku ich wypłaty przez spółki zagraniczne, jeżeli są one realizowane na jego terytorium. Rzeczywiście, w takim przypadku kryterium obowiązku podatkowego jest fakt wypłaty dywidend, a nie pochodzenie zysków przedsiębiorstw przeznaczonych do wypłaty. Jeżeli jednak osoba wypłacająca dywidendy w Umawiającym się Państwie jest rezydentem drugiego Umawiającego się Państwa (którego rezydentem jest spółka wypłacająca dywidendy), to na podstawie art. 21 może ona uzyskać zwolnienie lub zwrot podatku u źródła w pierwszym wymienionym Państwie. Podobnie, jeżeli beneficjent dywidend ma miejsce zamieszkania łub siedzibę w państwie trzecim, które zawarło umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania z państwem, w którym dywidendy są wypłacane, może on, na podstawie art. 21 tej umowy, uzyskać zwolnienie z podatku u źródła lub zwrot podatku u źródła w ostatnim wymienionym państwie.

Art. 21, o którym mowa powyżej, jest to w UPO-PL/DE art. 22.

Na pytania Organu o treści

Czy Pan … (jako osoba uprawniona do dywidendy) posiada/będzie posiadać w Polsce zakład podatkowy/stałą placówkę w myśl Konwencji polsko-niemieckiej? Jeśli tak, to od kiedy (prosimy wskazać datę).

Wnioskodawca odpowiedział: NIE.

Na pytania Organu o treści

Czy Pan … prowadzi działalność gospodarczą w Polsce przez zakład położony w Polsce, bądź wykonuje wolny zawód w oparciu o stałą placówkę położoną w Polsce? Jeśli tak, to od kiedy (prosimy wskazać datę).

Wnioskodawca odpowiedział: NIE.

Pytanie

Czy w momencie wypłaty dywidendy wspólnikowi Panu … Spółka będzie pełnić funkcję płatnika w Polsce i będzie miała obowiązek pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od tej dywidendy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, w momencie wypłaty dywidendy wspólnikowi Panu ... Spółka nie będzie pełnić funkcji płatnika w Polsce i nie będzie miała obowiązku pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od tej dywidendy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy) - art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, dalej jako: ustawa o PIT).

Jak wskazano, Pan ... (wspólnik Spółki) ma miejsce zamieszkania w Niemczech i podlega w Niemczech nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Sytuacja w tym zakresie nie zmieni się na moment wypłaty dywidendy. W związku z powyższym Pan ...może w Polsce ewentualnie podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Dywidenda wypłacana osobie fizycznej jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% (art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT).

Tę regulację stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 30a ust. 2 ustawy o PIT).

Jak wynika z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust 4d, 5, 10, 12 i 21.

W art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, mowa jest o osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i ich jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej (płatnicy). Jednak należy uwzględnić postanowienia UPO-PL/DE.

Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (art. 10 ust. 1 UPO-PL/DE).

Jednakże takie dywidendy mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

a)5% kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10%,

b)15% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych (art. 10 ust. 2 UPO-PL/DE).

Powyższe postanowienia UPO-PL/DE mają zatem zastosowanie w przypadku, gdy:

·spółka wypłacająca dywidendę jest rezydentem jednego Umawiającego się Państwa,

·osoba uprawniona do dywidendy jest rezydentem drugiego Umawiającego się Państwa.

W takiej sytuacji te postanowienia regulują rozdział jurysdykcji podatkowej między Umawiającymi się Państwami w zakresie opodatkowania dywidendy.

Przy tym określenie osoba oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób (art. 3 ust. 1 lit. b) UPO-PL/DE). Określenie spółka oznacza osobę prawną lub inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną (art. 3 ust. 1 lit. c) UPO PL/DE). Pan ... jest osobą w rozumieniu UPO-PL-DE, Spółka jest natomiast spółką w rozumieniu UPO-PL/DE.

Miejsce zamieszkania/siedzibę (tj. rezydencję podatkową) definiuje art. 4 UPO PL/DE. Jak wskazano, Pan ... (osoba uprawniona do dywidendy) ma i będzie mieć na moment wypłaty dywidendy miejsce zamieszkania (rezydencję podatkową) w Niemczech w rozumieniu art. 4 UPO PL/DE. Spółka ma i będzie mieć na moment wypłaty dywidendy siedzibę (rezydencję podatkową) w Niemczech na podstawie reguły rozstrzygającej zawartej w art. 4 ust. 3 UPO-PL/DE.

Z uwagi na to, że w momencie wypłaty przez Spółkę dywidendy Panu...:

·Spółka będzie posiadała rezydencję podatkową w Niemczech (na podstawie regulacji rozstrzygającej wynikającej z art. 4 ust. 3 UPO-PL/DE),

·Pan ... będzie rezydentem podatkowym Niemiec (będzie miał miejsce zamieszkania w Niemczech na podstawie art. 4 UPO-PL/DE),

- powyższe przepisy art. 10 ust. 1-2 UPO-PL/DE nie znajdą zastosowania. Nie będzie bowiem spełniony warunek różnej rezydencji podatkowej Spółki i Pana .... Spółka i Pan .... będą rezydentami podatkowymi tego samego państwa, tj. Niemiec.

Art. 10 ust. 4 UPO PL/DE stanowi, co następuje: postanowienia ustępów 1 i 2 nie mają zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do dywidend, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność gospodarczą poprzez zakład w nim położony, bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o położoną w nim stałą placówkę, i gdy udział, z tytułu którego wypłaca się dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

Ten przepis znajduje zastosowanie, jeżeli:

  • osoba uprawniona do dywidendy ma miejsce zamieszkania (siedzibę) w Umawiającym się Państwie, uzyskuje ona z drugiego Umawiającego się Państwa (państwa źródła) dywidendy, w państwie źródła prowadzi ona działalność gospodarczą poprzez zakład w nim położony, bądź wykonuje wolny zawód w oparciu o stałą placówkę tam położoną, oraz

·  udział, z którego są wypłacane dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością tego zakładu lub stałej placówki.

W takiej sytuacji dywidendy są kwalifikowane jako zyski przedsiębiorstw (art. 7 UPO-PL/DE), albo też dochody z wykonywania wolnego zawodu (art. 14 UPO-PL/DE), opodatkowane w kraju położenia zakładu podatkowego/stałej placówki.

Na moment wypłaty przez Spółkę dywidendy Panu... te warunki nie będą łącznie spełnione, gdyż: na podstawie art. 4 UPO-PL/DE Pan ... (osoba uprawniona do dywidendy) będzie miał rezydencję podatkową w tym samym państwie, w którym będzie miała rezydencję podatkową Spółka (tj. w Niemczech), Pan ... (osoba uprawniona do dywidendy) nie będzie posiadać w Polsce zakładu podatkowego ani stałej placówki (zakład podatkowy na terytorium Polski będzie posiadała Spółka).

Tym samym w ocenie Spółki, przepis art. 10 ust. 4 UPO-PL/DE również nie będzie miał zastosowania.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 5 UPO PL/DE, jeżeli spółka, której siedziba znajduje się w Umawiającym się Państwie, osiąga zyski lub dochody z drugiego Umawiającego się Państwa, wówczas to drugie Państwo nie może obciążać podatkiem dywidend wypłacanych przez tę spółkę, z wyjątkiem przypadku, gdy takie dywidendy są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym drugim Państwie, lub w przypadku, gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane, faktycznie wiąże się z działalnością zakładu lub stałej placówki położonej w drugim Państwie, ani też obciążać niewydzielonych zysków spółki podatkiem od niewydzielonych zysków, nawet kiedy wypłacone dywidendy lub niewydzielone zyski całkowicie lub częściowo pochodzą z zysków albo dochodów osiągniętych w tym drugim Państwie.

Ten ustęp wprowadza zakaz opodatkowania przez Umawiające się Państwo dywidendy wypłacanej przez spółkę mającą siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, której źródłem są zyski powstałe na terytorium pierwszego Umawiającego się Państwa. Innymi słowy, kryterium opodatkowania dywidendy nie jest pochodzenie (źródło) zysków na jej wypłatę. Z polskiej perspektywy, przepis art. 10 ust. 5 UPO PL/DE zakazuje opodatkowania Polsce dywidendy na podstawie samej przesłanki źródła pochodzenia zysku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z cytowanego przepisu, źródłem nieograniczonego obowiązku podatkowego jest miejsce zamieszkania podatnika w Polsce. Treść tego obowiązku odnosi się natomiast do całości dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez tego podatnika, tj. zarówno dochodów (przychodów) uzyskiwanych w Polsce, jak i zagranicznych.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek ten stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Polski centrum interesów życiowych.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy:

Od dochodów (przychodów) uzyskanych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Na mocy art. 30a ust. 2 ww. ustawy:

Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1–11 oraz 11b–13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, co wynika z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W opisanej przez Państwa sytuacji – wypłaty wspólnikowi mającemu miejsce zamieszkania w Niemczech dywidendy ze Spółki z o.o. – będzie miała zastosowanie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90; dalej: „Umowa”).

Zgodnie z art. 1 ww. Umowy:

Umowa dotyczy osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach.

Jak stanowi art. 3 ust. 1, w rozumieniu Umowy, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej:

a)wyrażenia „Umawiające się Państwo” i „drugie Umawiające się Państwo” oznaczają odpowiednio Rzeczpospolitą Polską lub Republikę Federalną Niemiec i jeżeli są zastosowane w sensie geograficznym dla celów niniejszej umowy – obszar, na terenie którego stosowane jest prawo podatkowe danego państwa;

b)określenie „osoba” oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób;

c)określenie „spółka” oznacza osobę prawną lub inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.

Natomiast, stosownie do art. 4 ust. 1 Umowy:

W rozumieniu niniejszej umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Jednakże zgodnie z art. 4 ust. 3 Umowy:

Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu osoba niebędąca osobą fizyczną ma siedzibę w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ma ona siedzibę w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce jej faktycznego zarządu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. Umowy:

Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być  opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie do art. 10 ust. 2 ww. Umowy:

Jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli właściciel dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

a)5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent;

b)15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Art. 10 ust. 4 ww. Umowy stanowi, że:

Postanowień ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie maja zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do dywidend, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność gospodarczą poprzez zakład w nim położony, bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o położoną w nim stałą placówkę i gdy udział, z którego tytułu wypłaca się dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

W myśl art. 10 ust. 5 ww. Umowy:

Jeżeli spółka, której siedziba znajduje się w Umawiającym się Państwie, osiąga zyski lub dochody z drugiego Umawiającego się Państwa, wówczas to drugie Państwo nie może obciążać podatkiem dywidend wypłacanych przez tę spółkę, z wyjątkiem przypadku, gdy takie dywidendy są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym drugim Państwie, lub w przypadku, gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane, faktycznie wiąże się z działalnością zakładu lub stałej placówki położonej w drugim Państwie, ani też obciążać niewydzielonych zysków spółki podatkiem od niewydzielonych zysków, nawet kiedy wypłacone dywidendy lub niewydzielone zyski całkowicie lub częściowo pochodzą z zysków albo dochodów osiągniętych w tym drugim Państwie.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że Spółka planuje wypłacić wspólnikom (w tym Panu …) dywidendę.

Na moment wypłaty dywidendy:

·Pan… będzie pozostawał rezydentem podatkowym Niemiec. Przed wypłatą dywidendy Spółka zamierza pozyskać od pana … aktualny certyfikat rezydencji,

·Spółka będzie pozostawała rezydentem podatkowym Niemiec i w Polsce będzie podlegała jedynie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Dodatkowo, z uzupełnienia wniosku wynika m.in., że:

·Spółka posiada na terytorium Polski zakład podatkowy/stałą placówkę w myśl Umowy,

·udział, z którego będzie wypłacana dywidenda panu …, nie będzie związany z zakładem podatkowym w Polsce,

·zyski przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych Spółki są przypisywane zarówno do Polski (w związku z istniejącym zakładem podatkowym tej spółki), jak i do Niemiec. Zyski te są odpowiednio, zgodnie z Umową, opodatkowane w Polsce i w Niemczech,

·Pan … nie posiada/nie będzie posiadać w Polsce zakładu podatkowego/stałej placówki w myśl Umowy,

·Pan …. nie prowadzi w Polsce działalności gospodarczej poprzez zakład położony w Polsce, nie wykonuje wolnego zawodu w oparciu o stałą placówkę położoną w Polsce.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz wskazane regulacje prawne, za prawidłowe należy uznać Państwa stanowisko, że w momencie wypłaty dywidendy wspólnikowi Panu... Spółka nie będzie pełnić funkcji płatnika w Polsce i nie będzie miała obowiązku pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od tej dywidendy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy też zaznaczyć, że w postępowaniu interpretacyjnym Organu nie jest możliwe ustalanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, interpretacja indywidualna nie jest też wydawana z uwzględnieniem wyników wcześniejszych postępowań kontrolnych innych organów podatkowych, tak krajowych jak i zagranicznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).