Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.201.2024.2.BM
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 20 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 22 kwietnia 2024 r. (wpływ 23 kwietnia 2024 r.) oraz pismem z 26 kwietnia 2024 r. (wpływ 29 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą niepełnosprawną o znacznym stopniu niepełnosprawności do 31 października 2025 r. na podstawie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności Powiatowego Zespołu do orzekania o niepełnosprawności, (...) z dnia 22 października 2020 r. Nr (...).
Główna chorobą jest choroba przewlekła cukrzyca insulinozależna E-10 oraz inne przewlekłe choroby.
Podczas pobytu w dniu 29 stycznia 2024 r. na SOR (...), a później na Oddziale Diabetologicznym lekarz wydał zlecenie na wyrób medyczny (...) czujnik-sensor 13 szt., które zakupił Pan w dniu 7 lutego 2024 r. w sklepie internetowym (...) na kwotę 994,50 zł.
Otrzymał Pan e-fakturę sprzedaży nr (...) na ww. kwotę z podatkiem VAT 8% z częściową refundacją NFZ. Czujniki - sensory w ilości 13 szt. wystarczą Panu na 6 m-cy.
W lipcu 2024 r. dokona Pan zakupu kolejnych 13 czujników - sensorów na czas do grudnia 2024 r. Wyrób medyczny jest niezbędny do wyeliminowania u Pana częstych spadków cukru i utraty przytomności, połączonych ze śpiączką cukrzycową.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W okresie będącym przedmiotem zapytania tj. w 2024 r. i w okresie zdarzeń przyszłych cały czas uzyskuje Pan dochody podlegające opodatkowaniu z tytułu emerytury, z których to dochodów rozlicza się Pan wspólnie z małżonką Panią M. w ramach PIT-37.
W zdarzeniu obecnym tj. z 2024 r. posiada Pan fakturę sprzedaży (...) na podstawie zamówienia (...) z dnia 7 lutego 2024 r wystawione przez lekarza (...) Oddziału Diabetologicznego. Faktura ta identyfikuje Pana jako kupującego towar (...) – czujnik - sensor w ilości 13 sztuk na łączną kwotę (...) złotych, które pobrał od Pana kurier (...) na rzecz sprzedawcy sklepu (...).
Nabywcą i płatnikiem wskazanego powyżej towaru jest Pan, tj. (...). Są to dane, o których mowa w Pana wniosku zawierające w szczególności: dane identyfikujące Pana jako kupującego i odbiorcę ww. towaru, zaopatrzenia w wyrób medyczny, dane sprzedającego oraz zakupionego przez Pana towaru „(...) czujnik (sensor) w ilości 13 sztuk, za które zapłacił Pan kwotę (...) zł.
W tym miejscu chciał Pan nadmienić, że w tym obecnym zdarzeniu, tj. w 2024 r. w identyczny sposób w lipcu 2024 r. w ten sam sposób dokona Pan zakupu towaru w postaci „(...) - czujnik (sensor) w ilości 12 sztuk w ww. sklepie internetowym, za które zapłaci Pan kwotę, która będzie Panu znana w momencie zakupu.
Wydatki, które zamierza Pan odliczyć, ułatwiają Panu w znacznym stopniu czynności życiowe, które opisuje Pan w swoim wniosku z 21 lutego 2024 r. i Pana funkcjonowanie ma związek z Pana niepełnosprawnością w stopniu „znacznym”.
Przed zabraniem Pana karetką pogotowia ratunkowego na SOR (...), a później, po przekazaniu Pana na Oddział Diabetologiczny, pomiar glikemii dokonywał Pan poprzez ukłucie opuszków palców specjalnym nakłuwaczem 7 razy dziennie, po czym pasek został włożony do glukometru, który pokazywał ilość cukru we krwi. I tak przez (...) lata.
Na podstawie wyniku wspólnie z żoną dobieraliście odpowiednią dawkę insuliny i dawkę węglowodanów tzw. „wymienników węglowodanowych”. Często się zdarzało, że tracił Pan przytomność i wówczas Pana opiekun, tj. żona podawała Panu (...), który podnosił Panu poziom cukru. Niejednokrotnie się zdarzało, że Pana żona wzywała karetkę pogotowia, gdyż nie mógł Pan odzyskać przytomności. I tak się też stało w dniu 28 lub 29 stycznia 2024 r. Pana żona wezwała pogotowie ratunkowe, które przez około godzinę w miejscu zamieszkania doprowadzała Pana do odzyskania przytomności, ponieważ zapadł Pan w „śpiączkę”.
Aby wyeliminować takie epizody, w szpitalu zlecono Panu zakup czujników (sensorów), co zrealizował Pan, opisując powyżej i w Pana wniosku z dnia 21 lutego 2024 r.
Zakup ww. czujników (sensorów) ułatwiają Panu czynności życiowe i funkcjonowanie z Pana niepełnosprawnością i to bardzo. Przede wszystkim „ratują Panu życie”. Przy ich pomocy za pomocą ustawionych alarmów, następuje wcześniejsza sygnalizacja niebezpiecznych spadków w Pana organizmie i można w ten sposób wcześniej zareagować i uzupełnić węglowodany. To nie było możliwe przy stosowaniu pasków, nakłuwaczy, glukometru, czy glukagenu. Kupując czujniki (sensory) Państwo - NFZ nie ponosi kosztów związanych z refundacją pasków do pomiaru cukru, albo znacznie ogranicza zakup pasków, czy też nie ponosi kosztów związanych z refundacją glukagenów.
Uważa Pan, że organ doskonale rozumie o konieczności poniesienia kosztów - wydatków zakupu przez Pana czujników (sensorów), które są Pana ratunkiem.
Wydatki związane z zakupem czujników sensorycznych, które zamierza Pan odliczyć, nie zostały odliczone:
- od kosztów uzyskania przychodów,
- od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c,
- od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku.
Pytanie
Czy zakup czujników sensorycznych, będzie Pan mógł odliczyć w całości od swojego dochodu w PIT-37 za 2024 r., a także w sytuacji tożsamej w latach kolejnych tj. w kolejnych okresach podatkowych w ramach ulgi rehabilitacyjnej?.
Pana stanowisko w sprawie
Wydatki na czujniki sensoryczne będzie Pan mógł odliczyć w całości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.
Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.
Na mocy art. 26 ust. 7a pkt 2a omawianej ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem wyrobów medycznych wymienionych w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 463, 583 i 974) oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, z wyjątkiem pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, chłonnych majtek, podkładów i wkładów anatomicznych.
Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.
Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.
Na mocy art. 26 ust. 7b omawianej ustawy:
Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.
W myśl art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:
1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
Stosownie do art. 26 ust. 7f ww. ustawy:
Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:
1) I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo
b) znaczny stopień niepełnosprawności;
2) II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy albo
b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Zgodnie z art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.
W opisie sprawy przedstawił Pan informacje:
1.Choruje Pan na cukrzyce (cukrzyca insulinozależna E-10) oraz inne przewlekłe choroby.
2.Jest Pan osobą niepełnosprawną o znacznym stopniu niepełnosprawności do 31 października 2025 r. na podstawie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności Powiatowego Zespołu do orzekania o niepełnosprawności z dnia 22 października 2020 r.
3.W lutym 2024 r. poniósł Pan wydatki na zakup w sklepie internetowym (...) czujników (sensorów) w ilości 13 szt., jak również będzie Pan ponosił wydatki na zakup kolejnych 12 szt. sensorów w lipcu 2024 r. oraz w latach następnych.
4.Poniesione wydatki są udokumentowane fakturami. Faktury zawierają Pana dane identyfikacyjne w postaci imienia i nazwiska z adresem zamieszkania identyfikujące Pana jako odbiorcę towaru lub usługi. Zawierają również dane sprzedającego w postaci nazwy wraz z adresem i numerem NIP, rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę do zapłaty.
5.Posiada Pan wskazanie od lekarza prowadzącego (diabetologa) o konieczności prowadzenia samokontroli glikemii.
6.System do ciągłego monitorowania glikemii (czujniki-sensory) stanowią sprzęt niezbędny w rehabilitacji oraz ułatwiają wykonywanie czynności życiowych, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosownie do posiadanej niepełnosprawności (z powodu cukrzycy). System ten zapewnia stały monitoring glikemii, przez co zmniejsza ryzyko wystąpienia przypadków hipoglikemii.
7.Uzyskuje Pan dochody podlegające opodatkowaniu z tytułu emerytury.
Z powołanego wcześniej art. 26 ust. 7a wynika, że odliczeniu mogą podlegać wydatki na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.
Określenie „indywidualny sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne niezbędne w rehabilitacji” oznacza, że ustawodawca zalicza do nich wyłącznie urządzenia, narzędzia techniczne i sprzęt o indywidualnym charakterze, niezbędne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej i ułatwiające tej osobie wykonywanie czynności życiowych, których utrudnienie wykonywania wynika z niepełnosprawności.
Będące przedmiotem zapytania urządzenie tj. system do ciągłego monitorowania glikemii (czujniki-sensory), stanowią sprzęt niezbędny w rehabilitacji oraz ułatwiają wykonywanie czynności życiowych, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosownie do posiadanej niepełnosprawności (z powodu cukrzycy). Z uwagi na choroby współistniejące i konieczność precyzyjnego monitorowania glikemii i podawania insuliny używa Pan systemu do ciągłego monitorowania glikemii (składającym się z czujników - sensorów). System ten zapewnia stały monitoring glikemii, przez co zmniejsza ryzyko wystąpienia przypadków hipoglikemii. Czujniki - sensory w ilości 13 szt. wystarczają Panu na okres 6 miesięcy. Urządzenie to pozwala na ciągłe monitorowanie poziomu cukru bez względu na sytuację, w której znajduje się w danym momencie osoba chora, w przeciwieństwie do zwykłych glukometrów. Urządzenie, które zmniejsza ryzyko negatywnych konsekwencji zdrowotnych, powoduje, że posiada ono indywidualny charakter, związany z Pana niepełnosprawnością, co również oznacza, że posiada ono cechy indywidualnego sprzętu ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz zaprezentowany opis sprawy, stwierdzam, że wydatki poniesione przez Pana na zakup systemu do ciągłego monitorowania glikemii (czujników - sensorów) stanowią wydatki związane z ułatwieniem wykonywania przez Pana czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności mieszczące się w dyspozycji art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wykazał Pan, że ww. sprzęt ułatwia Panu wykonywanie czynności życiowych wynikających z Pana niepełnosprawności. Z uwagi na ścisły związek wskazanych przedmiotów i Pana niepełnosprawności – to wydatki te będzie mógł Pan odliczyć w zeznaniu rocznym za 2024 r. od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jeśli nadal będzie Pan posiadał orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz obowiązujące prawo nie zmieni się, to będzie Pan mógł również dokonać w kolejnych latach odliczenia wydatku poniesionego na zakup czujników (sensorów) jako wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne.
Pana stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz zdarzeniem przyszłym, podanymi przez Pana w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).