Możliwość skorzystania z ulgi na powrót za lata 2021-2023. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.249.2024.3.KF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.249.2024.3.KF

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi na powrót za lata 2021-2023.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 9 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 3 maja 2024 r. (wpływ 3 maja 2024 r.) oraz z 8 maja 2024 r. (wpływ 8 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Posiada Pani obywatelstwo białoruskie. W wieku X lat (2014 r.) otrzymała Pani Kartę Polaka na podstawie swoich korzeni polskich. W 2018 r. wymieniła ją Pani na nową w związku ze zmianą nazwiska – ślub.

We wrześniu 2021 r. przeprowadziła się Pani do Rzeczypospolitej Polskiej w związku z sytuacją polityczną. Do tego czasu mieszkała Pani na stałe na Białorusi.

Pracowała Pani na umowie o pracę od września 2021 r. W listopadzie 2023 r. zmieniła Pani formę zatrudnienia na umowę zlecenia oraz ma Pani działalność gospodarczą od grudnia 2023 r. – (…) (forma opodatkowania – zasady ogólne).

W 2022 r. wymieniła Pani Kartę Polaka na Kartę Pobytu Stałego. Zamierza Pani złożyć wniosek o przyznanie obywatelstwa Rzeczypospolitej Polskiej.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W celu doprecyzowania stanu faktycznego, udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

1)W jakim celu przyjechała Pani do Polski we wrześniu 2021 r.? Czy powodem tym była chęć zamieszkania na stałe na terytorium Polski?

Odp.: Przyjechała Pani do RP celem zamieszkania na stałe na terytorium RP.

2)Czy w związku z przyjazdem do Polski we wrześniu 2021 r. przeniosła Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej swoje centrum interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych)?

Odp.: Tak, przyjechała Pani z rodziną (mąż), o zatrudnieniu w Polsce umówiła się Pani jeszcze przed wyjazdem z Białorusi.

3)Czy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu?

Odp.: Tak, podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

4)W którym państwie po przyjeździe do Polski miała Pani bliższe relacje rodzinne?

Odp.: W Polsce mieszka Pani z mężem na stałe, rodzice zostali na Białorusi, dzieci Pani nie ma.

5)Z którym państwem czuła Pani bliższą więź po przyjeździe do Polski?

Odp.: Rzeczpospolita Polska.

6)W którym państwie wykazywała Pani większą aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, gospodarczą itp. i czym się to konkretnie objawiało po przyjeździe do Polski?

Odp.: W Polsce – pracuje Pani tutaj, prowadzi działalność gospodarczą, planuje Pani wziąć kredyt na własne mieszkanie.

7)W którym państwie realizowała Pani swoje zainteresowania, hobby, wypoczynek itp. po przyjeździe do Polski?

Odp.: W Polsce – pracuje Pani i odpoczywa tutaj.

8)Czy, a jeśli tak – to w którym państwie, po przyjeździe do Polski – miała Pani większe zobowiązania handlowe i gospodarcze (np. z tytułu korzystania z mediów, ubezpieczeń, kredytów, pożyczek, różnego rodzaju umów) i jakiego rodzaju to były zobowiązania?

Odp.: Kupiła Pani w Polsce towar na raty – koniec spłaty rat listopad 2024 r. Korzysta Pani z mediów (komunikacja komórkowa, Internet) oraz ubezpieczeń w Polsce.

9)Czy, a jeśli tak – to w którym państwie, po przyjeździe do Polski – korzystała Pani ze służby zdrowia, pomocy społecznej itp. i czym się to objawiało?

Odp.: Tylko w Polsce – chodzi Pani do przychodni, robiła Pani badania w szpitalu, posiada Pani kartę (…).

10)Czy posiada Pani certyfikat rezydencji z Białorusi, tj. zaświadczenie o Pani miejscu zamieszkania dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania, jeśli tak prosimy wskazać jaki okres obejmuje ten certyfikat?

Odp.: Nie posiada Pani takiego certyfikatu.

11)Czy posiada Pani inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską do dnia zmiany miejsca zamieszkania na terytorium Polski (np. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zeznania podatkowe, umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy lub inne – prosimy wskazać jakie i jaki okres obejmują)?

Odp.: Tak, posiada Pani książkę pracy – obejmuje 2018-2021 r., wyciągi bankowe – 2012-2021 r.

Pytania

Czy może Pani korzystać z ulgi na powrót – art. 21 ust. 43 pkt 3 ustawy o PIT? Jeżeli tak, czy jest możliwość przeliczenia Pani podatków w latach poprzednich (2021-2023)?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, może Pani skorzystać z ulgi na powrót zgodnie z art. 21 ust. 43 ustawy o podatku dochodowym – nie miała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed 2021 r. – mieszkała Pani na terytorium Republiki Białorusi. Posiadała Pani Kartę Polaka od 2014 r. (wymiana w 2018 r.), w chwili obecnej posiada Pani Kartę Pobytu Stałego. Nie korzystała Pani uprzednio z ww. ulgi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

– w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

1)

2)

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

1)

2)

3)

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia – w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ww. ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Ulga, o której mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Dla zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego jest więc istotne, aby przeniesienie miejsca zamieszkania miało miejsce po 31 grudnia 2021 r.

Przy czym, w świetle przepisów regulujących omawiane zwolnienie, znaczenie ma takie przeniesienie miejsca zamieszkania, w wyniku którego podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (zmiana rezydencji podatkowej). Wprost stanowi o tym art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z wniosku wynika natomiast, że zmiana przez Panią miejsca zamieszkania na terytorium Polski, o której mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie nastąpiła po dniu 31 grudnia 2021 r., lecz jeszcze w 2021 r.

Od września 2021 r. Pani centrum interesów osobistych i gospodarczych nie znajdowało się w innym kraju niż Rzeczpospolita Polska. Przyjechała Pani do Polski z zamiarem zamieszkania w Polsce na stałe. Do Polski przyjechała Pani razem z najbliższą rodziną (ze swoim mężem). W Polsce również od września 2021 r. rozpoczęła Pani aktywność zarobkową podejmując zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę i aktywność tę kontynuowała Pani w 2023 r. zmieniając formę zatrudnienia na umowę zlecenie, a następnie w grudniu 2023 r. rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej – (…). Po przyjeździe do Polski aktywność społeczną, kulturalną itp. wykazywała Pani w Polsce. Tutaj realizowała Pani również swoje zainteresowania, hobby i wypoczynek. Korzystała Pani z polskiej służby zdrowia. W Polsce również zaciągała Pani zobowiązania (zakup towaru na raty, media – telefon, Internet, ubezpieczenia). Planuje Pani wziąć kredyt na własne mieszkanie.

Przedstawione przez Panią okoliczności wskazują zatem jednoznacznie, że przeniosła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed 31 grudnia 2021 r., a dokładnie z chwilą przyjazdu do Polski we wrześniu 2021 r.

Powyższe oznacza, że niezależnie od spełnienia pozostałych przesłanek nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Pani przypadku zmiana miejsca zamieszkania nie nastąpiła bowiem po dniu wskazanym w art. 53 ustawy zmieniającej, tj. po 31 grudnia 2021 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).