Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.227.2024.2.AWO
Temat interpretacji
Możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na montaż instalacji fotowoltaicznej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 20 marca 2024 r. (wpływ 20 marca 2024 r.) oraz 26 marca 2024 r. (wpływ 26 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Budynek mieszkalny mieszczący się pod adresem A., ul. B. 1, stanowiący Pani własność, wybudowany [został - przypis organu] w 2021 r.
Do marca 2022 r. doprowadzony [został - przypis organu] do stanu użytkowego z zamontowanym ogrzewaniem podłogowym, instalacją wodno-kanalizacyjna, instalacją elektryczna, rekuperacją, zakupioną jednostką grzewczą pompy ciepła (samo uruchomienie nastąpiło 13 maja 2022 r.), zamontowanym ociepleniem poddasza, podpisaną kompleksową umową na dostawę wody i energii elektrycznej. Jedynie nie wykonano elewacji zewnętrznej z ociepleniem (materiały na ten cel zakupione zostały końcem 2021 r.).
W kwietniu 2022 (końcem miesiąca) dokonano montażu instalacji fotowoltaicznej 7,6 kwh na gruncie i połączono z instalacją elektryczną budynku.
Budynek ostatecznie [został - przypis organu] oddany do użytkowania w czerwcu 2023 r.
W uzupełnieniu wniosku - w odpowiedzi na następujące pytania - doprecyzowała Pani, że:
1)Czy prawidłowo odczytujemy, że przedmiotem Pani pytania jest możliwość odliczenia wydatków na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w zeznaniu za rok 2023?
W zapytaniu wskazała Pani na chęć dokonania odliczenia wydatków na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w roku 2023, ponieważ w tym roku doszło do złagodzenia stanowiska w tej sprawie. Jeśli jednak właściwym jest rok 2022, bo wówczas poniosła Pani wydatki, to nie widzi Pani przeszkód dokonania korekty za ten właśnie rok. Jednak, nie to zagadnienie jest istotne w Pani wniosku. Głównym celem Pani zapytania nie jest określenie roku, w którym mogłaby Pani dokonać korekty rozliczenia, ale czy w ogóle może Pani - w Pani sytuacji - skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej.
2)Kiedy - prosimy, żeby podała Pani datę - doszło do faktycznego zakończenia budowy opisanego we wniosku budynku?
3)Od kiedy użytkuje Pani ten budynek? W jaki sposób go Pani użytkuje od tej daty oraz co potwierdza to użytkowanie?
Do faktycznego zakończenia budowy budynku objętego wnioskiem doszło przed 31 grudnia 2021 r., to znaczy do tej daty budynek był w całości wybudowany z zamontowanymi przegrodami zewnętrznymi (okna, drzwi, rolety). Następnie, przed 30 marca 2022 r., posiadał już ocieplenie poddasza, wszystkie przewidziane instalacje wewnętrzne (elektryczną, wodno‑kanalizacyjną, ogrzewanie podłogowe oraz sanitarną), wylewki, tynki, rekuperację. W tym czasie pozostało jedynie położenie paneli podłogowych, malowanie ścian oraz podpięcie zakupionej jeszcze w 2021 r. jednostki pompy ciepła (dokonane 13 maja 2022 r. - z uwagi, że taki termin ustalono z wykonawcą w trakcie montażu rekuperacji) oraz ocieplenia zewnętrznego elewacji (materiał na ten cel był zakupiony już zimą 2021 r., jednak z uwagi na problemy z ekipą od rolet (błędy montażowe, których poprawy zakończyły się ostatecznie około czerwca 2022 r.), nie było możliwości wykonania elewacji.
Budynek był na bieżąco użytkowany. Codziennie w tamtym czasie, w trakcie wykonywania ostatecznego wykańczania wnętrz tego budynku (całodniowe przebywanie członka rodziny nadzorującego prace wykończeniowe i Pani (po zakończeniu pracy zawodowej), przygotowywanie i spożywanie posiłków, korzystanie z mediów (woda, energia elektryczna), czego dowodem mogą być rachunki za energię elektryczną i wodę z kanalizacją, pobierane wówczas w tym budynku). We wrześniu 2022 r. zakończyła Pani ostatecznie wykańczanie wszystkich pomieszczeń budynku (łącznie z umeblowaniem). Jednak formalną zgodę na użytkowanie od PNB [najprawdopodobniej - Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego - przypis organu] uzyskała Pani dopiero 2 czerwca 2023 r. z uwagi na dodatkowe formalności związane m.in. ze zmianą numeru działki, na której budynek się znajduje - w związku z budową drogi w jej obrębie. Nie wie Pani, co jeszcze mogłaby Pani wskazać, jako potwierdzenie bieżącego użytkowania tego budynku mieszkalnego w tamtym czasie. Nadmienia Pani, że instalacja fotowoltaiczna nie była przewidziana w projekcie budowlanym przedmiotowego budynku, zdecydowała się Pani na jej montaż w tamtym czasie z uwagi na chęć zdążenia jej zamontowania na „starych” zasadach prosumenckich.
4)Czy w momencie ponoszenia przez Panią wydatków budynek, o którym mowa we wniosku, był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, tj. (…)?
W momencie ponoszenia przez Panią kosztów na montaż instalacji fotowoltaicznej (do montażu doszło dokładnie w dniach 27-29 kwietnia 2022 r.) - faktura VAT numer (...) (końcowa) wystawiona przez firmę montującą instalację: (...) z datą 4 maja 2022 r. - budynek, z którym instalacja została połączona, był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt. 2a ustawy Prawo budowlane, to jest był to budynek wolnostojący służący zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych. W tym przypadku cały budynek stanowił wówczas - i nadal stanowi - jeden lokal mieszkalny bez jakichkolwiek lokali użytkowych na inne cele.
5)Czy budynek, o którym mowa we wniosku, nadal stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?
Budynek, o którym mowa we wniosku, nadal stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny, zamieszkały przez Panią i członków Pani rodziny - w rozumieniu art. 3 Prawo budowlane.
6)Czy płaci Pani podatek od nieruchomości od tego budynku? Jeżeli tak, to od kiedy?
W związku z tym, że budynek znajduje się na działce rolnej (jest Pani rolnikiem), opłaca Pani podatek rolny, w tym za działkę, na której znajduje się przedmiotowy budynek mieszkalny, w tym osobno wyszczególnione w decyzji za teren wyłączony z produkcji rolnej pod przedmiotowy budynek i dojazd do niego.
W tej formie opłaca Pani podatek od 2023 r. Na decyzji podatkowej Burmistrza (...) z (...) 2023 r. figuruje wpis :
„podatek od nieruchomości (po zaokrągleniu)” tożsamy (po zaokrągleniu) z wysokością podatku za przedmiotowy teren wyłączony z produkcji rolnej pod budynek i dojazd do niego. Na dzień wystawienia decyzji podatkowej za 2022 r., tj. 3 lutego 2022 r. - w decyzji podatkowej, - brak jest wydzielenia wyżej wskazanej nieruchomości, ponieważ budynek i teren wyłączony pod budynek i dojazd nie były wprowadzone jeszcze do systemu ewidencji gruntów i budynków.
7)Kiedy (w jakiej dacie) wystawione zostały faktury dotyczące:
•zakupu instalacji fotowoltaicznej?
•montażu instalacji fotowoltaicznej?
Faktura VAT końcowa za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej (łącznie) wystawiona została 4 maja 2022 r. na kwotę 23.000 zł, wcześniej otrzymywała Pani Fakturę VAT zaliczkową/cząstkową na zakup i montaż przedmiotowej instalacji numer (...) na kwotę 10.000 zł z 8 marca 2022 r., po zawarciu umowy z firmą (...) 4 marca 2022 r. (łączna wartość instalacji 33.000 zł). Termin zawarcia umowy był podyktowany koniecznością złożenia do (...) wniosku o przyłączenie instalacji przed końcem marca 2023 r.
8)Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?
9)Czy każda z faktur została wystawiona na Pani dane? Jeśli nie, prosimy żeby Pani wskazała na kogo (na czyje dane) każda z faktur została wystawiona? W przypadku, gdy faktura została wystawiona na dane Pani małżonka, prosimy żeby Pani wskazała:
•Czy w Pani małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?
•Od jakiej daty obowiązuje w Pani małżeństwie ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?
•Czy opisany budynek stanowi składnik Państwa majątku wspólnego?
Obie Faktury VAT zostały wystawione przez ten sam podmiot: (...), będącym podatnikiem VAT.
Każda faktura została wystawiona na Pani dane, z tym, że wówczas Pani adres do doręczeń widniejący na Fakturach VAT, to Pani poprzedni adres meldunkowy, czyli B. 2, (...) A..
Budynek, którego wniosek dotyczy stanowi Pani wyłączną własność.
10)A. Czy prace stanowiące przedmiot Pani pytania obejmowały również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów? B. Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów uwzględniła Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Prace stanowiące przedmiot Pani zapytania nie obejmowały utylizacji usuwanych elementów, bo takich czynności nie wymagały. Żadnych elementów nie usuwano i nie utylizowano. Nie uwzględniała więc Pani takich wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Dotychczas nie korzystała Pani też z takiej ulgi.
Pani wniosek wynika z faktu, że chce Pani uzyskać pewność, czy taka ulga Pani przysługuje.
Ponadto, w uzupełnieniu tym wskazała Pani również, że:
•Pani formą opodatkowania był podatek od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali podatkowej - zarówno w roku 2022, jak i roku 2023,
•na dzień planowanego dokonania odliczenia (złożenia korekty zeznania) będzie Pani właścicielem opisanego budynku,
•instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie opisanemu we wniosku budynkowi i wyłącznie ten budynek zaopatruje w energię elektryczną. Nadwyżka jest natomiast - standardowo - przesyłana do sieci energetycznej,
•instalacja jest posadowiona na gruncie na działce, na której znajduje się budynek, kilkanaście metrów za budynkiem, z uwagi na chęć uniknięcia naruszenia pokrycia dachu budynku (blacha na rąbek),
•przed montażem instalacji fotowoltaicznej, energię elektryczną na potrzeby użytkowania budynku, o którym mowa we wniosku, pozyskiwała Pani w całości z sieci energetycznej (posiadała Pani od października 2021 r. podpisaną umowę kompleksową na dostawy energii elektrycznej z (...)),
•wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały przez Panią poniesione w celu ulepszenia, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną z sieci energetycznej na potrzeby ogrzewania budynku i ciepłej wody użytkowej przedmiotowego budynku mieszkalnego. Uważa więc Pani, że wypełnia Pani punkty: a i/lub d w myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r., o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej emisyjności budynków. Nie jest Pani specjalistą w ocenie prawnej, który z wyżej wskazanych punktów lepiej odzwierciedla sytuację (być może oba - nie jest Pani w stanie tego ocenić). Jednak: „zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będący właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Przepisy definiują przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako działania mające na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania budynku. W świetle tych przepisów, instalacja paneli fotowoltaicznych, które przyczyniają się do zmniejszenia zużycia energii z sieci, może być uznana za działanie termomodernizacyjne. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 września 2023 r. znak 0111-KDSB2-1.4011.279.2023.2JJ, z której wynika, że instalacja fotowoltaiczna może być uznana za przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Oznacza to, że wydatki poniesione na montaż paneli fotowoltaicznych mogą podlegać odliczeniu w ramach ulgi termo modernizacyjnej”. (...)
•instalacja fotowoltaiczna, będąc dodatkowym źródłem energii odnawialnej, wpływa znacząco na zmniejszenie zużycia przez budynek energii z sieci energetycznej (nie była planowana projekcie budynku),
•wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej nie zostały, ani nie zostaną zaliczone przez Panią do kosztów uzyskania przychodu,
•wydatki te nie zostały i nie zostaną też odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
•wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej nie będą i nie były uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna). Nie korzystała Pani w roku 2022, ani roku 2023 z żadnych ulg,
•wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej nie zostały i nie zostaną Pani zwrócone w żadnej formie,
•nie otrzymała Pani żadnego dofinansowania ze środków NFOŚiGW, ani WFOSiGW, ponieważ w momencie zakończenia inwestycji program dofinansowania w wydaniu III był zamknięty, a na wersję IV nie kwalifikowała się Pani, bo nie była Pani i nie jest Pani prosumentem w systemie net-biling,
•wydatki na zakup i montaż instalacji poniosła Pani z Pani osobistego majątku.
Pytanie
Czy przysługuje Pani ulga termomodernizacyjna w zeznaniu podatkowym za rok 2023, pozwalająca odliczyć koszty poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznej na gruncie - połączonej z budynkiem - do której doszło w kwietniu 2022 r. (przed oddaniem budynku do użytku, które ostatecznie nastąpiło w czerwcu 2023), [która to - przypis organu] instalacja nie była przewidziana w projekcie budowlanym, a jej montaż spowodował (ostatecznie) znaczne obniżenie wskaźnika zapotrzebowania energetycznego budynku w stosunku do zakładanego w projekcie budowlanym?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, ulga termomodernizacyjna na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej Pani przysługuje.
Wskazała Pani, że Minister Finansów wydał 30 marca 2023 r. nowe objaśnienia podatkowe (znak DD3.8203.1.2021), w których zmienił dotychczasowe stanowisko w tej sprawie, według którego [źródło: ...]:
(…) istnieje możliwość korekty deklaracji podatkowej uwzględniającej termomodernizację dla budynku nie oddanego do użytku, gdyż - Kryterium „oddania budynku do użytkowania” nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsce formalne oddanie do użytkowania.
Podkreśliła Pani, że zgodnie z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedsięwzięcie termomodernizacyjne to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554), a zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne, tj. przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Są to (m.in.):
•ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),
•montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).
Pani wątpliwość budzi m.in. możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w opisanym we wniosku budynku.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 marca 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Z powyższego względu, przedstawienie przez Podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Z treści złożonego przez Panią uzupełnienia wniosku wynika, że:
•faktura VAT (zaliczkowa/cząstkowa) na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej została wystawiona 8 marca 2022 r. [w uzupełnieniu wniosku, w odniesieniu do tej faktury, posługuje się Pani określeniem: „z 8 marca 2022 r.” - przypis organu],
•faktura VAT końcowa za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej (łącznie) wystawiona została 4 maja 2022 r.,
•umowę - w przedmiocie wyżej wskazanych wydatków - zawarła Pani 4 marca 2022 r.
Ponadto:
•wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały przez Panią poniesione w celu ulepszenia, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną z sieci energetycznej na potrzeby ogrzewania budynku i ciepłej wody użytkowej przedmiotowego budynku mieszkalnego,
•instalacja fotowoltaiczna, będąc dodatkowym źródłem energii odnawialnej wpływa znacząco na zmniejszenie zużycia przez budynek energii z sieci energetycznej,
•przed montażem instalacji fotowoltaicznej, energię elektryczną na potrzeby użytkowania budynku, o którym mowa we wniosku, pozyskiwała Pani w całości z sieci energetycznej.
Odpowiedź na zadane przez Panią pytanie wymaga również przywołania następujących okoliczności (informacje podane przez Panią we wniosku oraz jego uzupełnieniu):
•od października 2021 r. ma Pani podpisaną umowę kompleksową na dostawy energii elektrycznej,
•do marca 2022 r. opisany budynek doprowadzony został do stanu użytkowego z zamontowanym ogrzewaniem podłogowym, instalacją wodno-kanalizacyjną, instalacją elektryczną, rekuperacją, zakupioną jednostką grzewczą pompy ciepła (samo uruchomienie nastąpiło 13 maja 2022 r.), zamontowanym ociepleniem poddasza, podpisaną kompleksową umową na dostawę wody i energii elektrycznej.
Co równie ważne, wyjaśniła Pani, że:
•do faktycznego zakończenia budowy budynku objętego wnioskiem doszło przed 31 grudnia 2021 r. (do tej daty budynek był w całości wybudowany z zamontowanymi przegrodami zewnętrznymi (okna, drzwi, rolety)),
•przed 30 marca 2022 r. posiadał już ocieplenie poddasza, wszystkie przewidziane instalacje wewnętrzne (elektryczną, wodno-kanalizacyjną, ogrzewanie podłogowe oraz sanitarną), wylewki, tynki, rekuperację,
•budynek był na bieżąco użytkowany/codziennie [użytkowany - przypis organu] w tamtym czasiew trakcie wykonywania ostatecznego wykańczania wnętrz tego budynku (m.in. przygotowywanie i spożywanie posiłków, korzystanie z mediów (woda, energia elektryczna), czego - jak Pani wskazała - dowodem mogą być rachunki za energię elektryczną i wodę z kanalizacją).
Zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 26 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (drugie zdanie tego przepisu):
Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Konfrontując zatem powyższe okoliczności z zajętym przez Panią stanowiskiem w sprawie oraz informacjami, że:
•faktura VAT końcowa za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej (łącznie) wystawiona została 4 maja 2022 r.,
•w momencie ponoszenia przez Panią kosztów na montaż instalacji fotowoltaicznej (do montażu doszło w dniach 27-29 kwietnia 2022 r.) budynek, z którym instalacja została połączona, był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt. 2a ustawy Prawo budowlane
– przyjmuję, że mogła Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wskazanych we wniosku wydatków.
Zaznaczam jednak, że na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Z tego też względu, wskazane wydatki powinna Pani wykazać w ramach ulgi termomodernizacyjnej począwszy od zeznania podatkowego składanego za rok 2022. Jeśli w zeznaniu tym dokona Pani odliczenia jedynie części poniesionych wydatków - z uwagi na wysokość osiągniętych dochodów - to na podstawie art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie miała Pani takie prawo również w kolejnych latach (nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek).
Skoro więc zadane przez Panią pytanie dotyczy określenia, czy może Pani skorzystać (w odniesieniu do opisanych wydatków) z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2022 i roku tym (2022 r.) uzyskała Pani dochód podlegający opodatkowaniu, to Pani stanowisko oceniam jako nieprawidłowe, gdyż ma Pani prawo do skorzystania z tej ulgi, jednakże w zeznaniu składanym za rok 2022 lub począwszy od zeznania składanego za rok 2022 (w opisanym wyżej przypadku).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).