Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.237.2024.3.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.237.2024.3.MK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 27 kwietnia 2024 r. i 2 maja 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W styczniu 2022 r. wystawiona została faktura w wysokości 40 847 zł 76 gr za instalację fotowoltaiczną, która została zamontowana na budynku mieszkalnym 4 marca 2022 r. W  lutym 2022 r. w budynku zakończył się biały montaż (dziennik budowy). W dniu 25 lutego 2022 r. została zawarta umowa na świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej wraz z przejściem na rozliczenie prosumenckie z dnia 28 marca 2022 r. Umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków została zawarta w dniu 1 marca 2022 r. W dniu 28 marca 2022 r. przez Urząd Gminy … został nadany numer porządkowy: ul. … . W 2022 r. Wnioskodawca nie mógł zakończyć oficjalnie budowy, choć część mieszkalna była już wykończona i użytkowana, ze względu na zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego. Zmiany te pozwoliły Mu na złożenie wniosku o projekt zamienny w celu zmiany wiaty na garaż. Przez to wydłużył się okres oddania budynku do użytku. Zatwierdzenie projektu zamiennego nastąpiło 8 maja 2023 r. przez PINB Powiatu … . Zgłoszenie o zakończeniu budowy wpłynęło do PINB w dniu 22 sierpniu 2023 r.

Budynek był w 2022 r. zamieszkały i użytkowany. Wszystkie umowy (prąd i woda) zawarte zostały do celów użytkowych przez mieszkańców, a nie na czas budowy. Poza przedstawionym powyżej problemem z przedłużeniem się budowy (wynikającym ze zmiany planu zagospodarowania przestrzennego i złożenia wniosku o projekt zamienny), tak wczesny termin zamontowania instalacji fotowoltaicznej i termin jej zgłoszenia został podyktowany przede wszystkim zmieniającymi się w tym czasie ogólnopolskimi warunkami rozliczenia prosumenta w firmach dostarczających energię. Gdyby Wnioskodawca instalował instalację fotowoltaiczną po 31 marca 2022 r. warunki rozliczeniowe, które otrzymałby z firmy energetycznej byłyby bardzo niekorzystne. Wnioskodawca nadmienia, że budynek został wyposażony w takie urządzenia, aby obniżyć charakterystykę energetyczną zgodnie z wymogami prawnymi.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, że jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej.

Jest współwłaścicielem nieruchomości, tj. gruntu i budynku mieszkalnego, w którym przeprowadzono przedsięwzięcie. Nabył nieruchomość na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr … z dnia 19 listopada 2019 r., będąc w związku małżeńskim z … . Nabycie dokonano do majątku objętego wspólnością ustawową małżeńską.

Inwestycja polegająca na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznej dotyczy budynku jednorodzinnego nowo wybudowanego.

Zgodnie z warunkami technicznymi …, które podnoszą wymagania nowo stawianym budynkom dotyczące zwiększenia izolacji cieplnej ścian i przegród oraz wprowadzają wymóg wykorzystywania energii ze źródeł odnawialnych (przepisy te mają na celu realizację unijnej polityki w zakresie niskiej emisji, zwiększenia efektywności energetycznej budynków) –budynek został wyposażony w trakcie postępowania budowy, w takie urządzenia, jak: pompa ciepła, wentylacja mechaniczna oraz instalacja fotowoltaiczna. W projekcie budowlanym budynku w dziale „…” jest zapisane, że: „…”.

Dla budynku po zakończeniu budowy wymagane było złożenie zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego do PINB w … .

Do dnia 4 lutego 2022 r. wykonano ułożenie dachu, stolarkę okienną i drzwi wejściowe. Stan surowy zamknięty zakończono. W dniu 7 kwietnia podczas kontroli budynku kierownik budowy stwierdził, że do tego czasu wykonano tynki wewnętrzne wraz z instalacją elektryczną, wykonano instalację wodno-kanalizacyjną plus c.o. i trwał etap wykończenia wnętrz (ułożenie mebli i urządzenie pomieszczenia do zamieszkania). Dnia 28 marca 2022 r. przez urząd Gminy … został nadany numer porządkowy: ul. … . Od połowy kwietnia 2022 r. budynek był już użytkowany. Koniec budowy datowany jest na 21 sierpnia 2023 r. ze względu na to, że w międzyczasie zmienił się plan zagospodarowania przestrzennego. Dzięki temu Wnioskodawca mógł dokonać zmiany w projekcie (wiata garażowa przekształcona na garaż), co spowodowało wydłużenie złożenia zawiadomienia o zakończeniu budowy. Konieczne było ponowne wykonanie projektu zamiennego i złożenie do PINB w …, celem uzyskania zgody, którą Wnioskodawca uzyskał w dniu 8 maja 2023 r. Powyższe zmiany wiaty na garaż nie wpływały na użytkowanie już w tym czasie części mieszkalnej budynku.

W dniu 7 kwietnia 2022 r. kierownik budowy odebrał wykonanie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej plus c.o. wraz z ułożeniem pompy ciepła – co odnotował w dzienniku budowy.

Instalację fotowoltaiczną zamontowano w dniu 4 marca 2022 r., jak również z tego dnia jest protokół odbioru instalacji. Zgłoszenie przyłączenia mikro instalacji w dniu 14 marca 2022 r. 29 marca 2022 r. przejście na rozliczenie prosumenckie.

Instalacja elektryczna została zakończona do 25 lutego 2022 r. Umowa na dostarczanie energii elektrycznej została zawarta w dniu 25 lutego 2022 r. Protokół odbioru instalacji elektrycznej wewnątrz budynku z dnia 1 października 2022 r.

Projekt wykonania przyłącza wodociągowego został wykonany w styczniu 2022 r. między styczniem, a zawarciem umowy, instalacja została wykonana prawidłowo. Umowa na dostarczanie wody została zawarta w dniu 1 marca 2022 r.

Instalacja grzewcza została wykonana do 1 kwietnia 2022 r. Następnie przez ok. 3 miesiące trwał etap wygrzewania budynku, zgodnie z otrzymanymi zaleceniami od wykonawcy – w czasie faktycznego użytkowania i zamieszkania budynku. Zgodnie z projektem ogrzewanie budynku wykonano za pomocą pompy ciepła i dokonano odbioru protokołem w dniu 29 lipca 2022 r. Protokół odbioru przewodów kominowych został dokonany w dniu 10 listopada 2022 r., ponieważ jest on według obowiązującego prawa ważny tylko rok, a jest niezbędny do złożenia zawiadomienia o zakończeniu budowy. Instalacji gazowej budynek nie posiada. Przydomowa oczyszczalnia ścieków została wykonana i odebrana protokołem w dniu 28 marca 2022 r.

Budynek, na którym została zainstalowana instalacja fotowoltaiczna, spełnia na dzień rozliczenia podatkowego definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, tj. przez budynek mieszkalny jednorodzinny należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W ramach ulgi termomodernizacyjnej Wnioskodawca zamierza odliczyć tylko instalację fotowoltaiczną wraz z montażem.

Zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496), art. 2 pkt 2 ppkt a), przedsięwzięcia termomodernizacyjne to przedsięwzięcia, których przedmiotem jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.

Związek poniesionych wydatków dotyczących montażu instalacji fotowoltaicznej z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na tym, iż w trakcie prac projektowych budynku zostało w projekcie zawarte, że budynek będzie ogrzewany pompą ciepła i na etapie projektowania nie zaprojektowano instalacji fotowoltaicznej, ale jak określone jest w projekcie: „Ze względu na kształt dachu nie projektuje się na tym etapie montażu kolektorów słonecznych, ale dopuszcza się możliwość ich zastosowania na późniejszym terminie.”

Instalacja fotowoltaiczna została zainstalowana zgodnie z wymogami warunków technicznych … obecnymi na czas budowy budynku. Celem inwestycji było obniżenie rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną EP, również dzięki instalacji fotowoltaicznej przyczynia się do obniżenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery, co polepsza sytuację w walce z ochroną środowiska.

W wyniku przeprowadzonej inwestycji zmniejszyło się zużycie prądu pobieranego z sieci energetycznej, ponieważ dzięki panelom słonecznym część energii elektrycznej wyprodukowanej, jest od razu wykorzystywana w budynku postaci autokonsumpcji, przez co zmniejsza produkcję dwutlenku węgla do atmosfery. Głównym źródłem ogrzewania domu i ciepłej wody jest pompa ciepła, która działa na prąd.

Wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną nie zostały dofinansowane z żadnych środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Również nie zostały/zostaną zwrócone w jakiekolwiek innej formie. Jedyne o co się Wnioskodawca będzie starał, to zwrot kosztów z ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli dostanie zgodę.

Wydatki poniesione w związku z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej:

-nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu,

-nie odliczono od przychodu na podstawie o zryczałtowanym podatku dochodowym,

-nie uwzględniono z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których Wnioskodawca jest właścicielem lub współwłaścicielem (uwzględniając zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w latach ubiegłych) nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Wydatki, które Wnioskodawca poniósł z współwłaścicielem budynku i nieruchomości chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej zostały udokumentowane fakturą VAT. Czy faktura została wystawiona przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku, od towarów i usług, Wnioskodawca nie posiada takiej wiedzy. Faktura VAT została wystawiona na imię i nazwisko Wnioskodawcy. Wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną zostały poniesione z majątku wspólnego Wnioskodawcy i żony (wspólnych środków). W momencie dokonanych wszystkich czynności opisanych we wniosku obowiązywał i nadal obowiązuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może złożyć korektę zeznania podatkowego za 2022 r. w celu odliczenia kosztów poniesionych na montaż instalacji fotowoltaicznej w budynku przy ul. …?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca zapytanie opiera o pismo z dnia 20 czerwca 2023 r. Szefa Krajowej Administracji Skarbowej nr DOP3.8222.74.2023.EILK, że brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane. Również w dniu 26 stycznia 2024 r. poprzez czat z konsultantem Krajowej Administracji Skarbowej, Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie, że może złożyć korektę.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, zgodnie z art. 26h pkt 1-4, 6, 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sprawie odliczania wydatków na termomodernizację oraz zgodnie z:

-warunkami technicznymi … będących na czas budowy budynku mieszkalnego,

-wymogami rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energie pierwotną EP,

-dziennikiem budowy,

-projektem budowlanym zatwierdzonego przez PINB w …, który zawierał zapis że woda użytkowa i budynek będzie ogrzewany pompą ciepła, jak również dopuszcza się w późniejszej terminie montaż kolektorów słonecznych (w szeroko rozumianym pojęciu),

-art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane,

-uzupełnieniem informacji w odpowiedzi na pkt 2 wezwania,

Wnioskodawca uważa, że koszt poniesiony na montaż instalacji fotowoltaicznej był uzasadniony ze względu na spełnienie ww. wymogów prawnych, które obowiązywały na czas inwestycji. Jak również ze względów ekonomicznych, ochrony środowiska i obniżenia produkcji dwutlenku węgla do atmosfery. Wnioskodawca sądzi, że jako podatnik spełnia warunki, aby złożyć korektę zeznania podatkowego za 2022 r. w celu rozliczania kosztów poniesionych na montaż instalacji fotowoltaicznej w budynku mieszkalnym jednorodzinnym w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest – przede wszystkim – poniesienie w roku podatkowym przez podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan właścicielem nieruchomości (majątek objęty wspólnością ustawową małżeńską), tj. gruntu i budynku mieszkalnego, na którym zamontowano instalację fotowoltaiczną. Nabył Pan ww. nieruchomość 19 listopada 2019 r., będąc w związku małżeńskim. W styczniu 2022 r. wystawiona została faktura za instalację fotowoltaiczną, która została zamontowana na budynku mieszkalnym. W budynku tym w lutym 2022 r. zakończył się biały montaż (dziennik budowy). W dniu 25 lutego 2022 r. została zawarta umowa na świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej wraz z przejściem na rozliczenie prosumenckie z dnia 28 marca 2022 r. Umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków została zawarta w dniu 1 marca 2022 r. W dniu 28 marca 2022 r. przez Urząd Gminy został nadany numer porządkowy. Ze względu na zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego wydłużył się okres oddania budynku do użytku. Zatwierdzenie projektu zamiennego nastąpiło 8 maja 2023 r. przez PINB. Zgłoszenie o zakończeniu budowy wpłynęło do PINB w dniu 22 sierpnia 2023 r. Wskazał Pan, że budynek był w 2022 r. zamieszkały i użytkowany. Budynek, na którym została zainstalowana instalacja fotowoltaiczna spełnia na dzień rozliczenia podatkowego definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Wszystkie umowy (prąd i woda) zawarte zostały do celów użytkowych przez mieszkańców, a nie na czas budowy. W wyniku przeprowadzonej inwestycji zmniejszyło się zużycie prądu pobieranego z sieci energetycznej, ponieważ dzięki panelom słonecznym część energii elektrycznej wyprodukowanej, jest od razu wykorzystywana w budynku w postaci autokonsumpcji, przez co zmniejsza się produkcję dwutlenku węgla do atmosfery. Głównym źródłem ogrzewania domu, ciepłej wody jest pompa ciepła, która działa na prąd. Faktura VAT została wystawiona na Pana imię i nazwisko. Wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną zostały poniesione z majątku wspólnego Pana i żony (wspólnych środków). W momencie dokonanych wszystkich czynności opisanych we wniosku obowiązywał i nadal obowiązuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną nie zostały dofinansowane z żadnych środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Również nie zostały/zostaną zwrócone w jakiekolwiek innej formie. Wydatki poniesione w związku z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej: nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie odliczono od przychodu na podstawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie uwzględniono z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach których jestem właścicielem lub współwłaścicielem (uwzględniając zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w latach ubiegłych) nie przekroczy kwotę 53 000 zł. Wydatki, które Pan poniósł z współwłaścicielem budynku i nieruchomości chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej zostały udokumentowane fakturą VAT. Faktura VAT została wystawiona na Pana imię i nazwisko. Wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną zostały poniesione z majątku wspólnego Pana i żony (wspólnych środków). W momencie dokonanych wszystkich czynności opisanych we wniosku obowiązywał i nadal obowiązuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.

Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 13 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 13 wskazano montaż instalacji fotowoltaicznej.

Reasumując, należy stwierdzić, że udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, wydatki związane z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, będą mogły zostać przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości przysługującego Panu limitu, tj. kwoty 53 000 zł.

W odniesieniu do możliwości złożenia korekty za 2022 r. wskazać należy, że stosownie do art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ww. ustawy). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Końcowo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla drugiego współwłaściciela nieruchomości, tj. Pana żony.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).