Skutki podatkowe dofinansowania z funduszu zdrowotnego wypłaconego osobom uprawnionym – nauczycielom, jako bezzwrotny zasiłek pieniężny z tytułu przew... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.143.2024.1.MM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.143.2024.1.MM

Temat interpretacji

Skutki podatkowe dofinansowania z funduszu zdrowotnego wypłaconego osobom uprawnionym – nauczycielom, jako bezzwrotny zasiłek pieniężny z tytułu przewlekłej choroby (udzielony) na podstawie Uchwały Rady Miejskiej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia podatkowego. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na podstawie uchwały Nr (...) Rady Miejskiej w (...) z dnia (...) 2023 r. w sprawie określenia rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz warunków i sposobu ich przyznawania, Miasto i Gmina (...) (Wnioskodawca) będzie wypłacać nauczycielom szkół, dla których jest organem prowadzącym, świadczenia z funduszu zdrowotnego.

Fundusz zdrowotny tworzony jest ze środków budżetowych przez organ prowadzący szkołę na podstawie art. 72 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. 2023 r. poz. 984), a środki tego funduszu przeznaczone są na pomoc zdrowotną dla nauczycieli.

Rodzaj świadczeń wypłacanych dla nauczycieli został określony w § 2 uchwały Nr (...) Rady Miejskiej w (...) z dnia (...) 2023 r.

Ze środków finansowych z funduszu na pomoc zdrowotną nauczycieli mogą korzystać osoby uprawnione, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela:

1)u których orzeczono chorobę zawodową, chorobę przewlekłą, wymagającą np. stałych konsultacji lekarskich, ciągłego przyjmowania leków itp.,

2)które uległy wypadkowi, zdarzeniu losowemu, wskutek którego wymagają leczenia specjalistycznego, leczenia sanatoryjnego, zakupu urządzeń rehabilitacyjnych, konsultacji lekarskich,

3)które objęte są długotrwałym leczeniem szpitalnym lub poszpitalnym,

4)które przebywały na turnusie rehabilitacyjnym lub leczeniu uzdrowiskowym przysługującym na podstawie skierowania przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego,

5)którym został zalecony zakup środków pomocniczych z zakresu okulistyki,

6)które ze względów estetycznych i zdrowotnych muszą korzystać z usług z zakresu protetyki dentystycznej lub stomatologii,

7)którym zlecono zakup aparatu słuchowego,

8)które korzystają z profilaktyki zdrowotnej w zakresie szczepień ochronnych,

9)które ponoszą wydatki na zakup wyrobów medycznych, środków pomocniczych, sprzętu i urządzeń rehabilitacyjnych umożliwiających lub ułatwiających proces rehabilitacji leczniczej przysługujących na podstawie zlecenia wystawionego przez lekarza,

10)zakupem leków związanych ściśle z chorobą i zleconych przez lekarza - w związku z poniesionymi z ww. tytułów wydatkami.

Wysokość przyznanego świadczenia pieniężnego uzależnia się od przebiegu choroby oraz od okoliczności z tym związanych biorąc pod uwagę sytuację materialną i rodzinną nauczyciela (konieczność stosowania specjalistycznych leków, zapewnienia dodatkowej opieki dla chorego) i wysokości udokumentowanych poniesionych przez nauczyciela kosztów leczenia. Pomoc zdrowotna udzielana jest na wniosek uprawnionych w formie bezzwrotnego zasiłku pieniężnego.

Pytania

1.Czy dofinansowanie z funduszu zdrowotnego wypłacone osobom uprawnionym jako bezzwrotny zasiłek pieniężny z tytułu przewlekłej choroby (udzielony) na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w (...) Nr (...) - § 2 pkt 1 do pkt 4 oraz pkt 10, będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy dofinansowanie z funduszu zdrowotnego wypłacone jako bezzwrotny zasiłek pieniężny stanowi przychód pracownika podlegający opodatkowaniu i czy w związku tym Gmina jako płatnik zobowiązana jest do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń wypłaconych na pokrycie całości lub części kosztów m.in. zakupu niezbędnych wyrobów medycznych lub środków pomocniczych zleconych przez lekarza lub osobę uprawnioną np. szkieł korekcyjnych, aparatów słuchowych oraz protez?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, świadczenia z tytułu udzielonej pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystają do kwoty 6000 zł ze zwolnienia z podatku dochodowego, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o ile zostały przyznane z tytułu długotrwałej choroby na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w (...) Nr (...)- § 2 pkt 1 do pkt 4 oraz pkt 10. Od wypłaconych świadczeń zdrowotnych nie odprowadza się zaliczek na podatek dochodowy.

W Państwa ocenie pomoc przyznana na dofinansowanie kosztów zakupu środków pomocniczych z zakresu okulistyki, usług z zakresu protetyki dentystycznej lub stomatologii, zakup aparatu słuchowego, szczepień ochronnych, wydatki na zakup wyrobów medycznych, środków pomocniczych, sprzętu i urządzeń rehabilitacyjnych umożliwiających lub ułatwiających proces rehabilitacji leczniczej przysługujących na podstawie zlecenia wystawionego przez lekarza (na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w (...) Nr (...), § 2 pkt 5 do pkt 9), nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku do kwoty 6000 zł w roku podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226, ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Brzmienie powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Jak wynika z opisu zdarzenia na podstawie uchwały Nr (...) Rady Miejskiej w (...) z dnia (...) 2023 r. w sprawie określenia rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz warunków i sposobu ich przyznawania, Miasto i Gmina (...) (Wnioskodawca) będzie wypłacać nauczycielom szkół, dla których jest organem prowadzącym, świadczenia z funduszu zdrowotnego.

Ze środków finansowych z funduszu na pomoc zdrowotną nauczycieli mogą korzystać osoby uprawnione, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela:

1)u których orzeczono chorobę zawodową, chorobę przewlekłą, wymagającą np. stałych konsultacji lekarskich, ciągłego przyjmowania leków itp.,

2)które uległy wypadkowi, zdarzeniu losowemu, wskutek którego wymagają leczenia specjalistycznego, leczenia sanatoryjnego, zakupu urządzeń rehabilitacyjnych, konsultacji lekarskich,

3)które objęte są długotrwałym leczeniem szpitalnym lub poszpitalnym,

4)które przebywały na turnusie rehabilitacyjnym lub leczeniu uzdrowiskowym przysługującym na podstawie skierowania przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego,

5)którym został zalecony zakup środków pomocniczych z zakresu okulistyki,

6)które ze względów estetycznych i zdrowotnych muszą korzystać z usług z zakresu protetyki dentystycznej lub stomatologii,

7)którym zlecono zakup aparatu słuchowego,

8)które korzystają z profilaktyki zdrowotnej w zakresie szczepień ochronnych,

9)które ponoszą wydatki na zakup wyrobów medycznych, środków pomocniczych, sprzętu i urządzeń rehabilitacyjnych umożliwiających lub ułatwiających proces rehabilitacji leczniczej przysługujących na podstawie zlecenia wystawionego przez lekarza,

10)zakupem leków związanych ściśle z chorobą i zleconych przez lekarza - w związku z poniesionymi z ww. tytułów wydatkami.

Mając na uwadze powołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenie przyznawane w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli są Państwo zobowiązani zakwalifikować do przychodów osoby, której takowe świadczenie zostało udzielone.

Jednocześnie wskazać należy, że na mocy art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 984 ze zm.):

Niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określą rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:

a)z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,

b)z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6000 zł.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają jedynie zapomogi wypłacone w przypadkach wskazanych w tym przepisie.

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia zapomogi, czy długotrwałej choroby. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicjami słownikowymi.

Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, przez zapomogę należy rozumieć jednorazowe świadczenie pieniężne mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z ważnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej.

Natomiast przez długotrwałą chorobę należy rozumieć chorobę wymagającą długotrwałego leczenia w sposób stały lub przez długi okres, mającą długotrwały przebieg.

Analizując, czy choroba jest długotrwała nie sposób odwołać się do konkretnych ram czasowych przesądzających o tym jak długo ma ona trwać, by możliwe było objęcie zapomogi wypłaconej w związku z tą chorobą zwolnieniem z opodatkowania. Z medycznego punktu widzenia długotrwałe choroby, to choroby przewlekłe, nieuleczalne, wrodzone.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest również zapisów określających sposób dokumentowania zdarzeń uprawniających do skorzystania z ww. zwolnienia od podatku. Skoro zatem ustawa nie wymaga szczególnego udokumentowania tych zdarzeń należy, kierując się przepisem art. 180 ustawy Ordynacja podatkowa, jako dowód dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Zasadność zwolnienia z opodatkowania zapomogi powinna zatem zostać udokumentowana aktualnymi dowodami, potwierdzającymi stan zdrowia osoby, która takowe świadczenie otrzymała. W przypadku długotrwałej choroby fakt jej zaistnienia może być zatem udokumentowany np. zaświadczeniem wystawionym przez lekarza specjalistę lub orzeczeniem o niepełnosprawności.

Zatem gdy pomoc zdrowotna udzielana z Funduszu Zdrowotnego na wniosek uprawnionych, będzie miała postać zapomogi i zostanie wypłacona w związku z długotrwałą chorobą w sytuacjach określonych w § 2 pkt 1 do 4 oraz pkt 10 powołanej przez Państwa Uchwały Rady Miejskiej w (...), to do kwoty 6000 zł będą mogli Państwo zastosować zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast do pozostałych świadczeń wypłaconych z tego Funduszu osobie uprawnionej (które nie będą związane ze zdarzeniami wskazanymi w art. 26 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), w tym przyznanych na dofinansowanie kosztów zakupu środków pomocniczych z zakresu okulistyki (np. szkieł korekcyjnych), usług z zakresu protetyki dentystycznej lub stomatologii (protez), zakup aparatu słuchowego, szczepień ochronnych oraz na pokrycie wydatków na zakup wyrobów medycznych, środków pomocniczych, sprzętu i urządzeń rehabilitacyjnych umożliwiających lub ułatwiających proces rehabilitacji leczniczej przysługujących na podstawie zlecenia wystawionego przez lekarza nie będzie miało zastosowania ww. zwolnienie przedmiotowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili oraz stanu prawnego, ktory obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.