Interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.112.2024.2.DS
Temat interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości rolnej z zabudowaniami otrzymane w darowiźnie.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 marca 2024 r. (wpływ 26 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Dnia 13.12.2023 r. Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie (akt notarialny) od swojej siostry gospodarstwo rolne: działkę nr 1 działkę nr 2 obrębu (…) o księdze wieczystej nr (…).
Działka nr 1 o obszarze 1,0300 ha oznaczona jest symbolem R-grunty orne, natomiast działka nr 2 o obszarze 0,3300 ha oznaczona jest symbolami R-grunty orne (0,2300 ha) i Br-R-grunty rolne zabudowane (0,1 000 ha), zabudowania to dom mieszkalny i liczne budynki gospodarcze.
Wnioskodawca w tym roku postanowił sprzedać te działki (przed upływem 5 lat od nabycia), lecz potencjalny kupiec – rolnik wyraził chęć zakupu tylko działki 2 – tej zabudowanej, więc Wnioskodawca sprzeda na razie tylko tą działkę zabudowaną nr 2.
Kupiec – rolnik chce w ten sposób powiększyć swoje gospodarstwo rolne i nadal ww. nieruchomość wykorzystywać do rolniczych celów (nieruchomość nie traci charakteru rolnego).
Podsumowując – Wnioskodawca chce sprzedać tylko część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które otrzymał w darowiźnie od swojej siostry w roku 2023.
Ponadto odpowiedział Pan na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
1)Czy gospodarstwo rolne, które otrzymał Pan w darowiźnie było przez darczyńcę wykorzystywane na potrzeby prowadzenia działalności rolniczej?
Odpowiedź:
Gospodarstwo rolne, które Pan otrzymał w darowiźnie od siostry było przez nią wykorzystywane na potrzeby prowadzenia działalności rolniczej.
2)Czy działka nr 2 o obszarze 0,3300 ha w momencie sprzedaży wchodziła/będzie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym?
Odpowiedź:
Działka nr 2 o obszarze 0,33 ha w momencie sprzedaży będzie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
3)W jaki sposób działka nr 2 do momentu sprzedaży była/będzie przez Pana wykorzystywana?
Odpowiedź:
Działka nr 2 do momentu sprzedaży jest wykorzystywana przez Pana w dotychczasowym i niezmiennym charakterze.
4)Czy działkę nr 2 do momentu sprzedaży dzierżawi/będzie Pan dzierżawił, wynajmował, udostępniał w inny sposób (jaki?) odpłatnie bądź nieodpłatnie?
Odpowiedź:
Działka nr 2 nie była, ani nie będzie do momentu sprzedaży dzierżawiona, wynajmowana ani udostępniana innym osobom.
5)Czy w akcie notarialnym umowy sprzedaży działki nr 2 jest/będzie zawarte zobowiązanie/oświadczenie, że kupujący dokonuje nabycia przedmiotowej nieruchomości w celu prowadzenia lub powiększenia gospodarstwa rolnego bądź prowadzenia produkcji rolnej?
Odpowiedź:
W akcie notarialnym umowy sprzedaży działki nr 2 będzie zawarte zobowiązanie/oświadczenie, że kupujący dokonuje nabycie przedmiotowej nieruchomości w celu powiększenia gospodarstwa rolnego/prowadzenia produkcji rolnej.
6)Czy prowadzi Pan jakąkolwiek działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli tak to w jakim zakresie i od kiedy? W szczególności czy jest to działalność w zakresie obrotu nieruchomościami, jaka jest forma opodatkowania, rodzaj prowadzonej dokumentacji podatkowej (np. podatkowa księga przychodów i rozchodów, księgi rachunkowe) oraz czy nieruchomość będąca przedmiotem wniosku była wykorzystywana w tej działalności gospodarczej, jeśli tak to w jaki sposób?
Odpowiedź:
Nie prowadzi Pan i nigdy nie prowadził żadnej działalności gospodarczej.
7)Jakie konkretnie budynki (zabudowania) znajdują się na działce nr 2, która będzie przedmiotem sprzedaży?
Odpowiedź:
Działka nr 2 o obszarze 0,3300 ha oznaczona jest symbolami R-grunty orne (0,2300 ha) i Br-R- grunty rolne zabudowane (0,1000 ha), zabudowania to budynek mieszkalny 67,9 m2 (rok budowy 1945), stodoła 119 m2 (rok budowy 1965), budynek gospodarczy 46 m2 (rok budowy 1950) oraz budynek gospodarczy 20 m2 (rok budowy 1996).
Pytanie
Czy przedmiotowa sprzedaż nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. nieruchomości nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdyż spełnia wszystkie warunki zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.
Tak więc, nieruchomość jest częścią gospodarstwa rolnego a sprzedaż rolnikowi, który będzie tam nadal prowadził gospodarstwo rolne nie pozbawia przedmiotowej nieruchomości charakteru rolnego.
Wnioskodawca zgłosił się z tym zapytaniem do Organu, żeby rozwiać wątpliwości dotyczące tego czy podatek w ww. przypadku trzeba płacić, czy też nie. Wnioskodawca (jak i również szereg innych osób mniej lub bardziej związanych z podatkami) uważa, że przytoczone przepisy jasno stwierdzają, że zostaną spełnione wszystkie przesłanki art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które to zwalniają z obowiązku płacenia podatku w przedmiotowej sprzedaży. Jednak Wnioskodawca spotkał się również z odmienną interpretacją i stąd zapytanie Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.
Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
·odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, co do zasady decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.
Moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określany jest zgodnie z normami prawa cywilnego.
Zgodnie z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.):
Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
Podkreślić należy, że użyty w cytowanym przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych termin „nabycie”, oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy w ramach spadku, innej jednostronnej czynności, na podstawie aktu prawnego, umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości. Przez pojęcie „nabycie” należy zatem rozumieć nie tylko zakup, ale również każdą inną czynność prawną, w wyniku której dochodzi do przeniesienia prawa własności.
Interpretacja pojęcia „nabycie” została przedstawiona w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. akt II FSK 1489/08, w którym Sąd stwierdził, że aby ustalić, jaka czynność prawna wyznacza początek biegu pięcioletniego terminu należy odwołać się do regulacji zawartych w prawie cywilnym. Według Kodeksu cywilnego nabycie jest to uzyskanie prawa własności rzeczy. Zatem, aktywa majątkowe ulegają zwiększeniu. Przez pojęcie „nabycie” użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć każde zwiększenie aktywów majątku podatnika.
W przedmiotowej sprawie do nabycia przez Pana gospodarstwa rolnego, tj. działki nr 1 o obszarze 1,0300 ha oznaczonej symbolem R-grunty orne oraz działki nr 2 o obszarze 0,3300 ha oznaczonej symbolami R-grunty orne 0,2300 ha i Br-R-grunty rolne zabudowane o obszarze 0,100 ha, doszło 13 grudnia 2023 r. w drodze darowizny. Zabudowania to dom mieszkalny i liczne budynki gospodarcze.
Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.
Z powyżej zacytowanego przepisu wynika, że darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.
W konsekwencji odpłatne zbycie przez Pana przed upływem 5 lat od nabycia nieruchomości rolnej, nabytej w 2023 r. – nienastępujące w wykonaniu działalności gospodarczej – stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.
W myśl art. 30e ww. ustawy:
1.Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
2.Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Zgodnie z art. 22 ust. 6d ww. ustawy:
Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. (…)
Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy:
Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Stosownie do art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.
Jednakże od tej zasady ustawodawca przewidział zwolnienia przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.
Powyższy przepis zwalnia przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jeśli grunty stanowiące to gospodarstwo rolne w związku z odpłatnym zbyciem nie utraciły charakteru rolnego.
W tym miejscu wymaga podkreślenia, że zgodnie z treścią art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. 2020 r., poz. 333 ze zm.):
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego – co w konsekwencji decyduje o zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży takich gruntów – wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 219 ze zm.) oraz załącznika do tego rozporządzenia.
Zgodnie z treścią § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
1)grunty rolne;
2)grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;
3)grunty zabudowane i zurbanizowane;
4)grunty pod wodami;
5)tereny różne.
Stosownie natomiast do treści § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Grunty rolne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dzielą się na:
1) użytki rolne, do których zalicza się:
a) grunty orne, oznaczone symbolem R,
b) łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,
c) pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,
d) sady, oznaczone symbolem S,
e) grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,
f) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,
g) grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,
h) grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;
2) nieużytki, oznaczone symbolem N.
Z treści przywołanych przepisów wynika zatem, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:
-sprzedane grunty w momencie sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej), ewentualnie jego część składową,
-grunty nie mogą utracić w związku ze sprzedażą rolnego charakteru.
Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki do zwolnienia, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego. Zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, tak jak wskazano powyżej podlegać może przychód uzyskany ze sprzedaży ww. gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w wyniku sprzedaży nie utracą charakteru rolnego.
Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu.
Z opisu sprawy wynika, że 13 grudnia 2023 r. otrzymał Pan w darowiźnie (akt notarialny) od swojej siostry gospodarstwo rolne:
-działkę nr 1 o obszarze 1,0300 ha oznaczoną symbolem R-grunty orne oraz
-działkę nr 2 o obszarze 0,3300 ha oznaczoną symbolami R-grunty orne (0,2300 ha) i Br-R-grunty rolne zabudowane (0,1 000 ha). Zabudowania to: budynek mieszkalny, stodoła, budynek gospodarczy oraz budynek gospodarczy.
Gospodarstwo rolne, które Pan otrzymał w darowiźnie od siostry było przez Pana siostrę wykorzystywane na potrzeby prowadzenia działalności rolniczej. W tym roku zamierza Pan sprzedać (przed upływem 5 lat od nabycia) tylko część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które otrzymał w darowiźnie, tj. działkę nr 2 (o obszarze 0,3300 ha, oznaczoną symbolami R-grunty orne i Br-R-grunty rolne zabudowane). Kupiec – rolnik chce w ten sposób powiększyć swoje gospodarstwo rolne i nadal ww. nieruchomość wykorzystywać do rolniczych celów (nieruchomość nie traci charakteru rolnego). Działka nr 2 w momencie sprzedaży będzie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Działka nr 2 do momentu sprzedaży jest wykorzystywana przez Pana w dotychczasowym i niezmiennym charakterze. Działka ta nie była, ani nie będzie do momentu sprzedaży dzierżawiona, wynajmowana ani udostępniana innym osobom. Nie prowadzi Pan i nigdy nie prowadził żadnej działalności gospodarczej. W akcie notarialnym umowy sprzedaży działki nr 2 będzie zawarte zobowiązanie/oświadczenie, że kupujący dokonuje nabycie przedmiotowej nieruchomości w celu powiększenia gospodarstwa rolnego/prowadzenia produkcji rolnej.
Podsumowując – planowana sprzedaż działki nr 2 – przed upływem 5 lat od jej nabycia, licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie – wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, nabytego przez Pana w 2023 r. w drodze darowizny, będzie stanowiła źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany z tej sprzedaży przychód będzie korzystał jednak ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. Zatem nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.
W rezultacie, o ile zgodzić się z Panem należy, co do oceny skutków podatkowych Pana działania (brak obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych), to jednak oceniając Pana stanowisko całościowo – w związku ze wskazaniem, że zbycie przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu, gdyż spełnia wszystkie warunki zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dotyczące zwolnienia od podatku) – należało uznać za nieprawidłowe. Bowiem w Pana sytuacji przedmiotowa sprzedaż nieruchomości – na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy – kwalifikuje się do źródła przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości (podlega opodatkowaniu), jednak uzyskany przychód – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy – będzie korzystał ze zwolnienia od podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).