Obowiązki płatnika dotyczące możliwości dokonania w 2024 r. jednorazowego potrącenia przysługującego spółce zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu ter... - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.184.2024.1.SJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.184.2024.1.SJ

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika dotyczące możliwości dokonania w 2024 r. jednorazowego potrącenia przysługującego spółce zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatku pobranego.

Interpretacja indywidualna

–  stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka X Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) należy do grupy kapitałowej X (dalej: „Grupa”). Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski polegającą na produkcji i dostawie (...).

W związku z prowadzoną działalnością Spółka zatrudnia osoby fizyczne zarówno na podstawie umów o pracę, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia oraz umowy o dzieło). W związku z powyższym, w zakresie wypłacanych ww. osobom wynagrodzeń, Spółka pełni funkcję płatnika w rozumieniu przepisów art. 32 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), a w konsekwencji oblicza, potrąca i wpłaca na rachunek właściwego organu podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Do tej pory Wnioskodawca nie korzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 28 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), tj. nie potrącał zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków z kwot przekazywanych przez Spółkę do organu podatkowego.

Obecnie, Spółka planuje dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków, obliczonego za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązania podatkowego w rozumieniu właściwych przepisów Ordynacji podatkowej, z zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobieranych przez Spółkę do tej pory jak również w przyszłości.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, w związku z pełnieniem funkcji płatnika, może dokonać w 2024 r. jednorazowego potrącenia przysługującego Mu zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa - w zakresie w jakim dotyczy to zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych - względem bieżących zobowiązań Wnioskodawcy z ww. tytułu, które to wynagrodzenie skalkulowane zostanie w oparciu o terminowo wpłacone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres począwszy od zaliczek wpłaconych w styczniu 2019 r. (tj. najstarszych nieprzedawnionych zobowiązań podatkowych) aż do zaliczek wpłaconych terminowo w 2024 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z pełnieniem funkcji płatnika, Spółka może dokonać w 2024 r. jednorazowego potrącenia przysługującego Jej zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa - w zakresie w jakim dotyczy to zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych - względem bieżących zobowiązań Wnioskodawcy z ww. tytułu, a wynagrodzenie to może zostać skalkulowane w oparciu o terminowo wpłacone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres począwszy od zaliczek wpłaconych w styczniu 2019 r. (tj. najstarszych nieprzedawnionych zobowiązań podatkowych) aż do zaliczek wpłaconych terminowo w 2024 r.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wskazuje art. 28 § 1 ww. ustawy, płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Z kolei, § 3 pkt 1 ww. przepisu stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.

Z powyższego w sposób jednoznaczny wynika, że płatnikowi dokonującemu terminowych wpłat podatków pobranych na rzecz budżetu państwa przysługuje wynagrodzenie, którego sposób ustalania określają szczegółowo przepisy wykonawcze do ww. ustawy.

Należy zwrócić uwagę, że rozporządzeniem, o którym mowa powyżej jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (dalej: Rozporządzenie).

W myśl § 1 pkt 1 Rozporządzenia, wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika. Wynagrodzenie, o którym mowa jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta (por. § 2 Rozporządzenia). Niemniej, zgodnie z § 3 rozporządzenia, wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej (…) wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że zarówno przepisy Ordynacji podatkowej, jak i przepisy Rozporządzenia regulujące uprawnienie do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków, nie wskazują terminu, w jakim płatnik może skorzystać z tego uprawnienia. W konsekwencji, w ocenie Spółki należy uznać, że płatnik może skorzystać z tego uprawnienia poprzez potrącenie należnego mu wynagrodzenia - nie tylko w okresie, za który przysługuje wynagrodzenie, lecz także w okresach późniejszych.

Z uwagi na brak precyzyjnych przepisów w zakresie realizacji przez płatników uprawnienia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej, Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 26 marca 1998 r., nr RS-7250-487/OP/O/98/ZB, zajęło stanowisko w którym wskazało, że (…) Ordynacja podatkowa nie zawiera przepisu nakazującego płatnikom dokonywania potrąceń należnego im wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacili uprzednio pobrany podatek. Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku.(…)

Przenosząc powyższe na grunt zapytania Wnioskodawcy, zdaniem Spółki termin na skorzystanie z uprawnienia do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, jest określony wyłącznie przepisami dotyczącymi terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Tym samym, płatnik ma prawo potrącić należne mu wynagrodzenie z tytułu terminowego poboru podatków do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z którym jest ono związane.

I tak, zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Z kolei, z przepisów ustawy o PIT art. 38 ust. 1 oraz art. 42 ust. 1 wynika jednoznacznie, że Wnioskodawca jest zobowiązany jako płatnik wpłacić na konto urzędu skarbowego pobrane zaliczki w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał te zaliczki.

W konsekwencji, z końcem 2024 r. ulegną przedawnieniu zobowiązania Wnioskodawcy z tytułu zaliczek pobranych i wpłaconych przez Spółkę za miesiące od stycznia do listopada 2019 r., ze względu na fakt, że termin płatności zaliczek za ww. miesiące przypadał w 2019 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności tych zaliczek (tj. od końca 2019 r.) termin przedawnienia upłynie z końcem 2024 r. Natomiast, w przypadku zaliczki za miesiąc grudzień 2019 r., termin płatności przypadał na styczeń 2020 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności tej zaliczki (tj. od końca 2020 r.) termin przedawnienia dla tej zaliczki upływa z końcem 2025 r. W taki sam sposób przedawnia się zobowiązanie płatnika za miesiąc grudzień 2018 r. Biorąc pod uwagę, że termin płatności zaliczki za grudzień 2018 r. przypadał na styczeń 2019 r., to licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności tej zaliczki (tj. od końca 2019 r.) termin przedawnienia dla tej zaliczki upływa z końcem 2024 r.

Tym samym, do końca 2024 r. Wnioskodawca będzie posiadał prawo do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów uzyskanych przez podatników począwszy od grudnia 2018 r. do listopada 2023 r. Wnioskodawca jest zatem uprawniony do potrącenia do końca 2024 r., kwot należnego mu wynagrodzenia płatnika obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek od dochodów podatników osiągniętych za ww. okres, stosując stawkę wynagrodzenia właściwą dla wpłat dokonanych na rzecz organu podatkowego w poszczególnych okresach, tj. dla wpłat dokonanych w okresie:

-od 1 stycznia 2019 r. do 31 czerwca 2022 r. stawka wynagrodzenia wynosi 0,3% kwoty podatku pobranego przez płatnika oraz

-od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. stawka wynagrodzenia wynosi 0,6% kwoty podatku pobranego przez płatnika.

Potwierdzeniem prawidłowości powyższego stanowiska mogą być przykładowo następujące interpretacje indywidualne:

·Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 czerwca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB2-2.4017.1.2023.2.MM) w której organ uznał, że „(…) W świetle przywołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo potrącić należne wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia i może ono zostać potrącone wyłącznie od kwoty wpłaty dokonanej w terminie. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe. (…) Prawo Wnioskodawcy do pobrania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy będzie zatem możliwe w zakresie tych zobowiązań płatnika, które się jeszcze nie przedawniły. W przedmiotowej sprawie z końcem 2023 r. ulegnie przedawnieniu zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczek za miesiące od stycznia do listopada 2018 r., bowiem termin płatności zaliczek za ww. miesiące przypadał w 2018 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczek, tj. od końca 2018 r., termin przedawnienia upłynie z końcem 2023 r. Natomiast w przypadku zaliczki za miesiąc grudzień 2018 r., termin płatności przypadał na styczeń 2019 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczki, tj. od końca 2019 r., termin przedawnienia upływa z końcem 2024 r. Analogicznie przedawnia się zobowiązanie płatnika za miesiąc grudzień 2017 r. Skoro termin płatności zaliczki za grudzień 2017 r. przypadał na styczeń 2018 r., to licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczki, tj. od końca 2018 r., termin przedawnienia upływa z końcem 2023 r. Jak wyjaśniono powyżej, z końcem 2023 r. przedawni się zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczek pobranych za okres od grudnia 2017 r. do listopada 2018 r. W konsekwencji do końca 2023 r., Wnioskodawca jest uprawniony do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych od grudnia 2017 r.(…)”;

·Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4017.12.2018.1.AW) w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie z którym (…) przepisy Ordynacji podatkowej oraz Rozporządzenia Ministra Finansów nie regulują momentu, w którym płatnik może pobrać należne mu wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa. W związku z tym - zdaniem Wnioskodawcy - ma on prawo potrącić należne płatnikowi podatku wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, które jeszcze nie uległy przedawnieniu w myśl regulacji Ordynacji podatkowej(…)”;

·Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 listopada 2016 r.(sygn. 1462- IPPB4.4518.6.1.MS1) w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem podatnika, który uznał, jak wyżej (…) Podsumowując, przepisy Ordynacji podatkowej oraz Rozporządzenia Ministra Finansów nie regulują momentu, w którym płatnik może pobrać należne mu wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa. W związku z tym - zdaniem Wnioskodawcy - ma on prawo potrącić należne płatnikowi podatku wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych lub osób fizycznych, które jeszcze nie uległy przedawnieniu w myśl regulacji Ordynacji podatkowej (…)”.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z pełnieniem funkcji płatnika, Spółka może dokonać w 2024 r. jednorazowego potrącenia przysługującego jej zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa - w zakresie w jakim dotyczy to zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych - względem bieżących zobowiązań Wnioskodawcy z ww. tytułu, a wynagrodzenie to może zostać skalkulowane w oparciu o terminowo wpłacone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres począwszy od zaliczek wpłaconych w styczniu 2019 r. (tj. najstarszych nieprzedawnionych zobowiązań podatkowych) aż do zaliczek wpłaconych terminowo w 2024 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Z treści tego przepisu wynika, iż uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 lit. a) ustawy Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach – rozumie się przez to również zaliczki na podatki.

W myśl art. 28 § 3 pkt 1 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.

Rozporządzeniem, o którym mowa w ww. przepisie jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1377).

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:

Wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia:

Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta.

Zgodnie natomiast z § 3 ww. rozporządzenia:

Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z prowadzoną działalnością zatrudniacie Państwo osoby fizyczne zarówno na podstawie umów o pracę, jak i na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia oraz umowy o dzieło). W związku z powyższym, w zakresie wypłacanych ww. osobom wynagrodzeń, pełnicie Państwo funkcję płatnika w rozumieniu przepisów art. 32 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji obliczacie Państwo, potrącacie i wpłacacie na rachunek właściwego organu podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Nie korzystaliście Państwo z uprawnienia, o którym mowa w art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, tj. nie potrącaliście zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków z kwot przekazywanych przez Państwa do organu podatkowego.

Obecnie, Spółka planuje dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków, obliczonego za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązania podatkowego w rozumieniu właściwych przepisów Ordynacji podatkowej, z zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobieranych przez Spółkę do tej pory jak również w przyszłości.

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że Państwo jako płatnik, powinniście obliczać i pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów wypłaconych osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej. Pobrane zaliczki płatnik – czyli Państwo jesteście zobowiązani wpłacić na konto urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał zaliczki.

Należy zauważyć, iż żaden przepis Ordynacji podatkowej, nie narzuca na płatnika obowiązku dokonywania potrąceń należnego mu wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej w tym samym miesiącu, w którym wpłacił uprzednio pobrany podatek, ani też nie określa terminu w jakim to uprawnienie płatnika może być zrealizowane.

Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku bądź za kilka lat. Należy jednak przyjąć, iż uprawnienie to przysługuje przez cały okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia.

Zgodnie z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Stosownie do art. 32 § 1 ww. ustawy:

Płatnicy i inkasenci obowiązani są przechowywać dokumenty związane z poborem lub inkasem podatków do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania płatnika lub inkasenta.

Zgodnie z art. 71 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisy art. 70, art. 70a, art. 70c i art. 70e stosuje się odpowiednio do należności płatników lub inkasentów.

Kierując się brzmieniem art. 71 pkt 1 w zw. z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, należy uznać, że należności przypadające od płatników przedawniają się z upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin ich płatności.

W przypadku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, do których odprowadzania zobowiązani Państwo byliście jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, okres przedawnienia biegnie od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek wpłaty do urzędu skarbowego zaliczek na podatek. Stosownie do powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, byliście Państwo zobowiązani do odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w terminie do 20 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym powstał obowiązek poboru zaliczki. Zatem, zobowiązanie z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych uległo przedawnieniu, jeśli od końca roku, w którym Państwo byli zobowiązani do odprowadzenia zaliczki upłynęło 5 lat.

Wskazać także należy, że w omawianej sprawie, tj. dotyczącej określenia wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 ustawy Ordynacja podatkowa, trzeba odnieść się do przedawnienia zobowiązania płatnika z tytułu terminowych wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Państwa prawo do pobrania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy będzie zatem możliwe w zakresie tych zobowiązań płatnika, które się jeszcze nie przedawniły. W przedmiotowej sprawie z końcem 2024 r. ulegnie przedawnieniu zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczek za miesiące od stycznia do listopada 2019 r., bowiem termin płatności zaliczek za ww. miesiące przypadał w 2019 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczek, tj. od końca 2019 r., termin przedawnienia upłynie z końcem 2024 r. Natomiast w przypadku zaliczki za miesiąc grudzień 2019 r., termin płatności przypadał na styczeń 2020 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczki, tj. od końca 2020 r., termin przedawnienia upływa z końcem 2025 r.

Natomiast z końcem 2023 r. uległo przedawnieniu zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczki za miesiąc grudzień 2018 r.

W świetle przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z pełnieniem funkcji płatnika, możecie Państwo dokonać w 2024 r. jednorazowego potrącenia przysługującego zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa - w zakresie w jakim dotyczy to zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych - względem Państwa bieżących zobowiązań z ww. tytułu, a wynagrodzenie to może zostać skalkulowane w oparciu o terminowo wpłacone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres począwszy od zaliczek wpłaconych w styczniu 2019 r. (tj. najstarszych nieprzedawnionych zobowiązań podatkowych) aż do zaliczek wpłaconych terminowo w 2024 r.

Zatem Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm..; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).