Interpretacja indywidualna z dnia 30 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.151.2024.2.ŁS
Temat interpretacji
Opodatkowanie renty otrzymywanej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania renty otrzymywanej z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Uzupełnił go Pan – na wezwanie organu – pismem z 10 kwietnia 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od (...) 2007 r. otrzymuje Pan rentę powypadkową z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych z Niemiec, od której jest pobierany podatek w Polsce.
Po przeniesieniu konta, na które otrzymuje Pan rentę, do innego Banku odmówiono pobierania podatku, ponieważ renta wpływa z systemu ubezpieczeń socjalnych. Według informacji otrzymanej od osoby z Banku zajmującej się rentami zagranicznymi podatek nie powinien być pobierany.
Również po zapytaniu złożonym w ubezpieczalni w Niemczech otrzymał Pan potwierdzenie, że podatek nie powinien być pobierany. Art. 18 ust. 2 umowy stanowi, że świadczenia emerytalno-rentowe z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech, zatem są wolne od podatku w Polsce.
Uzupełnienie stanu faktycznego
W odpowiedzi na pytanie organu – jakiego okresu otrzymywania renty powypadkowej z Niemiec dotyczy złożony wniosek – wskazał Pan, że chodzi o cały okres pobierania renty, od (...) 2007 r. do dnia dzisiejszego.
Wyjaśnił Pan, że ww. okresie posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencję podatkową) wyłącznie w Polsce. Przebywał Pan tylko w Polsce. Nigdy nie miał Pan zameldowania poza granicami Polski. Posiada Pan tylko polskie obywatelstwo.
Rentę otrzymuje Pan w związku z wypadkiem w pracy. Jest to renta przyznana na czas nieokreślony.
Pytanie
Czy podatek powinien być pobierany w Polsce?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, podatek jest niezgodnie pobierany.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie zaś do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W myśl postanowień art. 18 ust. 1 umowy zawartej w dniu 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90):
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:
–ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
–ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
–ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
–ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków,
–ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.
Z analizy Pana opisu zdarzenia wynika, że nieprzerwanie od (...) 2007 r. otrzymuje Pan rentę powypadkową z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec. W ww. okresie posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencję podatkową) wyłącznie w Polsce. Przebywa Pan tylko w Polsce. Nigdy nie miał Pan zameldowania poza granicami Polski. Posiada Pan tylko polskie obywatelstwo. Rentę otrzymuje Pan w związku z wypadkiem w pracy. Jest to renta przyznana na czas nieokreślony.
Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzam, że skoro od (...) 2007 r. otrzymuje Pan rentę z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych to świadczenie to podlega opodatkowaniu – zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej – tylko w Niemczech. Tym samym renta ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce i wykazaniu w zeznaniu rocznym w Polsce.
W świetle powyższego Bank w Polsce nie powinien od ww. renty pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Wobec tego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.