Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.147.2024.2.AWO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.147.2024.2.AWO

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 25 kwietnia 2024 r. (wpływ 29 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Począwszy od roku 2014 - wraz z mężem oraz dziećmi - zamieszkała Pani w Państwa nowo wybudowanym domu (ul. (...)).

Ze względu na brak środków finansowych na wykończenie budynku gospodarczego (budynek osobno stojący na tej samej działce), przyjęli Państwo opinię kierownika budowy, aby wstrzymać się z oficjalnym oddaniem budynku, aż do momentu zamknięcia całej inwestycji (wraz z budynkiem gospodarczym).

Jednocześnie, podjęli Państwo decyzję o natychmiastowym zgłoszeniu budynku mieszkalnego do gminy celem opłacania podatku od nieruchomości - od tego czasu stale opłacają Państwo podatek od nieruchomości.

W roku 2020 podjęli Państwo decyzję o wykonaniu zadań z zakresu termorenowacji [termomodernizacji - przypis organu] i postanowili Państwo, aby zainstalować w domu pompę ciepła oraz instalację fotowoltaiczną.

Cała ta inwestycja została wykonana w 2020 r. (na co otrzymali Państwo stosowne dokumenty potwierdzające rozliczenia, tj. faktury VAT). W związku z tym, postanowili Państwo rozliczyć wyżej wskazane wydatki w ramach rozliczenia podatkowego za lata: 2020 i 2021.

Formalne oddanie budynku do użytkowania nadal nie nastąpiło, ale zgodnie z interpretacjami Ministerstwa Finansów, sposób oraz okres, w jakim użytkują Państwo dom, spełnia wymogi uprawniające Państwa do wykonania termorenowacji [termomodernizacji - przypis organu] i skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej.

W związku z powyższym, zwracają się Państwo o interpretację indywidualną celem ustalenia bezspornego prawa do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Ponadto, wskazała Pani również, że:

·jest Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych - według skali podatkowej,

·jest Pani współwłaścicielem nieruchomości (drugim współwłaścicielem jest Pani mąż). Akt notarialny (repertorium A numer (...) z (...) 2011 r.) jest dokumentem potwierdzającym prawo do nieruchomości. Nieruchomość zakupiona była przez Państwa (Panią i Pani męża) w trakcie trwania związku małżeńskiego z majątku wspólnego,

·pozwolenie na budowę uzyskane przez Państwa zostało w 2012 r.,

·zakończenie budowy wymagało wyłącznie zawiadomienia o zakończeniu budowy. Jednak prosi Pani, aby pamiętać, że tak jak opisała Pani powyżej - od samego początku zamieszkania opłacają Państwo podatek od nieruchomości, zgodnie z decyzjami otrzymanymi z Urzędu Gminy,

·od samego początku użytkowania domu, ogrzewali go Państwo piecem na ekogroszek. Zamontowanie pompy ciepła spowodowało całkowite wyeliminowanie dotychczasowego źródła ciepła i pełne zaopatrzenie w ciepło oraz ciepłą wodę z pompy ciepła,

·zamontowana instalacja fotowoltaiczna zasila tylko dom mieszkalny i nie zasila żadnej działalności gospodarczej. Istnieje tylko jeden licznik energii z instalacji fotowoltaicznej,

·zamontowana pompa ciepła zasila tylko i wyłącznie budynek mieszkalny,

·zadanie termomodernizacyjne w postaci montażu instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła zostało rozpoczęte w (...) 2020 r. a zakończone w (...) 2020 r.,

·w ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczyła Pani wydatki na usługę montażu instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła wraz z materiałem,

·wydatki jakie poniosła Pani (wraz z mężem) na zadania termomodernizacyjne:

nie zostały w żaden sposób zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

nie zostały odliczone od przychodu w zryczałtowanym podatku,

nie zostały uwzględnione, odliczone, jak również nie będą w przyszłości rozliczane w ramach jakichkolwiek ulg innych niż ulga termomodernizacyjna,

·faktury VAT dokumentujące Państwa wydatki na zadania termomodernizacyjne (faktury w załączeniu do wniosku) zostały:

wystawione przez czynnego podatnika VAT - niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,

wystawione na Pani imię i nazwisko,

data wykonania montażu dla instalacji fotowoltaicznej to (...) 2020 r.,

data wykonania montażu pompy ciepła to (...) 2020 r. (oraz zaliczka z (...) 2020 r.),

faktury zostały opłacone przez Panią przelewami:

·za instalację fotowoltaiczną: (...) 2020 r.,

·za pompę ciepła: (...) 2020 r. (zaliczka),

·wartość całego zadania termomodernizacyjnego to kwota (...) zł, co oznacza, że wspólnie z mężem nie przekracza Pani limitu (...) zł na osobę,

·jednocześnie informuje Pani, że otrzymali Państwo dwie kwoty dofinansowania:

(...) zł z NFOSIGW - na instalację fotowoltaiczną,

(...) zł - na pompę ciepła,

·zadanie termomodernizacyjne wykonane przez Panią i Pani męża spełnia wymogi ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków z 21 listopada 2008 r. - art. 2 ust. 2 lit. d tej ustawy,

·Pani dom spełnia wymogi definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w ustawie Prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. - art. 3 pkt 2a.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani natomiast, że:

·faktyczne zakończenie budowy domu to (...) 2013 r.,

·faktyczne daty wystawienia faktur to:

pompa ciepła: faktura zaliczkowa od firmy (...) (NIP: (...)) numer (...) z 1(...) 2020 r. oraz faktura końcowa od firmy (...) (NIP: (...)) numer (...) z (...) 2020 r.,

instalacja fotowoltaiczna - faktura od firmy (...) (NIP: (...)) numer (...) z (...) 2020 r.

·dom, w którym Pani mieszka i zainstalowane są urządzenia (instalacja fotowoltaiczna oraz pompa ciepła) - to od daty zamieszkania (tj. (...) 2013 r.) - jedyne Pani miejscem zamieszkania, które – jednocześnie - spełnia wszystkie wymienione w przywołanej definicji założenia.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie: Czy w momencie ponoszenia przez Panią opisanych we wniosku wydatków budynek, o którym mowa we wniosku był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, tj.: Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku

Pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku

Czy miała Pani prawo skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w ramach rozliczeń PIT-36?

Pani stanowisko w sprawie

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazała Pani, że - biorąc pod uwagę powyższe oraz interpretacje Ministerstwa Finansów - jest Pani zdania, że sposób oraz okres, w jakim użytkują Państwo dom spełnia wymogi uprawniające Państwa [Panią - przypis organu podyktowany rodzajem złożonego przez Panią wniosku] do wykonania termomodernizacji i skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej.

Uważa Pani, że miała Pani prawo wraz z mężem skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej.

Prosi więc Pani o stwierdzenie, że Pani interpretacja jest prawidłowa.

W uzupełnieniu wniosku dodała Pani, że (zgodnie interpretacjami Ministerstwa Finansów) sposób oraz okres, w jakim użytkuje Pani swój dom, spełnia wymogi uprawniające Panią do wykonania termomodernizacji i skorzystania z tzw. „ulgi termomodernizacyjnej”. Uważa Pani, że miała Pani prawo z niej skorzystać.

Pani stanowisko w opisanej przez Panią sprawie jest takie, że w związku z wieloletnim zamieszkiwaniem budynku jednorodzinnego wolnostojącego oraz wymianą źródła ciepła w domu, jak również zamontowaniem instalacji fotowoltaicznej, miała Pani prawo do zastosowania tzw. ulgi termomodernizacyjnej.

Ponadto, w uzupełnieniu podkreśliła Pani, że opis Pani sytuacji w oryginalnym wniosku ORD‑IN dotyczy wprost Pani osoby, a przywołanie w opisie również osoby Pani męża jest związane z faktem, że nie mają Państwo rozdzielności ustawowej i całość majątku jest Państwa (wspólna). Rozliczenia podatkowe PIT-36 również były składane do Urzędu Skarbowego jako rozliczenia wspólne małżonków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Cytowany przepis - jego drugie zdanie - dodano na podstawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105). Obowiązuje on od 1 stycznia 2022 r.

Do końca 2021 r. przepis ten (art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) brzmiał następująco:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Są to m.in. następujące materiały budowlane i urządzenia:

pompa ciepła wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 11 wykazu),

ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu).

Odliczeniu podlegają również następujące usługi:

montaż pompy ciepła (ust. 2 pkt 10 wykazu),

montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).

We wniosku wskazała Pani, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczyła Pani wydatki na usługę montażu instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła wraz z materiałem.

Mając na uwadze zakres Pani wątpliwości wskazuję, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi (...) 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):

Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.

Z powyższego względu, przedstawienie przez Podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

W Pani przypadku najistotniejsze jest to, że - jak Pani zaznaczyła:

faktyczne zakończenie budowy domu to (...) 2013 r.,

począwszy od roku 2014 (wraz z mężem oraz dziećmi) zamieszkała Pani w nowo wybudowanym domu,

jest Pani współwłaścicielem tej nieruchomości,

Pani dom spełnia wymogi definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w ustawie Prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. - art. 3 pkt 2a. Od daty zamieszkania (tj. (...) 2013 r.) jest jedyne Pani miejsce zamieszkania, które - jednocześnie - spełnia wszystkie wymienione [we wskazanym wyżej przepisie - przypis organu] założenia.

Co równie ważne, we wniosku wskazała Pani również m.in., że:

zadanie termomodernizacyjne wykonane przez Panią męża spełnia wymogi ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków z 21 listopada 2008 r. - art. 2 ust. 2 lit. d tej ustawy,

faktury VAT dokumentujące Państwa wydatki na zadania termomodernizacyjne zostały wystawione na Pani imię i nazwisko,

od samego początku użytkowania domu, ogrzewali go Państwo piecem na ekogroszek,

zamontowanie pompy ciepła spowodowało całkowite wyeliminowanie dotychczasowego źródła ciepła i pełne zaopatrzenie w ciepło oraz ciepłą wodę z pompy ciepła,

zamontowana pompa ciepła zasila tylko i wyłącznie budynek mieszkalny,

zamontowana instalacja fotowoltaiczna zasila tylko dom mieszkalny,

zadanie termomodernizacyjne w postaci montażu instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła zostało rozpoczęte w (...) 2020 r., a zakończone w (...) 2020 r.

Konfrontując zatem powyższe okoliczności z zajętym przez Panią stanowiskiem w sprawie, należy przyjąć, że mogła Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wskazanych powyżej wydatków.

Z uwagi na przedstawione przez Panią okoliczności sprawy wskazuję również, że kwota odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których Podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego Podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten - w przypadku małżonków - dotyczy każdego z nich odrębnie, tzn. każdemu z małżonków przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

Zaznaczam też, że na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Z tego też względu, wskazane wydatki powinna Pani wykazać w ramach ulgi termomodernizacyjnej począwszy od zeznania podatkowego składanego za rok 2020. Jeśli w zeznaniu tym dokona Pani odliczenia jedynie części poniesionych wydatków - z uwagi na wysokość osiągniętych dochodów - to na podstawie art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie miała Pani takie prawo również w kolejnych latach (nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek).

Odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej można dokonać w następujących zeznaniach podatkowych: PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-28 - do których należy dołączyć załącznik PIT/O (informację o odliczeniach).

W złożonym uzupełnieniu podniosła Pani, że:

(…) rozliczenia podatkowe PIT-36 również były składane do Urzędu Skarbowego jako rozliczenia wspólne małżonków.

Zatem, jeśli ten rodzaj zeznania podatkowego jest właściwy dla Pani sytuacji podatkowej (kwestia wskazania poprawnego formularza PIT nie przedmiotem Pani pytania), to ma Pani prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w tym zeznaniu, gdyż uprawnienie do skorzystania ze wskazanej ulgi nie wpływa na wybór rodzaju zeznania - składa Pani zeznanie właściwe ze względu na osiągane dochody.

Mając powyższe na uwadze, przedstawione przez Panią stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo informujemy, że:

·przedstawiany przez Panią zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich możemy wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Panią przedmiotu wniosku - zakresu Pani pytania,

·nie jesteśmy uprawnieni do analizowania i oceny załączonych dokumentów - jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę we wniosku, zadanym przez niego pytaniem oraz zajętym stanowiskiem. W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie mogą stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).