Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.184.2024.2.JK2
Temat interpretacji
Ulga na zabytki - roboty budowlane w 2022 r.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 18 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi na zabytki.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 kwietnia 2024 r. (data wpływu 11 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan współwłaścicielem i był nim w momencie rozpoczęcia i prowadzenia prac budynku z 1932 r. znajdującego się przy (…) wpisanego do gminnej ewidencji zabytków. Uzyskał Pan zgodę na budowę: (…) wydaną przez Wojewodę (…) 2020 r. na przedsięwzięcie pod nazwą:
- wybicie otworu okiennego – parter,
- powiększenie otworów okiennych - ostatnia kondygnacja w elewacji wschodniej,
- przebudowa poddasza budynku, na którą składają się:
- wymiana poszycia,
- ocieplenie połaci dachu,
- wstawienie okien połaciowych, oraz
- montaż paneli fotowoltaicznych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym położonym przy ulicy (…).
Zalecenia konserwatorskie zostały wydane przez (…) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (…) 2019 r. (…). Rozpoczęcie budowy nastąpiło na przełomie 2021 i 2022 r. Budowa zakończyła się z październiku 2023 r.
W 2022 r. wydatkował Pan kwotę (...) zł brutto (faktura VAT (...) z 4 lutego 2022 r. na kwotę (...) zł oraz faktura VAT (...) z 23 czerwca 2022 r. na kwotę (...) zł - obie z tytułem: zaliczka na prace budowlane przy (…) oraz w 2023 r. kwotę 24 600 zł brutto (fakturę VAT (...) z 14 marca 2023 r. z tytułem: prace budowlane (…)).
W rozliczeniu PIT za 2022 r. nie uwzględnił Pan odliczenia z tytułu poniżej opisanej ulgi z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast uwzględnił Pan tzw. ulgę termomodernizacyjną (art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ponieważ częścią przedsięwzięcia budowlanego było także poprawienie charakterystyki cieplnej budynku (na te prace została wystawiona przez wykonawcę oddzielna faktura w 2022 r. - FV Nr (...) z 8 listopada 2022 r.).
Opis stanu prawnego:
W 2022 r. w mocy pozostawały przepisy art. 26hb, które stanowiły, że:
1. Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
2) poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
2. Odliczenie, o którym mowa w:
2) ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie: b) zalecenia konserwatorskie – w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;
7. Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki; 8. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2022 poz. 1265), wprowadziła zmiany w uldze, poprzez m.in. eliminację jej stosowania do nieruchomości wpisanych do gminnej ewidencji zabytków. Art. 20 wskazuje jednak, że do wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 i 3 przywołanej ustawy poniesionych do dnia 31 grudnia 2022 r. stosuje się przepis ustawy zmienianych w brzmieniu dotychczasowym.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Budynek mieszkalny jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków.
Jest Pan współwłaścicielem budynku z 1932 r., który został wpisany do gminnej ewidencji zabytków, od roku 26 listopada 2015 r.
Przedmiotowa nieruchomość jest w Pana majątku osobistym.
Jest Pan w związku małżeńskim od 11 kwietnia 2015 r., w którym istnieje wspólność majątkowa. Żona nie będzie korzystała z tego odliczenia.
Ochroną zabytków w związku z wpisaniem budynku do gminnej ewidencji zabytków są objęte zewnętrzne elementy budynku.
Według Pana najlepszej wiedzy ochroną objęta jest „bryła budynku” i ściany zewnętrzne.
Zostały przeprowadzone wyłączenie roboty budowlane polegające na: przebudowie poddasza budynku, na którą składały się: wymiana poszycia, ocieplenie połaci dachu, wstawienie okien połaciowych.
Wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane:
- nie zostały odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (nie zostały odliczone w tej formie);
- część wydatków na roboty budowlane została uwzględniona w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Jednak stało się tak na podstawie oddzielnej faktury, wystawionej wyłącznie na część prac termomodernizacyjnych. Kwota ta nie jest objęta przedmiotowym wnioskiem (nie została uwzględniona w opisanej we wniosku kwocie);
- prace nie wykraczały poza zakres prac i robót określonych w zaleceniach konserwatorskich;
- nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone mi w jakiejkolwiek formie;
- nie były podejmowane prace konserwatorskie;
- nie były podejmowane prace restauratorskie.
Przez podejmowane roboty budowlane wskazane w opisie sprawy należy rozumieć roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W aktualnym wykazie zabytków ujętych w gminnej ewidencji zabytków (…) Konserwatora Zabytków widnieje wpis: (…), dom, data zarządzenia włączającego: 2012-07-24, co wskazuje, że zabytkiem jest budynek.
Wszystkie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane zostały udokumentowane fakturą wystawioną na Pana imię i nazwisko przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Odliczenie od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku (odliczenie, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ww. ustawy), nie przekroczy iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu (nie przekroczyły opisanego iloczynu i kwoty 500 000 zł).
Zeznanie podatkowe za 2022 r. złożył Pan z tytułu umowy o pracę, na formularzu PIT-37.
Nie uwzględnił Pan ulgi na zabytki w zeznaniu podatkowym za 2022 r., gdyż w związku ze zmianami legislacyjnymi ulgi tzw. pałacyk plus, które były dokonywane w czasie ponoszenia przez Pana wydatków na roboty budowlane, nie było dla Pana jasne czy jest Pan uprawniony do ulg z tego tytułu. Ponadto skorzystał Pan z tzw. ulgi termomodernizacyjnej, która umożliwiła Panu odliczenia znacznej części podatku.
Zamierza Pan dokonać odliczenia wydatków poniesionych w 2022 r. w ramach ulgi na zabytki z wyłączeniem wydatków uwzględnionych przy uldze termomodernizacyjnej.
Pytanie
Czy może Pan skorzystać z ulgi (tj. odliczyć od podstawy obliczenia podatku) na prace budowlane na przedmiotowej nieruchomości, wpisanej do gminnej ewidencji zabytków, której jest Pan współwłaścicielem, w związku z którymi poniósł wydatki w 2022 r., poprzez dokonanie korekty zeznania podatkowego za 2022 r.?
Pana stanowisko w sprawie
W związku z obecnym stanem prawnym, planuje Pan złożyć korektę zeznania za 2022 r., w której uwzględnione byłyby wydatki poniesione na prace budowlane w 2022 r. Ze względu na fakt, że będzie to jedynie niewielka część tych wydatków, które będzie mógł Pan za 2022 rok odliczyć (m.in. ze względu na skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej), planuje Pan nadwyżkę rozliczać w kolejnych latach (nie dłużej niż przez 6 lat). Wydatków na prace budowlane na nieruchomości poniesione w 2023 r. nie planuje Pan uwzględniać w rozliczeniach ulgi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 26hb do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).
Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 2 ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:
a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;
3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.
Stosownie do art. 26hb ust. 3 ww. ustawy:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;
2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;
3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.
Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl art. 26hb ust. 5 ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
W myśl art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.
Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.
2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.
Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.):
Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:
6)prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;
7)prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań;
8)roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.
Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
1. Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:
1) zabytki nieruchome będące, w szczególności:
a) krajobrazami kulturowymi,
b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,
c) dziełami architektury i budownictwa,
d) dziełami budownictwa obronnego,
e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,
f) cmentarzami,
g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,
h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.
W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Z kolei w art. 3 pkt 8 ustawy wskazano, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.
Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Mogą z niej skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.
Jednocześnie podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:
- dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
- odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,
- wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,
- wydatki przekraczają kwotę 500 000 zł.
Z opisu sprawy wynika, że:
- jest Pan współwłaścicielem od 26 listopada 2015 r. budynku mieszkalnego z 1932 r. wpisanego do gminnego ewidencji zabytków;
- zalecenia konserwatorskie zostały wydane przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków 30 lipca 2019 r.;
- w 2022 r. wydatkował Pan kwotę (...) zł brutto na prace budowlane (faktura VAT Nr (...) z 4 lutego 2022 r. na kwotę (...) zł oraz faktura VAT Nr (...) z 23 czerwca 2022 r. na kwotę (...) zł);
- zostały przeprowadzone wyłączenie roboty budowlane polegające na: przebudowie poddasza budynku na którą składały się: wymiana poszycia, ocieplenie połaci dachu, wstawienie okien połaciowych.
- wydatki poniesione na roboty budowlane nie zostały odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (nie zostały odliczone w tej formie);
- część wydatków na roboty budowlane została uwzględniona w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie oddzielnej faktury (FV Nr (...) z 8 listopada 2022 r.), wystawionej wyłącznie na część prac termomodernizacyjnych;
- prace nie wykraczały poza zakres prac i robót określonych w zaleceniach konserwatorskich;
- prace nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone mi w jakiejkolwiek formie;
- wszystkie wydatki na roboty budowlane zostały udokumentowane fakturą wystawioną na Pana imię i nazwisko przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
- wydatki nie przekraczają iloczynu i kwoty 500 000 zł;
- zeznanie podatkowe za 2022 r. złożył Pan z tytułu umowy o pracę, na formularzu PIT- 37;
- zamierza Pan dokonać odliczenia wydatków poniesionych w 2022 r. w ramach ulgi na zabytki z wyłączeniem wydatków uwzględnionych przy uldze termomodernizacyjnej.
Zatem, przysługuje Panu ulga na zabytki w odniesieniu do wydatków poniesionych w 2022 r. na roboty budowlane, z wyłączeniem wydatków, które odliczył Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w Pana rocznym dochodzie będzie podlegała odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokona Pan odliczenia.
Przysługuje Panu prawo do złożenia korekty zeznania podatkowego za 2022 r. w celu skorzystania z ulgi na zabytki.
Z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) wynika, że:
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Natomiast stosownie do art. 81 § 3 ww. ustawy:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Stanowisko Pana jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).