Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.117.2024.2.JN
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lutego 2024 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 marca 2024 r. (wpływ 23 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W 2013 r. Sąd Okręgowy rozwiązał związek małżeński Wnioskodawczyni bez orzekania o winie. Zgodnie z wyrokiem wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi sąd powierzył obu stronom, ustalając miejsce stałego pobytu dzieci w miejscu zamieszkania matki.
Stan cywilny Wnioskodawczyni w okresie, którego dotyczy wniosek nie uległ zmianie tzn. od dnia rozwodu do chwili obecnej Wnioskodawczyni jest rozwódką, czyli osobą, o której mowa w art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawczyni opiekuje się dziećmi na co dzień, każdego dnia, troszcząc się samodzielnie o całość czynności związanych z prowadzeniem domu i życiem rodziny. Przygotowuje posiłki, zawozi i odbiera dzieci z zajęć dodatkowych, ze spotkań z przyjaciółmi, dba o wypoczynek w trakcie wakacji, pomaga rozwijać zainteresowania. Wnioskodawczyni samodzielnie zabezpiecza potrzeby bytowe i zdrowotne dzieci (opłaty za wizyty lekarskie, utrzymanie domu, wyposażenie, zakup ubrań, środków czystości, uczestniczenie w zebraniach w szkole, kontakt z wychowawcami).
Ojciec dzieci został sądownie zobowiązany do płacenia alimentów (po 500 zł na dziecko). Wnioskodawczyni od czasu rozwodu (czyli od 10 lat) nie wnioskowała o podwyższenie alimentów. Ojciec dzieci zdecydował o przekazywaniu dodatkowej kwoty w wysokości 470 zł miesięcznie na lekcje rysunku córki oraz naukę języka angielskiego obojga dzieci oraz 200 zł – dodatkowo do alimentów.
Kontakty ojca z dziećmi nie zostały ustalone sądownie, są każdorazowo ustalane między stronami. Nie została orzeczona opieka naprzemienna. Przez ostatnie 3 lata dzieci nie były na wakacjach z ojcem. Dzieci spędzają u ojca jedną noc, parę razy w roku, w 2023 r. były z nim 3 dni na wakacjach – pierwszy raz od 3 lat. Ojciec dzieci nie uczestniczył w ich wychowaniu. Nie brał czynnego udziału w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, czy zajęciami dodatkowymi. Ojciec ponosił jedynie część kosztu zajęć z języka angielskiego i rysunku, w wysokości 470,00 zł miesięcznie. Z uwagi na rosnące koszty utrzymania, gdyby ojciec dzieci nie przekazywał tej kwoty, Wnioskodawczyni wystąpiłaby do sądu o podwyższenie alimentów, które przez te lata nie uległy zmianie.
Wnioskodawczyni sama zapewniała dowóz i odbiór dzieci z zajęć dodatkowych, ze szkoły oraz ze spotkań z przyjaciółmi. Ojciec dzieci nie pomagał również w edukacji szkolnej. W razie trudności w nauce to matka dzieci starała im się tłumaczyć materiał, ewentualnie szukała korepetytorów. Wnioskodawczyni sama brała udział w zebraniach szkolnych z wychowawcami i pomagała dzieciom w nauce. Ojciec nie zabezpieczał potrzeb bytowych i zdrowotnych, poza płaconymi alimentami. W razie choroby dzieci czy zdarzeń losowych, to Wnioskodawczyni jeździła i jeździ do lekarzy, organizuje wizyty w przychodni i u specjalistów. Kwestie związane z zaspokojeniem potrzeb bytowych realizowała Wnioskodawczyni poprzez zapewnienie dzieciom domu, ogrzewania, przygotowywania posiłków. Ojciec nie sprawuje pieczy nad dziećmi, poza okazjonalnymi spotkaniami. Wydatki związane z wypoczynkiem dzieci również ponosiła Wnioskodawczyni. Ojciec dzieci nie troszczył się o ich rozwój fizyczny i duchowy, nie uczestniczył aktywnie w ich wychowaniu. Wnioskodawczyni samodzielnie zajmuje się sprawami małoletnich dzieci, podejmując trud wykonywania wszystkich obowiązków, niezbędnych dla ich prawidłowego rozwoju.
Poza dziećmi w gospodarstwie domowym nie ma innych osób. Wnioskodawczyni uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę oraz własnej działalności gospodarczej.
Dzieci są w wieku 15 i 18 lat, uczą się w szkole średniej. W okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania w stosunku do Wnioskodawczyni oraz dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak, ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2.Wobec wskazania:
Dzieci są w wieku 15 i 18 lat, uczą się w szkole średniej.
należy wskazać, czy Pani dzieci w latach przyszłych będą uczyły się w szkole średniej, a po zakończeniu szkoły średniej będą uczyły się (kontynuowały naukę) w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie?
Odpowiedź: Tak, dzieci w latach przyszłych będą uczyły się w szkole średniej, a po zakończeniu nauki w szkole średniej będą uczyły się (kontynuowały naukę) w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym.
3.Czy Pani dzieciw okresie, którego dotyczy wniosek, otrzymywały/otrzymują/będą otrzymywały, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną? Jeśli tak, to od kiedy oraz konkretnie, które z ww. świadczeń i na podstawie jakich przepisów?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek dzieci nie otrzymywały, nie otrzymują i nie będą otrzymywały, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
4.Czy Pani dzieci w okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskały/uzyskują/będą uzyskiwać:
a)dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (skala podatkowa) lub art. 30b (dochody ze zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych) lub
b)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 (ulga dla młodych) lub art. 21 ust. 1 pkt 152 (ulga na powrót),
w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), z wyjątkiem renty rodzinnej?
Odpowiedź: Nie, w okresie, którego dotyczy wniosek, dzieci nie uzyskały/nie uzyskują/i nie będą uzyskiwać:
a)dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (skala podatkowa) lub art. 30b (dochody ze zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych) lub
b)przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 (ulga dla młodych) lub art. 21 ust. 1 pkt 152 (ulga na powrót),
w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), z wyjątkiem renty rodzinnej.
5.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, została/zostanie orzeczona przez sąd opieka naprzemienna nad Pani dziećmi, w związku z którą Pani i ojcu dzieci zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140)?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek nie została i nie zostanie orzeczona opieka naprzemienna nad dziećmi. Ojcu dzieci nie przysługuje i nie będzie przysługiwało świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140). Świadczenie to przysługuje i będzie przysługiwało matce dzieci.
6.Czy jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (niż wymienione w treści wniosku) i względem nich wykonywała/wykonuje/będzie wykonywała w latach, których dotyczy wniosek władzę rodzicielską? Jeśli tak, należy podać ich daty urodzenia.
Odpowiedź: Nie, nie jest Pani i nie będzie matką ani opiekunem prawnym innych dzieci, względem których wykonuje lub miałaby Pani wykonywać władzę rodzicielską.
7.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 6, należy wskazać czy wychowuje je Pani wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym (partnerem)?
Odpowiedź: –
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni jest uprawniona do rozliczenia się za 2023 r. oraz w kolejnych latach (jeśli stan faktyczny nie ulegnie zmianie) na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c oraz 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli jako osoba rozwiedziona, samotnie wychowująca dzieci?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z orzecznictwem i doktryną wychowanie dziecka polega na kształtowaniu jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijaniu predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowaniu światopoglądu oraz systemu wartości oraz postaw emocjonalnych (por. wyrok NSA z dnia 31 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 30/10).
„Wychowywać” w rozumieniu słownikowym oznacza: zapewniać byt, doprowadzać do osiągnięcia rozwoju psychicznego i fizycznego. Nie można tego dokonać spędzając z dzieckiem parę godzin w miesiącu.
Zatem w sytuacji, gdy dzieci zamieszkują z Wnioskodawczynią, pozostają pod jej stałą, codzienną opieką, status osoby samotnie wychowującej dzieci przysługuje Wnioskodawczyni. To ona troszczy się o ich byt materialny oraz rozwój emocjonalny. Fakt płacenia przez ojca dzieci alimentów oraz ponoszenia części kosztów związanych z zajęciami dodatkowymi, nie decyduje o jego uczestniczeniu w ich wychowaniu, równie dobrze z uwagi na rosnące koszty utrzymania Wnioskodawczyni mogłaby wystąpić do sądu o podwyższenie alimentów. To Wnioskodawczyni – matka – samodzielnie zapewnia dzieciom utrzymanie, płaci za wyjazdy na wakacje, obozy, kupuje książki, leki, ubrania, płaci za prywatne wizyty lekarskie i przede wszystkim zajmuje się nimi, dba o nie każdego dnia, troszcząc się samodzielnie o ich wychowanie. Wnioskodawczyni samodzielnie zajmuje się sprawami małoletnich dzieci, wykonując wszystkie obowiązki, dzięki którym dzieci będą wychowywane w sposób zapewniający ich prawidłowy rozwój.
Wnioskodawczyni uważa, że spełnia wszystkie warunki niezbędne do rozliczenia się w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
–podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Na podstawie art. 6 ust. 4e ww. ustawy:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Art. 6 ust. 4f ww. ustawy stanowi:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2023 r. poz. 810 i 1565).
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
–w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Podkreślić należy, że – zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – wszelkie preferencje podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.
Brzmienie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że ustawodawca prawo do rozliczenia dochodów na preferencyjnych zasadach określonych w ust. 4d ww. przepisu przyznał jednemu z rodziców (opiekunów prawnych), który faktycznie samotnie wychowuje dzieci. Do skorzystania z tej preferencji, niewystarczające jest zatem samo legitymowanie się określonym stanem cywilnym, gdyż nie przysługuje ona wszystkim osobom stanu wolnego posiadającym dzieci własne lub przysposobione, a wyłącznie tym, które samotnie wychowują dzieci. Równie istotne jest więc samotne troszczenie się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka bez udziału innej osoby, tj. w szczególności ojca lub matki dziecka.
W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. W sytuacji, gdy dziecko pozostaje pod stałą, codzienną opieką jednego rodzica, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmuje się dzieckiem doraźnie (np. według uzgodnienia stron), status samotnego rodzica ma ten, który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Rodzic, który jest stanu cywilnego, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i w pojedynkę troszczy się o zaspokojenie bieżących potrzeb dziecka, nie traci statusu osoby samotnie wychowującej dziecko z racji utrzymywania sporadycznych kontaktów z dzieckiem przez drugiego rodzica lub płacenia przez niego alimentów.
Jednocześnie przepisy powyższej ustawy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Niezbędną przesłanką, jak już wcześniej zaznaczono, jest aby osoba, która chce skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów w trakcie roku podatkowego – faktycznie samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców wychowywała dzieci.
Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych.
„Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.
Wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej i psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.
Pojęcie wychowywania dziecka uszczegółowił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 31 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 30/10, w uzasadnieniu którego znalazło się następujące stwierdzenie: „Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu oraz systemu wartości oraz postaw emocjonalnych”.
Podstawową kwestią jest zatem ustalenie, który z rodziców faktycznie wychowuje dziecko, gdy rodzice nie pozostają w związku małżeńskim i żadnemu z rodziców sąd nie ograniczył władzy rodzicielskiej, a jednocześnie ojciec (matka) dziecka częściowo wypełnia postanowienia wyroku sądowego w zakresie realizacji kontaktów z dzieckiem/świadczeń alimentacyjnych. Jednakże wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do łożenia na jego utrzymanie oraz do czasowego (doraźnego) z nim przebywania. Wychowywanie dziecka obejmuje bowiem ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej, emocjonalnej i psychicznej wraz z materialną podstawą rozwoju. Oznacza to, że wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na tym, że rodzic osobiście zajmuje się sprawami małoletniego dziecka, czyli podejmuje trud wykonywania wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.
Zatem, prawo do omawianej preferencji podatkowej będzie przysługiwało jedynie temu z rodziców, czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym.
Z opisu sprawy wynika, że w 2013 r sąd rozwiązał Pani związek małżeński bez orzekania o winie. Od dnia rozwodu, do chwili obecnej jest Pani rozwódką. Wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi sąd powierzył obojgu rodzicom ustalając miejsce pobytu przy matce. Dzieci zamieszkują z Panią i są w wieku 15 i 18 lat. Dzieci uczą się w szkole średniej oraz w latach przyszłych będą uczyły się w szkole średniej, a po zakończeniu nauki w szkole średniej będą uczyły się (kontynuowały naukę) w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym. Nie została/nie zostanie orzeczona przez sąd opieka naprzemienna. Drugi rodzic został zobowiązany do płacenia alimentów (po 500 zł na dziecko).
Uzyskuje Pani dochody z tytułu umowy o pracę oraz własnej działalności gospodarczej. W okresie podatkowym będącym przedmiotem wniosku (2023 r. i latach kolejnych) w stosunku do Pani oraz dzieci nie miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Pani opiekuje się dziećmi na co dzień, przygotowuje posiłki, zawozi i odbiera dzieci z zajęć dodatkowych, ze szkoły, ze spotkań z przyjaciółmi, dba o wypoczynek w trakcie wakacji, pomaga rozwijać zainteresowania. Zabezpiecza Pani samodzielnie potrzeby bytowe i zdrowotne dzieci – organizuje Pani wizyty w przychodni i u specjalistów, opłaca wizyty lekarskie, utrzymuje dom, wyposaża go, zakupuje ubrania, środki czystości, pomaga dzieciom w nauce, uczestniczy w zebraniach w szkole, kontaktuje się z wychowawcami.
Dzieci spędzają u ojca jedną noc, parę razy w roku oraz w 2023 r. były z nim 3 dni na wakacjach.
Ojciec dzieci – poza zasądzonymi alimentami – przekazuje Pani 200 zł dodatkowo do alimentów oraz ponosi część kosztu zajęć z języka angielskiego i rysunku, w wysokości 470 zł miesięcznie. Kwestie związane z zaspokojeniem potrzeb bytowych realizowała Pani, poprzez zapewnienie dzieciom domu, ogrzewania. Wydatki związane z wypoczynkiem również ponosiła Pani. Poza dziećmi w gospodarstwie domowym nie ma innych osób. Nie jest i nie będzie Pani matką ani opiekunem prawnym innych dzieci, względem których wykonuje lub miałaby Pani wykonywać władzę rodzicielską.
W tym miejscu, jeszcze raz podkreślić należy, że wychowanie dziecka nie sprowadza się jedynie do jego „utrzymania”, czy też czasowego (doraźnego) z nim przebywania, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania dziecka w sferze duchowej i psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić zatem należy, że można Panią uznać za osobę samotnie wychowującą dzieci. W konsekwencji, może Pani skorzystać z preferencyjnego rozliczenia dochodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu za 2023 r. i w kolejnych latach, o ile zmianie nie ulegnie opisane zdarzenie przyszłe i w dalszym ciągu wypełnione będą wspomniane warunki wynikające z powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).