Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.99.2024.3.PS
Temat interpretacji
Ulga prorodzinna.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 14 lutego 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 kwietnia 2024 r. (wpływ 8 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Za 2022 rok Wnioskodawczyni rozliczyła się, według niej, zgodnie z art. 27f pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chodzi o odliczenie ulgi na dzieci. Jako, że Wnioskodawczyni nie doszła do porozumienia z ojcem dzieci, odliczyła ulgę w całości, ponieważ nie ma z ojcem dzieci wspólnego adresu, nie sprawuje też opieki naprzemiennej. Ojciec dzieci (z Wnioskodawczynią ma dwoje dzieci) odliczył jednego z synów. (…). Zgodnie z Dziennikiem Ustaw z 2021 r. ze zmianą wprowadzoną pod koniec 2022 roku, Wnioskodawczyni wnioskuje, iż jej sytuacja wpisuje się w uzupełnienie z 2022 roku, a mianowicie:
„W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna) lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania”.
Od 2021 roku Wnioskodawczyni jest po rozwodzie, synowie mieszkają z Wnioskodawczynią, Wnioskodawczyni nie ma z ojcem dzieci opieki naprzemiennej. Z byłym mężem, Wnioskodawczyni ma inny adres i niestety nie doszła z ojcem dzieci do porozumienia.
Wnioskodawczyni uważa, że jej przypadek to właśnie powyższy przypadek – „pozostały przypadek”.
Wnioskodawczyni prosi o potwierdzenie, że rozlicza się prawidłowo, w celu przedłożenia w Urzędzie Skarbowym.
Według wiedzy Wnioskodawczyni od 2021 roku stosuje się powyższe uzupełnione przepisy. W przypadku Wnioskodawczyni chodzi o 2022 rok. (…).
W piśmie z 2 kwietnia 2024 r. (wpływ 8 kwietnia 2024 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:
Na przełomie stycznia i lutego bieżącego roku Wnioskodawczyni otrzymała pismo z Urzędu Skarbowego w Lesznie w celu złożenia wyjaśnień i zwrotu ulgi prorodzinnej, takie samo pismo otrzymał były mąż Wnioskodawczyni, który tak jak Wnioskodawczyni, złożył w rozliczeniu za 2022 rok wniosek o odliczenie ulgi prorodzinnej. Wnioskodawczyni z byłym mężem nie doszła do porozumienia co do podziału tej ulgi. Synowie faktycznie mieszkają z Wnioskodawczynią, zgodnie z orzeczeniem sądu i to Wnioskodawczyni wykonuje nad nimi codzienną opiekę. Rozwód został orzeczony w styczniu 2021 r.
Dodatkowo udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1)Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r poz. 226 ze zm.) Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2)Czy w 2022 r. uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia, z działalności gospodarczej, itp.)?
Odpowiedź: W 2022 r. Wnioskodawczyni uzyskiwała dochody z umowy o pracę. Przez cały rok pracowała w oparciu o umowę o pracę w jednej firmie.
3)Czy w roku podatkowym 2022 była Pani osobą pozostającą w związku małżeńskim? Jeśli tak, prosimy wskazać, czy dochody Pani i małżonka nie przekroczyły kwoty 112.000 zł?
Odpowiedź: W 2022 r. Wnioskodawczyni była już osobą rozwiedzioną. Rozwód został orzeczony w styczniu 2021 r.
4)Czy w roku podatkowym 2022 była Pani osobą niepozostającą w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego? Jeśli tak, proszę wskazać, czy Pani dochody nie przekroczyły kwoty 56.000 zł?
Odpowiedź: Dochody Wnioskodawczyni za 2022 r. wyniosły (…) zł. Jak Wnioskodawczyni oświadczyła w punkcie trzecim przez cały rok podatkowy 2022 była osobą niepozostającą w związku małżeńskim i wychowującą dwoje dzieci.
5)Czy w roku podatkowym 2022 była Pani osobą samotnie wychowującą dziecko? Jeśli tak, proszę wskazać, czy Pani dochody nie przekroczyły kwoty 112.000 zł?
Odpowiedź: W roku 2022 r. Wnioskodawczyni była osobą samotnie wychowującą dzieci, dochody Wnioskodawczyni nie przekroczyły 112 000 zł i jak oświadczyła w punkcie 4 wyniosły (…) zł.
6)Czy dzieci, o których mowa we wniosku w całym okresie, którego dotyczy Pani zapytanie (tj. w 2022 r.) były małoletnie (proszę o podanie daty urodzenia dzieci)?
Odpowiedź: Dzieci Wnioskodawczyni przez cały rok podatkowy były małoletnie: A urodzony w 2011 r. oraz M urodzony w 2007 r.
7)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek (tj. w 2022 r.), Pani dzieci uczyły się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie?
Odpowiedź: Syn A uczęszczał do Szkoły Podstawowej, natomiast M przez część roku uczęszczał do Szkoły Podstawowej, a później rozpoczął naukę w szkole średniej.
8)Czy w okresie podatkowym będącym przedmiotem Pani zapytania (tj. w 2022 r.) Pani dzieci osiągnęły dochody? Jeżeli tak, to proszę o wskazanie które z nich, w jakiej wysokości i z jakiego tytułu?
Odpowiedź: W okresie podatkowym 2022 r. synowie Wnioskodawczyni nie uzyskiwali żadnych dochodów.
9)Czy w stosunku do Pani lub Pani dzieci, w roku którego dotyczy wniosek, miały zastosowanie przepisy:
a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,
c)ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?
Odpowiedź: Ani Wnioskodawczyni, ani synów nie dotyczyły poniższe przepisy:
• art.30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),
• ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,
• ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okręgowego i przemysłów komplementarnych.
10)Czy w 2022 r. posiadała Pani władzę rodzicielską względem dzieci, o których mowa we wniosku?
Odpowiedź: W 2022 r. Wnioskodawczyni posiadała władzę rodzicielską względem dzieci, o których mowa we wniosku.
11)Czy w 2022 r. wykonywała Pani względem dwójki dzieci, o których mowa we wniosku, władzę rodzicielską, tj. czy wykonywała obowiązki, dzięki którym dzieci wychowywane były w sposób zapewniający ich prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, a w szczególności, czy sprawowała Pani faktyczną pieczę nad dziećmi i ich majątkiem, zajmowała się wychowaniem dzieci, uczestniczyła w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania dzieci (tym samym, czy zapewniała i zabezpieczała wszystkie ich potrzeby od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, emocjonalne)?
Odpowiedź: W 2022 r. Wnioskodawczyni wykonywała względem synów władzę rodzicielską, tj. wykonywała obowiązki zapewniające im prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny (przygotowanie do zajęć szkolnych, zawożenie ich i odbieranie z zajęć pozaszkolnych, wizyty lekarskie w tym u specjalistów i inne). Sprawowała pieczę nad dziećmi i ich majątkiem, zajmowała się ich wychowaniem, decydowała w sprawach zdrowotnych. Tym samym, zapewniała im potrzeby edukacyjne, bytowe, edukacyjne, zdrowotne, rozwojowe i emocjonalne.
12)Czy w 2022 r. ojciec dzieci posiadał władzę rodzicielską względem dzieci, o których mowa we wniosku?
Odpowiedź: W 2022 r. ojciec dzieci posiadał władzę rodzicielską.
13)Czy w 2022 r. ojciec dwójki dzieci, o których mowa we wniosku, wykonywał względem tych dzieci władzę rodzicielską, tj. czy wykonywał obowiązki, dzięki którym dzieci wychowywane były w sposób zapewniający ich prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, a w szczególności, czy ojciec dzieci sprawował faktyczną pieczę nad dziećmi i ich majątkiem, zajmował się wychowaniem dzieci, uczestniczył w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju oraz wychowania dzieci (tym samym, czy zapewniał i zabezpieczał wszystkie ich potrzeby od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, emocjonalne)?
Odpowiedź: Ojciec dzieci widuje się z synami co drugi weekend oraz jedno popołudnie w tygodniu (w wyroku są dwa popołudnia). W czasie tych kilku dni w miesiącu i częściowo w trakcie wakacji sprawuje opiekę na synami. Po stronie Wnioskodawczyni leżało jednak zawożenie i odwożenie chłopców na korepetycję, przygotowanie do zajęć szkolnych oraz wszystkie wizyty lekarskie u specjalistów.
14)Kiedy uprawomocniło się orzeczenie sądu o Pani rozwodzie (proszę wskazać dokładną datę)?
Odpowiedź: Orzeczenie sądu w sprawie rozwodu uprawomocniło się (…) stycznia 2021 r.
15)Czy po rozwodzie Pani stan cywilny uległ zmianie?
Odpowiedź: Stan cywilny Wnioskodawczyni po rozwodzie nie uległ zmianie aż do chwili obecnej.
16)Czy sąd ustalił, że dzieci, o których mowa we wniosku, pozostają przy Pani i jednocześnie uregulował ich kontakty z ojcem?
Odpowiedź: Sąd ustalił miejsce zamieszkania synów Wnioskodawczyni każdorazowo przy Wnioskodawczyni oraz jednocześnie uregulował kontakty synów z ich ojcem.
17)Czy w całym okresie, którego dotyczy Pani zapytanie (tj. w 2022 r.) miejsce zamieszkania dzieci było takie samo jak Pani miejsce zamieszkania? Proszę o wskazanie miejsca zamieszkania dzieci w rozumieniu art. 26 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.)?
Odpowiedź: Przez cały rok 2022 r. miejsce zamieszkania dzieci było tożsame z miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni, zgodnie z wyrokiem synowie Wnioskodawczyni mają miejsce zamieszkania przy Wnioskodawczyni i tak faktycznie było. Adres, pod którym Wnioskodawczyni mieszkała wraz z synami to (…) (mieszkają we trójkę pod tym adresem aż do dzisiaj). Zarówno były mąż Wnioskodawczyni, jak i Wnioskodawczyni, posiadają władzę rodzicielską nad synami, natomiast według wyroku sądowego miejsce zamieszkania chłopców jest przy Wnioskodawczyni.
18)Czy w 2022 r. któreś z dwójki dzieci, o których mowa we wniosku, na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych?
Odpowiedź: W 2022 r. żaden z synów Wnioskodawczyni nie przebywał w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.
19)Czy w okresie obejmującym przedmiotowy wniosek, tj. w 2022 r. Pani dzieci otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną?
Odpowiedź: W roku 2022 dzieci Wnioskodawczyni nie otrzymywały zasiłku/dodatku pielęgnacyjnego, ani renty socjalnej.
20)Czy jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (niż wymienionych w treści wniosku dwóch dzieci) i względem nich wykonywała w roku 2022 władzę rodzicielską; jeśli tak, należy podać ich daty urodzenia?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie posiada innych dzieci, oprócz tych wymienionych w treści wniosku, ani też nie jest opiekunem prawnym innych dzieci.
21)W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 20, należy wskazać czy w 2022 r. przysługiwała Pani ulga prorodzinna na te inne dzieci (poza dwójką dzieci, o których mowa we wniosku) i czy wychowuje je Pani wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym (partnerem)?
Odpowiedź: Nie dotyczy.
Pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 2 kwietnia 2024 r.)
Czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości w zeznaniu podatkowym złożonym za 2022 rok?
Pani stanowisko w sprawie
(doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 2 kwietnia 2024 r.)
Wnioskodawczyni uważa, że rozliczyła ulgę prorodzinną prawidłowo, zgodnie z art. 27f pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni uważa, że w świetle Dziennika Ustaw z 2021 r. ojciec dzieci rozliczył się nieprawidłowo i to on powinien dokonać zwrotu. Wstępne potwierdzenie powyższego Wnioskodawczyni otrzymała podczas rozmowy z Infolinią KIS. Również odpowiedź na maila z KIS potwierdziło stanowisko Wnioskodawczyni.
W ocenie Wnioskodawczyni, rozliczyła się prawidłowo zgodnie z obowiązującymi przepisami. Według Wnioskodawczyni, to ojciec dzieci rozliczył się nieprawidłowo. Z wiedzy Wnioskodawczyni wynika, że od 2021 r., gdy rodzice małoletnich dzieci co do rozliczenia ulgi prorodzinnej nie mogą dojść do porozumienia, całość ulgi należy się rodzicowi, który faktycznie mieszka z małoletnimi dziećmi, w tym konkretnym przypadku Wnioskodawczyni.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1) wykonywał władzę rodzicielską;
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
Na podstawie art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
W myśl art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Przy czym, ulga prorodzinna nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do dziecka podatnika mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, co wynika z art. 27f ust. 7 w zw. z art. 6 ust. 8 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., które ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Stąd, w przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych.
W pozostałych przypadkach (czyli innych niż naprzemienna opieka lub wspólne zamieszkiwanie rodziców i dziecka połączone ze wspólnym wykonywaniem pieczy nad dzieckiem) odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) wynika, że:
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Stosownie do art. 26 Kodeksu cywilnego
§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Podkreślenia wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na małoletnie dziecko jest wykonywanie w stosunku do tego dziecka władzy rodzicielskiej.
Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy
(t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2809 ze zm.):
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Na mocy art. 93 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
Na podstawie art. 96 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.
W myśl art. 97 § 1 tejże ustawy:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Zgodnie z art. 106 ww. ustawy:
Jeżeli wymaga tego dobro dziecka, sąd opiekuńczy może zmienić orzeczenie o władzy rodzicielskiej i sposobie jej wykonywania zawarte w wyroku orzekającym rozwód, separację bądź unieważnienie małżeństwa, albo ustalającym pochodzenie dziecka.
Stosownie do treści art. 107 ww. Kodeksu:
§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.
Jak wynika z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską.
Samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne realizowanie, czyli wykonywanie obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.
Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka. Co istotne, samo tylko uiszczanie alimentów na rzecz dziecka, czy też sporadyczne spotkania z dzieckiem nie wypełniają tak rozumianego określenia wykonywanie władzy rodzicielskiej.
Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwotę obliczoną zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rodzice mogą odliczyć od podatku:
a)w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,
b)w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:
-zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub
-gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.
Jednakże w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
Co istotne, ww. przepis wskazuje jedynie na podział przysługującej rodzicom ulgi prorodzinnej i nie pozbawia on samego prawa do odliczenia. Prawo do ulgi – przy spełnieniu pozostałych przesłanek – przysługuje zatem na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego podatnik wykonywał władzę rodzicielską.
Podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że (…) stycznia 2021 r. uprawomocniło się orzeczenie sądu w sprawie rozwodu Pani i Pani męża, ojca Pani dwóch małoletnich dzieci. Sąd ustalił miejsce zamieszkania Pani synów każdorazowo przy Pani oraz jednocześnie uregulował kontakty synów z ich ojcem. Przez cały rok 2022 r. miejsce zamieszkania dzieci było tożsame z Pani miejscem zamieszkania. Zarówno Pani były mąż, jak i Pani, posiadają władzę rodzicielską nad synami, natomiast według wyroku sądowego miejsce zamieszkania chłopców jest przy Pani. Nie ma Pani z ojcem dzieci opieki naprzemiennej. Z byłym mężem ma Pani inny adres. W 2022 r. żaden z Pani synów nie przebywał w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych. W roku 2022 Pani dzieci nie otrzymywały zasiłku/dodatku pielęgnacyjnego, ani renty socjalnej. W stosunku do Pani oraz Pani dzieci, w 2022 roku, nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okręgowego i przemysłów komplementarnych. Zarówno Pani, jak i Pani były mąż, złożyliście Państwo w rozliczeniu za 2022 rok wniosek o odliczenie ulgi prorodzinnej. Nie doszła Pani do porozumienia z Pani byłym mężem co do podziału tej ulgi. W 2022 r. wykonywała Pani względem synów władzę rodzicielską, tj. wykonywała obowiązki zapewniające im prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny (przygotowanie do zajęć szkolnych, zawożenie ich i odbieranie z zajęć pozaszkolnych, wizyty lekarskie w tym u specjalistów i inne). Sprawowała Pani pieczę nad dziećmi i ich majątkiem, zajmowała się ich wychowaniem, decydowała w sprawach zdrowotnych. Tym samym, zapewniała im potrzeby edukacyjne, bytowe, edukacyjne, zdrowotne, rozwojowe i emocjonalne. Ojciec dzieci widuje się z synami co drugi weekend oraz jedno popołudnie w tygodniu (w wyroku są dwa popołudnia). W czasie tych kilku dni w miesiącu i częściowo w trakcie wakacji sprawuje opiekę na synami. Po Pani stronie leżało jednak zawożenie i odwożenie chłopców na korepetycję, przygotowanie do zajęć szkolnych oraz wszystkie wizyty lekarskie u specjalistów. W 2022 r. uzyskiwała Pani dochody z umowy o pracę.
Mając na uwadze powyższe informacje oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że skoro w 2022 roku to Pani sprawowała faktycznie władzę rodzicielską nad dziećmi, Pani synowie mieszkali z Panią, zgodnie z orzeczeniem sądu i to Pani wykonywała nad nimi codzienną opiekę i pomiędzy Panią a ojcem dzieci nie doszło do porozumienia co do sposobu podziału ulgi prorodzinnej za 2022 r., to przysługuje Pani prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej za 2022 r., wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pełnej wysokości, tj. 100% kwoty zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Panią – jednego z rodziców, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla ojca dzieci.
Ponadto wskazuję, że nie jestem uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację lub jego uzupełnienia. Wszystkie istotne dla sprawy informacje powinny znaleźć się w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).