Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.179.2024.2.KP
Temat interpretacji
Sprzedaż nieruchomości za pośrednictwem Fundacji.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 26 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca jest jedynym beneficjentem fundacji – A [dalej „Fundacja”] z siedzibą w Holandii.
Zgodnie z holenderskimi regulacjami prawnymi Fundacja jest jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, będącą jednocześnie podmiotem transparentnym podatkowo.
Na gruncie przepisów holenderskich fundacja nie jest podatnikiem, podatnikiem są jej beneficjenci i to im bezpośrednio przypisywane są przychody i koszty generowane przez fundację. Zgodnie z przepisami holenderskimi fundacja nie jest przedsiębiorcą. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
Fundacja jest traktowana jako transparentna podatkowo również na gruncie przepisów brytyjskich, a korzyści i obciążenia podatkowe przypisywane są jej beneficjentowi. (co również znajduje potwierdzenie w objaśnieniach opublikowanych przez brytyjskie Ministerstwo Finansów).
Jedynym składnikiem majątku Fundacji jest lokal mieszkalny, zlokalizowany w Wielkiej Brytanii.
Z prawnej perspektywy Fundacja nie posiada kapitału zakładowego, udziałowców ani członków, w związku z tym nie posiada też zgromadzenia wspólników ani innego analogicznego organu. Fundacja jest zarządzana przez zarząd. Obecnie zarząd sprawowany jest przez lokalny, holenderski podmiot, któremu Wnioskodawca powierzył tę funkcję.
Mimo że Fundacja jest prawnym właścicielem lokalu, ekonomicznym beneficjentem pożytków generowanych przez nieruchomość – w tym także ewentualnych środków z jej sprzedaży jest Wnioskodawca.
Nieruchomość została zakupiona poprzez Fundację w 2016 r. Obecnie Wnioskodawca planuje sprzedać Nieruchomość, z uwagi na wysokie koszty związane z jej utrzymaniem, a także brakiem oczekiwanego wzrostu wartości (cena sprzedaży zasadniczo odpowiadać będzie cenie zakupu i kosztom zakupu).
Pytanie
Czy sprzedaż Nieruchomości skutkować będzie powstaniem przychodu dla Wnioskodawcy?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zadaniem – sprzedaż Nieruchomości nie spowoduje powstania przychodu, z uwagi na upływ pięcioletniego okresu od końca roku jej zakupu, wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f.
Status podatkowy Fundacji nie jest wprost określony w polskim prawie podatkowym. Dla celów prawnopodatkowej klasyfikacji podmiotów zagranicznych powszechnie przyjmuje się, że należy stosować tzw. metodę podobieństwa. Istota tej metody sprowadza się do przeprowadzenia testu podobieństwa, w ramach którego bada się cechy podatkowe podmiotu zagranicznego. Następnie państwo dokonujące kwalifikacji analizuje, który z podmiotów krajowych w największym stopniu przypomina pod względem konstrukcji prawnej podmiot zagraniczny. W wyniku tego porównania państwo uznaje podmiot zagraniczny za podatnika bądź nie, opierając się na tych samych zasadach, które są stosowane wobec podmiotu krajowego najbardziej do niego podobnego. Przykładowo, zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spółka niemająca osobowości prawnej mająca siedzibę lub zarząd w innym państwie traktowana jest w Polsce jako nietransparentna podatkowo, jeżeli zgodnie z ustawodawstwem kraju, w którym ma siedzibę lub zarząd, uznawana jest za podatnika.
Analogicznie więc, jeżeli w kraju, w którym ma siedzibę lub zarząd, dany podmiot kwalifikowany jest jako transparentny podatkowo, to również w Polsce nie będzie traktowany jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych. Z powyższego wynika, że decydującą rolę w procesie kwalifikacji podmiotu zagranicznego w Polsce odgrywają regulacje podatkowe państwa, w którym podmiot ten ma siedzibę. Pomija się tym samym cechy wynikające z obcego prawa prywatnego.
W przypadku braku występowania podmiotu krajowego odpowiadającego swoimi cechami kwalifikowanemu podmiotowi zagranicznemu, zgodnie z regułami polskiego systemu podatkowego, należy określić któremu podmiotowi krajowemu może odpowiadać dany podmiot zagraniczny, nawet jeżeli jego cechy charakterystyczne nie wykazują podobieństwa do jakiegokolwiek podmiotu krajowego. Pewne cechy mogą wskazywać określony kierunek kwalifikacji, przemawiając za uznaniem podobieństwa do określonego podmiotu krajowego.
Zgodnie z powyższym wzorcem do klasyfikacji prawnopodatkowej Fundacji na gruncie polskiego prawa podatkowego powinna być instytucja spółki osobowej, charakteryzującą się transparentnością podatkową na podstawie polskich przepisów prawa podatkowego.
Takie stanowisko jest konsekwentnie prezentowane w interpretacjach indywidualnych – m.in.
·Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 14 października 2016 r. ITPB1/4511-635/16-1/MR,
·Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 22 września 2016 r. IPPB2/4511-517/16-2/MK,
·Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 14 października 2016 r. ITPB1/4511-634/16-1/MR.
Należy przy tym podkreślić, że Fundacja nie jest przedsiębiorcą ani nie prowadzi działalności gospodarczej.
W opisanej sytuacji mamy zatem do czynienia z klarowną kwalifikacją podatkową – holenderskie przepisy podatkowe przypisują obowiązki podatkowe bezpośrednio Wnioskodawcy. Takie samo podejście prezentowane jest na gruncie przepisów brytyjskich. Tym samym na gruncie Polskich przepisów podatkowych – obowiązki podatkowe również powinny zostać przypisane Wnioskodawcy – uwzględniając Polskie regulacje podatkowe.
W świetle powyższych, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanej sprawie zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. – zgodnie z którym przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstaje, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, minęło 5 lat.
W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu z tytułu sprzedaży Nieruchomości ani do złożenia deklaracji w tym zakresie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Powyższa norma ustanawiająca nieograniczony obowiązek podatkowy wskazuje, że osoba mająca miejsce zamieszkania na terenie Polski (rezydencja podatkowa) ma obowiązek rozliczenia dochodu w Polsce niezależnie od tego, w którym kraju zlokalizowane jest źródło danego przychodu.
Ta ogólna reguła ma zastosowanie również do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie natomiast do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Powyższa reguła nie ogranicza się do opodatkowania nieruchomości znajdujących się w Polsce. W rezultacie niezależnie od tego, gdzie jest położona nieruchomość, obowiązuje ten sam pięcioletni okres opodatkowania.
Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych zarówno w przypadku sprzedaży nieruchomości położonych w Polsce, jak i poza jej granicami zobowiązanie podatkowe nie występuje, jeżeli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, upłynął okres dłuższy niż pięć lat.
Stosownie do art. 13 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. poz. 1840):
Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6 niniejszej Konwencji i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Przy czym sformułowanie „dochód z przeniesienia własności majątku może być opodatkowany w drugim państwie” oznacza, że drugie państwo (państwo, w którym położona jest zbywana nieruchomość) ma prawo opodatkować taki dochód, jeżeli na podstawie swoich przepisów dochód ze sprzedaży nieruchomości podlega tam opodatkowaniu.
Określenie „majątek nieruchomy” ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych; statki morskie i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego.
Z opisu Pana sprawy wynika, że:
·jest Pan jedynym beneficjentem fundacji z siedzibą w Holandii (dalej: Fundacja).
·planuje Pan sprzedać nieruchomość położoną w Wielkiej Brytanii, a zakupioną przez Fundację w 2016 roku, z uwagi na wysokie koszty związane z jej utrzymaniem, a także brakiem oczekiwanego wzrostu wartości (cena sprzedaży zasadniczo odpowiadać będzie cenie zakupu i kosztom zakupu); jest to jedyny składnik majątku Fundacji.
Fundacja:
- zgodnie z holenderskimi regulacjami prawnymi jest jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, będącą jednocześnie podmiotem transparentnym podatkowo;
- nie jest podatnikiem, podatnikiem są jej beneficjenci i to im bezpośrednio przypisywane są przychody i koszty generowane przez Fundację; zgodnie z przepisami holenderskimi fundacja nie jest przedsiębiorcą; Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej;
- jest traktowana jako transparentna podatkowo również na gruncie przepisów brytyjskich, a korzyści i obciążenia podatkowe przypisywane są jej beneficjentowi.
Na podstawie przywołanych przepisów wskazuję, że sprzedaż nieruchomości zakupionej w 2016 roku, a położonej w Wielkiej Brytanii przez transparentną podatkowo Fundację nie spowoduje powstania po Pana stronie przychodu na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięcioletniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: sprzedaż nieruchomości nie spowoduje powstania po Pana stronie przychodu podatkowego, ponieważ upłynął pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).