Interpretacja indywidualna z dnia 11 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.183.2024.2.AWO
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 19 lutego 2024 r. (...) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 marca 2024 r. (wpływ 22 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani współwłaścicielką domu jednorodzinnego wybudowanego w roku 1987. W 2023 r. wykonany został remont dachu polegający na wymianie zniszczonej onduliny dachowej założonej w 2002 r.
Ondulina była popękana w wielu miejscach na każdym arkuszu, na powierzchni całego dachu. W trakcie deszczu dach przeciekał. Silne porywy wiatru spowodowały uszczerbki onduliny w kilku miejscach, które zastępowane były tymczasowymi środkami zapobiegającymi prześwitom. Wpływało to na upływ energii cieplnej przez dach i wzrost kosztów przeznaczanych na ogrzanie domu.
W 2023 r. wymieniono nieszczelną i zniszczoną ondulinę dachową na blachę z filcem.
W uzupełnieniu wniosku - w odpowiedzi na następujące pytania - doprecyzowała Pani, że:
·Czy opisany „dom jednorodzinny” stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?
Pani odpowiedź:
Tak, jest to budynek mieszkalny jednorodzinny wolnostojący w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 - prawo budowlane.
·O jakim „osprzęcie” jest mowa w Pani pytaniu? Co to jest/są za wydatek/za wydatki?
Pani odpowiedź:
Kratka wentylacyjna skośna - wartość brutto: (...) zł,
wkręty farmerskie - wartość brutto: (...) zł,
wyłaz dachowy z szybą - wartość brutto: (...) zł,
daszek wywietrznikowy (komin) - wartość brutto: (...) zł.
Kwota odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie przekroczy 53.000 zł, ponieważ koszt blachy wyniósł: (...) zł brutto, co razem z niezbędnym osprzętem do zamontowania pokrycia dachowego, w celu ulepszenia termomodernizacyjnego budynku wynosi: (...) zł brutto.
·Czy zakup „osprzętu” był niezbędny dla zamontowania blachy z filcem? Z jakich powodów?
Pani odpowiedź:
Tak, ponieważ wkręty były niezbędne do zamontowania blachy, wyłaz dachowy, komin oraz kratka wentylacyjna były niezbędne do zachowania wentylacji.
·Czy wskazany przez Panią „remont dachu” obejmował tylko wymianę „nieszczelnej i zniszczonej onduliny na blachę z filcem”? Jeśli nie, to jakie prace zostały podjęte w celu „remontu dachu”?
Pani odpowiedź:
Remont dachu obejmował: wymianę nieszczelnej i zniszczonej onduliny na blachę z filcem, wymianę wiatrówek, gąsiorów, podbitki oraz włazu dachowego.
·Kiedy (w jakiej dacie) wystawione zostały/zostaną faktury dotyczące każdego z wydatków, których dotyczy Pani pytanie?
Pani odpowiedź:
Faktura 1: (...) 2023 r. - elementy pokrycia dachowego oraz wkręty farmerskie - (...) zł brutto,
Faktura 2: (...) 2023 r. - daszek wywietrznikowy, wkręty farmerskie, kratka wentylacyjna - (...) zł brutto,
Faktura 3: elementy pokrycia dachowego (blacha), wyłaz dachowy - (...) zł brutto.
Razem: (...) zł brutto.
Przedsięwzięcie zostało rozpoczęte i zakończone w 2023 r.
·Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?
Pani odpowiedź:
Tak, każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
·Czy każda z faktur została wystawiona na Pani dane?
Pani odpowiedź:
Tak, wszystkie faktury zostały wystawione na Pani dane, ponieważ jest Pani współwłaścicielem budynku jednorodzinnego.
- A. Czy „wymiana onduliny na blachę z filcem” obejmowała również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?
Pani odpowiedź:
Usunięte w toku prac elementy zostały oddane do punktu selektywnego zbierania odpadów (...) nieodpłatnie.
- B. Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów, również zamierza Pani uwzględnić/uwzględniła Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pani odpowiedź:
Nie, nie został poniesiony żaden wydatek, zatem nie będzie on uwzględniany w uldze termoizolacyjnej.
·Jaka jest/była forma opodatkowania uzyskiwanych przez Panią dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej - 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) za rok podatkowy?
Pani odpowiedź:
Dochód opodatkowany według skali podatkowej.
·Czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) była/będzie Pani (nadal) współwłaścicielem domu jednorodzinnego?
Pani odpowiedź:
Tak, w dniu złożenia zeznania podatkowego nadal będzie Pani współwłaścicielem domu jednorodzinnego.
·Czy wydatki poniesione na „wymianę onduliny na blachę z filcem” zostały przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
Pani odpowiedź:
Tak, zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
·Na czym - konkretnie - polega związek „wymiany onduliny na blachę z filcem” z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
Pani odpowiedź:
Poniesione wydatki na wymianę pokrycia dachowego związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków ponieważ poniesione je celem ulepszenia termomodernizacyjnego budynku polegającego na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczoną do ogrzewania budynku mieszkalnego oraz jej stratę, ponieważ stary dach był dziurawy. Wymiana dziurawego dachu zabezpieczyła również budynek przed zawilgoceniem.
·Czy wydatki poniesione na „wymianę onduliny na blachę z filcem” zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej?
Pani odpowiedź:
Nie. Zostały poniesione tylko ze środków własnych.
·Czy wydatki poniesione na „wymianę onduliny na blachę z filcem” zostały/zostaną przez Panią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
Pani odpowiedź:
Nie.
·Czy wydatki poniesione na „wymianę onduliny na blachę z filcem” zostały/zostaną przez Panią odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pani odpowiedź:
Nie.
·Czy wydatki poniesione na „wymianę onduliny na blachę z filcem” zostały/zostaną przez Panią uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?
Pani odpowiedź:
Nie.
·Czy wydatki poniesione na „wymianę onduliny na blachę z filcem” zostały/zostaną Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie?
Pani odpowiedź:
Nie.
·Czy wydatki na „wymianę onduliny na blachę z filcem” zostały/zostaną poniesione z Pani majątku/majątku Pani i Pani małżonka (Pani/Państwa wspólnych środków)?
Pani odpowiedź:
Tak, zostały poniesione z Pani majątku.
Pytanie
Czy może Pani odliczyć od dochodu w zeznaniu podatkowym za 2023 r. koszty zakupu blachy oraz osprzętu w celu jej zamontowania w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pana stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, wymiana nieszczelnej onduliny dachowej na blachę z filcem przyczynia się do:
·zmniejszenia utraty ciepła przez dziurawy dach, i
- zabezpiecza budynek przed zawilgoceniem.
Wskazała Pani, że zgodnie z przepisami ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków, wymiana poszycia dachowego bez docieplenia może zostać uznana za przedsięwzięcie termomodernizacyjne.
Uważa Pani, że w celu wymiany nieszczelnego dachu z onduliny może Pani odliczyć od podatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej zakup blachy z filcem wraz z osprzętem niezbędnym do jej zamontowania, ponieważ nieszczelność i prześwity w starej ondulinie wpływały bezpośrednio na utratę energii cieplnej w budynku jednorodzinnym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Z przedstawionych przez Panią informacji wynika m.in., że:
·jest Pani współwłaścicielką domu jednorodzinnego,
‒jest to budynek mieszkalny jednorodzinny wolnostojący w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane,
·w 2023 r. wykonany został remont dachu,
‒remont obejmował: wymianę nieszczelnej i zniszczonej onduliny na blachę z filcem”, wymianę wiatrówek, gąsiorów, podbitki oraz włazu dachowego,
‒zgodnie z Pani wskazaniem, wydatki na „osprzęt” obejmowały koszt:
·kratki wentylacyjnej skośnej,
·wkrętów farmerskich,
·wyłazu dachowego z szybą,
·daszku wywietrznikowego (komina),
‒zakup osprzętu był niezbędny dla zamontowania blachy z filcem, wkręty były niezbędne do zamontowania blachy, a wyłaz dachowy, komin oraz kratka wentylacyjna były niezbędne do zachowania wentylacji,
·w trakcie deszczu dach przeciekał,
·silne porywy wiatru spowodowały uszczerbki onduliny w kilku miejscach (były zastępowane tymczasowymi środkami zapobiegającymi prześwitom),
‒wpływało to na upływ energii cieplnej przez dach i wzrost kosztów przeznaczanych na ogrzanie domu,
- wszystkie faktury zostały wystawione na Pani dane,
·przedsięwzięcie zostało rozpoczęte i zakończone w 2023 r.
Istotne jest również to, że - jak Pani wskazała:
- poniesione przez Panią wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,
·poniosła je Pani celem ulepszenia termomodernizacyjnego budynku polegającego na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczoną do ogrzewania budynku mieszkalnego oraz jej stratę (stary dach był dziurawy),
·wymiana dziurawego dachu zabezpieczyła (również) budynek przed zawilgoceniem.
Pani wątpliwość budzi możliwość uznania wydatków poniesionych na zakup blachy z filcem wraz z osprzętem w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Podnosi Pani bowiem, że wymiana poszycia dachowego bez docieplenia może zostać uznana za przedsięwzięcie termomodernizacyjne.
Zaznaczam więc, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane uprzednio rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Są to m.in. wydatki na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu).
Zauważam, że przepisy ustaw podatkowych( w tym ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie zawierają definicji terminu: „docieplenie”.
Zgodnie więc z internetowym słownikiem języka polskiego PWN [https://sjp.pwn.pl]:
·docieplenie, to - dodatkowa warstwa ochronna, zabezpieczająca wnętrze przed utratą ciepła,
- docieplić/docieplać, to - ocieplić ściany budynku dodatkową warstwą ochronną.
Ważne jest jednak także to, że wskazany wyżej punkt rozporządzenia przewiduje odliczenie wydatków również na materiały budowlane wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.
Skoro więc poniosła Pani wydatki, które:
- pozostają w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,
·przyczyniły się do:
‒zabezpieczenia budynku przed zawilgoceniem, oraz
‒ulepszenia termomodernizacyjnego budynku polegającego na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczoną do ogrzewania budynku mieszkalnego oraz jej stratę
‒to ma Pani prawo do korzystania z ulgi termomodernizacyjnej we wskazanym we wniosku zakresie. Z wyżej wskazanych względów, przedstawione przez Panią stanowisko uznaję więc za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).