Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.117.2024.2.KC
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej za 2023 r.
Uzupełniła go Pani pismem z 29 lutego 2024 r. (data wpływu) i – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) 2022 r. rozwiodła się Pani z ojcem swoich małoletnich córek: A ur. (...) 2012 r., i B ur. (...) 2016 r. Na mocy wyroku rozwodowego, sygn. (...) z (...) 2022 r. wykonanie władzy rodzicielskiej zostało powierzone obojgu rodzicom ustalając miejsce zamieszkania córek przy matce, jak w porozumieniu rodzicielskim zawartym przez strony (...) 2022 r. załączonym do akt sprawy.
Zgodnie z wyrokiem, ojciec dzieci ma uregulowane sądownie kontakty w sposób następujący:
–weekendy II i IV każdego miesiąca od piątku godz. 18:00 do niedzieli godz. 15:00;
–Święta w latach nieparzystych Boże Narodzenie, tj. od 24 grudnia od godz. 8:00 do 26 grudnia do godz. 19:00, w latach parzystych Święta Wielkanocne, tj. od Wielkiego Czwartku od godz. 8:00 do Poniedziałku Wielkanocnego do godz. 19:00;
–ferie zimowe w latach nieparzystych I tydzień ferii, w latach parzystych II tydzień ferii;
–wakacje lata parzyste I miesiąc wakacji, w latach nieparzystych II miesiąc wakacji;
–Dzień Dziecka oraz urodziny bez ograniczeń;
–nieograniczony kontakt telefoniczny.
Pomimo, że kontakty ustalone są w ww. sposób, nie zawsze dochodzi do ich realizacji z powodu braku chęci dzieci do przebywania z ojcem w miejscu jego zamieszkania.
Ojciec w 2023 r. spędził z dziećmi I tydzień ferii zimowych i jeden miesiąc wakacji. Pozostały czas, tj. od poniedziałku do niedzieli za wyjątkiem co drugiego weekendu córki mieszkają z Panią. Od urodzenia dzieci zameldowane są po adresem ul. (...). Pod ww. adresem zameldowana jest również Pani jak i były mąż z uwagi na udzielony im kredyt hipoteczny w 2011 r. na zakup nieruchomości (kredyt spłacają w równych częściach po 50%). Od roku 2022 aktualny adres zamieszkania ojca dzieci to ul. (...). Ponadto nadmienia Pani, że w miejscu zamieszkania dzieci, były mąż nie przebywa od (...) 2021 r. Wszelkie zmiany adresu naniesione są w Urzędzie Miasta X w odpadach komunalnych, w związku z pomniejszeniem opłaty oraz w szkole podstawowej, do której uczęszczają córki. Dzieci na co dzień mieszkają w Pani miejscu zamieszkania, za które regularnie uiszcza opłaty, tj. kredyt hipoteczny, prąd, woda, Internet, podatek od nieruchomości, opłaty za odpady komunalne, zakup opału na zimę. Jest Pani odpowiedzialna za dowóz dzieci do szkoły oraz ich naukę (obecnie szkoła podstawowa w miejscu zamieszkania matki), kupuje Pani ubrania, dba o bieżące leczenie, spędzanie czasu wolnego. Pani opłacała ich zajęcia dodatkowe, tj. spotkania grupowe (...), prywatne lekcje języka angielskiego oraz ponosiła koszty związane z (...) starszej córki.
W związku z zawartą umową o pracę dokonała Pani rozliczenia podatkowego PIT-37 odliczając ulgę prorodzinną w 100% jako matka samotnie wychowująca dzieci opierając się na interpretacji indywidualnej z 17 lipca 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0111-KDSB2-2.4011.166.2023.4.SD. Pani zeznanie podatkowe zostało złożone w Urzędzie Skarbowym w X (...) 2024 r. nie ustalając z ojcem dzieci proporcji, według których ma być dokonane odliczenie ulgi prorodzinnej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
W 2023 r. podlegała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W 2023 r. uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej z tytułu umowy o pracę.
W 2023 r. żadne z dzieci nie zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Nie została orzeczona przez Sąd opieka naprzemienna nad dziećmi.
W 2023 r. wspólnie z drugim rodzicem władzę rodzicielską nad dziećmi wykonywaliście w nieporównywalnym wymiarze czasowym i jakościowym. Zgodnie z wyrokiem, ojciec dzieci ma uregulowane sądownie kontakty w sposób następujący:
–weekendy II i IV każdego miesiąca od piątku godz. 18:00 do niedzieli godz. 15:00;
–Święta, w latach nieparzystych Boże Narodzenie, tj. od 24 grudnia od godz. 8:00 do 26 grudnia do godz. 19:00, w latach parzystych Święta Wielkanocne, tj. od Wielkiego Czwartku od godz. 8:00 do Poniedziałku Wielkanocnego do godz. 19:00;
–ferie zimowe w latach nieparzystych I tydzień ferii, w latach parzystych II tydzień ferii;
–wakacje lata parzyste I miesiąc wakacji, w latach nieparzystych II miesiąc wakacji;
–Dzień Dziecka oraz urodziny bez ograniczeń.
Pomimo, iż kontakty ustalone są w ww. sposób nie zawsze do nich dochodzi z powodu braku chęci dzieci do przebywania z ojcem w miejscu jego zamieszkania.
W 2023 r. miejsce zamieszkania dzieci miały przy Pani.
W 2023 r. Pani dzieci nie osiągały dochodów – w stosunku do Pani dzieci:
–nie miały zastosowania przepisy art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
–nie miały zastosowania przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Pytanie
Czy w związku z tym, iż jest Pani osobą, z którą mieszkają dzieci oraz faktycznie sprawującą władzę rodzicielską, przysługuje Pani odliczenie ulgi prorodzinnej w 100%?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, zgodnie z obecnymi przepisami dotyczącymi uprawnień do wykorzystania ulgi prorodzinnej, odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny.
Taka sytuacja dotyczy Pani i Pani małoletnich córek. Faktyczną władzę rodzicielską sprawuje Pani, dzieci na co dzień mieszkają z Panią. Nie macie opieki naprzemiennej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Na mocy art. 27f ust. 2 ww. ustawy:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
W myśl art. 27f ust. 2a ww. ustawy:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Zgodnie z art. 27f ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Limity dochodów określone w ust. 2 pkt 1 nie dotyczą podatnika i jego małżonka, którzy wykonywali władzę, pełnili funkcję albo sprawowali opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do jednego dziecka, posiadającego orzeczenie albo decyzję, o których mowa w art. 26 ust. 7d.
Stosownie do art. 27f ust. 2b ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Zgodnie z art. 27f ust. 2c ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
2)wstąpiło w związek małżeński.
Na mocy art. 27f ust. 2d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za podatnika pozostającego w związku małżeńskim, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a oraz ust. 10 i 11, nie uważa się:
1)osoby, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów;
2)osoby pozostającej w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.
Z art. 27f ust. 3 ww. ustawy wynika, że:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Stosownie do art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Z art. 26 ww. Kodeksu wynika, że:
§ 1 Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2 Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Stosownie do art. 27f ust. 7 ww. ustawy:
Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Natomiast, z art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809) wynika, że:
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
W myśl art. 97 § 1 tejże ustawy:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Zgodnie zaś z treścią art. 107 ww. Kodeksu:
§ 1 Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
§ 2 W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.
Jak wynika z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską.
Samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne realizowanie, czyli wykonywanie obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.
Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka. Co istotne, samo tylko uiszczanie alimentów na rzecz dziecka, czy też sporadyczne spotkania z dzieckiem nie wypełniają tak rozumianego określenia wykonywanie władzy rodzicielskiej.
W myśl art. 27f ust. 4 wskazanej ustawy, kwotę przysługującej ulgi rodzice mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Z opisu sprawy w szczególności wynika, że w 2023 r. podlegała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i uzyskiwała dochody opodatkowane według skali podatkowej z tytułu umowy o pracę. W (...) 2022 r. rozwiodła się Pani z ojcem swoich małoletnich córek: A ur. (...) 2012 r., i B ur. (...) 2016 r. Na mocy wyroku rozwodowego, sygn. (...) z (...) 2022 r. wykonanie władzy rodzicielskiej zostało powierzone obojgu rodzicom ustalając miejsce zamieszkania córek przy matce, jak w porozumieniu rodzicielskim zawartym przez strony (...) 2022 r. załączonym do akt sprawy. Nie została orzeczona przez Sąd opieka naprzemienna nad dziećmi. Zgodnie z wyrokiem, ojciec dzieci ma uregulowane sądownie kontakty. Pomimo, że kontakty są ustalone, nie zawsze dochodzi do ich realizacji z powodu braku chęci dzieci do przebywania z ojcem w miejscu jego zamieszkania. Ojciec w 2023 r. spędził z dziećmi I tydzień ferii zimowych i jeden miesiąc wakacji. Pozostały czas, tj. od poniedziałku do niedzieli za wyjątkiem co drugiego weekendu córki mieszkają z Panią. W 2023 r. wspólnie z drugim rodzicem władzę rodzicielską nad dziećmi wykonywaliście w nieporównywalnym wymiarze czasowym i jakościowym. Zgodnie z wyrokiem, ojciec dzieci ma uregulowane sądownie kontakty w sposób następujący: weekendy II i IV każdego miesiąca od piątku godz. 18:00 do niedzieli godz. 15:00; Święta w latach nieparzystych Boże Narodzenie, tj. od 24 grudnia od godz. 8:00 do 26 grudnia do godz. 19:00, w latach parzystych Święta Wielkanocne, tj. od Wielkiego Czwartku od godz. 8:00 do Poniedziałku Wielkanocnego do godz. 19:00; ferie zimowe w latach nieparzystych I tydzień ferii, w latach parzystych II tydzień ferii; wakacje lata parzyste I miesiąc wakacji, w latach nieparzystych II miesiąc wakacji; Dzień Dziecka oraz urodziny bez ograniczeń. Od urodzenia dzieci zameldowane są po adresem ul. (...). W 2023 r. miejsce zamieszkania dzieci miały przy Pani. Pod ww. adresem zameldowana jest również Pani jak i były mąż z uwagi na udzielony im kredyt hipoteczny w 2011 r. na zakup nieruchomości (kredyt spłacają w równych częściach po 50%). Od roku 2022 aktualny adres zamieszkania ojca dzieci to ul. (...). Ponadto nadmienia Pani, że w miejscu zamieszkania dzieci, były mąż nie przebywa od (...) 2021 r. Dzieci na co dzień mieszkają w Pani miejscu zamieszkania, za które regularnie uiszcza opłaty, tj. kredyt hipoteczny, prąd, woda, Internet, podatek od nieruchomości, opłaty za odpady komunalne, zakup opału na zimę. Jest Pani odpowiedzialna za dowóz dzieci do szkoły oraz ich naukę (obecnie szkoła podstawowa w miejscu zamieszkania matki), kupuje Pani ubrania, dba o bieżące leczenie, spędzanie czasu wolnego. Pani opłacała ich zajęcia dodatkowe, tj. spotkania grupowe (...), prywatne lekcje języka angielskiego oraz ponosiła koszty związane z (...) starszej córki. W 2023 r. żadne z dzieci nie zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych. W 2023 r. Pani dzieci nie osiągały dochodów – w stosunku do Pani dzieci: nie miały zastosowania przepisy art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń; oraz nie miały zastosowania przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. W związku z zawartą umową o pracę dokonała Pani rozliczenia podatkowego PIT-37 odliczając ulgę prorodzinną w 100% jako matka samotnie wychowująca dzieci opierając się na interpretacji indywidualnej z 17 lipca 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0111-KDSB2-2.4011.166.2023.4.SD. Pani zeznanie podatkowe zostało złożone w Urzędzie Skarbowym w X (...) 2024 r. nie ustalając z ojcem dzieci proporcji, według których ma być dokonane odliczenie ulgi prorodzinnej.
Biorąc pod uwagę zacytowane przepisy prawa, nie można zgodzić się z Pani stanowiskiem, że zgodnie z obecnymi przepisami dotyczącymi uprawnień do wykorzystania ulgi prorodzinnej, odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny.
Jak już wcześniej wyjaśniono – w świetle art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – kwotę przysługującej ulgi rodzice mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Zatem sposób odliczenia, który przedstawiła Pani w swoim stanowisku ma zastosowanie wyłącznie w szczególnych okolicznościach. Odliczenie w pełnej wysokości kwoty ulgi na dziecko przysługuje rodzicowi, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania, w przypadku gdy oboje rodzice wykonują władzę rodzicielską względem tego dziecka, nie orzeczono jednak pieczy naprzemiennej i nie ustalą proporcji w jakiej każde z nich odlicza kwotę przysługującej ulgi prorodzinnej na dziecko (brak porozumienia).
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji gdy wykonywała Pani wraz z byłym mężem władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi i nie ustaliła Pani (nie zawarła Pani porozumienia) z ojcem dzieci proporcji, według których ma być dokonane odliczenie ulgi prorodzinnej i dzieci miały miejsce zamieszkania przy Pani, to wyłącznie Pani za 2023 r. przysługuje prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej, wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na małoletnie dzieci w pełnej wysokości, tj. 100% kwoty, ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).