Możliwość rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.127.2024.2.KC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.127.2024.2.KC

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 kwietnia 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą rozwiedzioną na podstawie wyroku Sądu Okręgowego w X Wydział I Cywilny bez orzekania o winie (wyrok rozwodowy z (...) 2022 r., prawomocny od (...) 2022 r.). Z zakończonego małżeństwa ma Pani dwóch synów A.A urodzonego (...) 2011 r. oraz B.A urodzonego (...) 2014 r.

Sąd powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi Pani i Pani byłemu małżonkowi – ojcu dzieci, bez opieki naprzemiennej z ustaleniem, że miejscem zamieszkania małoletnich synów będzie miejsce zamieszkania ich matki. Kosztami utrzymania małoletnich dzieci obciążył obojga rodziców i z tego tytułu zasądził alimenty od ojca dzieci w łącznej wysokości (...) zł miesięcznie.

Sąd uregulował kontakty ojca z ww. małoletnimi dziećmi w ten sposób, że będzie on się spotykał z synami – z możliwością zabrania ich poza miejsce zamieszkania oraz obowiązkiem każdorazowego odebrania z miejsca zamieszkania i doprowadzenia do miejsca zamieszkania - w następujących terminach:

a)w każdy pierwszy i trzeci weekend miesiąca od soboty od godziny 10:00 do niedzieli do godziny 18:00,

b)w każdy drugi tydzień ferii zimowych od soboty od godziny 10:00 do niedzieli do godziny 18:00,

c)w każde wakacje letnie przez cały sierpień.

Były małżonek wyprowadził się z mieszkania w 2021 r. Jego miejscem zamieszkania jest Y. Od (...) 2021 r. płaci alimenty i nie jest pozbawiony praw rodzicielskich. Podczas rozprawy ustalono, że oprócz alimentów ojciec dzieci będzie dokładał się do dodatkowych wydatków na dzieci.

W 2022 r. spotkania z dziećmi nie odbywały się według wyroku sądu. Po skierowaniu przez Panią pisma, ojciec dzieci zaczął stosować się do wyroku i realizował kontakty według terminów. Jednak za każdym razem zabierał dzieci nie do swojego mieszkania tylko do mieszkania swojej rodziny. Często wracał sam do swojego mieszkania, a małoletnie dzieci zostawiał pod opieką rodziny. Nie spędzał z nimi pełnego czasu wspólnego wyznaczonego przez sąd, tak aby mieć wpływ na ich wychowanie. Podczas ferii oraz weekendów nie organizował żadnych wyjazdów z synami. To na Pani spoczywa opieka nad dziećmi każdego dnia. Każdego dnia podejmuje Pani trud związany z wychowaniem. Jest Pani odpowiedzialna za zapewnienie im dachu nad głową – spłaca Pani pożyczkę za remont mieszkania w którym mieszka z dziećmi, sama dokonuje opłat za czynsz, prąd, bieżące naprawy w mieszkaniu, zapewnienie sprzętu AGD, opłat związanych z użytkowaniem samochodu, itp. Codzienne obowiązki jak pranie, gotowanie, sprzątanie, robienie zakupów, przygotowanie do szkoły należą do Pani. Obowiązki związane z życiem szkolnym dzieci również należą do Pani (przygotowania na występy, zakupy, aktywność podczas organizowanych imprez szkolnych czy świąt). W latach 2022-2023 decydowała Pani o zajęciach pozaszkolnych, spotykała się z nauczycielami, gdy występowały trudności. W przeważającej większości to Pani chodziła na zebrania do szkoły, podpisywała dokumenty szkolne, wyrażała zgodę na wycieczki szkolne, zajęcia pozalekcyjne, pomagała w odrabianiu lekcji itd. Przez cały okres szkoły podstawowej prawie każdego dnia odrabiała lekcje i pomagała w nauce. Zdarzała się sporadyczna pomoc w nauce, w lekcjach gdy dzieci przebywały z ojcem podczas wyznaczonych spotkań. Odbiór synów ze szkoły przez ojca odbywał się rzadko, bez Pani wiedzy i ustaleń, lecz na prośbę dzieci. Udział w zebraniach szkolnych w latach 2022-2023 był tylko na Pani prośbę w przypadku, gdy zebrania pokrywały się u dwójki dzieci. Ojciec dzieci sam z własnej inicjatywy nie interesował się sprawami w szkole. Przy próbach kontaktu i wypracowania wspólnych zasad wychowania dzieci, w przypadku gdy dochodziło do nieprawidłowego zachowania - sama musiała Pani szukać wsparcia u psychologa aby pomóc dzieciom, ponieważ na próby kontaktu i chęci pomocy dzieciom nie reagował. Również opieka zdrowotna dzieci spoczywała tylko na Pani. Regularnie dzieci uczęszczały na kontrole u stomatologa, psychologa, okulisty. Choroby dzieci wymagały częstych wizyt u lekarza, a co za tym idzie była Pani zmuszona do brania zwolnień lekarskich, aby zapewnić im opiekę. Ojciec dzieci w tym czasie nie brał zwolnień lekarskich. W miarę możliwości finansowych stara się Pani zapewnić dzieciom różne rozrywki, wyjścia do kina, zajęcia dodatkowe, wyposażenie pokoju, codzienne przyjemności. Stara się Pani również, chociaż na tydzień w każde wakacje czy ferie wyjechać i spędzić z dziećmi czas. Wszystkie te obowiązki spoczywają na Pani. Dba Pani również każdego dnia o zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, jak również mogą liczyć na Pani wsparcie psychiczne i fizyczne.

Dodatkowo informuje Pani, że w 2022 r. oraz 2023 r.:

mieszkała Pani sama z dziećmi;

nie zawarła Pani ponownie związku małżeńskiego oraz nie żyła w konkubinacie;

nie posiada Pani dzieci z innych związków;

miała Pani partnera, jednak nie mieszkali razem oraz nie miał on wpływu na wychowywanie Pani dzieci;

za lata 2022-2023 nie rozliczyła się Pani jako rodzic samotnie wychowujący dziecko, ojciec dzieci także nie skorzystał z tej preferencji;

ulgę na dzieci rozlicza Pani w całości, gdyż ojciec dzieci deklarował, że nie będzie z niej korzystał;

za 2022 r. i 2023 r. pobierała Pani świadczenie pieniężne 500+.

Ponadto informuje Pani, że:

jest podatniczką podatku dochodowego od osób fizycznych i podlega obowiązkowi podatkowemu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej;

uzyskuje dochody opodatkowane według skali podatkowej, tj. z umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony oraz umowy zlecenia;

nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej;

w odniesieniu do Pani i do Pani dzieci nie mają zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy - w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

w 2022 r. i 2023 r. ani Pani, ani Pani dzieci nie podlegały opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym ani ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

w okresie, którego dotyczy wniosek, dzieci nie były na podstawie orzeczenia sądu umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Pytanie

Czy w 2024 r. ma Pani prawo złożyć korektę zeznania PIT-37 za lata 2022-2023 i rozliczyć się jako samotnie wychowujący rodzic na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c-4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, może Pani skorzystać z preferencyjnego rozliczenia dla samotnych rodziców na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c-4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jest rozwiedziona, wychowuje dzieci bez udziału drugiego rodzica i nie ma przyznanej opieki naprzemiennej.

Dla potrzeb wniosku przytoczy Pani znaczenia słów „rodzic samotnie wychowujący dzieci”.

Fundamentalne znaczenie ma tutaj wyraz „samotnie”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego „samotność” lub „samotny” oznacza „przebywanie, życie w odosobnieniu, bez rodziny, bez towarzystwa”, „niemający w nikim wsparcia, dziejący się bez wsparcia innych”, „niemający żony lub niemająca męża”, „znajdujący się gdzieś całkiem sam, zdany tylko na siebie” (sjp.pl; sjp.pwn.pl; SJP pod red. M. Szymczaka, t. III, s. 177, PWN, Warszawa 1981 r.). Leksykalne znaczenie wyrazu „samotny” („samotność”) ukierunkowuje na odkodowanie sformułowania „rodzic samotnie wychowujący dzieci”, jako rodzica wychowującego dzieci (dziecko) w odosobnieniu od drugiego rodzica dzieci (dziecka) i bez jego udziału, przebywającego z dziećmi (dzieckiem) w innym miejscu niż drugi rodzic. Bezsprzecznie kryterium „samotności” wyklucza się z kryterium „wspólności”.

Wyraz „wspólny” w jego zasadniczym znaczeniu oznacza m.in. „wykonywanie razem z innymi” (SJP jak wyżej).

Jeśli zatem rozwiedziony rodzic nie wykonuje w tym samym czasie i w tym samym miejscu czynności, przy współudziale drugiego rodzica, składających się na proces jego czynności wychowawczych, to wręcz nielogiczne jest twierdzenie, że czyni to wspólnie z drugim rodzicem.

Sądzi Pani, że preferencja podatkowa przysługuje Pani, gdyż tylko Pani faktycznie wykonuje władzę rodzicielską i troszczy się o dzieci, zajmuje się nimi każdego dnia. Ojciec dzieci realizuje jedynie ustalone kontakty, które odbywają się zaledwie kilka dni w miesiącu, tydzień ferii, miesiąc w wakacje i sporadycznie w tygodniu.

Poza tym jest znaczna dysproporcja w czasie, kiedy dzieci przebywają z Panią, a tym ile czasu spędzają u ojca. W ciągu całego roku kalendarzowego wynosi to około 86 dni. Z wyroku sądu wynika, że miejscem zamieszkania małoletnich dzieci jest miejsce zamieszkana przy matce, co według Pani jest oczywiste, że to Pani wykonuje władzę rodzicielską w większym zakresie niż ojciec, który ma jedynie ustalone kontakty. Według Pani wychowywanie dzieci przez ojca jest sporadyczne (tylko w czasie wyznaczonym przez sąd), bo trudno sobie wyobrazić, że przez tak krótki okres czasu można brać czynny udział w wychowywaniu dzieci. Celem preferencyjnego rozliczenia wydaje się być wsparcie dla osoby, która w większości sprawuje faktyczną opiekę nad dziećmi, tak by środki finansowe przeznaczyć na dzieci, na ich zdrowie, rozwój, naukę na ich potrzeby.

Preferencja w postaci rozliczenia jako samotny rodzic jest przedstawiona w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2023 r. znak: 0113-KDIPT2-2.4011.278.2023.1.ACZ „(...) W sytuacji, gdy dziecko zamieszkując wraz z jednym rodzicem, pozostaje pod jego stałą, codzienną opieką, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmowania się dzieckiem doraźnie (w określonych, ustalonych przez sąd przedziałach czasowych, np. niektóre święta, tydzień ferii, miesiąc wakacji, co drugi weekend każdego miesiąca oraz ściśle określone dni powszednie), status samotnego rodzica ma ten, przy którym dziecko zamieszkuje i który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica (przy którym dziecko mieszka) prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na tym, że rodzic osobiście zajmuje się sprawami małoletniego dziecka, czyli podejmuje trud wykonywania wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój (...)”.

Preferencja rozliczenia jako samotny rodzic jest także opisana w interpretacji indywidualnej z dnia 16 stycznia 2024 r. znak: 0113-KDIPT2-2.4011.843.2023.2.DA „(…) Nawet jeśli sporadycznie ojciec zainteresuje się sprawami najmłodszego syna (…), w szczególności okazjonalnie zostanie z nim w domu, w razie choroby lub raz w roku weźmie udział w zebraniu rodziców w przedszkolu, to takich sytuacji nie można traktować w rozumieniu stałego i ciągłego dbania o jego wychowanie. Wychowywanie dziecka nie sprowadza się bowiem do łożenia na jego utrzymanie (w tym w formie zasądzonych przez sąd alimentów) oraz do czasowego (doraźnego) z nim przebywania lub sporadycznego zainteresowania się jego sprawami(…)”.

Nawiązując do powyższego należy przyjąć, że jest Pani faktycznie jedynym rodzicem wychowującym dzieci, a więc rodzicem samotnie wychowującym dzieci w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stąd też powinno przysługiwać Pani prawo do obliczenia podatku na zasadach, o których mowa w art. 6 ust. 4d ww. ustawy.

Podsumowując w Pani ocenie, ma Pani prawo do skorzystania z możliwości złożenia korekty deklaracji PIT-37 za lata 2022-2023 na zasadach, o których mowa w art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako osoba samotnie wychowująca dziecko bez udziału drugiego rodzica, z uwagi na fakt, że ojciec dziecka nie wykonuje stałych, ciągłych obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane było w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny, nie sprawuje stałej, ciągłej pieczy nad dzieckiem i jego majątkiem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1) małoletnie,

2) pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3) pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Na podstawie art. 6 ust. 4d wskazanej ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270).

W świetle art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1) stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z cytowanych przepisów wynika, że aby korzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów na zasadach w nich przewidzianych należy mieć ściśle określony stan cywilny oraz wychowywać samotnie dzieci.

Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych.

„Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.

Wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej i psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.

Do skorzystania z tej preferencji, niewystarczające jest więc samo legitymowanie się określonym stanem cywilnym, gdyż nie przysługuje ona wszystkim osobom stanu wolnego posiadającym dzieci własne lub przysposobione, a wyłącznie tym, które samotnie wychowują dzieci. Równie istotne jest zatem samotne troszczenie się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka bez udziału innej osoby, tj. w szczególności ojca lub matki dziecka.

Co istotne, osobami samotnie wychowującymi dziecko są przede wszystkim ci rodzice (przysposabiający) lub opiekunowie, którzy pozostają w stanie wolnym. Dotyczy to zarówno osób, które nigdy nie zawierały związku małżeńskiego (panna, kawaler), osób, których związek małżeński ustał wskutek śmierci współmałżonka (wdowa, wdowiec) jak i osób, których związek małżeński został rozwiązany poprzez orzeczenie rozwodu (rozwódka, rozwodnik).

Jednocześnie przepisy powyższej ustawy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dzieci. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.

Z kolei, z brzmienia art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ww. preferencyjne opodatkowanie nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa i przedstawiony opis zdarzenia stwierdzić należy, skoro w 2022 r. i 2023 r. była Pani rozwódką i to na Pani spoczywa opieka nad dziećmi każdego dnia (każdego dnia podejmuje Pani trud związany z wychowaniem), a ojciec dzieci, który ma uregulowane sądownie kontakty nie spędzał z nimi pełnego czasu wspólnego wyznaczonego przez sąd, tak aby mieć wpływ na ich wychowanie (za każdym razem zabierał dzieci nie do swojego mieszkania tylko do mieszkania swojej rodziny. Często wracał sam do swojego mieszkania, a małoletnie dzieci zostawiał pod opieką rodziny. Podczas ferii oraz weekendów nie organizował żadnych wyjazdów z synami. Ojciec dzieci sam z własnej inicjatywy nie interesował się sprawami w szkole), to ma Pani prawo do skorzystania za 2022 r. i 2023 r. z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko, o którym mowa w art. 6 ust. 4c i ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez złożenie korekt zeznań podatkowych za lata 2022-2023.

Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Z kolei, w myśl art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Natomiast stosownie do art. 81 § 2 ww. ustawy:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.