Ulga prorodzinna na dziecko pełnoletnie prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym (art. 30c ustawy). - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.101.2024.2.DS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.101.2024.2.DS

Temat interpretacji

Ulga prorodzinna na dziecko pełnoletnie prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym (art. 30c ustawy).

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 21 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 marca 2024 r. (wpływ 22 marca 2024 r.) oraz pismem z 25 marca 2024 r. (wpływ 25 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest rodzicem trójki dzieci. Jedno z dzieci w roku 2022 ukończyło 18 lat, z tym, że kontynuowało naukę w szkole średniej w roku 2023.

W roku 2023 rozpoczęło także naukę w trybie dziennym na państwowej uczelni wyższej, którą obecnie kontynuuje – przez cały czas jest uczniem/studentem.

26.06.2023 r. dziecko założyło działalność gospodarczą, która została zawieszona 30.11.2023 r. Działalność pozostaje zawieszona do chwili obecnej.

W trakcie prowadzonej działalności gospodarczej – od czerwca do listopada 2023 r., dziecko osiągnęło łączny przychód w wysokości 1600 zł.

Całość opisanej sprawy dotyczy roku 2023 i możliwości skorzystania przez rodzica z ulgi prorodzinnej w zaistniałej sytuacji.

Ponadto odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

1.Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek, tj. w 2023 r. – podlegała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu?

Odpowiedź: Tak.

2.Czy w roku podatkowym, którego dotyczy zapytanie (rok 2023), uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?

Odpowiedź: Tak, umowa o pracę na czas nieokreślony.

3.Czy w roku podatkowym, którego dotyczy zapytanie (rok 2023) prowadziła Pani działalność gospodarczą? Należy wskazać formę opodatkowania tej działalności.

Odpowiedź: Nie prowadziła Pani żadnej działalności gospodarczej.

4.W związku ze wskazaniem w opisie sprawy:

Jestem rodzicem trójki dzieci. Jedno z dzieci w roku 2022 ukończyło 18 lat (…)

proszę wyjaśnić w jakim wieku są pozostałe Pani dzieci? Czy dzieci te przez cały rok, będacy przedmiotem wniosku (rok 2023), były małoletnie (prosimy o podanie daty urodzenia dzieci)?

Odpowiedź: Daty urodzenia pozostałych dzieci to: 20.07.2009 r. i 24.11.2005 r.

Jeżeli pozostałe dzieci są pełnoletnie to:

-czy zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną lub

Odpowiedź: Dzieci nie otrzymywały żadnego zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.

-czy są w wieku do 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujące w Polsce oraz w innych państwach?

Odpowiedź: Tak, jedno z nich w listopadzie 2023 r. ukończyło 18 lat i uczyło się w szkole średniej – liceum ogólnokształcącym, spełniającym wymogi przywołanych przepisów regulujących system oświatowy.

5.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek (rok 2023), Pani dzieci, o których mowa we wniosku przez cały rok uczyły się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie?

Odpowiedź: Tak, cała trójka uczyła się w szkołach spełniających wymogi przywołanych przepisów regulujących system oświatowy.

6.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek (rok 2023) w stosunku do Pani dzieci, o których mowa we wniosku miały zastosowanie przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym?

Odpowiedź: Tak, najstarszy syn – jedno z dzieci, założył działalność gospodarczą w czerwcu 2023 r., zawiesił ją w końcu listopada 2023 r. Wyrejestrował na początku roku 2024.

7.Jaka forma opodatkowania ma zastosowanie do opodatkowana działalności gospodarczej dziecka, które założyło ją 23 czerwca 2023 r. i zawiesiło 30 listopada 2023 r.?

Odpowiedź: Podatek liniowy.

8.Dlaczego to wyłącznie Pani (jak wynika z zadanego we wniosku pytania) chce skorzystać z ulgi prorodzinnej za 2023 r.? Należy szczegółowo wyjaśnić.

Odpowiedź: Z ulgi prorodzinnej chce Pani skorzystać wspólnie z małżonkiem, takie zeznanie podatkowe złożą Państwo za rok 2023 – wspólne rozliczenie. Mąż posiada umowę o pracę na czas nieokreślony i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

Do chwili założenia działalności przez najstarsze dziecko nie mieli Państwo wątpliwości dot. możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Teraz pojawiło się pytanie czy mogą Państwo skorzystać z ulgi prorodzinnej za miesiące, w których syn nie prowadził działalności – od stycznia do maja 2023 r. i w czasie jej zawieszenia – grudzień 2023 r.? Zawieszenie działalności trwało do lutego roku 2024, obecnie działalność syna jest wyrejestrowana.

Założenie działalności przez uczącego się syna było próbą zarobkowania, ale szybko okazało się, że brakuje chętnych na jego usługi, więc działalność zawiesił, a potem wyrejestrował.

Pytanie

Czy jako rodzic dziecka opisanego powyżej, posiadając umowę o pracę Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej na dziecko za okres nie prowadzenia przez niego działalności gospodarczej (styczeń-maj 2023 r.) i okres zawieszenia działalności (grudzień 2023 r.)?

Pani stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawczyni możliwe jest skorzystanie z ulgi prorodzinnej przez rodzica posiadającego umowę o pracę za okres, w którym dziecko nie prowadziło działalności gospodarczej – od stycznia do maja 2023 r. i w okresie zawieszenia działalności – grudzień 2023 r., czyli przez 6 miesięcy roku 2023.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1) wykonywał władzę rodzicielską;

2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1) jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b) 166,67 zł na trzecie dziecko,

c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Jak stanowi art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Na podstawie art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Stosownie do art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Jak stanowi art. art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Stosownie do art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 27f ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń.

Na mocy art. 6 ust. 8 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Podkreślenia wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Ulga ta przysługuje podatnikowi w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej, sprawowaniem funkcji opiekuna, rodzica zastępczego lub wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego m.in. wobec dzieci:

-pełnoletnich, otrzymujących zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, bez względu na wysokość ich rocznych dochodów, oraz

-pełnoletnich do ukończenia 25 roku życia, uczących się w szkołach o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie.

Przy czym podatnik może skorzystać z ulgi jeżeli dzieci te:

-nie stosowały przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

-nie podlegały opodatkowaniu podatkiem tonażowym na zasadach określonych w ustawie o podatku tonażowym lub tzw. podatkiem okrętowym na zasadach określonych w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Ponadto pełnoletnie uczące się dzieci nie mogą uzyskać dochodów opodatkowanych według skali podatkowej lub 19% podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych lub przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych czy ulgi na powrót, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Zatem zgodnie z zacytowanymi wyżej przepisami ulga prorodzinna, przy spełnieniu określonych wymogów, przysługuje między innymi podatnikowi utrzymującemu pełnoletnie dzieci – w wieku do 25. roku życia – uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym obowiązujacych w Rzeczypospolitej Polskiej lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, w związku z wykonywaniem ciążącego na podatniku obowiązku alimentacyjnego.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem zastosowania przez rodzica ulgi na pełnoletnie uczące się dziecko (do ukończenia 25. roku życia) jest ciążący na rodzicu obowiązek alimentacyjny. Wyjaśnienia wymaga, że obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.) jako:

Obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo.

Istotą tak określonego obowiązku jest to, że jedna strona ma prawo żądać dostarczenia tak wskazanych środków, a druga osoba ma obowiązek je dostarczyć.

Dostarczanie środków utrzymania to zaspokajanie normalnych, bieżących potrzeb uprawnionego w postaci: pożywienia, ubrania, mieszkania, opału, niezbędnych przedmiotów umożliwiających przebywanie w środowisku i w rodzinie, leków, itp. Dostarczanie środków wychowania obejmuje natomiast powinność starań o zdrowie uprawnionego, o jego rozwój fizyczny i umysłowy, stworzenie możliwości zdobycia wykształcenia, zapewnienie dostępu do dóbr kultury, itp.

Art. 133 § 1 omawianego Kodeksu stanowi zaś, że:

Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.

W orzecznictwie został utrwalony pogląd, że kwestia niedostatku osoby uprawnionej do alimentacji musi być oceniana w sposób zindywidualizowany, poprzez porównanie czy posiadane przez nią środki są wystarczające na pokrycie życiowych i zdrowotnych potrzeb niezbędnych w jej sytuacji.

Stosownie do art. 135 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego.

W myśl art. 135 § 2 przytoczonego Kodeksu:

Wykonanie obowiązku alimentacyjnego względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie albo wobec osoby niepełnosprawnej może polegać w całości lub w części na osobistych staraniach o utrzymanie lub o wychowanie uprawnionego; w takim wypadku świadczenie alimentacyjne pozostałych zobowiązanych polega na pokrywaniu w całości lub w części kosztów utrzymania lub wychowania uprawnionego.

Jednak ulga prorodzinna nie ma zastosowania w sytuacji, gdy do dziecka podatnika mają zastosowanie przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, co wynika z art. 27f ust. 7 w zw. z art. 6 ust. 8 cyt. ustawy.

W myśl art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Przytoczony przepis odnosi się do sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej tzw. podatkiem liniowym.

Jak wynika z treści wniosku oraz jego uzupełnienia, w roku podatkowym, którego dotyczy zapytanie (rok 2023), uzyskiwała Pani dochody, na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, opodatkowane według skali podatkowej. Nie prowadziła Pani żadnej działalności gospodarczej. Z ulgi prorodzinnej chce Pani skorzystać wspólnie z małżonkiem, (wspólne zeznanie podatkowe złożą Państwo za rok 2023). Mąż posiada umowę o pracę na czas nieokreślony i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Jest Pani rodzicem trójki dzieci, z których pierwsze dziecko w roku 2022 ukończyło 18 lat, z tym, że kontynuowało naukę w szkole średniej w roku 2023. W roku 2023 rozpoczęło także naukę w trybie dziennym na państwowej uczelni wyższej, którą obecnie kontynuuje – przez cały czas jest uczniem/studentem. Pierwsze dziecko 26.06.2023 r. założyło działalność gospodarczą opodatkowaną na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatkiem liniowym, która została zawieszona 30.11.2023 r. W trakcie prowadzonej działalności gospodarczej – od czerwca do listopada 2023 r., dziecko osiągnęło łączny przychód w wysokości 1600 zł. Zawieszenie działalności trwało do lutego roku 2024, obecnie działalność jest wyrejestrowana. Drugie dziecko w listopadzie 2023 r. ukończyło 18 lat i uczyło się w szkole średniej – liceum ogólnokształcącym, spełniającym wymogi przywołanych przepisów regulujących system oświatowy. Trzecie dziecko jest małoletnie. Cała trójka dzieci w 2023 roku uczyła się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym. Ponadto dzieci nie otrzymywały żadnego zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.

Jak wskazała Pani we wniosku, Pani wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej wspólnie z małżonkiem, za rok 2023 w stosunku do uczącego się pełnoletniego dziecka, które w 2023 r. prowadząc działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym uzyskało przychód w wysokości 1600 zł.

W tym zakresie, należy wyjaśnić, że stosownie do art. 27f ust. 7 w zw. z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla uprawnienia do skorzystania z ulgi prorodzinnej, bez znaczenia pozostaje fakt, że tylko przez część roku była prowadzona działalność gospodarcza – kluczowe jest, że dziecko prowadziło działalność stosując przepis art. 30c w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych koszów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń. Zatem w sytuacji, gdy w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pełnoletnie dziecko prowadząc działalność osiągnęło w roku podatkowym, za który rodzic chce skorzystać z ulgi prorodzinnej, przychód, czy też poniosło koszty, to rodzic nie ma prawa skorzystania na to dziecko z ulgi prorodzinnej.

Podsumowując, jako rodzic pełnoletniego uczącego się dziecka, które w 2023 r. osiągnęło przychód z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym, zgodnie z art. 27f ust. 7 w zw. z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie może Pani skorzystać z ulgi prorodzinnej na to dziecko za cały 2023 rok.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).