Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.121.2024.2.SJ
Temat interpretacji
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu wydatku na kupno samochodu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lutego 2024 r wpłynął Pana wniosek z 9 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatku na kupno samochodu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 kwietnia 2024 r. (wpływ 11 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną rozliczającą się na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Jest Pan pracownikiem etatowym w jednym z przedsiębiorstw i świadczy czynności w ramach umowy-zlecenia dla innego przedsiębiorstwa, których przedmiotem jest szeroko zakrojona opieka nad infrastrukturą informatyczną. Umowa-zlecenie biegnie nieprzerwanie od 1 września 2021 r. do 31 grudnia 2024 r. i jest corocznie przedłużana na kolejne, roczne okresy. Zakres zobowiązań, które wynikają dla Pana z zawartej umowy obejmuje szeroki wachlarz czynności wymagających specjalistycznej wiedzy technicznej i jednocześnie gotowości do reagowania na bieżące potrzeby zleceniodawcy.
Zakres w jego literalnym brzmieniu przedstawia Pan poniżej (wyciąg z umowy): „Na podstawie niniejszej umowy Zleceniodawca zleca, a Zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonania następujących czynności:
- Odpowiedzialność za ciągłość działania lokalnej sieci komputerowej w zakładzie produkcyjnym;
- Zarządzanie użytkownikami i dostępami;
- Dbałość o bezpieczeństwo sieci i danych;
- Administracja systemami ...;
- Uczestnictwo oraz prowadzenie projektów związanych z wymianą i rozbudową infrastruktury IT (sieci, stanowiska komputerowe, serwery, szafy rack, okablowanie, osprzęt);
- Identyfikacja i zarządzanie ryzykiem w obszarze IT;
- Współpraca z centralnym działem IT w ramach Grupy;
- Praca z systemem ticketowym;
- Rozwiązywanie bieżących zgłoszeń kierowanych przez użytkowników (instalacja/wydawanie sprzętu, usterki techniczne);
- Gospodarka magazynem sprzętu IT;
- Tworzenie i aktualizacja dokumentacji technicznej;
- Nadzór nad pracą systemu ERP przy wsparciu zewnętrznym;
- Współpraca z ISP;
- Realizacja zakupów bieżących hardware i software;
- Zarządzanie licencjami; zwanym dalej zleceniem”.
Przedsiębiorstwo, na rzecz którego świadczy Pan czynności, jest przemysłowym zakładem produkcyjnym pracującym 365 dni w roku, 7 dni w tygodniu, przez 24 godziny na dobę. Czynności, do których jest Pan zobowiązany świadczy Pan osobiście i nie powierza ich wykonania innym osobom ani firmom. W związku z zakresem leżącej na Panu odpowiedzialności, a także biorąc pod uwagę fakt, że sprawność sieci i systemów komputerowych przedmiotowego przedsiębiorstwa ma krytyczne znaczenie dla utrzymania jego procesów produkcyjnych, w celu skutecznej realizacji czynności umownych, w listopadzie 2023 r. dokonał Pan zakupu samochodu osobowego. Dokumentuje to faktura VAT wystawiona na Pana nazwisko. Wydatek ten poniósł Pan w celu wykonywania wyżej wymienionych obowiązków związanych z zawartą umową zleceniem.
Samochód ten jest dla Pana kluczowy do:
- Regularnych i sprawnych dojazdów do siedziby zleceniodawcy, co jest niezbędne do zapewnienia ciągłości działania jego sieci i systemów. Nieprzewidywalny charakter zgłoszeń wynikający ze stopnia skomplikowania infrastruktury informatycznej przedsiębiorstwa zobowiązuje Pana do utrzymania stałej gotowości do natychmiastowego działania. Posiadany samochód zapewnia więc Panu mobilność, której nie gwarantują publiczne środki transportu ani inne alternatywne metody przemieszczania się, pozwalając na wypełnianie obowiązków o każdej porze;
- Szybkiego oraz skutecznego reagowania w sytuacjach kryzysowych, takich jak awarie systemowe, ataki hakerskie, czy inne nieoczekiwane zdarzenia wymagające Pana bezpośredniej interwencji. Dostępność samochodu pozwala na natychmiastową odpowiedź „na wezwanie”, co jest istotne dla zapewnienia nieprzerwanego działania i zabezpieczenia sieci oraz systemów informatycznych, za które jest Pan odpowiedzialny;
- Transportu sprzętu komputerowego i narzędzi technicznych, które są wymagane do napraw lub bieżącej konserwacji. Sprawne przewożenie elementów takich jak komputery, serwery, switche, a także zestawów narzędzi, części zamiennych oraz komponentów elektrycznych i elektronicznych, jest efektywnie możliwe jedynie za pomocą własnego, dedykowanego środka transportu. Ma to szczególne znaczenie w rozbudowanej sieci komputerowej, którą Pan zarządza;
- Umożliwienia przewożenia sprzętu nowego czy powracającego z serwisów, gdy ze względów bezpieczeństwa nie może to być realizowane za pomocą firm kurierskich i wymaga bezpośredniego nadzoru w procesie transportu (jak np. komputery i serwery z dyskami twardymi zawierającymi poufne dane zleceniodawcy);
- Wykonywania przewozów sprzętu IT w kontekście powierzonych Panu zakupów bieżących, gdy konieczne jest sprawdzenie stanu towaru bezpośrednio przy jego odbiorze (poprzez np. uruchomienie i demonstrację) oraz zapewnienie bezpiecznego transportu do siedziby przedsiębiorstwa.
W związku z wymaganiami Pana roli, sprawne wykonywanie obowiązków, w szczególności w sytuacjach kryzysowych wymuszających natychmiastową reakcję, jest uzależnione od Pana zdolności do szybkiego przemieszczania się. Elastyczność w podróżowaniu jest kluczowa dla utrzymania dostępności i operatywności sieci i systemów informatycznych Pana zleceniodawcy, co bezpośrednio wpływa na ciągłość działania jego przedsiębiorstwa.
Zakupiony samochód osobowy jest dla Pana strategicznym narzędziem, które pozwala Panu na terminowe i właściwe realizowanie zadań wynikających z umowy-zlecenia. Umożliwia on Panu nie tylko bezzwłoczną reakcję na alarmy i powiadomienia techniczne, ale również efektywny transport wymaganego sprzętu informatycznego do miejsca, gdzie wykonywane są prace.
Podkreśla Pan, że charakter świadczonych przez Pana czynności oraz rozległy i specyficzny zakres obowiązków wymaga od Pana dysponowania niezawodnym i dostosowanym do potrzeb środkiem transportu, którym jest zakupiony w tym celu samochód. Z tego powodu wybór własnego pojazdu był decyzją nie tylko racjonalną, ale przede wszystkim konieczną do skutecznej realizacji powierzonych Panu zadań. Decyzja zleceniodawcy o przedłużeniu współpracy z Panem na kolejny rok, dokonana w grudniu 2023 r., była również uzależniona od zapewnienia przez Pana dyspozycyjności.
Uzupełnienie wniosku
Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 (1 stycznia – 31 grudnia).
Płatnik stosuje wobec Pana koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% zgodnie ze wskazanym art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kwota zakupu samochodu, którą zamierza Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, będzie przewyższać ww. koszty ryczałtowe.
Stronami umowy zlecenia są: jako zleceniobiorca oraz X Sp. z o. o. jako zleceniodawca.
Najważniejsze postanowienia zawartej umowy obejmują:
a)Nałożenie na Pana odpowiedzialności za ciągłość działania lokalnej sieci komputerowej w zakładzie produkcyjnym. Taki zapis został literalnie zawarty w umowie;
b)Opis zakresu pozostałych czynności, do których zobowiązuje się Pan jako zleceniobiorca, m.in. dbałość o bezpieczeństwo sieci i danych, identyfikacja i zarządzanie ryzykiem w obszarze IT, administracja systemami, prowadzenie projektów związanych z wymianą i rozbudową infrastruktury IT, rozwiązywanie bieżących zgłoszeń kierowanych przez użytkowników, gospodarka magazynem sprzętu, nadzór nad pracą systemu ERP i inne;
c)Zobowiązanie, wedle którego (cyt.) „Zleceniobiorca wykona powierzone prace z dołożeniem należytej staranności”. Zobowiązanie to w rozumieniu stron odnosi się zwłaszcza do utrzymania ciągłości działania lokalnej sieci komputerowej;
d)Zapis, wedle którego (cyt.) „Zleceniobiorca nie może powierzyć prac wymienionych w § 1 innym osobom bez zgody Zleceniodawcy”. Przywołany paragraf wymienia wszystkie czynności, do których jest Pan zobowiązany umową. Zleceniodawca nie udzielił Panu takiej zgody;
e)Wysokość wynagrodzenia, które jest Panu wypłacane za realizację prac, z podziałem na część stałą ryczałtową miesięczną oraz część zmienną, dalej podzieloną na wynagrodzenie zależne od rodzaju czynności (interwencja lub praca projektowa). Wynagrodzenie za część zmienną obliczane jest w oparciu o ilość przepracowanych godzin, raportowanych następnie zleceniodawcy. Dodatkowo, wynagrodzenie za część zmienną różni się; umowa definiuje inne stawki w zależności czy czynności wykonuje Pan od poniedziałku do piątku w godzinach 06:00-22:00, czy też w godzinach nocnych, w weekendy lub w trakcie świąt państwowych.
Pana komentarz ad e): Tak szczegółowe określenie stawek wynika z faktu, co do którego nawiązał Pan ze zleceniodawcą (strony umowy) ustne porozumienie, że charakter świadczonych prac oraz zakres nałożonej odpowiedzialności nie jest możliwy do ujęcia w ścisłych ramach czasowych. Z tego powodu Pan, jako zleceniobiorca zaakceptował konieczność bycia dyspozycyjnym również w niestandardowych porach i dniach, a zleceniodawca wynagradza Panu to podwyższonymi stawkami za pracę w takim czasie.
Ponadto, część stała wynagrodzenia jest formą rekompensaty za konieczność pozostawania w ciągłej gotowości do świadczenia czynności na rzecz zleceniodawcy jak np. podczas nagłej interwencji w nocy. Takiego zapisu nie ma w umowie, jest to jednak ustne porozumienie między Panem, a Zleceniodawcą.
f)Okres, na jaki została zawarta umowa. Aktualnie jest to od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Jest to już kolejna taka umowa zawarta między stronami, a bieg umów trwa nieprzerwanie od 1 września 2021 r.;
g)Ustalenie, że z tytułu zawartej umowy nie nabywa Pan uprawnień pracowniczych. Innymi słowy, współpraca między zleceniodawcą, a Panem jest formą outsourcingu usług IT;
h)Ustalenie, że w sprawach nieuregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.
Umowa nie reguluje kwestii środka transportu, który jest przez Pana wykorzystywany.
Ponieważ umowy zlecenia są co do zasady umowami starannego działania opierającymi się na zaufaniu stron, przedmiotowa umowa zlecenia nie zawiera tak precyzyjnego zapisu, wedle którego musi Pan korzystać z własnego samochodu wykonując zadania. Zleceniodawca, uwzględniając historię dotychczasowej współpracy pozostawił Panu wolną wolę w zakresie sposobu realizacji obowiązków wynikających z umowy. Biorąc pod uwagę cechy przedsiębiorstwa zleceniodawcy oraz z uwagi na fakt, że charakter umowy zlecenia zobowiązuje Pana do dochowania najwyższej staranności w wykonywanych zadaniach, nie ulega wątpliwości, że ich realizacja jest możliwa wyłącznie z wykorzystaniem własnego środka transportu.
Fakty, które potwierdzają tę argumentację są następujące:
1.Zleceniodawca prowadzi zakład produkcyjny realizujący pracę w trybie „na okrągło” przez całą dobę, przez cały rok z wyłączeniem pojedynczych przerw serwisowych. Ciągłość pracy linii produkcyjnych zleceniodawcy opiera się o sprawność działania sieci komputerowej w zakładzie i wynika z przyczyny, że maszyny produkcyjne zarządzane są przez tę sieć; stanowiska operatorów maszyn przetwarzają zlecenia z wykorzystaniem lokalnego systemu ERP; działy jakości, logistyki, administracji i sprzedaży wykorzystują sieć wewnętrzną i zewnętrzną do realizacji swoich codziennych obowiązków. Zaburzenia lub przerwy w pracy lokalnej sieci komputerowej powodują poważne, negatywne konsekwencje dla całego procesu produkcyjnego, dotykają wielu działów na raz oraz dużej liczby pracowników na wielu szczeblach. Bezpośrednio z tego wynikają dla zleceniodawcy koszty związane z przestojem produkcji. Z tego powodu reakcja na wystąpienie takich zdarzeń musi być bezzwłoczna, na co zobowiązał się Pan w umowie w zamian za podwyższone stawki za pracę w nocy, weekendy i święta. Jest to wykonalne jedynie w przypadku, gdy ma się własny środek transportu do pełnej dyspozycji.
2.Siedziba zleceniodawcy, a zarazem jego zakład produkcyjny, gdzie świadczy Pan czynności znajduje się w miejscowości Y na terenie strefy ekonomicznej. Z kolei miejsce Pana zamieszkania oraz najczęstszego pobytu. Odległość wynosi ok. 6 km. Podpisując umowę zlecenie przeanalizował Pan różne sposoby przedostawania się do siedziby zleceniodawcy w sytuacjach wynikających z umowy. Na dzień sporządzania niniejszego pisma są one następujące:
a)Autobus. Regularne przewozy na trasie świadczy wyłącznie jeden przewoźnik,... Sp. z o.o.. Trasę obsługuje linia. Autobusy przewoźnika wyjeżdżają na trasę jedynie 4 razy dziennie oraz nie kursują w nocy. Oprócz tego, rozkład jazdy linii zawiera wyłączenia w rodzaju „nie kursuje w święta”. Trasa nie jest również obsługiwana w niedziele. Dowód: obowiązujący rozkład jazdy linii dostępny do pobrania na stronie internetowej przewoźnika.
b)Kolej. Na przedmiotowej trasie nie są świadczone usługi przewozów pasażerskich. Dowód: Katalog Stacji ... S.A. dostępny na stronie internetowej ...,
c)Taksówka. Jest to opcja awaryjna i z Pana analizy wynika, że na dłuższą metę droga i niepraktyczna. Charakter świadczonych przez Pana czynności powoduje, że do ich wykonywania niezbędne jest posiadanie zaplecza technicznego w postaci narzędzi oraz materiałów eksploatacyjnych. Te narzędzia to nie tylko komputer, ale specjalistyczne mierniki (elektryczny; ciągłości przewodów; testery sygnału optycznego; analizator pasma bezprzewodowego; analizator pakietów urządzeń sieci komputerowej) oraz narzędzia ręczne (zestawy wkrętaków wszelkich typów – zarówno ręczne jak i elektryczne; zestaw kluczy do szaf teletechnicznych; zaciskarki przewodów sieciowych; lutownica; przenośna drukarka etykiet) i inne. Łączna waga całego wyposażenia, które gwarantuje Panu skuteczną realizację prac to kilkadziesiąt kilogramów. Na co dzień ten cały sprzęt, który jest Pana własnością jeździ z Panem w bagażniku samochodu osobowego, dzięki czemu jest/pozostaje gotowy do użycia w razie potrzeby wynikającej z umowy. Wykorzystanie taksówki jako podstawowej formy transportu własnego wraz z wymienionym sprzętem byłoby niezwykle karkołomne, czasochłonne oraz dodatkowo obarczone niepewnością wynikającą z ograniczonej dostępności taksówek podczas szczególnych okoliczności (święta, lokalne wydarzenia sportowe czy rozrywkowe) gdzie z praktyki wynika, że czas oczekiwania na podjazd potrafi być bardzo długi,
d)Inne formy transportu publicznego są niedostępne.
Kolejne zawarcie przedmiotowej umowy między Panem, a zleceniodawcą nie było ściśle uzależnione od faktu zakupu przez Pana samochodu, natomiast było bezpośrednio uzależnione od zapewnienia zleceniodawcy o Pana dyspozycyjności i możliwości podjęcia szybkiej reakcji na wezwanie, co udowodnił Pan realizując prace w poprzednich latach. Jednocześnie, biorąc pod uwagę niezwykle ograniczoną dostępność publicznych środków transportu do zakładu zleceniodawcy oraz uwzględniając konieczność każdorazowego przewiezienia sprzętu diagnostycznego i narzędzi (z powodu nieprzewidywalności charakteru usterek w rozbudowanym środowisku IT), wywiązywanie się ze złożonych zobowiązań, a co za tym idzie zagwarantowanie sobie kontynuacji współpracy ze zleceniodawcą w kolejnych latach (czyli zabezpieczenie źródła przychodu) jest dla Pana możliwe wyłącznie wykorzystując własny środek transportu.
Przed zakupem samochodu, o którym mowa we wniosku wszystkie obowiązki realizował Pan z wykorzystaniem innego pojazdu, którego był Pan współwłaścicielem nieprzerwanie od marca 2015 r. Był to 23-letni samochód osobowy. Pomimo Pana najlepszych starań, z powodu coraz liczniejszych usterek technicznych tak wiekowego auta, biorąc pod uwagę nadchodzącą konieczność poczynienia nieuzasadnionych ekonomicznie wydatków na poważny remont pojazdu w celu utrzymania go w dalszej sprawności i pozytywnego przejścia okresowego badania technicznego przypadającego na 4 kwietnia 2024 r., wraz z drugim właścicielem zdecydował się Pan o sprzedaży auta za symboliczną kwotę 1000 zł. Zakres remontów, którym należałoby poddać Pana poprzedni pojazd obejmował kompleksową naprawę lub wymianę silnika; wymianę rozrządu; naprawę układu kontroli spalin; wycięcie i wspawanie nowych progów z uwagi na rozległe ogniska korozji; wymianę przekładni kierowniczej; wymianę uszkodzonego fotela pasażera; wymianę przeterminowanych poduszek powietrznych i pasów; wymianę skruszonej instalacji elektrycznej. Koszt materiałów oraz robocizny wielokrotnie przewyższyłby wartość samego pojazdu, a ponieważ niektóre z wymaganych części są dostępne wyłącznie z oficjalnej dystrybucji producenta poprzez ASO (jak np. poduszki i pasy) jeszcze bardziej podniosłoby to koszt i tak już nieuzasadnionych napraw. Kolejnym argumentem, który przemawiał za porzuceniem planu remontu poprzedniego pojazdu był fakt, że auto zostało objęte normą emisji spalin Euro 3, która została wycofana już w 2006 r. Pojazdy w tej normie nie są oferowane już od 19 lat. Biorąc pod uwagę zapowiedzi lokalnych władz niektórych z polskich miast (np. Wrocław, Kraków, Warszawa) o planach wprowadzenia tzw. stref czystego transportu należałoby spodziewać się, że wkrótce poruszanie się tak wiekowym pojazdem mogłoby się stać bardzo utrudnione. Bezpośrednio przełożyłoby się na niemożność realizacji Pana obowiązków wynikających z umowy zlecenia, które obejmują również takie czynności, jak „gospodarka magazynem sprzętu IT”, „realizacja zakupów bieżących hardware i software” czy „uczestnictwo oraz prowadzenie projektów związanych z wymianą i rozbudową infrastruktury IT (sieci, stanowiska komputerowe, serwery, szafy rack, okablowanie, osprzęt)” (cytaty z umowy). Te czynności nieraz wymagają fizycznej obecności w siedzibach podwykonawców w celu odbioru urządzeń po przeprowadzonych pracach czy demonstracji proponowanej technologii sieciowej lub serwerowej. Nawet, jeśli wraz z drugim właścicielem mimo wszystko zdecydowałby Pan o przeznaczeniu znacznych środków finansowych na kompleksowy remont auta, w żaden sposób nie gwarantowałoby to utrzymania jego dalszej sprawności w dłuższej perspektywie. Wystąpienie kolejnych awarii w coraz starszym pojeździe byłoby jedynie kwestią czasu. Uniemożliwiałoby Panu to realizację moich umownych obowiązków i docelowo mogło doprowadzić do zerwania umowy, na co biorąc pod uwagę ciążącą na Panu odpowiedzialność nie mógł Pan sobie pozwolić. Dlatego też, uwzględniając potencjalne koszty i wszystkie możliwe scenariusze, jedyną racjonalną decyzją okazała się wymiana pojazdu na nowy, co też uczynił Pan w listopadzie 2023 r.
Pytanie (po uzupełnieniu)
Czy przedmiotowy zakup samochodu osobowego stanowi koszt uzyskania przychodu z tytułu zawartej umowy zlecenia?
Pana stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu)
Poniesiony przez Pana koszt zakupu samochodu osobowego stanowi koszt uzyskania przychodu z tytułu zawartej umowy-zlecenia, ponieważ zakup ten został dokonany w celu zabezpieczenia źródła Pana przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, gdzie między innymi w pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście.
W myśl art. 13 pkt 8 lit. a ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 cytowanej powyżej ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spełniać łącznie następujące warunki:
- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- właściwie udokumentowany.
Należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, że konieczność poniesienia określonego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.
Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano, oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest, więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.
Zasady rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów z tytułu zawartej umowy zlecenia określa art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4-6 i 8 – w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Natomiast w myśl art. 22 ust. 10 tej ustawy:
Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z powołanych przepisów ustawodawca w odniesieniu do przychodów osób z wykonywanej przez nich osobiście działalności – wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przyjął zryczałtowany sposób określenia wartości kosztów uzyskania tych przychodów. Podstawą zastosowania tych kosztów jest sam fakt uzyskania przychodu z ww. źródła. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik rzeczywiście poniósł jakiekolwiek wydatki w celu uzyskania tego przychodu. Ustawodawca przewidział jednocześnie możliwość odejścia przez podatnika od zasady określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 omawianej ustawy i uwzględnienie przez niego „rzeczywistych” kosztów uzyskania omawianych przychodów. Jest to możliwe w sytuacji, gdy:
- „rzeczywiste” koszty poniesione w celu uzyskania tego przychodu przewyższają wartość kosztów ustaloną na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- fakt poniesienia „rzeczywistych” kosztów uzyskania przychodów w takiej „wyższej” wartości jest udowodniony.
Należy jednak podkreślić, że ustalając wysokość kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, można uwzględnić tylko te wydatki, których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, gdyż to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że jego poniesienie ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów.
Podstawową zasadą prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest więc ścisłe oraz niebudzące wątpliwości powiązanie kosztów ponoszonych przez podatnika z celem osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go bezpośrednio realizować lub co najmniej winny go zakładać jako realny. Zauważyć należy, że przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo-skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (doprowadzić do uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, a jest Pan pracownikiem etatowym w jednym z przedsiębiorstw. Świadczy Pan czynności w ramach umowy zlecenia dla innego przedsiębiorstwa, których przedmiotem jest szeroko zakrojona opieka nad infrastrukturą informatyczną. W związku z zakresem leżącej na Panu odpowiedzialności, a także biorąc pod uwagę fakt, że sprawność sieci i systemów komputerowych przedmiotowego przedsiębiorstwa ma krytyczne znaczenie dla utrzymania jego procesów produkcyjnych, w celu skutecznej realizacji czynności umownych, w listopadzie 2023 r. dokonał Pan zakupu samochodu osobowego. Samochód ten jest dla Pana kluczowy do regularnych i sprawnych dojazdów do siedziby zleceniodawcy, szybkiego oraz skutecznego reagowania w sytuacjach kryzysowych, takich jak awarie systemowe, ataki hakerskie, czy inne nieoczekiwane zdarzenia wymagające Pana bezpośredniej interwencji, transportu sprzętu komputerowego i narzędzi technicznych, które są wymagane do napraw lub bieżącej konserwacji, wykonywania przewozów sprzętu IT w kontekście powierzonych Panu zakupów bieżących, gdy konieczne jest sprawdzenie stanu towaru bezpośrednio przy jego odbiorze (poprzez np. uruchomienie i demonstrację) oraz zapewnienie bezpiecznego transportu do siedziby przedsiębiorstwa. Elastyczność w podróżowaniu jest kluczowa dla utrzymania dostępności i operatywności sieci i systemów informatycznych Pana zleceniodawcy, co bezpośrednio wpływa na ciągłość działania jego przedsiębiorstwa. Zakupiony samochód osobowy jest dla Pana strategicznym narzędziem, które pozwala na terminowe i właściwe realizowanie zadań wynikających z umowy zlecenia. Decyzja zleceniodawcy o przedłużeniu współpracy z Panem na kolejny rok, dokonana w grudniu 2023 r., była również uzależniona od zapewnienia przez Pana dyspozycyjności.
Niewątpliwie w wykonywanym przez Pana zawodzie, w związku z zawartą umową zleceniem ze zleceniodawcą posiadanie własnego środka transportu jest istotne w szybszej realizacji projektów, jednakże nie można tu mówić o konieczności posiadania pojazdu. Posiadanie samochodu nie jest niezbędne do wykonywania tego rodzaju pracy, związane jest jedynie z poprawą wydajności Pana pracy i nie jest ściśle związane z wykonywaną przez Pana pracą. Nie kwestionując walorów posiadania i użytkowania samochodu osobowego należy stwierdzić, że pojazd taki mieści się w kategorii dóbr powszechnego użytku, z których w zwykły sposób korzystać może ogół pracujących osób. Trudno zatem mówić o niebudzącym wątpliwości powiązaniu kosztów poniesionych przez podatnika z celem osiągnięcia przychodów.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą wydatek na zakup samochodu, który stanowi środek trwały, również nie jest kosztem. Wydatki z tego tytułu wliczane są w ciężar kosztów poprzez tzw. odpisy amortyzacyjne.
Obowiązek amortyzacji środków trwałych dotyczy jedynie osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą albo najem (dzierżawę) lub zawarły umowę określoną w treści art. 23a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (umowę leasingu).
Zatem - wobec braku stosownego wskazania w treści ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obowiązek amortyzacji środków trwałych nie dotyczy osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
W związku z powyższym, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że poniesiony przez Pana wydatek na zakup samochodu nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.
Mając na uwadze powyższe Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).