Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.69.2024.2.AA
Temat interpretacji
Opodatkowanie umowy o współpracy z siłami zbrojnymi art. 21 ust. 1 pkt 46c.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 19 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 18 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 marca 2024 r. (wpływ 20 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Wnioskodawca, dalej też jako: „Podatnik”, jest obywatelem polskim prowadzącym w Polsce działalność gospodarczą pod firmą: (…), podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości swoich przychodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach ogólnych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Przedmiotem przeważającym działalności gospodarczej Wnioskodawcy wg CEIDG jest kod PKD 52.21.Z – Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy. Wnioskodawca prowadzi także działalność w zakresie:
1)Pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej;
2)Działalności agentów turystycznych;
3)Działalności pośredników turystycznych;
4)Pozostałej działalności usługowej w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej;
5)Działalności usługowej związanej z administracyjną obsługą biura;
6)Pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej.
W ramach zawartej umowy o współpracy z dnia (...) 2023 r., aneksowanej później w dniu (...) 2023 r. oraz (...) 2023 r. (przedmiot usług został rozszerzony) Podatnik świadczy poniżej wymienione usługi, których przedmiotem są:
1) (…).
Aneks do umowy z dnia (...) 2023 r. zawiera zapis, w którym zakres powyższych usług odbywa się w całości w sposób bezpośredni w związku ze świadczonymi przez Zleceniodawcę usługami realizowanymi pośrednio na rzecz armii Stanów Zjednoczonych Ameryki, tj. w przeważającym zakresie na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego armii Stanów Zjednoczonych Ameryki – powyżej wymienione czynności Podatnika będą realizowane głównie na rzecz Zleceniodawcy z tytułu usług, które świadczy na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego armii Stanów Zjednoczonych (spółka zagraniczna prawa amerykańskiego), tj. w ramach umowy podwykonawstwa.
Podatnik nawiązał w ramach powyżej zawartej umowy współpracę ze spółką (…) dalej jako: „Zleceniodawca”, podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny oraz podatnik VAT UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Działalność Zleceniodawcy opiera się głównie na (...).
Przedmiot usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych USA oraz biur kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki opiera się głównie na:
1). (...).
Zleceniodawca rozpoczął faktyczną obsługę sił zbrojnych USA za pośrednictwem głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) w lipcu 2023 r., natomiast w niedługim czasie planuje zawrzeć kontrakt z tym samym podmiotem, tj. wykonawcą kontraktowym (dalej jako: „kontrakt”), będącym spółką prawa amerykańskiego, która zleca świadczenie szerokiej gamy usług (w tym m.in. powyżej wymienionych w pkt 1-4) niniejszego stanu faktycznego, realizowanych na rzecz oraz wyłączny użytek personelu sił zbrojnych USA. Obecnie Zleceniodawca przyjmuje doraźne zlecenia od wykonawcy kontraktowego bądź biur kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki za zasadzie zamówień za pomocą środków porozumiewania się na odległość, tzw. „purchase orders", w których zakreślona jest kwota zamówienia oraz zakres czasowy usługi wraz z potencjalnymi lokalizacjami świadczonych usług (głównie są to zamówienia mailowe). Nadzór nad realizacją niniejszego kontraktu główny wykonawca kontraktowy (zagraniczna spółka amerykańska) odbywać będzie w ramach biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie Polski bądź na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, jak również Unii Europejskiej.
Podsumowując, Wnioskodawca wspiera oraz koordynuje w ramach umowy o współpracy z dnia 23 sierpnia 2023 r., a właściwie aneksu z dnia 14 grudnia 2023 r. przedmiot usług realizowanych przez Zleceniodawcę na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) oraz w mniejszym stopniu na rzecz biur kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
Czy kontrakt zawarty przez głównego wykonawcę – (…) został/zostanie zawarty z siłami zbrojnymi USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154, dalej: Umowa)?
Kontrakt planowo zostanie zawarty z głównym wykonawcą kontraktowym (spółką prawa amerykańskiego z siedzibą na terytorium USA), tj. spółka nie będzie zawierać bezpośrednio kontraktu z siłami zbrojnymi USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154, dalej: Umowa).
Czy główny wykonawca – (…) posiada status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy, tj. czy jest to podmiot świadczący usługi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych?
(…) posiada status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy.
Czy w zakresie świadczonych przez Panią usług, o których mowa we wniosku, jest/będzie Pani „wykonawcą kontraktowym” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy?
Tak.
Czy główny wykonawca kontraktowy armii Stanów Zjednoczonych (spółka zagraniczna prawa amerykańskiego) jest/będzie wykonawcą kontraktowym USA w rozumieniu art. 2 lit. f Umowy?
Tak.
W związku z informacją:
Zlecenia obejmują również w mniejszym stopniu zamówienia dokonywane bezpośrednio przez biura kontraktowe sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki bez udziału głównego wykonawcy kontraktowego.
prosimy szczegółowo wyjaśnić, co oznacza stwierdzenie „bez udziału głównego wykonawcy kontraktowego”?
Chodzi o zlecenia, które obejmują zamówienia na usługi dokonywane bezpośrednio przez biura kontraktowe sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki bez udziału głównego wykonawcy kontraktowego.
Zamówienia obejmują świadczenie usług na rzecz sił zbrojnych USA, tj. bezpośrednio biura kontraktowe sił zbrojnych USA dokonują zamówienia usług, które realizuje (…) Nie występuje więc w takiej formie zamówienia pośrednik w postaci głównego wykonawcy kontraktowego, tj. spółki zagranicznej prawa amerykańskiego.
W związku z przedstawionym we wniosku pytaniem nr 1:
Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej w dniu 23 sierpnia 2023 r. umowy o współpracy, w ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „Ustawa o PIT” przed zawarciem kontraktu z głównym wykonawcą kontraktowym przez Zleceniodawcę (zagraniczną spółkę amerykańską)?
prosimy wyjaśnić, co należy rozumieć przez stwierdzenie „przed zawarciem kontraktu z głównym wykonawcą kontraktowym przez Zleceniodawcę (zagraniczną spółkę amerykańską)”, czy w tej sytuacji zostaną spełnione wszystkie warunki, o których mowa w pkt 1-4, a także kiedy taki kontrakt został zawarty.
Chodzi o sytuację, w której zlecenia od wykonawcy kontraktowego bądź biur kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki odbywają się na zasadzie zamówień za pomocą środków porozumiewania się na odległość, tzw. „purchase orders”, w których zakreślona jest kwota zamówienia oraz zakres czasowy usługi wraz z potencjalnymi lokalizacjami świadczonych usług (głównie są to zamówienia mailowe) – Zleceniodawca nie posiada na dzień dzisiejszy umowy zawartej w formie pisemnej, natomiast planuje jej zawarcie. Spełnione są przesłanki z pkt 2-4, natomiast w odniesieniu do pkt 1 Zleceniodawca nie planuje podpisywać bezpośrednio kontraktu z siłami zbrojnymi USA, a jak już zostało wspomniane we wniosku o wydanie interpretacji, z głównym wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA (zagraniczną spółką amerykańską, która spełnia definicję art. 2 lit. f Umowy), co zdaniem Podatnika nie ma znaczenia dla możliwości zastosowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych w niniejszej sprawie podatkowej.
Pytania
1. Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej w dniu 23 sierpnia 2023 r. umowy o współpracy, w ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „Ustawa o PIT” przed zawarciemkontraktu z głównym wykonawcą kontraktowym przez Zleceniodawcę (zagraniczną spółką amerykańską)?
2. Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej w dniu 23 sierpnia 2023 r. umowy o współpracy, w ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46c Ustawy o PIT po zawarciu kontraktu z głównym wykonawcą kontraktowym przez Zleceniodawcę (zagraniczną spółką amerykańską)?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 i 2 – w przedstawionym stanie faktycznym dochody (przychody) z tytułu usług świadczonych na rzecz wykonawcy kontraktowego, tj. firmy (…) uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług powiązanych bezpośrednio z realizacją zleceń na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego Zleceniodawcy (spółką zagraniczną prawa amerykańskiego) bądź za pośrednictwem biur kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, tj. w sposób pośredni na rzecz sił zbrojnych USA, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., „Ustawa o PIT”) zarówno przed, jak i po zawarciu kontraktu przez Zleceniodawcę.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1 i 2.
Zdaniem Wnioskodawcy dochody (przychody) z tytułu dostawy usług na rzecz Zleceniodawcy świadczącego pośrednio bądź bezpośrednio usługi na rzecz sił zbrojnych USA są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c Ustawy o PIT.
Z uwagi na to, że Wnioskodawca działa na rzecz Zleceniodawcy, tj. (…) jako pośredni wykonawca zamówień na dostawy i usługi wykonywane na rzecz armii amerykańskiej, a Zleceniodawca planuje również zawrzeć stosowną umowę z głównym wykonawcą kontraktowym USA z siedzibą w USA („kontrakt”), zawarty z Wnioskodawcą kontrakt pomiędzy Stronami winien zostać zakwalifikowany jako umowa o podwykonawstwo zawarta na rzecz sił zbrojnych USA, bowiem skutkiem jej zawarcia jest dostarczenie usług przeznaczonych do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej – usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej.
W ocenie Podatnika nie ma również znaczenia, czy Zleceniodawca zawarł w formie pisemnej kontrakt, o którym mowa w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji, gdyż umowa zawarta w formie zamówienia, gdzie obie strony transakcji składają wyraźne oświadczenia woli w formie obustronnej zgody na warunki określone w zamówieniu, a strona zamawiająca dokonuje płatności (tj. niejako uznaje zawartą umowę i realizowane przez Zleceniodawcę zamówienie), jest skutecznie wiążącą umową i powszechnie stosowaną w obrocie gospodarczym.
W myśl art. 2 lit. e ww. Umowy: „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
W konsekwencji Podatnik posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154).
Powyższe prowadzi do wniosku, że dochody Wnioskodawcy z tytułu usług świadczonych w ramach obsługi projektów bądź zleceń Zleceniodawcy realizowanych pośrednio na wyłączny użytek służbowy sił zbrojnych USA lub do zaopatrzenia ich wojskowej – usługowej działalności wspierającej, za pośrednictwem głównego wykonawcy kontraktowego (zagranicznej spółki amerykańskiej) zarówno przed, jak i po zawarciu kontraktu przez Zleceniodawcę, tj. spółkę (…) zwolnione będą z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c Ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis ten wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w tej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Przepis art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Przepisem art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego brzmieniem:
Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
W tym miejscu wskazuję, że definicję „wykonawcy kontraktowego” i „wykonawcy kontraktowego USA” zawiera umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154; dalej: Umowa).
W myśl art. 2 lit. a Umowy:
Dla celów niniejszej umowy, wyrażenie „siły zbrojne USA” – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 2 lit. e Umowy:
„Wykonawcą kontraktowym” jest osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Stosownie do art. 2 lit. f Umowy:
„Wykonawca kontraktowy USA” oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a Umowy – oznacza:
podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 34 ust. 2 Umowy:
Wykonawcy kontraktowi USA są zwolnieni z wszelkich podatków od osób prawnych oraz z podatku akcyzowego, które miałyby zostać naliczone wyłącznie z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Wykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.
W świetle cytowanych powyżej przepisów zwolnieniu mogą podlegać zatem dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. W ramach zawartej ze spółką z o.o. (dalej: Zleceniodawca) umowy współpracy z (...) 2023 r. aneksowanej (...) 2024 r. oraz (...) 2023 r. (dalej: Umowa) świadczy Pani usługi, których przedmiotem jest:
-(…)
Umowa ze Zleceniodawcą zawiera zapis, w którym zakres powyższych usług odbywa się w całości w sposób bezpośredni w związku ze świadczonymi przez Zleceniodawcę usługami realizowanymi pośrednio na rzecz armii Stanów Zjednoczonych Ameryki, tj. w przeważającym zakresie na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego armii Stanów Zjednoczonych Ameryki. Powyżej wymienione czynności będą realizowane głównie na rzecz Zleceniodawcy z tytułu usług, które Zleceniodawca świadczy na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego armii Stanów Zjednoczonych (na rzecz spółki zagranicznej prawa amerykańskiego), tj. w ramach umowy podwykonawstwa. Działalność Zleceniodawcy opiera się głównie na kompleksowej obsłudze projektów oraz zleceń na rzecz głównego wykonawcy kontraktowego armii Stanów Zjednoczonych, który bezpośrednio dokonuje zamówień od Zleceniodawcy będącego ich podwykonawcą. Zlecenia obejmują również w mniejszym stopniu zamówienia dokonywane bezpośrednio przez biura kontraktowe sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki bez udziału głównego wykonawcy kontraktowego. Zamówienia obejmują świadczenie usług na rzecz sił zbrojnych USA, tj. bezpośrednio biura kontraktowe sił zbrojnych USA dokonują zamówienia usług, które realizuje Zleceniodawca. W takiej formie zamówienia nie występuje pośrednik w postaci głównego wykonawcy kontraktowego, tj. spółki zagranicznej prawa amerykańskiego. Zleceniodawca przyjmuje doraźne zlecenia od wykonawcy kontraktowego bądź biur kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na zasadzie zamówień za pomocą środków porozumiewania się na odległość tzw. „purchase orders”, w których zakreślona jest kwota zamówienia oraz zakres czasowy usługi wraz z potencjalnymi lokalizacjami świadczonych usług. Nadzór nad realizacją niniejszego kontraktu główny wykonawca kontraktowy (zagraniczna spółka amerykańska) przeprowadzać będzie w ramach biur kontraktowych Sił Zbrojnych USA zlokalizowanych na terenie Polski bądź na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, jak również Unii Europejskiej. Jak wyjaśniła Pani w uzupełnieniu, sprawy kontrakt planowo zostanie zawarty z głównym wykonawcą kontraktowym (spółką prawa amerykańskiego z siedzibą na terytorium USA). Zleceniodawca posiada status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy. W zakresie świadczonych przez Panią usług, o których mowa we wniosku, jest/będzie Pani „wykonawcą kontraktowym” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy. Jednocześnie główny wykonawca kontraktowy armii Stanów Zjednoczonych (spółka zagraniczna prawa amerykańskiego) jest/będzie wykonawcą kontraktowym USA w rozumieniu art. 2 lit. f Umowy.
Pani wątpliwość dotyczy kwestii, czy dochód uzyskany przez Panią z tytułu zawartej umowy współpracy, o której mowa we wniosku, jest zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W opisanych we wniosku okolicznościach, niezależnie od tego czy świadczone przez Panią usługi realizowane są na rzecz sił zbrojnych USA w związku z kontraktem zawartym przez Zleceniodawcę z głównym wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA czy też realizowane są na rzecz sił zbrojnych USA w związku z pisemnymi zamówieniami, posiada Pani status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu Umowy.
Z art. 2 lit. e Umowy wynika, że definicja „wykonawca kontraktowy” – oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Ponadto z art. 2 lit a Umowy wynika, że: „siły zbrojne USA” – oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jeżeli podatnik jest podwykonawcą wykonawcy kontraktowego, a zawarta między nimi umowa służy realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to podatnik ten spełnia definicję wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy.
Przy czym dla możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma znaczenia, czy podmiotem administrującym realizację kontraktu będą biura kontraktowe sił zbrojnych USA stacjonujące na terenie Polski, Stanów Zjednoczonych Ameryki bądź w wybranych krajach UE.
Istotna jednak dla celów tego zwolnienia jest okoliczność, gdzie znajdują się siły zbrojnych USA, na rzecz których świadczone są przez Panią usługi.
Jednocześnie na możliwość zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46c nie ma wpływu okoliczność, że świadczenie przez Panią usług na rzecz sił zbrojnych USA odbywa się na podstawie pisemnego zamówienia tzw. „purchase order”. Zamówienie purchase order stanowi bowiem pisemną umowę, będącą oficjalną ofertą skierowaną przez kupującego/usługobiorcę do sprzedawcy/usługodawcy, wyrażającą zgodę na zakup określonej ilości towaru/usługi za uzgodnioną cenę.
Dlatego stwierdzam, że w odniesieniu do dochodów, które uzyska Pani z tytułu umów opisanych we wniosku, znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że dochody uzyskane z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie tego przepisu.
Reasumując – dochody uzyskiwane przez Panią w ramach świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz sił zbrojnych USA – z zastrzeżeniem, że usługi te będą świadczone wyłącznie na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – z tytułu zawartej umowy o współpracy (w ramach umowy podwykonawstwa) zarówno przed, jak i po zawarciu kontraktu przez Zleceniodawcę podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).