Możliwość skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.89.2024.2.AP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.89.2024.2.AP

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

·nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków związanych z wynagrodzeniem pracownika;

·prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 marca 2024 r. (wpływ 13 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Od 12 stycznia 2016 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEiDG”) pod firmą …, w ramach której świadczy usługi m.in.: PKD 13.92.Z - Produkcja gotowych wyrobów tekstylnych, PKD 46.41.Z - Sprzedaż hurtowa wyrobów tekstylnych, PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) 13.92.Z - Produkcja gotowych wyrobów tekstylnych. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Nie posiada Pani statusu centrum badawczo-rozwojowego w rozumieniu ustawy z 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Formą opodatkowania przychodów z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej jest podatek liniowy - 19%.

Jest Pani producentem w ramach marki własnej X produktów (...). Z sukcesem wprowadza Pani na polski i europejski rynek (Czechy) projektowane, opracowywane i produkowane we własnym zakresie produkty. Produkty są zaprojektowane z dużą uwagą na wyróżnienie się z masowej oferty, zarówno pod względem designu, jak i jakości wykonania, aby odróżnić wyroby X od masowej oferty bazującej na najtańszych tkaninach i chińskim pochodzeniu. Podczas ich produkcji zależy Pani na tym, żeby produkty te dopełniały swoim wyglądem różnego typu wnętrza, były wygodne w użyciu i bez kompromisów. (...).

Pani produkty charakteryzuje najwyższa jakość (w produkcji stosuje jedynie komponenty od sprawdzonych dostawców), nowoczesne własne wzornictwo, szeroki asortyment, atrakcyjne ceny oraz terminowość dostaw. Nieustannie pracuje Pani nad wprowadzeniem nowych produktów na rynek, produktów wyprodukowanych z nowych materiałów, o innych parametrach i właściwościach, o innych wzorach oraz stale poszukuje nowych kanałów sprzedaży i rynków zbytu w Polsce, i za granicą, w celu zwiększania sprzedaży wyprodukowanych towarów i w konsekwencji zwiększania przychodów.

W ramach prowadzonej działalności poniosła Pani w 2023 r. i zamierza w dalszym ciągu ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w Pani ofercie sprzedażowej, a także celem wprowadzenia do sprzedaży nowych produktów własnych i w tym zakresie zamierza skorzystać z ulgi prowzrostowej przewidzianej w art. 26gb ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.; dalej: „ustawa o PIT”).

W 2022 r. osiągnęła Pani ze sprzedaży produktów marki własnej X kwotę (...) przychodów, a w 2023 r. kwotę (...) przychodów. Oznacza to wzrost przychodów ze sprzedaży produktów X o kwotę (...). Przewiduje Pani kolejny wzrost przychodów ze sprzedaży produktów X w 2024 r. względem roku 2023. W 2023 r. rozszerzyła Pani rynek zbytu o Czechy. Wytwarzane przez Panią produkty są zbywane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi. Wytwarzane przez Panią produkty to produkty opracowane i wytwarzane z inicjatywy podatnika, które są następnie wprowadzane do Pani oferty sprzedażowej. W 2023 r. poszerzyła Pani swoją ofertę sprzedażową, poprzez opracowanie, produkcję i sprzedaż produktów, które dotychczas nie były dostępne w Pani ofercie.

Poniżej wykaz Pani nowych produktów, opracowanych i wdrożonych do sprzedaży w 2023 r.: (...).

Każdy nowy produkt to taki, którego dotąd nie było na rynku, dostaje on nowy kod kreskowy EAN. Produkty te są wytwarzane przez Panią. Celem dotarcia do możliwie jak najszerszego grona potencjalnych odbiorców, w sposób konsekwentny prowadzi Pani działania marketingowe mające na celu reklamę oferowanych produktów. W tym celu prowadzi Pani kampanie reklamowe, jak również uczestniczy w szeregu wydarzeń branżowych, takich jak: targi, konferencje, wydarzenia promocyjne, programy partnerskie. W trakcie tych wydarzeń ma Pani możliwość prezentowania swojej oferty potencjalnym klientom. Takie działania przyczyniają się do promowania marki X oraz jej produktów, jak również upowszechniają wiedzę o wysokiej jakości funkcjonalnej i estetycznej Pani wyrobów.

Ww. akcje, w których Pani uczestniczy, prowadzą do powstania po Pani stronie różnego rodzajów kosztów, m.in. uczestnictwa w targach i wydarzeniach, a w tym:

·wynajmu przestrzeni na terenie targów,

·przygotowania i organizacji stoisk wystawowych, w tym m.in.: roll-upów, wynajmu lub zakupu sprzętów na stanowisko, transportu niezbędnych dla stanowiska elementów,

·przygotowania materiałów promocyjnych takich jak m.in.: ulotek, broszur, banerów, katalogów informacyjnych, upominków w postaci m.in. notesów, kubków, długopisów, koszulek, naszywek, itp., oznaczonych Pani marką,

·wykupienia pozycjonowania w oficjalnych katalogach targów,

·sesji zdjęciowych z produktami,

·przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w tym certyfikacji EAN oraz umów z kontrahentami,

·przygotowania kampanii marketingowych w Internecie, w tym za pośrednictwem platform social media.

Wskazuje Pani, że koszty związane z podejmowanymi wyżej wymienionymi działaniami, są ponoszone w celu zwiększenia Pani przychodów i osiągnięcia przychodów z produktów dotychczas nieoferowanych, nie są Pani zwracane w jakiejkolwiek formie i stanowią dla Pani koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT.

W 2023 r. poniosła Pani koszty w następujących obszarach, które chciałaby rozliczyć w ramach art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT:

A. Działania promocyjno-informacyjne - art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT:

1.usługa obsługa kampanii … - zakup usług reklamowych;

2.usługa obsługa kampanii … - zakup usług reklamowych;

3.nowa wersja graficzna sklepu na stronie internetowej marki X, modyfikacja wyglądu i konfiguracja nowej strony internetowej sklepu;

4.opłata za nową domenę internetową „...”;

5.opłata za certyfikat SSL dla nowej domeny ...l;

6.Hosting Biznes - abonament za hosting dla nowej domeny ...;

7.… - przedpłata za usługę - zakup przestrzeni reklamowych;

8.kampanie ... - zakup przestrzeni reklamowych;

9.... subskrypcja - zakup systemu do tworzenia grafik reklamowych;

10.... -abonament - zakup i utrzymanie systemu wspomagającego e-commerce;

11.reklama … - zakup przestrzeni reklamowych;

12.pośrednictwo usługi … - zakup przestrzeni reklamowych i korzystanie z platform sprzedażowych umożliwiających ekspansję sprzedaży w Czechach;

13.pośrednictwo usługi ... - zakup przestrzeni reklamowych i korzystanie z platform sprzedażowych umożliwiających ekspansję sprzedaży w Polsce;

14.wynagrodzenie pracownika - wg czasu pracy poświęconego ekspansji lub w celu tworzenia i wprowadzania do sprzedaży nowych produktów, opracowywanie i udoskonalanie banerów graficznych, obróbka graficzna zdjęć produktów, opracowywanie opisów produktów, postów na social media, publikowanie treści informujących i promujących produkty.

B. Koszty uczestnictwa w targach - art. 26gb ust. 7 pkt 1 lit. a) ustawy o PIT:

1.opłata za targi;

2.wykładzina na targi 2 m x 3m - organizacja miejsca wystawowego na targach;

3.drabina 5 x 6 - stojak ekspozytor na targi;

4.ulotki - koszt wydrukowania ulotek reklamowych na targi.

A.Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż nowych produktów - art. 26gb ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT:

1.usługa porady prawnej - przygotowanie umowy o współpracy ze sklepami umożliwiającej sprzedaż nowych produktów,

2.opłata roczna za uczestnictwo w Systemie … od 28 sierpnia 2023 r. – 27 sierpnia 2024 r. - certyfikacja nowych produktów;

3.... - zakup systemu wspomagającego fakturowanie dostosowanego do zwiększonej sprzedaży oraz do większej ilości produktów umożliwiająca sprzedaż nowych produktów;

4.usługa fotograficzna - zdjęcia do materiałów reklamowych.

W ramach wydatków z art. 26gb ust. 7 pkt 1 lit. a) ustawy o PIT - koszty uczestnictwa w targach.

Wskazuje Pani, że w ramach targów prezentuje Pani swoje produkty pod marką własną, angażuje personel, organizuje miejsce wystawowe oraz przygotowuje materiały reklamowe. Każdorazowo prezentowane są dotychczasowe produkty oraz produkty nowe. W ramach wydatków na wynagrodzenie pracownika jest rozliczany czas pracowników, w którym zaangażowani byli w czynności, takie jak: działania sprzedażowe i marketingowe, pozycjonowanie strony internetowej firmy oraz przygotowanie materiałów marketingowych i informacyjnych dotyczących produktów oraz odpowiedniej dokumentacji.

Prowadziła Pani i zamierza nadal prowadzić ewidencje określające, jaką część swojego czasu pracy pracownik poświęca na działalność prowzrostową.

Chce Pani uzyskać ocenę wszystkich wydatków wymienionych w punkcie A. 1-14, B. 1-5, C. 1-  jako wydatków mieszczących się w katalogu wydatków uprawniających do ulgi w ramach art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT.

Przychody osiągane przez Panią z prowadzonych działań reklamowych powodują lub mogą powodować zwiększenie przychodów ogółem i/lub zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub powodować osiągnięcie przychodów ze sprzedaży przez Panią produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (Czechy), lub na danym rynku.

Zamierza Pani w dalszym ciągu rozszerzać rynki zbytu na kolejne kraje europejskie. Ponosi Pani i będzie ponosiła koszty związane z prowadzeniem działań reklamowych zmierzających do wypromowania oraz zwiększenia zainteresowania istniejącymi oraz nowymi produktami. Pani działania reklamowe są i będą prowadzone w zdecydowanej większości za pośrednictwem sieci Internet.

Korzysta Pani i będzie korzystała z serwisów i portali aukcyjnych oraz innych rozwiązań teleinformatycznych pozwalających na:

a)wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych,

b)publikowanie reklam w sieci wyszukiwania, które są płatne za każde kliknięcie reklamy tekstowej lub/i graficznej,

c)tworzenie i precyzyjne kierowanie reklam graficznych i tekstowych, które pojawiać się będą na krajowych i zagranicznych portalach informacyjnych, wideo, sprzedażowych, blogach, itd.,

d)korzystanie z systemów reklamowych opartych o oferty sponsorowane rozliczane jako opłata za wystawienie oferty, a w przypadku reklamy graficznej rozliczane za każde kliknięcie w reklamę.

Ponadto, sprzedaż produktów, w tym nowych produktów odbywa się i będzie się odbywała także za pośrednictwem portali typu Allegro. Prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem ww. portali wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat prowizyjnych, których wysokość jest uzależniona od wartości sprzedaży za pośrednictwem danego serwisu. W niektórych przypadkach może również istnieć obowiązek poniesienia opłat za samo wystawienie produktu oraz prowizji od wartości sprzedaży wystawionych produktów. W tym miejscu wymaga zaznaczenia, że uiszczenie prowizji od sprzedaży jest warunkiem koniecznym do promowania produktów za pośrednictwem niektórych portali.

Wątpliwości Pani sprowadzają się do pytania o możliwość zaliczenia wskazanych powyżej w pkt A, B i C kosztów, jako kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawy o PIT”). Innymi słowy, chce Pani potwierdzić, czy omawiane koszty będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi prowzrostowej (tzw. ulgi na ekspansję), o której mowa w art. 26gb Ustawy o PIT. Jednocześnie wskazuje Pani, że koszty uzyskania przychodów poniesione na wskazane powyżej działania nie zostały i nie zostaną Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie, ponadto nie były i nie będą odliczone od podstawy opodatkowania w inny sposób, niż zgodnie z art. 26gb Ustawy o PIT.

Koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów ponoszone były od początku istnienia przedsiębiorstwa, w tym w szczególności w 2023 r. Ww. koszty będą również ponoszone w przyszłości. Koszty wskazane w pkt A, B i C, objęte wnioskiem, i które chciałaby Pani rozliczyć w ramach ulgi prowzrostowej (ulgi na ekspansję) zostały poniesione od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Zamierza Pani odliczyć koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów za rok, w którym zostały poniesione, tj. w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r. Wskazuje Pani, że w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, tj. 2023 r. i 2024 r., licząc od roku podatkowego w którym poniesione zostały koszty w celu zwiększania przychodów ze sprzedaży produktów:

a)zwiększył/zwiększy się przychód ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

b)osiągnął/osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub

c)osiągnął/osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Prowadzi Pani i zamierza nadal prowadzić w przyszłości ewidencję pozwalająca na wykazanie spełnienia warunków z ww. lit. a-c) w stosunku do możliwości zastosowania ulgi i jest Pani świadoma że niespełnienie powyższych warunków skutkować będzie obowiązkiem zwrotu przyznanej ulgi. Koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wyżej opisane w pkt A, B i C wypełniają znamiona kosztów kwalifikowanych opisanych w art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT.

Nie korzystała Pani ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b Ustawy o PIT.

Produkty sprzedawane przez Panią są wprowadzane na rynek pod marką własną X i są wytwarzane przez Panią. Jeżeli w Pani ofercie znajdują się przedmioty, które nie są wytwarzane osobiście przez Panią, to koszty ponoszone w celu zwiększenia przychodów z ich sprzedaży nie są i nie będą stanowiły kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT.

W piśmie z 13 marca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani:

Na pytanie: Czy wydatki poniesione na „organizację miejsca wystawowego na targach”, wymienione w kategorii kosztów uczestnictwa w targach, związane są z reklamą Pani jednoosobowej działalności gospodarczej, czy konkretnego produktu?

Odpowiedziała Pani: Są to wydatki związane z reklamą konkretnych produktów dla zwierząt naszej marki X i służą zwiększeniu rozpoznawalności marki i sprzedaży wyrobów i nie są one związane z reklamą Pani działalności.

Na pytanie: Czy ponoszone przez Panią wydatki będące przedmiotem wniosku dotyczą jedynie sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Panią, czy także wyrobów wyprodukowanych przez podmiot trzeci lub przy udziale podmiotu trzeciego?

Odpowiedziała Pani: Wydatki będące przedmiotem wniosku dotyczą sprzedaży wyrobów Pani marki X projektowanych i produkowanych przez Pani firmę tzn. przez Panią i pracowników, udział podmiotów trzecich ogranicza się do takich usług jak np. pikowanie tkaniny obiciowej, grawerowanie etykiet z logo firmy, haft etykiet z logo firmy.

Na pytanie: Czy koszty wymienione w kategorii „działania promocyjno-informacyjne” dotyczą kosztów uczestnictwa w targach, czy ogólnie kosztów promocyjno-informacyjnych Pani jednoosobowej działalności gospodarczej?

Odpowiedziała Pani: Koszty wymienione w kategorii „działania promocyjno-informacyjne” dotyczą kosztów uczestnictwa w targach oraz kosztów promowania, informowania i reklamy kierowanych do nowych i aktualnych klientów i dotyczą jedynie Pani wyrobów dla zwierząt X, a nie Pani jednoosobowej działalności gospodarczej.

Na pytanie: Czy wydatki określone jako związane z „przygotowaniem dokumentacji umożliwiającej sprzedaż nowych produktów”, tj.:

1.usługa porady prawnej - przygotowanie umowy o współpracy ze sklepami umożliwiającej sprzedaż nowych produktów;

2.opłata roczna za uczestnictwo w Systemie … od 28 sierpnia 2023 r. do 27 sierpnia 2024 r. - certyfikacja nowych produktów;

3.    ... - zakup systemu wspomagającego fakturowanie dostosowanego do zwiększonej sprzedaży oraz do większej ilości produktów umożliwiająca sprzedaż nowych produktów;

4.usługa fotograficzna - zdjęcia do materiałów reklamowych,

są niezbędne, żeby sprzedać produkt, uzyskać certyfikację, przystąpić do przetargu, złożyć ofertę, itd.?

Odpowiedziała Pani: Tak, są niezbędne, ponieważ:

Ad. 1. Umowa o współpracy jest niezbędna dla podjęcia i uregulowania współpracy ze sklepami zoologicznymi na zasadzie komisu.

Ad. 2. Certyfikacja produktów w systemie … jest niezbędna dla wpisania produktów do bazy kodów kreskowych i nadania numerów EAN bez których nie można wprowadzić produktów do obrotu.

Ad. 3. System wspomagający fakturowanie umożliwia automatyzację procesu wystawiania dokumentów sprzedaży, która jest konieczna przy aktualnie zwiększonej i w dalszych perspektywach rosnącej ilości obsługiwanych zamówień.

Ad. 4. Usługa fotograficzna - zdjęcia do materiałów reklamowych są niezbędne w celu zamieszczenia w katalogach, ulotkach, social mediach oraz w ofertach sprzedaży produktów X.

Na pytanie: Czy „usługa fotograficzna” wykonywana jest przez osobę będącą Pani współpracownikiem?

Odpowiedziała Pani: Nie, usługi fotograficzne zlecamy do profesjonalnych studiów fotograficznych.

Na pytanie: Czy wydatki określone jako „przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż nowych produktów” są niezbędne, aby mogła Pani rozpocząć sprzedaż produktów?

Odpowiedziała Pani: Tak, są to wydatki niezbędne dla rozpoczęcia sprzedaży nowych produktów, zgodnie z wcześniejszym uzasadnieniem.

Pytanie

Czy w zaistniałym stanie faktycznym wydatki wskazane w pkt A, B i C, tj.:.

A.Działania promocyjno-informacyjne - art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT:

1.usługa obsługa kampanii … - zakup usług reklamowych;

2.usługa obsługa kampanii … - zakup usług reklamowych;

3.nowa wersja graficzna sklepu na stronie internetowej marki X, modyfikacja wyglądu i konfiguracja nowej strony internetowej sklepu;

4.opłata za nową domenę internetową „...”;

5.opłata za certyfikat SSL dla nowej domeny ...;

6.Hosting Biznes - abonament za hosting dla nowej domeny ...;

7.… - przedpłata za usługę - zakup przestrzeni reklamowych;

8.kampanie ... – zakup przestrzeni reklamowych;

9.   ... subskrypcja - zakup systemu do tworzenia grafik reklamowych;

10.... - abonament - zakup i utrzymanie systemu wspomagającego e-commerce;

11.reklama … - zakup przestrzeni reklamowych;

12.pośrednictwo usługi … - zakup przestrzeni reklamowych i korzystanie z platform sprzedażowych umożliwiających ekspansję sprzedaży w Czechach;

13.pośrednictwo usługi ... - zakup przestrzeni reklamowych i korzystanie z platform sprzedażowych umożliwiających ekspansję sprzedaży w Polsce;

14.wynagrodzenie pracownika - wg czasu pracy poświęconego ekspansji lub tworzenia i wprowadzania do sprzedaży nowych produktów, opracowywanie i udoskonalanie banerów graficznych, opisów produktów, postów na social media, publikowanie treści informujących i promujących produkty.

B. Koszty uczestnictwa w targach - art. 26gb ust. 7 pkt 1 lit. a) ustawy o PIT:

1.opłata za targi;

2.wykładzina na targi 2m x 3m - organizacja miejsca wystawowego na targach;

3.drabina 5 x 6 - stojak ekspozytor na targi;

4.ulotki - koszt wydrukowania ulotek reklamowych na targi.

C. Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż nowych produktów - art. 26gb ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT:

1.usługa porady prawnej - przygotowanie umowy o współpracy ze sklepami umożliwiającej sprzedaż nowych produktów;

2.opłata roczna za uczestnictwo w Systemie … od 28 sierpnia 2023 r. do 27 sierpnia 2024 r. - certyfikacja nowych produktów;

3.... - zakup systemu wspomagającego fakturowanie dostosowanego do zwiększonej sprzedaży oraz do większej ilości produktów umożliwiająca sprzedaż nowych produktów;

4.usługa fotograficzna - zdjęcia do materiałów reklamowych,

stanowią koszty działań w rozumieniu art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT i w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania PIT, jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży w rozumieniu art. 26gb Ustawy o PIT - pod warunkiem spełnienia przez Panią pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 26gb Ustawy o PIT?

Pani stanowisko w sprawie

Wskazane w pkt A, B i C wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 26gb ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.; dalej: „ustawa o PIT”).

Ulga prowzrostowa skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów. Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do Ustawy o PIT art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT, przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 26gb ust. 3 ww. ustawy, przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 26gb ust. 4 Ustawy o PIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do art. 26gb ust. 5 Ustawy o PIT, przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 26gb ust. 6 tej ustawy, w przypadku, gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Zgodnie natomiast z art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 26gb ust. 8 Ustawy o PIT, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 26gb ust. 9 Ustawy o PIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku, gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 26gb ust. 10 Ustawy o PIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie zaś z art. 26gb ust. 11 Ustawy o PIT, przepis art. 26e ust. 10 stosuje się odpowiednio.

Przełożenie powyższych przepisów na stan faktyczny.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 26gb Ustawy o PIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej.

Zgodnie bowiem z art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT, przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Wskazać należy, że pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) w świetle, którego, rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wymaga podkreślenia, że ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych.

Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 26gb Ustawy o PIT, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

Produkty opisane w stanie faktycznym stanowią „rzeczy wytworzone przez podatnika”, o których mowa w art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT. Prowadzi Pani w ten sposób działalność produkcyjną - nabywa określone materiały, z których mają powstać nowe produkty. W ten sposób powstaje produkt o właściwościach, których oczekuje klient - jest to równoznaczne z fizycznym wyprodukowaniem towaru.

Zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 2 Ustawy o PIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Mając powyższe na względzie wskazać należy, że zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN -https://sjp.pwn.pl (według stanu na 15 stycznia 2023 r.) promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” według Słownika języka polskiego (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.

Pani zdaniem, wydatki na promowanie produktów za pomocą m.in. środków wskazanych w opisie stanu faktycznego, mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 Ustawy o PIT.

Pani stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej tj.:

-z 4 stycznia 2023 r. Nr 0114-KDIP2-1.4010.190.2022.2.KW,

-z 23 grudnia 2022 r. Nr 0111-KDIB2-1.4010.412.2022.1.AR,

-z 6 października 2022 r. Nr 0111-KDIB1-1.4010.466.2022.2.SG, w której Organ wyraził pogląd że: „(...) działania reklamowe Spółki prowadzone za pośrednictwem sieci Internet, tj. (...) - system reklamowy (...), poprzez który odbiorca po kliknięciu w tekst lub baner, zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główną, podstronę produktową lub oddzielną stronę dedykowaną konkretnemu Urządzeniu) mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p”,

-z 30 czerwca 2022 r. Nr 0111-KDIB1-1.4010.188.2022.2.BS.

Zgodnie natomiast z interpretacją z 14 listopada 2022 r. Nr 0111-KDIB1-3.4010.366.2021.1.MBD, w ramach ulgi można potrącić wynagrodzenia pracowników za czas, w którym zaangażowani byli w czynności takie, jak działania sprzedażowe i marketingowe, pozycjonowanie strony internetowej firmy oraz przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, a także wynagrodzenia kadry kierowniczej za czas pracy poświęcony na przygotowanie wyceny wyrobów.

Dla celów skorzystania z ulgi prowadzi Pani ewidencję określającą, jaką część swojego czasu pracy pracownik poświęca na działalność prowzrostową. Również pozostałe wydatki z zakresu uczestnictwa w targach oraz przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów opisane w pkt B i C mieszczą się w katalogu wydatków opisanych w art. 26gb Ustawy o PIT.

W świetle powyższego, w Pani ocenie, jest Pani uprawniona w zakresie wszystkich opisanych wydatków do skorzystania z ulgi prowzrostowej, opisanej w art. 26gb Ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:

·nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków związanych z wynagrodzeniem pracowników;

·prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju przez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem tej ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

W myśl art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Na podstawie art. 26gb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Na mocy art. 26gb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 26gb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Zgodnie z art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

W myśl art. 26gb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Na podstawie art. 26gb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ulga „na ekspansję” polega na możliwości dodatkowego odliczenia kosztów, które musi ponieść podatnik, aby rozszerzać swoje rynki zbytu, w tym zagraniczne. Wydatki na ekspansję mogą zostać odliczone – raz jako koszty uzyskania przychodów, drugi raz w ramach ulgi jako odliczenie od podstawy opodatkowania (podstawy obliczenia podatku) – przy czym dla celów ulgi do wysokości nie większej niż 1 mln zł (limit skorzystania z ulgi).

Uprawnionym do skorzystania z ulgi na ekspansję jest podatnik, który poniósł określone wydatki oraz gdy wydatki te w wyznaczonym okresie przyniosły wymierny efekt w postaci zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Katalog kosztów ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uprawniający do ulgi ma charakter zamknięty.

Do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zaliczane są – zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 1, 2 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – koszty uczestnictwa w targach, koszty działań promocyjno-informacyjnych oraz koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

W opisie sprawy wskazała Pani, że:

1)nie korzystała Pani ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b Ustawy o PIT;

2)jeżeli w Pani ofercie znajdują się przedmioty, które nie są wytwarzane osobiście przez Panią, to koszty ponoszone w celu zwiększenia przychodów z ich sprzedaży nie są i nie będą stanowiły kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT;

3)wszystkie koszty będące przedmiotem wniosku nie zostały/nie zostaną Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym,

4)wszystkie koszty będące przedmiotem wniosku zalicza Pani do kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej,

5)sprzedaż produktów będzie dokonywana na rzecz podmiotów niepowiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

6)zamierza Pani odliczyć koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów za rok, w którym zostały poniesione, tj. w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r.;

7)w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, tj. 2023 r. i 2024 r., licząc od roku podatkowego w którym poniesione zostały koszty w celu zwiększania przychodów ze sprzedaży produktów:

a)zwiększył/zwiększy się przychód ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

b)osiągnął/osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub

c)osiągnął/osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Zatem spełnia Pani przesłanki do skorzystania z ulgi na ekspansję, określonej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do omówienia pozostaje zatem kwestia możliwości skorzystania przez Panią z ulgi na ekspansję w odniesieniu do wydatków wskazanych we wniosku, które należy uznać za możliwe do odliczenia w ramach tej ulgi.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 1, 2 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zaliczane są:

·koszty uczestnictwa w targach (pkt 1),

·koszty działań promocyjno-informacyjnych (pkt 2) oraz

·koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych (pkt 3).

W odniesieniu do kosztów uczestnictwa w targach stwierdzam, że może Pani odliczyć w ramach ulgi następujące koszty poniesione na:

B. Koszty uczestnictwa w targach:

1.opłatę za targi;

2.wykładzinę na targi 2m x 3m - organizację miejsca wystawowego na targach;

3.drabinę 5 x 6 - stojak ekspozytor na targi;

4.ulotki - koszt wydrukowania ulotek reklamowych na targi.

Natomiast nie może Pani odliczyć wynagrodzenia pracownika - wg czasu pracy poświęconego ekspansji lub tworzenia i wprowadzania do sprzedaży nowych produktów , opracowywanie i udoskonalanie banerów graficznych, opisów produktów, postów na social media, publikowanie treści informujących i promujących produkty.

W zakresie kosztów uczestnictwa w targach w odniesieniu do kosztów pracowniczych katalog wydatków uprawniających do odliczenia obejmuje jedynie koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników, zatem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymieniono kosztów wynagrodzeń pracowników i innych osób uczestniczących w targach, co uniemożliwia odliczenie takiej kategorii kosztów.

W odniesieniu natomiast do kosztów działań promocyjno-informacyjnych stwierdzam, że użycie w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres tego przepisu. W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych” należy się posłużyć definicją zawartą w Słowniku języka polskiego.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ - promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Pojęcie „reklama” - wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) - oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) - to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.

Pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.

Zatem może Pani odliczyć w ramach ulgi poniesione przez Panią koszty na:

A. Działania promocyjno-informacyjne:

1.usługę obsługi kampanii … - zakup usług reklamowych;

2.usługę obsługi kampanii … - zakup usług reklamowych;

3.nową wersję graficzną sklepu na stronie internetowej marki X, modyfikację wyglądu i konfigurację nowej strony internetowej sklepu;

4.opłatę za nową domenę internetową „...”;

5.opłatę za certyfikat SSL dla nowej domeny ...;

6.Hosting Biznes - abonament za hosting dla nowej domeny ...;

7.… - przedpłata za usługę - zakup przestrzeni reklamowych;

8.kampanie ... – zakup przestrzeni reklamowych;

9.... subskrypcja - zakup systemu do tworzenia grafik reklamowych;

10.... - abonament - zakup i utrzymanie systemu wspomagającego e-commerce;

11.reklamę … - zakup przestrzeni reklamowych;

12.pośrednictwo usługi … - zakup przestrzeni reklamowych i korzystanie z platform sprzedażowych umożliwiających ekspansję sprzedaży w Czechach;

13.pośrednictwo usługi ... - zakup przestrzeni reklamowych i korzystanie z platform sprzedażowych umożliwiających ekspansję sprzedaży w Polsce.

Z kolei, w odniesieniu do kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów wskazuję, że chodzi tu o każdy rodzaj dokumentacji, który umożliwia sprzedaż produktów. W przywołanym przepisie ustawodawca posłużył się sformułowaniem „w szczególności”, wskazując, jaka dokumentacja może być zaliczana do tej kategorii  (np. dotycząca certyfikacji towarów lub rejestracji znaków towarowych). W konsekwencji do kosztów tych można zaliczyć koszty poniesione na każdy rodzaj dokumentu, który jest niezbędny, aby podatnik mógł rozpocząć sprzedaż produktów.

Zatem, do kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów może Pani zaliczyć poniesione koszty na:

C. Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż nowych produktów:

1.usługę porady prawnej - przygotowanie umowy o współpracy ze sklepami umożliwiającej sprzedaż nowych produktów;

2.opłatę roczną za uczestnictwo w Systemie … od 28 sierpnia 2023 r. do 27 sierpnia 2024 r. - certyfikacja nowych produktów;

3.    ... - zakup systemu wspomagającego fakturowanie dostosowanego do zwiększonej sprzedaży oraz do większej ilości produktów umożliwiająca sprzedaż nowych produktów;

4.usługę fotograficzną - zdjęcia do materiałów reklamowych.

Reasumując - może Pani skorzystać z ulgi na ekspansję, określonej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do wydatków wskazanych w pkt A, B i C, z wyłączeniem wydatków na wynagrodzenia pracownika - wg czasu pracy poświęconego ekspansji lub tworzenia i wprowadzania do sprzedaży nowych produktów, opracowywanie i udoskonalanie banerów graficznych, opisów produktów, postów na social media, publikowanie treści informujących i promujących produkty.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanych pytań, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, które nie były przedmiotem zapytania.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm, dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).