Obowiązki płatnika w związku z wprowadzeniem programu emerytalnego przez podmiot ze Szwecji. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.100.2024.2.MKA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.100.2024.2.MKA

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z wprowadzeniem programu emerytalnego przez podmiot ze Szwecji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 marca 2024 r. (wpływ 18 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, (…) Sp. z o.o. (dalej „Spółka”) należy do grupy spółek (…) (dalej jako „Grupa“). Spółka z Grupy z siedzibą w Szwecji - wprowadziła program emerytalny - (dalej jako „Program”) dla pracowników Grupy. Program ten prowadzony jest przez specjalnie w tym celu utworzony w Szwecji podmiot (…) będący fundacją (dalej jako „Fundacja“).

Przekazanie środków do Fundacji na potrzeby Programu dokonywane jest co roku przez spółki z Grupy, w tym przez Wnioskodawcę. Dodatkowo Fundacja, w chwili jej utworzenia, otrzymała dodatkowe środki na kapitał zakładowy od większościowego udziałowca Grupy, które również zasilą Program. Wszystkie zgromadzone środki Fundacji są inwestowane przez nią w akcje Grupy. Fundacja inwestuje środki wyłącznie w akcje Grupy, nie prowadzi ona działalności inwestycyjnej z podmiotami trzecimi.

Zgodnie z założeniami Programu uprawnionymi do korzystania z niego są wszyscy pracownicy, w tym pracownicy Wnioskodawcy („Uczestnicy”), zatrudnieni w Grupie przez co najmniej pięć lat przed dniem przekazania środków do Programu. Jednocześnie, regulaminy wynagradzania obowiązujące w Spółce nie przewidują uprawnienia pracowników do objęcia Programem.

Na podstawie Programu Uczestnicy uzyskują prawo do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia z Fundacji, tj. przyznaje im się nieodpłatnie prawo do udziału w środkach Fundacji zgromadzonych podczas trwania Programu oraz wzrostu ich wartości wynikających z inwestycji Fundacji.

Środki otrzymane przez Fundację na potrzeby Programu są wirtualnie przypisywane na bazie rocznej do Uczestników Programu (alokowane do Uczestników). Kwota środków alokowanych do Uczestnika w ramach Programu będzie wynikała z liczby osób zatrudnionych w Spółce oraz całkowitych środków wpłacanych przez Grupę.

Wypłata może być dokonana jednorazowo lub w pięciu transzach. Jednakże, jeśli w ciągu 10 lat od osiągnięcia przez Uczestnika wieku 61 lat lub w ciągu 10 lat od momentu jego przejścia na emeryturę nie złoży on prośby o wypłatę zgromadzonych środków, to utraci prawo do ich otrzymania. Do momentu wypłaty kwoty rozliczenia środkami zarządza Fundacja - jest ona właścicielem tych środków.

Przed wypłatą środków z programu nie jest możliwe precyzyjne określenie ich wartości.

Regulamin Programu przewiduje zastrzeżenie, że do wypłaty środków nie dojdzie w przypadku, w którym pracownik Spółki zostanie zwolniony dyscyplinarnie.

Uprawnienie Uczestników związane z otrzymaniem zgromadzonych w ramach Programu środków nie może być transferowane, ani w żaden sposób nie podlega dyspozycji Uczestnika. Jedynie w przypadku śmierci uczestnika Programu, prawo to nabywają jego spadkobiercy. Uczestnik nie ma też dostępu do środków Fundacji i prawa do dysponowania nimi podczas trwania Programu.

Wartość pieniężna wypłaty kalkulowana jest bezpośrednio przez Fundację. Program przewiduje, że wypłaty środków na rzecz Uczestników dokonuje Fundacja jako właściciel tych środków, bez pośrednictwa Spółki.

Spółka rozważa natomiast sytuację, w której wartość pieniężna kalkulowana byłaby bezpośrednio przez Fundację, a następnie przekazywana do zespołu kadrowo - płacowego Wnioskodawcy. Środki pieniężne wypłacane byłyby Uczestnikowi przez Spółkę jako pośrednika i widoczne byłyby na pasku wynagrodzenia Uczestnika.

Wypłaty dokonywałaby Spółka, ale byłaby to jedynie czynność techniczna, ponieważ przekazywałaby ona jedynie środki kalkulowane i otrzymane od Fundacji, przydzielone do konkretnego Uczestnika. Przede wszystkim, Spółka nie naliczałaby wartości wypłaty.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że opisany powyżej Program objęty jest interpretacją indywidualną z 29 grudnia 2011 r., sygn. IPPB2/415-830/11-6/MK. Natomiast, ze względu na zmianę przepisów Ustawy o PIT w 2018 r., a co za tym idzie zmianę praktyki interpretacyjnej organów podatkowych, a także planowaną zmianę w formie przekazywania środków pieniężnych do Uczestników, Spółka zdecydowała się na ponowne wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podali Państwo następujące informacje:

Wnioskodawca wyjaśnia, iż program emerytalny (dalej jako: „Program"), który wprowadziła spółka z Grupy z siedzibą w Szwecji dla pracowników Grupy, której częścią jest Wnioskodawca, nie jest programem działającym w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych w Szwecji. Założenia Programu nie spełniają przesłanek określonych dla pracowniczych programów emerytalnych w świetle prawa szwedzkiego, gdyż wypłaty będą udzielane przez specjalnie w tym celu utworzony podmiot (…), działający jako fundacja (dalej jako: „Fundacja”), a nie przez pracodawcę. Ponadto środki zgromadzone na funduszu utworzonym w ramach Programu, nie będą miały charakteru gwarancyjnego ani zabezpieczającego.

Odnosząc się do daty wypłaty środków, obecnie, zgromadzone środki są wypłacane uczestnikom Programu dopiero w roku, w którym uczestnik osiąga 62 rok życia, wypłata realizowana jest bezpośrednio przez Fundację. Wypłata może być dokonana jednorazowo lub w pięciu transzach. Rozważana jest zmiana, zgodnie z którą, środki będą wypłacane uczestnikom Programu po raz pierwszy po 10 latach od daty wstąpienia do programu, a następnie co roku, jeśli będzie dokonany przypis środków.

Kwota wypłaty zależna będzie od aktualnej wartości udziałów. Może to być kwota większa niż dokonane wpłaty, bądź niższa. Pracownicy objęci Programem (dalej jako: „Pracownicy” , „Pracownik”), dostają co roku informację o szacunkowej wartości udziałów. Wartość obliczana jest na podstawie wewnętrznych zasad, ale może ulec zmianom w zależności od wahania wartości inwestycji bazowych, wahań kursu wymiany walut, dywidend, podatków itp.

Odnosząc się do daty przypisu środków do Pracownika, przypisanie środków do uczestnika Programu będzie dokonane pod warunkiem spełnienia określonych warunków, tj.:

-Głównym warunkiem naliczenia wpłaty do Fundacji, jest wzrost zysku netto (w porównaniu z rokiem ubiegłym) wypracowanego przez wszystkie spółki z Grupy (…). Wpłaty są liczone jako 10% wzrostu wyniku netto, nie więcej niż 2% zysku netto. Jeśli w danym roku nie było wzrostu zysku netto w porównaniu do roku ubiegłego, nie będzie naliczona wpłata do funduszu (…).

Na podstawie Programu Pracownicy uzyskują prawo do otrzymania w przyszłości nieodpłatnie kwoty rozliczenia z Fundacji (dalej jako: „Prawo”), tj. przyznaje im się nieodpłatnie prawo do udziału w środkach Fundacji zgromadzonych podczas trwania Programu oraz wzrostu ich wartości wynikających z inwestycji Fundacji.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż w momencie nabycia Prawa nie jest możliwe ustalenie wartości rynkowej, ponieważ Prawo to jest niezbywalne i uczestnik Programu nie ma możliwości transferowania go na inne osoby, a rozliczenie transakcji nastąpi w przyszłości. Zatem wartość w momencie przystąpienia do Programu nie jest ustalana. Uczestnik Programu uzyskuje realne przysporzenie majątkowe dopiero wskutek wypłaty środków pieniężnych i wtedy dochodzi do ustalenia wartości tej wypłaty na podstawie wewnętrznej wyceny.

Jak wskazano we wniosku, możliwość przystąpienia do udziału w Programie, jest uprawnieniem, na podstawie którego uczestnik Programu uzyskuje prawo do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia z Fundacji środków zgromadzonych podczas trwania Programu oraz wzrostu wartości wynikających z inwestycji. Wnioskodawca wskazuje, że uczestnicy Programu, nabywając prawo do wypłaty w przyszłości kwoty rozliczenia, tj. prawo do żądania wypłaty rozliczenia w gotówce środków zgromadzonych w Programie po osiągnięciu odpowiedniego wieku i zgłoszenia realizacji tego Prawa.

Zdaniem Wnioskodawcy, do Organu należy ocena, czy okoliczności opisane w stanie faktycznym czynią zadość, aby uznać Prawo to jako papier wartościowy w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi albo pochodnym instrumentem finansowym, w rozumieniu art. 53 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W ocenie Wnioskodawcy, realizacja Prawa w ramach Programu stanowi realizację swego rodzaju finansowego instrumentu pochodnego, rozliczanego pieniężnie, odnoszącego się do aktywów alokowanych do uczestnika w Programie inwestycji tych środków przez Fundację. Niemniej w momencie otrzymania, Prawo uczestnika nie ma żadnej wartości rynkowej, ponieważ jest niezbywalne i Uczestnik nie ma możliwości jego transferowania na inne osoby. Przyszła wartość otrzymanych środków pieniężnych nie jest znana i zależy od czynników niezależnych od Wnioskodawcy i Pracowników, realizacja prawa następuje w przyszłości.

Pytania

1)Czy otrzymana bezpośrednio od Fundacji wypłata pieniężna, przyznana Uczestnikom w związku z udziałem w Programie, stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, i w związku z tym po stronie Spółki nie wystąpią obowiązki płatnika?

2)Czy otrzymana wartość pieniężna kalkulowana bezpośrednio przez Fundację, a następnie przekazywana zespołowi kadrowo - płacowemu Wnioskodawcy, przyznana Uczestnikom w związku z udziałem w Programie, stanowi dla Uczestników przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, i w związku z tym po stronie Spółki nie wystąpią obowiązki płatnika ?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania pierwszego, przyznane bezpośrednio przez Fundację środki w formie wypłaty pieniężnej, w związku z uczestnictwem w Programie, stanowią dla Uczestników przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, a w konsekwencji, na Wnioskodawcy - jako pracodawcy - nie będzie ciążyć obowiązek obliczenia i pobrania podatku oraz przygotowania informacji rocznej uwzględniającej przedmiotowe wypłaty.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania drugiego - przyznane przez Fundację środki, a następnie wypłacone przez zespół kadrowo-płacowy Wnioskodawcy w formie wypłaty pieniężnej, w związku z uczestnictwem w Programie, stanowiłyby dla Uczestników przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, a w konsekwencji, na Wnioskodawcy - jako pracodawcy - nie będzie ciążyć obowiązek obliczenia i pobrania podatku oraz przygotowania informacji rocznej uwzględniającej przedmiotowe wypłaty.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W myśl art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowymi podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 9 ust. 2 Ustawy o PIT, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f Ustawy o PIT nie stanowią inaczej, jest nadwyżka przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Katalog źródeł przychodów, zawarty w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT, jako źródła przychodów, do których należy zaklasyfikować uzyskane dochody, wymienia m.in.:

-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

-kapitały pieniężne i prawa majątkowe;

-inne źródła.

Art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT stanowi, że „za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.”

Zgodnie natomiast z treścią art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, „za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.”

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W ocenie Wnioskodawcy, zasadne jest uznanie, że jeżeli dany przychód nie został uzyskany w ramach stosunku pracy ani też nie stanowi przychodów z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, należy go traktować jako tzw. przychód z innych źródeł.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ponieważ Program do momentu wypłaty wyklucza możliwość dysponowania środkami Fundacji przez uczestnika Programu (Uczestnik nie ma do nich dostępu, gdyż są własnością Fundacji), a ponadto prawo uczestnika jest zasadniczo niezbywalne (brak możliwości jego zbycia, zastawienia) i jednocześnie nie ma ono żadnej wartości rynkowej, to zdaniem Wnioskodawcy, Uczestnik do momentu wypłaty kwoty rozliczenia nie otrzymuje przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, a tym samym Spółka nie ma obowiązków wynikających z Ustawy o PIT w zakresie obliczenia i poboru zaliczki na podatek.

W odniesieniu do środków wypłacanych w ramach Programu, Wnioskodawca stał na stanowisku (i potwierdzała to wydana w tym stanie faktycznym interpretacja podatkowa z 2011 r.), że świadczenie jakim jest prawo do wypłaty w przyszłości kwoty rozliczenia wynikającej z Programu, stanowi swego rodzaju pochodny instrument finansowy, tj. prawo do żądania wypłaty rozliczenia w gotówce zgromadzonych środków wynikających z uczestnictwa w Programie po osiągnięciu odpowiedniego wieku i zgłoszenia realizacji tego prawa. Niemniej w momencie otrzymania tego instrumentu nie ma on żadnej wartości rynkowej, ponieważ jest niezbywalny i Uczestnik nie ma możliwości jego transferowania na inne osoby.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, realizacja prawa w ramach Programu stanowi realizację swego rodzaju finansowego instrumentu pochodnego, rozliczanego pieniężnie, odnoszącego się do aktywów alokowanych do uczestnika w Programie inwestycji tych środków przez Fundację.

Zmiana przepisów Ustawy o PIT, do której doszło w 2018 r. skutkowała dodaniem nowego przepisu art. 10 ust. 4., zgodnie z którym:

„Przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.”

W związku z powyższym, pojawiła się wątpliwość, czy przychód z pochodnych instrumentów finansowych, powinien zostać zaklasyfikowany do źródła przychód ze stosunku pracy ze względu na współfinansowanie wypłaty środków przez Wnioskodawcę będącego pracodawcą Uczestnika.

Natomiast, Wnioskodawca stoi na stanowisko, że kwota wynikająca z realizacji praw z tytułu uczestnictwa w Programie, która:

·nie wynika z wewnętrznych regulaminów obowiązujących w Spółce;

·nie będzie stanowiła elementu umowy o pracę zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Polską Spółką;

·Polska Spółka nie ma wpływu, na wysokość środków do wypłaty, ani na kryteria jej wyliczania;

- nie spełnia warunków umożliwiających przypisanie jej do źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b.

Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie wypłaty kwoty rozliczenia Uczestnikowi w ramach Programu, Wnioskodawca nie ma obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanej kwoty rozliczenia. W ocenie Wnioskodawcy, środki wypłacone w ramach Programu prowadzonego przez Fundację stanowią przychód z innych źródeł pochodzący od Fundacji.

Biorąc powyższe pod uwagę, ponieważ kwota rozliczenia jest wypłacana bezpośrednio przez Fundację, czyli bez pośrednictwa Spółki i jest to przychód z innych źródeł, to Spółka nie pełni funkcji płatnika w stosunku do tej wypłaty.

W odniesieniu do pytania drugiego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sam fakt przekazywania środków przez Wnioskodawcę nie będzie zmieniał faktycznego charakteru tego świadczenia, tj. wypłata nie spełni warunków umożliwiających przypisanie jej do źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b.

Sposób kalkulacji środków alokowanych do Uczestnika jest narzucony globalnie przez Grupę. Polski zespół kadrowo-płacowy nie jest zaangażowany w kalkulację wartości wypłaty. Do momentu wypłaty kwoty rozliczenia środkami zarządza Fundacja - jest ona właścicielem tych środków.

Uczestnik nie ma możliwości domagania się wypłaty nagrody przez Spółkę (pomimo iż wypłata byłaby realizowana przez polską listę płac), ponieważ Spółka polska nie posiada mocy decyzyjnych w tym zakresie.

Bez znaczenia jest tu również fakt, że Spółka polska częściowo partycypuje w kosztach obsługi Programu wpłacając część środków na początkowym etapie inwestycji, koszty Programu są ponoszone jednocześnie przez inne spółki z Grupy, a co za tym idzie nie można uznać, że Spółka polska jest obciążana całkowitym kosztem partycypacji uczestników w Programie, a jedynie jest jedną ze spółek współfinansujących inwestycję w Fundusz.

Jak stwierdzono w interpretacji indywidualnej z 14 grudnia 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.711.2022.2.TR: „o kwalifikacji danego dochodu do określonego źródła decyduje podstawa prawna do jego osiągnięcia, a nie fakt poniesienia kosztu przez określony podmiot. Jednocześnie należy wyraźnie podkreślić, że fakt poniesienia kosztu premii przez Polską Spółkę nie oznacza, że premia jest wypłacana w ramach stosunku pracy łączącego Wnioskodawcę z Polską Spółką. Decydujące znaczenie w tej sytuacji ma fakt, że Wnioskodawcy nie przysługują wobec Polskiej Spółki żadne roszczenia w związku z premią, która nie jest elementem wynagrodzenia ze stosunku pracy zawartego z Polską Spółką i na wypłatę której Polska Spółka nie ma żadnego wpływu (w przeciwieństwie do wynagrodzeń wypłacanych swoim pracownikom)”.

Wnioskodawca popiera to stanowisko i uważa, że może znaleźć zastosowanie w stanie faktycznym przedstawionym w powyższym wniosku.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z cytowanym przepisem, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie,

- podatku, zaliczki lub raty.

Przepisy regulujące obowiązki płatników (art. 35-44 ustawy o PIT), nie nakładają obowiązków płatnika w przypadku uzyskiwania dochodu z innych źródeł, w związku z czym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie powinien mieć obowiązku obliczenia i wpłacenia podatku w związku z dokonywanymi na rzecz Uczestników wypłatami przyznanymi od Fundacji.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Uczestnicy w związku z wypłatą kwoty rozliczenia z Fundacji uzyskują przychód z innych źródeł. Podstawą opodatkowania przychodu powstałego w związku z udziałem w Programie będzie przychód odpowiadający wartości środków pieniężnych otrzymanych przez Uczestników. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej (art. 27 ustawy o PIT). Uczestnik zobowiązany będzie samodzielnie wykazać go w zeznaniu rocznym za rok, w którymi został osiągnięty i opodatkować, zaś Wnioskodawca nie będzie posiadał obowiązku obliczenia i wpłacenia podatku, ani wystawienia formularza PIT-11.

Stanowisko takie potwierdzają interpretacje indywidualne wydane w analogicznych stanach faktycznych m.in.:

• interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej z 25 sierpnia 2021 r. (0112-KDIL2-1.4011.568.2021.1.JK), w której organ stwierdził, że na Wnioskodawcy (polska spółka) nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne związane z przekazaniem świadczeń (środków pieniężnych od spółki amerykańskiej „Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest podmiotem dokonującymi świadczenia w postaci ww. środków pieniężnych na rzecz pracowników, a jest jedynie podmiotem pośredniczącymi w przekazaniu środków pieniężnych od Spółki amerykańskiej nie można uznać, że jego pracownicy otrzymują świadczenie ze stosunku pracy bądź jakiekolwiek świadczenie od Wnioskodawcy. Rola Wnioskodawcy sprowadza się jedynie do technicznego przekazania środków Spółki amerykańskiej”.

• interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej z 16 listopada 2023 r. o numerze 0114-KDIP3-2.4011.808.2023.1.MJ, w której organ za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym “(...) w przypadku otrzymania nagrody lub jej części w formie wypłaty pieniężnej, stanowi ona dla Pani tzw. przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowymi od osób prawnych pochodzący od Spółki amerykańskiej. Wypłata pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowymi od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy i jest rozliczana w zeznaniu rocznym oraz podatek jest płatny przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania”.

Ponadto doprecyzowali Państwo stanowisko o następującą informację:

W ocenie Wnioskodawcy, Prawo należy zaliczyć do kategorii pochodnych instrumentów finansowych, w rozumieniu art. 53 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Z kolei jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) ustawa reguluje m.in. opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Ustawa przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

-tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

-obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych spoczywa na podatnikach. W odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została jednak wyłączona przez ustawodawcę poprzez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

-określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

-określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Ponadto ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty wypłacające należności lub realizujące świadczenia na rzecz podatników:

-nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale

-mają obowiązki o charakterze informacyjnym.

Ogólne określenie „przychodów” zawiera art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pojęcie przychodu wiąże się z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy,

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 20 ust. 1 powołanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: (…) nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1, mieszczące się w ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Stosownie do art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Po myśli natomiast art. 39 ust. 3 cyt. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Powołane przepisy dotyczą obowiązków płatniczych i informacyjnych w sytuacji przekazywania m.in. przychodów zaliczanych do przychodów ze stosunku pracy.

W analizowanej sprawie Państwo (Spółka) rozważają, czy ciążą na Państwu obowiązki płatnika wynikające z omawianej ustawy w związku z uczestnictwem Państwa pracowników w opisanym we wniosku programie.

W pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy ww. osoby otrzymują opisane świadczenia od Państwa czy od innych podmiotów. Obowiązki płatnika a także obowiązki informacyjne po Państwa stronie mogłyby bowiem powstać wyłącznie w odniesieniu do sytuacji udzielenia przez Państwo świadczeń na rzecz ww. osób.

Świadczeniem, do którego odnoszą się Państwo, jest wypłata pieniężna przyznana Uczestnikom w związku z udziałem w Programie.

Jak wskazano w opisie wniosku:

  • Spółka z grupy spółek (…) z siedzibą w Szwecji - wprowadziła program emerytalny - (dalej jako „Program”) dla pracowników Grupy, który prowadzony jest przez specjalnie w tym celu utworzony w Szwecji podmiot (…) będący fundacją (dalej jako „Fundacja“), w którym uczestniczą osoby powiązane z Państwem stosunkiem pracy;
  • uprawnionymi do korzystania z Programu są wszyscy pracownicy, w tym Państwa pracownicy („Uczestnicy”), zatrudnieni w Grupie przez co najmniej pięć lat przed dniem przekazania środków do Programu;
  • Przekazanie środków do Fundacji na potrzeby Programu dokonywane jest co roku przez spółki z Grupy, w tym przez Państwa. Dodatkowo Fundacja, w chwili jej utworzenia, otrzymała dodatkowe środki na kapitał zakładowy od większościowego udziałowca Grupy, które również zasilą Program;
  • Na podstawie Programu Uczestnicy uzyskują prawo do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia z Fundacji (dalej jako: „Prawo”), tj. przyznaje im się nieodpłatnie prawo do udziału w środkach Fundacji zgromadzonych podczas trwania Programu oraz wzrostu ich wartości wynikających z inwestycji Fundacji. Środki otrzymane przez Fundację na potrzeby Programu są wirtualnie przypisywane na bazie rocznej do Uczestników Programu (alokowane do Uczestników).
  • W Państwa ocenie, realizacja Prawa w ramach Programu stanowi realizację swego rodzaju finansowego instrumentu pochodnego, rozliczanego pieniężnie, odnoszącego się do aktywów alokowanych do uczestnika w Programie inwestycji tych środków przez Fundację. Niemniej w momencie otrzymania, Prawo uczestnika nie ma żadnej wartości rynkowej, ponieważ jest niezbywalne i Uczestnik nie ma możliwości jego transferowania na inne osoby. Przyszła wartość otrzymanych środków pieniężnych nie jest znana i zależy od czynników niezależnych od Spółki i pracowników, realizacja prawa następuje w przyszłości.
  • Kwota wypłaty zależna będzie od aktualnej wartości udziałów. Może to być kwota większa niż dokonane wpłaty, bądź niższa. Szacunkowa wartości udziałów obliczana jest na podstawie wewnętrznych zasad, ale może ulec zmianom w zależności od wahania wartości inwestycji bazowych, wahań kursu wymiany walut, dywidend, podatków itp. Przypisanie środków do uczestnika Programu będzie dokonane pod warunkiem spełnienia określonych warunków, tj. głównym warunkiem naliczenia wpłaty do Fundacji, jest wzrost zysku netto (w porównaniu z rokiem ubiegłym) wypracowanego przez wszystkie spółki z Grupy. Wpłaty są liczone jako 10% wzrostu wyniku netto, nie więcej niż 2% zysku netto. Jeśli w danym roku nie było wzrostu zysku netto w porównaniu do roku ubiegłego, nie będzie naliczona wpłata do funduszu (…).
  • Wartość pieniężna wypłaty kalkulowana jest bezpośrednio przez Fundację. Program przewiduje, że wypłaty środków na rzecz Uczestników dokonuje Fundacja jako właściciel tych środków, bez pośrednictwa Spółki, do momentu wypłaty kwoty rozliczenia środkami zarządza Fundacja - jest ona właścicielem tych środków.
  • Regulaminy wynagradzania obowiązujące w Spółce nie przewidują uprawnienia pracowników do objęcia Programem.

Z powyższego nie wynika, że świadczenia otrzymywane przez Państwa pracowników w związku z uczestnictwem w Programie są przez nich uzyskiwane od Państwa.

Powyższe będzie miało również zastosowanie w rozważanej przez Państwa sytuacji, w której wartość pieniężna kalkulowana byłaby bezpośrednio przez Fundację, a następnie przekazywana do zespołu kadrowo - płacowego Spółki. Tak jak Państwo wskazali, wypłaty dokonywałaby Spółka, ale byłaby to jedynie czynność techniczna, ponieważ przekazywałaby ona jedynie środki kalkulowane i otrzymane od Fundacji, przydzielone do konkretnego Uczestnika.

Prawidłowo zatem wskazali Państwo, że nie są Państwo płatnikiem podatku oraz nie są Państwo objęci obowiązkami informacyjnymi w odniesieniu do świadczeń uzyskiwanych przez Uczestników Programu.

Dodatkowe informacje

Należy wskazać, że z uwagi na fakt iż w niniejszej sprawie nie pełnią Państwo obowiązków płatnika ani obowiązków informacyjnych niezasadne okazało się ocenianie, czy i w którym momencie po stronie uczestników programu powstanie przychód.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).