Interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.92.2024.2.AWO
Temat interpretacji
Możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 lutego 2024 r. (wpływ 4 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2021 roku przystąpiła Pani do budowy domu jednorodzinnego dla potrzeb mieszkaniowych. Jest Pani właścicielem domu oraz działki, na której nieruchomość stoi. W listopadzie 2022 r. założyła Pani instalację fotowoltaiczną. Odbiór budynku został dokonany 19 grudnia 2022 r.
Prawo do ulgi termomodernizacyjnej ma podatnik, który m.in.:
•jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego - wskazała Pani, że spełnia Pani ten warunek,
•ponosił wydatki na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku - spełnia Pani ten warunek,
•zakończy wyżej wskazane przedsięwzięcie termomodernizacyjne w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniósł pierwszy wydatek - spełnia Pani ten warunek,
•uzyskał w danym roku dochód opodatkowany według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym lub przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - spełnia Pani ten warunek,
•posiada fakturę wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku - faktura numer (...).
Definicja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zawarta jest w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej znajduje się w Obwieszczeniu Ministra Rozwoju i Technologii z 25 stycznia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Budynki nowo budowane:
Przepisy dotyczące ulgi termomodernizacyjnej nie odwołują się do nowo budowanego budynku jednorodzinnego (nie dotyczą budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ale termomodernizacji istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego). Ustalenie, czy dany budynek można uznać za istniejący, czy nowo budowany powinno być dokonane na podstawie przepisów prawa budowlanego. Ulga przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.). Odliczenie dotyczy budynków już wybudowanych, istniejących w rozumieniu powyższych przepisów. Powyższy warunek (tj. warunek że mamy do czynienia z istniejącym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym) powinien być spełniony na dzień dokonywania odliczenia, czyli składania zeznania lub korekty zeznania za dany rok, w którym wydatek został poniesiony.
Dokonywane czynności spełniały definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego na gruncie wyżej wskazanych przepisów i znajdują się w katalogu wydatków podlegających odliczeniu, a poniesiony wydatek będzie potwierdzony fakturą VAT.
Wskazała Pani, że powinno przysługiwać Pani prawo do odliczenia w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej poniesionych wydatków (przy spełnieniu pozostałych przesłanek, o których mowa powyżej).
W uzupełnieniu wniosku - w odpowiedzi na następujące pytania - wskazała Pani, że:
1)Co rozumie Pani pod określeniem „odbiór budynku"?
Pani odpowiedź:
Odebranie budynku gotowego do zamieszkania od kierownika budowy.
2)W oparciu o jakie przepisy nastąpił „odbiór budynku"?
Pani odpowiedź:
Prawo budowlane.
3)Od kiedy - prosimy, żeby podała Pani datę - użytkuje Pani opisany budynek?
W jaki sposób go Pani użytkuje od tej daty oraz co potwierdza to użytkowanie?
Pani odpowiedzi:
1 czerwca 2022 r.
W związku ze sprzedażą mieszkania i koniecznością opuszczenia go do 31 maja 2022 r. zamieszkała Pani w wybudowanym domu.
4)Kiedy - prosimy, żeby podała Pani datę - doszło do faktycznego zakończenia budowy opisanego we wniosku budynku?
Pani odpowiedź:
1 czerwca 2022 r.
5)Co potwierdza zakończenie budowy tego budynku?
Pani odpowiedź:
19 grudnia 2022 r. został wydany dokument potwierdzający zakończenie budowy przez Nadzór Budowalny przy Starostwie (...).
6)Czy w momencie ponoszenia przez Panią opisanych we wniosku wydatków budynek, o którym mowa we wniosku był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, tj.: Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku
Pani odpowiedź:
Tak.
7)Czy budynek, o którym mowa we wniosku, nadal stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?
Pani odpowiedź:
Tak.
8)Czy płaci Pani podatek od nieruchomości od tego budynku? Jeżeli tak, to od kiedy?
Pani odpowiedź:
Od roku 2023 za rok 2022 oraz za rok 2023 płatny w bieżącym roku.
9)Czy przedmiotem Pani pytania jest możliwość zastosowania ulgi termomodernizacyjnej w stosunku do kosztu zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej?
Pani odpowiedź:
Tak.
10)Kiedy (w jakiej dacie) wystawione zostały faktury dotyczące:
•zakupu instalacji fotowoltaicznej?
•montażu instalacji fotowoltaicznej?
Pani odpowiedzi:
30 listopada 2022 r.
11)Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?
Pani odpowiedź:
Tak.
12)Czy każda z faktur została wystawiona na Pani dane? Jeśli nie, prosimy żeby Pani wskazała na kogo (na czyje dane) każda z faktur została wystawiona? W przypadku, gdy faktura została wystawiona na dane Pani małżonka, prosimy żeby Pani wskazała: a) Czy w Pani małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej? b) Od jakiej daty obowiązuje w Pani małżeństwie ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej? c) Czy opisany dom stanowi składnik Państwa majątku wspólnego?
Pani odpowiedź:
Faktura została wystawiona na Pani dane - jest Pani stanu wolnego, więc pozostałe podpunkty Pani nie dotyczą.
13)A. Czy wykonane przez Panią prace obejmowały również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów? B. Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów uwzględnił Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pani odpowiedź:
Nie.
14)W zeznaniu za jaki rok/lata podatkowe zamierza Pani skorzystać/skorzystała Pani z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wskazanych we wniosku wydatków?
Pani odpowiedź:
Za rok 2023 i kolejne.
15)Czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) była/będzie Pani (nadal) właścicielem lub współwłaścicielem opisanego domu?
Pani odpowiedź:
Jest i ma Pani zamiar pozostać właścicielką budynku, którego dotyczy wniosek.
16)A. Czy montaż instalacji fotowoltaicznej doprowadził do przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy opisanego budynku? Jeżeli tak, prosimy żeby Pani podała, która z prac oraz w jakim (konkretnie) zakresie? B. Czy takiej przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy budynku należało dokonać, żeby zamontować instalację fotowoltaiczną? Jeżeli tak, prosimy żeby wskazała Pani, dla której z prac oraz w jakim zakresie? W przypadku twierdzącej odpowiedzi na te pytania prosimy, żeby Pani również podała: a) Czy którakolwiek z wykonanych prac wynikała z projektu budowlanego i pozwolenia na budowę? b) Jakie prace budowlane wynikają z projektu budowlanego - czy projekt budowlany budynku przewidywał rozbudowę lub nadbudowę budynku w wyniku czego zwiększyła się powierzchnia użytkowa, kubatura i/lub wysokość budynku, czy zwiększyła się wysokość poszczególnych ścian w budynku? c) Jakie konkretnie materiały i usługi wchodzą w zakres nadbudowy/przebudowy/rozbudowy?
Pani odpowiedź:
Nie.
17)Czy instalacja fotowoltaiczna służy opisanemu we wniosku budynkowi i zaopatruje w energię tylko opisany we wniosku budynek? Jeśli nie, prosimy żeby Pani podała, jakim innym potrzebom służy ta instalacja?
Pani odpowiedź:
Służy tylko do zaopatrywania w energię budynku wskazanego we wniosku.
18)Gdzie (dach opisanego budynku, inne miejsce - jakie?) zamontowała Pani instalację fotowoltaiczną?
Pani odpowiedź:
Instalacja znajduje się na gruncie.
19)Z jakiego źródła pozyskiwana była energia na potrzeby użytkowania przedmiotowego budynku przed zamontowaniem instalacji fotowoltaicznej, o której mowa we wniosku?
Pani odpowiedź:
Prąd z (...).
20)Czy wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków? Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako: przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków: Użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne przedsięwzięcia, których przedmiotem jest: a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych, b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków, c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a, d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Pani odpowiedź:
Tak.
21)Na czym - konkretnie - polega związek zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
Pani odpowiedź:
Na znaczącym obniżeniu rachunków za prąd - roczne rozliczenie z (...) wyniosło: …. zł, co przy domu, w którym jedynym źródłem energii jest energia elektryczna, stanowi małą sumę.
22)Czy wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną przez Panią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
Pani odpowiedź:
Nie.
23)Czy wydatki poniesione na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną przez Panią odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pani odpowiedź:
Nie.
24)Czy wydatki poniesione zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną przez Panią uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?
Pani odpowiedź:
Nie.
25)Czy wydatki poniesione zakup i montaż pompy ciepła oraz zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie?
Pani odpowiedź:
Tak. Otrzymała Pani …. zł z programu Mój Prąd.
26)Czy wydatki poniesione zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to: Kto był beneficjentem tego dofinansowania? Kiedy dofinansowanie zostało otrzymane
Pani odpowiedź:
Tak. Otrzymała Pani dofinansowanie w kwocie …. zł ((...) 2023 r.) z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Pani była beneficjentem tego programu.
27)Czy wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały/zostaną poniesione z Pani majątku/majątku Pani i Pani małżonka (Pani/Państwa wspólnych środków)?
Pani odpowiedź:
Tak.
Pytanie
Czy ma Pani prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej?
Pani stanowisko w sprawie
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie:
•powtórzyła Pani (zamieszczoną we wniosku) treść stanu faktycznego, oraz
•wskazała Pani m.in., że dokonywane czynności spełniały definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego na gruncie wyżej wskazanych przepisów i znajdują się w katalogu wydatków podlegających odliczeniu, a poniesiony wydatek będzie potwierdzony fakturą VAT. Uważa więc Pani, że powinno przysługiwać Pani prawo do odliczenia w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej poniesionych wydatków (przy spełnieniu pozostałych przesłanek, o których mowa powyżej).
Na poparcie powyższego podała Pani numer księgi wieczystej, z której wynika Pani prawo do nieruchomości (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Cytowany przepis - jego drugie zdanie - dodano na podstawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105). Obowiązuje on od 1 stycznia 2022 r.
Do końca 2021 r. przepis ten (art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) brzmiał następująco:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.
Są to m.in. następujące materiały budowlane i urządzenia: ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu). Odliczeniu podlega również montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).
Pani wątpliwość budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w opisanym we wniosku budynku.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 marca 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Z powyższego względu, przedstawienie przez Podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
W Pani przypadku najistotniejsze jest to, że - jak Pani zaznaczyła:
•do faktycznego zakończenia budowy opisanego we wniosku budynku doszło 1 czerwca 2022 r.,
•użytkuje Pani opisany budynek od 1 czerwca 2022 r.,
•użytkowanie tego budynku od tej daty potwierdza to, że w związku ze sprzedażą mieszkania i koniecznością opuszczenia go do 31 maja 2022 r. zamieszkała Pani w wybudowanym domu,
•w momencie ponoszenia przez Panią opisanych we wniosku wydatków budynek, o którym mowa we wniosku był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane.
We wniosku wskazała Pani również m.in., że:
•faktury dotyczące zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej wystawione zostały 30 listopada 2022 r.,
•faktura została wystawiona na Pani dane,
•instalacja fotowoltaiczna służy tylko do zaopatrywania w energię budynku wskazanego we wniosku,
•przed zamontowaniem instalacji fotowoltaicznej energia na potrzeby użytkowania budynku dostarczana była z sieci (Pani wskazanie „prąd z (...)”),
•wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,
•związek zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków polega na znaczącym obniżeniu rachunków za prąd.
Konfrontując zatem powyższe okoliczności z zajętym przez Panią stanowiskiem w sprawie, należy przyjąć, że mogła Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wskazanych we wniosku wydatków.
W konsekwencji, przedstawione przez Pani stanowisko uznaję więc za prawidłowe.
Końcowo podkreślam, że w uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zamierza Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie tych wydatków w zeznaniu podatkowym za rok 2023 i kolejne.
Zaznaczam, że na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Z tego też względu, wskazane wydatki powinna Pani wykazać w ramach ulgi termomodernizacyjnej począwszy od zeznania podatkowego składanego za rok 2022. Jeśli w zeznaniu tym dokona Pani odliczenia jedynie części poniesionych wydatków - z uwagi na wysokość osiągniętych dochodów - to na podstawie art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie miała Pani takie prawo również w kolejnych latach (nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek).
Kwestia ta nie jest jednak przedmiotem Pani pytania, z tego powodu nie wpływa ona na dokonaną wyżej ocenę Pani stanowiska.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo informujemy, że:
•przedstawiany przez Panią zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich możemy wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Panią przedmiotu wniosku - zakresu Pani pytania,
•nie jesteśmy uprawnieni do analizowania i oceny załączonych dokumentów - jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę we wniosku, zadanym przez niego pytaniem oraz zajętym stanowiskiem. W związku z powyższym załączone do uzupełnienia wniosku dokumenty nie mogą stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).