Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.105.2024.1.MAP
Temat interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży wyhodowanych węży.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan hobbystyczną hodowlę węży z gatunków: (...) sklasyfikowanych statystycznie pod symbolem PKWiU 01.49.13.0 - Gady żywe, hodowlane, włączając węże i żółwie.
Węże z ww. gatunków są entomofagami.
Wskazane gatunki dopuszczone są do hodowli w Polsce. W odniesieniu do wymienionych gatunków nie istnieje obowiązek rejestracji w lokalnym starostwie, (nie znajdują się w Konwencji Waszyngtońskiej). Gatunków nie uwzględniono również w załącznikach do rozporządzenia Rady (WE) Nr 338/97 z 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi.
Opis przedmiotu działalności hodowlanej:
Sprzedaje Pan zwierzęta, które hoduje prywatnie. Sprzedaży zwierząt dokonuje Pan po minimalnym 2-miesięcznym okresie od wyklucia/narodzin zwierząt. Z racji hobbystycznego zajmowania się hodowlą, nie posiada Pan wykształcenia rolniczego. Hodowla nie uwzględnia hodowli roślin żywicielskich, ani innych form pożywienia na potrzeby hodowli. Wszystkie składniki pokarmowe nabywane są od zewnętrznych dostawców.
W związku z hobbistycznym prowadzeniem hodowli, nie zamierza Pan realizować zakresu czynności hodowlanych w ramach działalności gospodarczej. Celem hodowli węży jest selekcja pod kątem cech fenotypowych oraz stabilizacja poszczególnych gatunków w hodowli. W ramach hodowli nie będzie podejmował Pan czynności obrotu wężami nabywanymi w innych hodowlach. Odsprzedaży podlegają wyłącznie węże z własnego wylęgu (nadwyżka hodowlana). Działalność hodowlaną prowadzi Pan pod adresem zamieszkania (lokal mieszkalny), w ramach jednej izby mieszkalnej, służącej w pewnym stopniu innym czynnościom życia prywatnego.
Kupujących pozyskuje Pan na internetowych platformach branżowych. Transakcje sprzedaży węży podparte są umowami kupna-sprzedaży. Płatności do umów przyjmowane są wyłącznie drogą elektroniczną. Umowy kupna-sprzedaży są przechowywane przez 5 lat.
Pytania
1.Czy w opisanej sytuacji istnieje obowiązek opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych w wyniku sprzedaży wyhodowanych węży ....?
2.Czy sprzedaż węży z własnej hodowli z gatunku ... stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że zobowiązanie na gruncie podatku dochodowego w odniesieniu do sprzedaży węży wyhodowanych w ramach własnej hodowli, nie powinno powstać. Wynika to z faktu, że taka hodowla nie powinna być zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączeniu z opodatkowania podlegają przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc − w przypadku roślin,
2) 16 dni − w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni − w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące − w przypadku pozostałych zwierząt
− licząc od dnia nabycia.
Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Załącznik Nr 2 „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt, z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.
W ww. Tabeli wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 powierzchni uprawy roślin żywicielskich.
Sformułowanie „entomofagi” nie jest wyjaśnione w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chodzi tu jednak o zwierzęta drapieżne i pasożytnicze, jak również larwy owadów odżywiające się żywymi owadami (A. Bartosiewicz, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, LEX 2015, teza 8 do art. 2).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan hobbystyczną hodowlę węży z gatunków: ..... Węże z ww. gatunków są entomofagami. Sprzedaje Pan zwierzęta po minimalnym 2-miesięcznym okresie od wyklucia/narodzin zwierząt. Hodowla nie uwzględnia hodowli roślin żywicielskich, ani innych form pożywienia na potrzeby hodowli. Wszystkie składniki pokarmowe nabywa Pan od zewnętrznych dostawców.
Zatem hodowla entomofagów, takich jak węże z gatunków ...., stosownie do powołanego art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi działy specjalne produkcji rolnej, a sprzedaż entomofagów jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym, w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 załącznika nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.
Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że hodowla entomofagów prowadzona przez Pana stanowi działalność rolniczą, która jest zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. Skoro prowadzona przez Pana hodowla entomofagów nie uwzględnia hodowli roślin żywicielskich, obowiązek podatkowy w Pana przypadku nie powstanie, gdyż stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej ustala się w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.
Wobec tego Pana stanowisko, w którym stwierdził Pan, że zobowiązanie na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, w odniesieniu do sprzedaży węży wyhodowanych w ramach własnej hodowli, nie powinno powstać, ponieważ hodowla ta nie powinna być zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej - jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).