Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1152.2023.4.JM
Temat interpretacji
Na podstawie art. 41 ustawy o PIT są Państwo zobowiązani do opodatkowania płatności dokonywanych na rzecz zagranicznych Usługodawców tzw. podatkiem u źródła.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lutego 2024 r. (data wpływu 21 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca.
Opis zdarzenia przyszłego
A. ( dalej : A.) jest państwową osobą prawną powołaną do życia na podstawie ustawy (…) (dalej: ustawa o A.) A. realizuje zadania z zakresu (...). Przy realizacji swoich zadań, A. może współpracować z polskimi i zagranicznymi podmiotami, w szczególności jako partner umów o wspólne przedsięwzięcie.
Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o A., do zadań A. należy:
1. (...)
2. (...)
3. (...)
Zgodnie z powołaną ustawą o A. (art. 2 ust. 3), A. realizuje także zadania związane z:
1. (...)
2. (...)
3. (...)
4. (...)
Ponadto zgodnie z ustawą o A. (art. 2 ust. 5) ministrowie kierujący działami administracji rządowej mogą zlecać A. wykonywanie zadań związanych z (...), należących do ich właściwości, zapewniając środki na realizację tych celów.
A. jest aktualnie zarejestrowana jako podatnik podatku od osób prawnych. Koszty bieżącej działalności A. są pokrywane (art. 30 ust. 1 ustawy o A.) z dotacji:
(...).
Przychodami A. mogą być również (art. 30 ust. 2 ustawy o A.):
(...)
W art. 31 ust. 1 ustawy o A. wskazano, że A. może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
(...)
Obecnie A. nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie objętym art. 31 ust. 1 ustawy o A. i na obecny moment nie jest planowane jej rozpoczęcie.
A. pobiera opłaty za uwierzytelnianie odpisów dokumentów, które są wpłacane przez interesariuszy na rachunek bankowy A.
A. w celu realizacji jej zadań ustawowych, w szczególności obejmujących (...) dokonywała i będzie dokonywać nabycia usług od podmiotów niemających siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca działalności na terytorium Rzeczypospolitej w zakresie m.in.:
1.wynajmu powierzchni wystawniczej oraz wyposażenia stoiska na targi organizowane przez zagraniczne organizacje;
2.ubezpieczeń stoisk podczas targów, konferencji, ubezpieczenia podróżne pracowników będących w zagranicznej delegacji;
3.usługi reklamowe i promocyjne (materiały reklamowe w postaci ulotek, artykułów w zagranicznych czasopismach, banerów, czy usługi promocyjne realizowane za pomocą portali internetowych);
4.organizacji sesji/paneli podczas konferencji/targów;
5.nabywania licencji od zagranicznych podmiotów w zakresie dostępu do baz danych;
6.nabywanie usług widowiskowych (wygłoszenie/odczyt prezentacji przez zagraniczny podmiot);
7.opłaty za składki członkowskie organizacji szkolnictwa wyższego i nauki;
8.organizacja spotkań (...);
9.udział przedstawicieli A. w zagranicznych konferencjach i targach.
Usługi świadczone przez podmioty zagraniczne mogą być nabywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tym niemniej wszystkie zakupione usługi od zagranicznych usługodawców były i nadal będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań statutowych (tj. zadań wynikających z ustawy o A. i innych przepisów), tj. w szczególności w zakresie (...). Przedmiotem niniejszego wniosku jest potwierdzenie jest, czy A. jako państwowa osoba prawna realizując zadania publiczne oraz dysponująca środkami publicznymi powinna być uznana za podatnika CIT, a także czy wypłacając wynagrodzenie na rzecz podmiotów zagranicznych jest zobowiązana do rozliczenia tzw. podatku u źródła.
Uzupełnienie i doprecyzowanie odpisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Państwa zdaniem w celu pełnego przedstawienia specyfiki działalności A. zasadne jest uzupełnienie/doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, tj. dodatkowo uwzględnienie przez tut. organ, że:
„Doceniając wagę umiędzynarodowienia, Ministerstwo (...), zainicjowało powstanie A. jako państwowej osoby prawnej powołanej w celu zagranicznej promocji (...).
Zgodnie ze Strategią A. misją A. jest przede wszystkim wzmacnianie (...) poprzez wymianę i współpracę międzynarodową.
A. bierze udział w prowadzeniu długofalowej polityki na rzecz wsparcia (...). Realizuje strategiczną politykę państwa dotyczącą (...).
(…)
Cele strategiczne (…) to:
(...)
Jednocześnie, prowadzenie działań z zakresu (...) stanowi jedno z głównych zadań A., nałożonych na A. w ustawie o A. Działania te zostały ujęte również w (...) oraz (...) i służą przede wszystkim:
(...)
W ramach powyższych celów nadrzędnych (…) prowadzi działania wspierające:
(...)
Realizacji powyższych celów służą dwie kampanie, tj.:
(...)
Jednocześnie, Wnioskodawca poprzez (…) prowadzi kampanię (…) samodzielnie oraz przy wsparciu placówek dyplomatycznych. W ramach tej kampanii organizowane są wydarzenia międzynarodowe. Promocja odbywa się poprzez (…). A. prowadzi działania promocyjne również poprzez media społecznościowe (...), produkcję krótkich materiałów filmowych, produkcję podcastów, działania reklamowe w obcojęzycznych mediach, a także kampanie outdorowe.
Natomiast kampania (…) ma na celu prezentację osiągnięć (...). Działanie promocyjne w ramach tej kampanii skupiają się w dużej mierze na mediach społecznościowych i produkcji materiałów audio/wideo oraz organizacji spotkań networkingowych i konferencji.
W tym miejscu A. pragnie podkreślić, że realizacja przez A. powyższych celów i prowadzenie działań w powyższym zakresie jest w pełni finansowane ze środków pochodzących z budżetu Państwa w ramach realizacji polityki państwa dotyczącej (...).
Przedmiotowy wniosek o interpretacje indywidualną dotyczy przyszłych płatności wynagrodzeń podmiotom zagranicznym przez (…) w roku podatkowym 2024, jak również płatności w kolejnych latach podatkowych.
Podmioty zagraniczne, od których (…) zamierza nabywać usługi, o których mowa we wniosku mogą być osobami prawnymi, osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, jak również mogą być spółkami osobowymi, transparentnymi podatkowo (przykładowo odpowiedniki polskich spółek typu: spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, etc.).
Podmioty zagraniczne, o których mowa we wniosku, tj. osoby prawne, osoby fizyczne prowadzące działalność mają siedziby, a jeśli osoby fizyczne prowadzą działalność w formie spółki osobowej – wspólnicy spółek transparentnych podatkowo mają miejsca zamieszkania/siedziby – zarówno w krajach Unii Europejskiej, jak i spoza Unii Europejskiej.
A. nie ma informacji czy podmioty zagraniczne, od których będzie nabywać usługi – nierezydenci (osoby prawne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, wspólnicy spółek transparentnych podatkowo) będą posiadali stałą placówkę (zakład) na terytorium Polski w rozumieniu stosownej Konwencji/umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym niemniej, A. pragnie wskazać, że realizacja usług przez powyższe podmioty zagraniczne (świadczeniodawcy) na rzecz (…) nie będzie odbywać się za pośrednictwem ewentualnej stałej placówki tych podmiotów zlokalizowanej na terytorium Polski.
Nabycie usług od podmiotów zagranicznych odbywa się na podstawie zamówień składanych drogą korespondencji e-mail zawierającej dokładne ustalenia odnośnie realizacji zleconej usługi (np.: transportowe, catering, poligrafia); umowy o świadczenie usług lub na podstawie stosownego porozumienia zawieranego z partnerem (wynajem przestrzeni pod wydarzenie, powierzchni pod stoisko, montaż elementów stoiska, organizacja eventów itp.).
Działalność podmiotów świadczących usługi jest ściśle związana z przedmiotem świadczonej usługi, tzn.: organizacja targów, konferencji i eventów; montaż stoisk wystawienniczych; usługi cateringowe, usługi restauracyjne; usługi transportowe; wynajem powierzchni ekspozycyjnych; wynajem powierzchni reklamowych; reklama w mediach zagranicznych online i druk; poligrafia; usługi fotograficzne, materiały foto/video, licencje do programów (np. ...).
Wskazane powyżej usługi są realizowane przez jeden ten sam lub różne podmioty z kraju z UE lub spoza UE, w którym (…) podejmuje działania promocyjne.
Podmioty zagraniczne świadczące usługi są: wskazane przez organizatora targów lub konferencji (umowa na wyłączność z organizatorem), wskazane/rekomendowane przez polską placówkę dyplomatyczną lub wyłonione w procedurze rozeznania rynku.
Dochody uzyskane przez podmioty zagraniczne nie będą osiągane za pośrednictwem posiadanej przez nich na terytorium Polski stałej placówki.
Nabycie usług od zagranicznego podmiotu odbywa się na podstawie zamówień składanych drogą korespondencji e-mail zawierającej dokładne ustalenia odnośnie realizacji zleconej usługi (np.: transportowe, catering, poligrafia); umowy o świadczenie usług lub na podstawie stosownego porozumienia zawieranego z partnerem (wynajem przestrzeni pod wydarzenie, powierzchni pod stoisko, montaż elementów stoiska, organizacja eventów itp.).
Podmioty zagraniczne świadczące usługi są: wskazane przez organizatora targów lub konferencji (umowa na wyłączność z organizatorem), wskazane/rekomendowane przez polską placówkę dyplomatyczną lub wyłonione w procedurze rozeznania rynku.
W przypadku, gdy zostanie uznane, że (…) ma obowiązek rozliczenia tzw. podatku u źródła na gruncie CIT/PIT to będzie gromadziła certyfikaty rezydencji od zagranicznych kontrahentów (osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, wspólników spółek transparentnych podatkowo).
Łączny przychód z tytuły wypłaty wynagrodzenia za nabywane usług na rzecz jednego podmiotu zagranicznego realizującego na rzecz (…) usługi nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 2.000.000 zł.
Jak również łączny przychód z tytułu wypłaty wynagrodzenia za nabywane usługi na rzecz wszystkich podmiotów zagranicznych, tj. osoby prawne, osoby fizyczne prowadzące działalności gospodarczej ewentualnie wspólników spółek transparentnych podatkowo nie przekroczy w danym roku podatkowym kwoty 2.000.000 zł.
W przypadku, gdy zostanie uznane, że A. ma obowiązek rozliczenia tzw. podatku u źródła na gruncie CIT/PIT to pełniąc obowiązki płatnika z tytułu wypłacanych należności za nabyte usługi od podmiotów zagranicznych dochowa należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT i art. 41 ust. 1 ustawy o PIT.
A. wskazała, że jej pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego i A. realizując zadania nałożone na podstawie Ustawy współpracuje z różnymi podmiotami z krajów UE jak i spoza UE. W konsekwencji A. wskazała poniżej dane wybranych podmiotów od których zamierza w najbliższym czasie nabyć usługi w związku z realizacją swoich zadań (przy czym nie jest wykluczone, że w przyszłości będzie nabywać usługi także od innych podmiotów).
Pytania
1.Czy A. powinna zostać uznana za podatnika w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2.Czy A. jest zobowiązana do rozliczenia tzw. podatku u źródła z tytułu wypłaty wynagrodzenia za nabywane usługi na rzecz podmiotów zagranicznych na gruncie ustawy o CIT oraz ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 2
A. wypłacając wynagrodzenie za nabywane usługi na rzecz podmiotów zagranicznych nie powinna być zobowiązana do rozliczenia tzw. podatku u źródła na gruncie ustawy o CIT oraz ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. nr 21 poz. 86) (dalej: ustawa o CIT) „Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji”.
Wobec definicji osoby prawnej zawartej w Kodeksie cywilnym z dnia 23 kwietnia 1964 r., w art. 33 „Osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.”
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych „Zwalnia się od podatku: 1) Skarb Państwa (…)”.
Ustawa o A. w art. 1 ust. 1 przyznała A. status państwowej osoby prawnej (A. jest państwową osobą prawną”.) Biorąc pod uwagę powyższe, A. działa jako państwowa osoba prawna powołana do realizacji zadań państwa. (…) nie ma dobrowolności w kształtowaniu wykonywanych działań. Jej funkcjonowanie i podejmowane zadania są stricte wpisane w działalność statutową oraz podlegają regulacji ustawy o A. A. nie prowadzi własnej działalności gospodarczej, tym samym nie uzyskuje z tego tytułu przychodów, które podlegałyby podatkowi CIT. (…) pobiera co prawa opłaty za uwierzytelnienie dokumentów, lecz stanowi to zwrot kosztów poniesionych na obsługę administracyjną i z tego tytułu A. nie osiąga faktycznego przysporzenia majątkowego.
Generalnie działania podejmowane przez A. ograniczają się do nabywania usług od podmiotów zagranicznych, między innymi w zakresie usług reklamowych i promocyjnych, najmu powierzchni wystawniczej, udział w konferencjach członków A., czy zakup licencji. Przedmiotowe usługi mają na celu realizacje zadań statutowych przez (…) oraz dotyczą wyłącznie sfery władztwa publicznego. Tym samym, w przypadku uznania (…) za podatnika CIT, byłaby ona zobowiązana do zapłaty podatku u źródła na rzecz Skarbu Państwa przez który de facto jest finansowana i na rzecz którego wykonuje powierzone obowiązki.
Biorąc pod uwagę, powyższe skoro A. nie prowadzi działalności gospodarczej, jej działania są nastawione wyłącznie na realizacje zadań określonych w ustawie o A. lub powierzonych przez inne organy państwowe, funkcjonuje jako państwowa osoba prawna, to tym samym zasadnym jest aby uznać, że nie jest podatnikiem CIT.
Jednocześnie, na uwadze należy mieć art. 9 ust. 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. 2009 nr 157 poz. 1240), zgodnie z którym „Sektor finansów publicznych tworzą inne państwowe i samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach (…), banków oraz spółek prawa handlowego.” A., jako państwowa osoba prawna należy do sektora finansów publicznych. Jej głównym źródłem finansowania są dotacje państwowe, do pozostałych należą między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz z programów i projektów realizowanych na szczeblu krajowym i międzynarodowym. (…) dysponuje zasadniczo niemal wyłącznie środkami pochodzącymi z budżetu państwa a tym samym, niezasadne byłoby przyznawanie jej statutu podatnika, jeżeli środki które otrzymuje będą następnie zwracane do budżetu Państwa w ramach uiszczenia podatków, w tym przypadku podatku u źródła, tj. nastąpiłby nieuzasadniony transfer pieniędzy pomiędzy
Resumując, w ocenie Wnioskodawcy, A. nie posiada statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Za takim stwierdzeniem, przemawia przede wszystkim charakter wykonywanych/powierzonych (…) zadań, odnoszący się wyłącznie do sfery władztwa publicznego oraz źródła finansowania działalności A.
Skoro zdaniem A., (…) nie powinna zostać uznana za podatnika na gruncie ustawy o CIT, to jednocześnie na tej podstawie A. nie powinna być zobowiązana do rozliczenia tzw. podatku u źródła tytułu wypłaty wynagrodzenia z tytułu usług nabywanych od podmiotów zagranicznych w celu realizacji jej ustawowych działań na gruncie ustawy o CIT, jak i ustawy o PIT.
Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytań dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych wniosek został rozpatrzony odrębnie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy nieobjęte pytaniem, w tym kwalifikacja wskazanych przykładowo usług nabywanych od podmiotów niemających siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zapisów właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 2 tej ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Według art. 3 ust. 2b ww. ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Jak wynika z art. 3 ust. 2d ustawy :
Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6.
W powyższej regulacji wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jego rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Niezależnie od miejsca lokalizacji siedziby danego podmiotu opodatkowaniu w danym państwie podlegać będą te dochody, które w państwie tym powstały. W stosunku do niektórych dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego dochodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 29 ust. 1 ustawy.
Tytuły należności których wypłata rodzi po stronie wypłacającego (polskiego rezydenta podatkowego) obowiązek poboru podatku zostały wymienione w art. 29 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:
1.z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6–9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
2.z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
3.z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiejżeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
4.uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
5.z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości20% przychodu.
Według postanowień art. 29 ust. 2 tej ustawy:
Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
W art. 29 ustawy, wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacane przez podmioty polskie osobom zagranicznym, w przypadku uzyskania których, osoba zagraniczna podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta.
Powyższe regulacje prawne wskazują na fakt, że w przypadku podmiotu, który nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, a uzyskuje przychody na tym terytorium, w kwestii sposobu opodatkowania pierwszeństwo mają postanowienia właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Przy czym, zastosowanie stawki podatku wynikającej z takiej umowy lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca zamieszkania podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikatem rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.
Jak wynika z powołanego powyżej art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy we wskazanej w przepisie wysokości ustala się od wskazanych w tym przepisie przychodów. Zatem analizując obowiązek pobrania podatku u źródła od wypłacanych na rzecz nierezydentów należności, należy w pierwszej kolejności przeanalizować, czy wydatki te zostały wymienione w przywołanym art. 29 ust. 1 ustawy.
Następnie należy przeanalizować, czy postanowienia umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie wyłączają lub nie ograniczają prawa Polski do opodatkowania przedmiotowych dochodów.
Z definicji określonej w art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Nie ulegać zatem wątpliwości, że płatnik powinien uzyskać certyfikat rezydencji od podmiotów zagranicznych.
Płatnicy mogą stosować preferencyjne stawki przewidziane w umowach/ Konwencjach o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobierać podatku tylko pod warunkiem posiadania zaświadczenia o siedzibie lub miejscu zamieszkania osoby zagranicznej (certyfikat rezydencji), której te należności są wypłacane.
Ponadto, jak wskazano w art. 29 ust. 3 ustawy:
Przepisów ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przychody, o których mowa w ust. 1, są uzyskane przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, pod warunkiem, że podatnik posiada zaświadczenie o istnieniu zagranicznego zakładu, wydane przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ma on miejsce zamieszkania, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.
W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4–9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Jak wynika z treści art. 41 ust. 4 ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4–5a, 13–16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1–11 oraz 11b–13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Stosownie do art. 41 ust. 9 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, płatnik pobiera zryczałtowany podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 29 bez względu na to, czy podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a, jeżeli uzyska od tego podatnika certyfikat rezydencji.
Na mocy art. 41 ust. 2a ustawy:
Płatnicy nie są obowiązani do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od należności, o których mowa w art. 29, pod warunkiem udokumentowania miejsca zamieszkania podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, prowadzącego działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji oraz uzyskania sporządzonego na piśmie oświadczenia, że należności te związane są z działalnością tego zakładu; przepis art. 42 ust. 6 stosuje się odpowiednio.
Jak stanowi art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4 (IFT-1R).
Artykuł 42 ust. 2 pkt 4 ustawy stanowi, że:
Na sporządzony na piśmie wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2. (IFT-1).
Według art. 42 ust. 6 ustawy:
Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29–30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Z wniosku wynika, że są Państwo państwową osobą prawną powołaną do życia na podstawie ustawy z dnia (...) o A. A. w celu realizacji jej zadań ustawowych, w szczególności obejmujących inicjowanie i realizowanie działań (...) dokonywała i będzie dokonywać nabycia usług od podmiotów niemających siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca działalności na terytorium Rzeczypospolitej w zakresie m.in.:
1.wynajmu powierzchni wystawniczej oraz wyposażenia stoiska na targi organizowane przez zagraniczne organizacje;
2.ubezpieczeń stoisk podczas targów, konferencji, ubezpieczenia podróżne pracowników będących w zagranicznej delegacji;
3.usługi reklamowe i promocyjne (materiały reklamowe w postaci ulotek, artykułów w zagranicznych czasopismach, banerów, czy usługi promocyjne realizowane za pomocą portali internetowych);
4.organizacji sesji/paneli podczas konferencji/targów;
5.nabywania licencji od zagranicznych podmiotów w zakresie dostępu do baz danych;
6.nabywanie usług widowiskowych (wygłoszenie/odczyt prezentacji przez zagraniczny podmiot);
7.opłaty za składki członkowskie organizacji szkolnictwa wyższego i nauki;
8.organizacja spotkań (...);
9.udział przedstawicieli (...) w zagranicznych konferencjach i targach.
Na podstawie art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są Państwo zobowiązani do opodatkowania płatności dokonywanych na rzecz zagranicznych Usługodawców tzw. podatkiem u źródła.
Obowiązek pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 29 ust. 1 tej ustawy. Zatem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wypłacane przez Państwa należności z tytułu nabycia usług o których mowa w ww. art. 29 ustawy z uwzględnieniem postanowień właściwej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania należy opodatkować tzw. podatkiem u źródła.
Zatem, Państwa stanowisko, zgodnie z którym wypłacając wynagrodzenie na rzecz podmiotów zagranicznych za nabywane usługi nie powinni być Państwo zobowiązani do rozliczenia tzw. podatku u źródła jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).