Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.10.2024.3.PS
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest :
•prawidłowe w zakresie uznania za działalność badawczo-rozwojową czynności zmierzających do uzyskania statusu podmiotu upoważnionego do przeprowadzania oceny zgodności (...) oraz możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych wskazanych kosztów wynagrodzeń (z wyłączeniem tej części wynagrodzenia, która nie dotyczy szkoleń w ramach „projektu”) oraz zakupu opisanych we wniosku (...) i innych specjalistycznych sprzętów;
•nieprawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 19 lutego 2024 r. i z 4 marca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie (...), (...), (...) oraz indywidualnych rozwiązań dla (...). Doświadczenie zdobywane przez lata funkcjonowania na rynku umożliwia Panu podjęcie współpracy z (...).
(...).
Pana pracownicy będący (...) rozwiązują wszelkie problemy powstałe w wyniku (...) oraz (...). Wszystkie Pana produkty są objęte 24-miesięczną gwarancją oraz serwisem po okresie gwarancyjnym. Możliwe jest (...). Prowadzi Pan sprzedaż detaliczną oraz hurtową, gwarantując swoim klientom (...).
Zgodnie z normami unijnymi (...) musi posiadać legalizację (lub ocenę zgodności - gdy wprowadzana jest do obiegu). Legalizacja (...) (ocena zgodności) to wydawane przez (...) potwierdzenie, że (...). Oznacza to, (...) .
(...) przez Pana oferowane posiadają legalizację (...) (ocenę zgodności), dzięki czemu mogą być wykorzystywane zarówno w (...). Pierwotna legalizacja jest ważna (...), a także (...). Przeprowadza Pan również ponowną legalizację (...), która jest ściśle określona normami prawnymi obowiązującymi w Polsce. W ten sposób pomaga Pan swoim klientom świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz (...). (...).
Przeprowadza Pan legalizację na rzecz klientów poprzez zgłoszenie (...) do (...).
Zmierza Pan do uzyskania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności, czyli tej pierwszej „legalizacji” (...). Innymi słowy, interesuje Pana możliwość przeprowadzania oceny zgodności, czyli badania, które ma miejsce przy wprowadzaniu produktu na rynek. Dlatego też niezbędne jest przepisanie certyfikatów na Pana, aby mógł Pan występować jako producent.
(...)
Aby poddać (...), Pana klienci nie muszą umawiać się osobiście na wizytę w (...). Wykonuje Pan wszelkie czynności, które są związane z badaniem. W przypadku legalizacji ponownej współpracuje Pan z (...).
Co istotne, dąży Pan aby samodzielnie móc przeprowadzać ocenę zgodności.
Prawna regulacja mająca zastosowanie do legalizacji (...).
(...)
Mając na uwadze powyższe, jest Pan zainteresowany uzyskaniem statusu podmiotu upoważnionego do przeprowadzania oceny zgodności (...). W tym celu podjął już Pan stosowne działania, które mają doprowadzić do otrzymania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności, takie jak uzyskanie certyfikatu (...) czy też uzyskanie (przepisanie) stosownych certyfikatów od producentów (...). W dalszej części niniejszego wniosku całokształt działań i przygotowań prowadzących do uzyskania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności będzie rozumiany także pod pojęciem „projekt”.
Aktualnie na rynku działa bardzo wąskie grono podmiotów posiadających upoważnienia. Jest to spowodowane faktem, że uzyskanie upoważnienia wymaga spełnienia restrykcyjnych wymogów, posiadania procedur nadzoru, posiadania odpowiednich narzędzi itp.
Poniósł Pan szereg wydatków, które mają doprowadzić do uzyskania upoważnienia do przeprowadzania legalizacji:
1.wydatki związane z procesem (...);
2.wynagrodzenie dla osoby, która przygotowywała dokumentację do wniosku do (...) (dokumentacja została wykonana w ramach umowy o dzieło) - w ramach tego punktu:
1)Przygotowano dokumentację (...);
2)Opracowano i wdrożono do systemu (...):
(...),
3)Opracowano instrukcję postępowania przy:
(...),
4)Opracowano nowe instrukcje w zakresie:
(...),
5)Opracowano zapiski elektroniczne dla przetwarzania wyników badań podczas oceny zgodności (...) i formatowanie Sprawozdania z badań - (...);
6)Przygotowano dokumenty i wnioski do (...):
–(...)
7)Pomoc w organizacji systemu (...):
–(...)
3.Osoba opracowująca dokumentację, o której mowa w pkt 2, przeprowadziła następujące szkolenia, których koszt Pan poniósł:
(...);
4.Zakup w (...) certyfikatów równoległych, aby były przepisane na Wnioskodawcę, który będzie mógł występować jako producent (...);
5.Proces akredytacji (...), który będzie nadzorował Pana po wydaniu upoważnienia - przy złożeniu wniosku o akredytację wyraził Pan zgodę na obciążenie w przyszłości kosztami analizy dokumentów, uzgodnień, kosztów przyjazdu itp. oraz kosztu ryczałtowego corocznego za utrzymanie nadzoru nad Pana firmą;
6.Zakup środków niezbędnych do planowanej działalności, takich jak (...).
W uzupełnieniu wniosku z 19 lutego 2024 r. oraz z 4 marca 2024 r. wskazuje Pan, że wniosek dotyczy 2023 r. a koszty wymienione we wniosku zostały już poniesione. Dodatkowo poniesie Pan jeszcze koszty:
– zakup (...);
– opłat (...);
Wniosek dotyczy więc stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Twórczy charakter w ramach poszczególnych punktów wskazanych we wniosku od 1 do 6 opisanego projektu dotyczącego „całokształtu działań i czynności prowadzących do uzyskania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności” polega na tym, że nabywa Pan dotychczas nieposiadaną wiedzę w zakresie kontrolowania (...). Są to nowe rozwiązania w skali Pana przedsiębiorstwa. Rezultatem tych działań będzie proces legalizowania (...). Zdobycie nowej wiedzy i uzyskanie uprawnień będzie wyróżniało Pana przedsiębiorstwo w skali całego kraju, gdyż taka wiedza i uprawnienia (...).
Czynności i działania w ramach tego „projektu" podejmowane są w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia.
Przed rozpoczęciem projektu dysponował Pan jedynie podstawową wiedzą odnoszącą się do legalizacji (...). W związku z nabytą wiedzą stał się Pan specjalistą w tym zakresie, posiadając rzadką i unikatową wiedzę oraz know-how.
Działania w ramach punktów wskazanych we wniosku od 1 do 6 opisanego „projektu” nie stanowią rutynowych zmian, lecz stanowią gruntowną zmianę w funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa.
Pana przedsiębiorstwo będzie dysponowało kompetencjami i uprawnieniami w zakresie legalizacji (...), co jest rzadko spotykaną sytuacją na tym rynku.
Nie korzysta Pan ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Potwierdził Pan, że stosownie do treści art. 24a ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w prowadzonej księdze wyodrębnia Pan koszty działalności badawczo-rozwojowej oraz że stosowanie do rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 16 będzie Pan wpisywać koszty, które chciałby Pan uznać za koszty kwalifikowane.
Na działania/czynności objęte kosztami będącymi przedmiotem Pana wniosku, nie zostały lub zostaną przyznane Panu dotacje/subwencje, bądź inne dofinansowania.
Potwierdził Pan, że koszty, które zamierza Pan odliczyć w ramach ulgi badawczo-rozwojowej, stanowić będą dla Pana koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku/latach, za który/za które zamierza Pan skorzystać z omawianej ulgi.
Potwierdził Pan, że przez koszty „wynagrodzenia dla osoby przeprowadzającej szkolenie” rozumieć należy poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a i c, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usług tej osoby w zakresie opisanego we wniosku „projektu” pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.
Odnośnie związku tych szkoleń z przedmiotowym projektem wskazał Pan, że szkolenia są niezbędne, aby pracownicy mogli prawidłowo wykonywać kontrolę prawidłowości działania (...). Szkolenia przeprowadzane będą aby pracownicy mogli też uczestniczyć w przedmiotowym „projekcie”.
Wśród wydatków opisanych we wniosku nie znajdują się wydatki na ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.
Wśród wydatków nie znajdują się również wydatki na odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej w przedmiotowym „projekcie”.
Wśród zakupu „środków niezbędnych do planowej działalności takich jak (...)” (pkt 6 we wniosku) nie znajdują się środki trwałe będące sprzętem specjalistycznym wykorzystywanymi bezpośrednio na potrzeby „projektu”.
(...) wskazane w uzupełnieniu wniosku oraz (...) opisanych we wniosku to tożsame pojęcia.
Wniosek dotyczy prac rozwojowych w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, co oznacza, że Pana intencją jest uzyskanie potwierdzenia, czy opisana działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową.
Rezultat „projektu” o charakterze kreacyjnym będzie polegał na tym, że będzie Pan mógł wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie nową usługę, której wprowadzenie wiązało się z koniecznością zastosowania nowych procedur oraz nabycia nowej wiedzy. Dotychczas niewiele przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku posiada uprawnienia do przeprowadzania legalizacji (...).
Nowym rozwiązaniem, które będzie stosowane w Pana przedsiębiorstwie w wskutek zrealizowania projektu, będzie możliwość przeprowadzania legalizacji (...). Jest to złożony proces, w toku którego jest sprawdzana prawidłowość działania badanej (...).
Oryginalność projektu polega na tym, że proces legalizacji (...) nigdy wcześniej nie był przeprowadzany w Pana przedsiębiorstwie. Zarówno Pan, jak i Pana pracownicy musieli przejść szereg szkoleń oraz nabyć nową wiedzę, dzięki której możliwe jest rzetelne przeprowadzanie procesu legalizacji (...). Oryginalność polega także na tym, że niewiele firm w kraju dysponuje uprawnieniami do przeprowadzania legalizacji (...). Ten fakt sprawia, że Pana przedsiębiorstwo wyróżnia się od innych przedsiębiorstw, które sprzedają i serwisują (...).
Czynności i działania podjęte w ramach projektu mają charakter kreatywny, nowatorski, oryginalny w pomyśle, są nastawione na stworzenie nowych oryginalnych rozwiązań, o charakterze unikatowym. Projekt nie ma charakteru powielającego dotychczas istniejące rozwiązania ani nie ma charakteru odtwórczego. Projekt ma doprowadzić do rezultatu rzadko spotykanego, jakim jest posiadanie uprawnień do legalizowania (...).
Czynności są oparte na oryginalnych koncepcjach z zakresu działania i serwisowania (...). Jest to wiedza nowatorska, rzadko spotykana. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży posiada Pan unikatową wiedzę, której nie posiadają inne podmioty funkcjonujące na rynku. Dzięki posiadanej wiedzy, znajomości specyfiki działania (...) oraz poznaniu rynku jest Pan w stanie oferować swoim klientom oryginalne rozwiązania.
Wszystkie czynności, o których mowa w punktach 1-6, mają charakter ukierunkowany na nowe odkrycia. Jak zaznaczono wcześniej, posiada Pan wieloletnie doświadczenie i ugruntowaną pozycję na rynku (...). Nieustannie poszukuje Pan nowych sposobów (...). Jest Pan przekonany, że wiedza i umiejętności nabyte w związku z przeprowadzaniem projektu doprowadzą do poszerzenia już posiadanej wiedzy. Jeżeli dokona Pan nowych odkryć, to z pewnością udokumentuje je i przedstawi środowiskom naukowym oraz całej branży.
Odnośnie wskazania wiedzy jaką dysponował Pan przed rozpoczęciem opisanego „projektu”, wyjaśnił Pan, że (...) do całego procesu uzyskania oceny zgodności. Natomiast po zakończeniu tych technicznych czynności niezbędne było zatwierdzenie całego procesu przez (...). Miał Pan dużą wiedzę praktyczną na temat całego procesu od strony praktycznej ponieważ sam ten proces w całości przygotowywał od strony techniczno-organizacyjnej. Na przygotowanie takiego urządzenia do uzyskania oceny zgodności składało się czasem wiele czynności techniczno-programistycznych. I te czynności potrafi Pan wykonywać biegle. Mając wieloletnią praktykę.
Odnośnie rodzaju wiedzy i umiejętności (...) jakie wykorzysta Pan oraz/lub rozwinie w ramach tego „projektu” wskazał Pan, że wykorzysta Pan oraz rozwinie dotychczas posiadaną specjalistyczną wiedzę z zakresu (...).
Innowacyjność rozwiązań i usprawnień będzie polegała na usprawnieniu pracy przedsiębiorstwa, nabyciu nowych certyfikatów, przyspieszeniu wewnętrznych procedur, poszerzeniu oferty firmy. Dzięki tym okolicznościom wdrożonym wskutek realizacji projektu firma stanie się bardziej konkurencyjna w stosunku do innych firm funkcjonujących na rynku.
Potwierdził Pan, że przez koszty „wynagrodzenia dla osoby która przygotowała dokumentację do wniosku do (...) rozumieć należy poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a i c, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usług tej osoby w zakresie opisanego we wniosku „projektu” pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.
Pytania (doprecyzowano w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy działalność podejmowana przez Pana w ramach opisanego we wniosku „projektu” wypełnia definicję prac rozwojowych zawartą w art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a w konsekwencji może być uznana za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy w ramach „projektu” będzie mógł Pan uznać wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania upoważnienia do przeprowadzania legalizacji za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową (koszty kwalifikowane), o których mowa w art. 26e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1
W Pana ocenie działalność wykonywana w ramach „projektu” stanowi działalność badawczo-rozwojową.
Stosownie do art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Działalność podejmowana w ramach „projektu” polega na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu aktualnie posiadanych wiedzy i umiejętności do planowania i wykonywania nowych procesów i usług. Pana działalność jest oryginalna, rzadko spotykana w skali kraju. Działalność wykonywana w ramach „projektu” nie jest rutynowa ani nie polega na wprowadzaniu okresowych zmian.
Ad 2
W Pana ocenie koszty poniesione w ramach wykonanego „projektu” mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową (koszty kwalifikowane), o których mowa w art. 26e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W dalszej kolejności należy odnieść się do art. 26e ust. 2 ustawy PIT, w świetle którego za koszty kwalifikowane uznaje się:
1)poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
1a) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a i c, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;
2)nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;
2a.nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;
3)ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;
4)odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4;
4a)nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4;
5)koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:
a)przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
b)prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
c)odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
d)opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.
Mając na uwadze art. 26e ust. 2 ustawy PIT należy przyjąć, że w związku z realizacją projektu przysługuje Panu prawo odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, następujących kosztów kwalifikowanych:
1)Należności wynikające z umowy o dzieło, którą Wnioskodawca zawarł z osobą będącą autorem do wniosku do wniosku do (...) (co odpowiada art. 26 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT);
2)Przeprowadzenie szkoleń dla pracowników przez osobę sporządzającą wniosek i dokumentację do (...), która zrealizowała to zadanie działając na podstawie umowy o dzieło (co odpowiada art. 26 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT);
3)Kosztów nabycia niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, takich jak (...), (...), czy też (...) (co odpowiada art. 26 ust. 2 pkt 2a ustawy PIT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
–prawidłowe w zakresie uznania za działalność badawczo-rozwojową czynności zmierzających do uzyskania statusu podmiotu upoważnionego do przeprowadzania oceny zgodności (...) oraz możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych wskazanych kosztów wynagrodzeń (z wyłączeniem tej części wynagrodzenia, która nie dotyczy szkoleń w ramach „projektu”) oraz zakupu opisanych we wniosku (...) i innych specjalistycznych sprzętów;
– nieprawidłowe w pozostałej części.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm):
Podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Przepis ten normuje tzw. ulgę badawczo-rozwojową (ulgę B+R). Jest ona szczególnym instrumentem, którego celem jest zachęcanie podatników prowadzących działalność gospodarczą do podejmowania działań o charakterze badawczo-rozwojowym. Ma to wpływać na innowacyjność oferowanych przez nich produktów, usług lub procesów realizowanych w ich przedsiębiorstwach. W dalszej perspektywie ulga badawczo-rozwojowa ma służyć wzrostowi nowoczesności, innowacyjności i konkurencyjności gospodarki.
Mechanizm ulgi sprowadza się do możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania określonej wartości wskazanych rodzajowo kosztów uzyskania przychodów dotyczących działalności badawczo-rozwojowej (kosztów kwalifikowanych). Mając na względzie wysokie koszty działań o charakterze badawczo-rozwojowym ustawodawca zdecydował o możliwości „dwukrotnego” uwzględnienia wartości tych kosztów w rachunku podatkowym podatnika – raz jako kosztów uzyskania przychodów i ponownie jako odliczenia od podstawy obliczenia podatku.
Jak wynika z treści art. 26e ust. 1 ustawy, z omawianej ulgi może skorzystać podatnik, który spełnia łącznie następujące warunki:
1)uzyskuje przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej;
2)prowadzi działalność badawczo-rozwojową;
3)ponosi na działalność badawczo-rozwojową koszty uzyskania przychodów określone jako „koszty kwalifikowane”.
Pojęcie działalności gospodarczej
W odniesieniu do pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to:
działalność zarobkowa:
a) wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
b) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 (art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej
Definicje ustawowe
Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
I tak, stosownie do art. 5a pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć jest w niej mowa o badaniach naukowych - oznacza to:
a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 ze zm.), a więc:
prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli:
prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Pracami rozwojowymi, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych są natomiast – zgodnie z art. 5a pkt 40 tej ustawy – prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli:
działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Łącząc te elementy można stwierdzić, że działalnością badawczo-rozwojową jest działalność twórcza obejmująca:
– badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne; lub
– badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń; lub
– prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń,
podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Twórczy charakter działalności badawczo-rozwojowej
Działalność badawczo-rozwojowa musi być działalnością twórczą. Twórczy to „mający na celu tworzenie”. Synonimy pojęcia twórczy (pomysł, praca) to „konstruktywny, kreatywny, kreacyjny, kreatorski, koncepcyjny”. Należy przy tym zwrócić uwagę na różnicę znaczeniową pojęcia „tworzyć” - określające czynność, której istotą jest element kreacyjny i „wytwarzać”, czyli „zrobić, wyprodukować coś”. Wytwarzanie także prowadzi do powstania rzeczy lub praw, ale nie ma w sobie indywidualnego elementu kreacyjnego – jest to proces wymagający wiedzy i umiejętności, ale nie prowadzi do powstania efektów niepowtarzalnych.
Badania podstawowe
Działalność badawczo-rozwojowa może obejmować badania podstawowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc:
–prace empiryczne – czyli prace doświadczalne; lub
–prace teoretyczne – czyli oparte na teorii naukowej, a nie na doświadczeni
mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.
Co istotne, aby prowadzone przez podmiot działania miały status badań podstawowych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.
Nie każde przeprowadzone doświadczenie jest badaniem podstawowym. Prace empiryczne muszą być prowadzone w odpowiednich warunkach (w odpowiednim środowisku), w oparciu o określoną metodę działań. Powinny być przeprowadzone w odpowiedniej próbie, uwzględniać stopień powtarzalność wyników. Prace te powinny być odpowiednio zarejestrowane lub opisane. Szczegółowe standardy prowadzenia prac empirycznych są uzależnione od przedmiotu badania.
Podobnie, nie każde rozważania prowadzone w oparciu o teorie naukowe będą miały status prac teoretycznych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Prace teoretyczne w rozumieniu tej ustawy także muszą spełniać określone standardy, w tym dotyczące metodologii badan naukowych, komparatystyki, zasad wnioskowania.
Badania aplikacyjne
Działalność badawczo-rozwojowa może również obejmować badania aplikacyjne w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Aplikacja to m.in. „zastosowanie czegoś w praktyce”. Przedmiotem badań aplikacyjnych jest więc pozyskanie nowej wiedzy i umiejętności (opartych na wiedzy i doświadczeniu) dla potrzeb praktyki produkcyjnej lub usługowej w określonym zakresie. Podmiot podejmujący prace aplikacyjne – mając wiedzę o określonych produktach, procesach lub usługach (ich cechach, wadach) – podejmuje działalność badawczą, której celem jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności po to, aby:
–opracować nowe produkty, procesy lub usługi lub
–wprowadzić znaczące ulepszenia do istniejących produktów, procesów lub usług.
„Nowy” to „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”, „taki, który zajął miejsce poprzedniego”, „spotykany po raz pierwszy, dopiero co poznany lub będący od niedawna w jakimś środowisku”, „od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony”.
Celem prac aplikacyjnych jest zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności – czyli takiej wiedzy i takich umiejętności, których podmiot prowadzący prace (pomimo bycia specjalistą w danej dziedzinie) wcześniej nie posiadał.
Nowym produktem, procesem lub usługą może być:
– produkt, proces lub usługa, które nie istniały wcześniej, czyli takie, które zostały opracowane po raz pierwszy w wyniku badan aplikacyjnych;
– produkt, proces lub usługi, które istniały już jako rodzaj produktu, procesu lub usługi, ale w wyniku badań aplikacyjnych opracowano ich nową koncepcję.
Ulepszenie natomiast to „to, co usprawniło funkcjonowanie czegoś”. Ulepszać to „zmienić coś tak, żeby stało się bardziej użyteczne lub funkcjonalne”. Celem prac aplikacyjnych dotyczących istniejących produktów, procesów lub usług nie są jakiekolwiek ulepszenia, ale ulepszenia znaczące – czyli mające duże znaczenie, dużą (...), istotne z punktu widzenia funkcji i dotychczasowych cech ulepszanych produktów, procesów lub usług. Jednocześnie jednak skala zmian wprowadzonych do produktu, procesu lub usługi nie powoduje, że mówimy o nowym produkcie, procesie lub usłudze, ale o produkcie, procesie lub usłudze znacząco ulepszonych.
Analogicznie jak w przypadku badań podstawowych, także badania aplikacyjne muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.
Prace rozwojowe
Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej obejmuje również prace rozwojowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.
Prace rozwojowe polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, tj. obejmują:
–nabycie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
–łączenie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
–kształtowanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności; i
–wykorzystanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.
Prace rozwojowe bazują zatem na dostępnej wiedzy – w zależności od celów, jakie przyjęto dla prowadzenia prac, będzie to wiedza z określonej dziedziny lub dziedzin. Prace te obejmują kolejno:
–nabycie wiedzy i umiejętności, czyli pozyskanie wiedzy/umiejętności, zapoznanie się z wiedzą, zrozumienie jej;
–łączenie wiedzy i umiejętności, czyli znalezienie takich zależności pomiędzy wiedzą z różnych zakresów, dziedzin lub wiedzą wynikającej z różnych badań naukowych oraz pomiędzy umiejętnościami, które są istotne z punktu widzenia postawionych celów badan rozwojowych;
–kształtowanie wiedzy i umiejętności, czyli takie „ułożenie” efektów nabywania i łączenia wiedzy i umiejętności lub takie sformułowanie wniosków płynących z tych procesów, aby można je było wykorzystać dla realizacji postawionych celów prac rozwojowych;
–wykorzystanie wiedzy i umiejętności, czyli ich użycie, posłużenie się nimi dla osiągnięcia celów prac rozwojowych.
Co istotne, całość ww. czynności służy:
– planowaniu produkcji oraz
– projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
Chodzi przy tym o konkretne produkty, konkretne procesy lub konkretne usługi albo konkretne rodzaje produktów, procesów lub usług. Podmiot prowadzący prace rozwojowe organizuje je z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług – od niej zależą potrzeby prowadzenia prac rozwojowych i ich zakres.
Jednocześnie ustawodawca wyłączył z definicji prac rozwojowych działalność obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, procesów lub usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. O tym, jakie zmiany do produktów, procesów lub usług mają charakter rutynowy (wykonywany często i niemal automatycznie) i okresowy (powtarzający się, występujący co pewien czas) będzie każdorazowo decydował charakter konkretnych produktów, procesów bądź usług.
Systematyczność i cele działalności badawczo-rozwojowej
Działalność badawczo-rozwojowa jest podejmowana:
–w sposób systematyczny,
–w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Pojęcie „systematyczny” – w odniesieniu do procesów oznacza „zachodzący stale od dłuższego czasu”; w odniesieniu do działań oznacza „prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; planowy, metodyczny”.
Z uwagi na charakter działań, jakie obejmuje działalność badawczo-rozwojowa, pojęcia systematyczności tych działań nie należy ograniczać wyłącznie do ich zwykłego organizacyjnego uporządkowania i częstotliwości podejmowanych czynności. Znaczenie pojęcia „systematyczności” będzie także wynikową przedmiotu prowadzonych działań (badań naukowych lub prac rozwojowych) – musi uwzględniać specyfikę podejmowanych badań lub prac.
Celem działalności badawczo-rozwojowej jest: zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Punktem wyjściowym dla działalności badawczo-rozwojowej jest więc posiadanie pewnego poziomu (określonych zasobów) wiedzy w konkretnym temacie. Aby stwierdzić, czy podjęte działania prowadzą do zwiększenia poziomu wiedzy oraz służą wykorzystywaniu zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań koniecznym jest określenie poziomu wiedzy „wyjściowej” i „wyjściowego” stanu wykorzystywania zasobów wiedzy, „wyjściowego” stanu jej zastosowań. Bez takiego nakreślenia „punktu wyjścia” dla działalności badawczo-rozwojowej nie da się nakreślić celów podejmowanych działań.
Należy uwzględnić zatem, iż głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. ( zobacz: 3.2.1.3 Objaśnienia w zakresie IP BOX - Zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania jej do tworzenia nowych zastosowań”).
Istotnym jest więc między innymi to:
–jakimi zasobami wiedzy podatnik dysponował przed rozpoczęciem realizacji projektu badawczo-rozwojowego;
–jaki rodzaj wiedzy podlegał następnie selekcji, wykorzystaniu i rozwijaniu pod względem przydatności do realizacji tego projektu.
Ocena charakteru Pana działalności
Z wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie (...),oraz indywidualnych rozwiązań dla (...). (...). Prowadzi Pan (...), gwarantując (...).
Jak wskazał Pan we wniosku, (...) musi posiadać legalizację (lub ocenę zgodności - gdy wprowadzana jest do obiegu). Legalizacja (...) (ocena zgodności) to wydawane przez (...) potwierdzenie, że (...) . Oznacza to, że (...).
(...) przez Pana oferowane posiadają legalizację (ocenę zgodności), dzięki czemu mogą być wykorzystywane zarówno w (...), jak i w (...). Pierwotna legalizacja jest ważna (...) a także (...). Przeprowadza Pan również ponowną legalizację (...), która jest ściśle określona normami prawnymi obowiązującymi w Polsce. W ten sposób pomaga Pan swoim klientom świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz (...). Obowiązek przeprowadzania legalizacji (...) spoczywa jedynie na (...).
Dotychczas przeprowadzał Pan legalizację na rzecz klientów poprzez zgłoszenie (...) do (...). Zmierza Pan jednak do uzyskania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności, czyli tej pierwszej „legalizacji”. Innymi słowy, interesuje Pana możliwość przeprowadzania oceny zgodności, czyli badania, które ma miejsce przy wprowadzaniu produktu na rynek. Reasumując, dąży Pan aby samodzielnie móc przeprowadzać ocenę zgodności. Mając na uwadze powyższe, jest Pan zainteresowany uzyskaniem statusu podmiotu upoważnionego do przeprowadzania oceny zgodności (...). W tym celu podjął już Pan stosowne działania, które mają doprowadzić do otrzymania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności, takie jak uzyskanie certyfikatu (...) czy też uzyskanie (przepisanie) stosownych certyfikatów (...).
Pana intencją jest ustalenie, czy całokształt działań i przygotowań prowadzących do uzyskania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności (rozumiany także pod pojęciem „projekt”) wypełnia definicję prac rozwojowych zawartą w art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a w konsekwencji czy może być uznany za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wskazał Pan we wniosku, aktualnie na rynku działa bardzo wąskie grono podmiotów posiadających upoważnienia. Jest to spowodowane faktem, że uzyskanie upoważnienia wymaga spełnienia restrykcyjnych wymogów, posiadania procedur nadzoru, posiadania odpowiednich narzędzi itp.
We wniosku opisał Pan szereg wydatków i działań, które mają doprowadzić do uzyskania wskazanego powyżej upoważnienia do przeprowadzania legalizacji.
Wyjaśnił Pan, że całokształt działań i czynności prowadzących do uzyskania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności ma charakter twórczy i polega na tym, że nabywa Pan dotychczas nieposiadaną wiedzę w zakresie kontrolowania prawidłowości działania (...). Są to nowe rozwiązania w skali Pana przedsiębiorstwa. Rezultatem tych działań będzie proces legalizowania (...). Zdobycie nowej wiedzy i uzyskanie uprawnień będzie wyróżniało Pana przedsiębiorstwo w skali całego kraju, gdyż taka wiedza i uprawnienia (...).
Rezultat „projektu” o charakterze kreacyjnym polega na tym, że będzie Pan mógł wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie nową usługę, której wprowadzenie wiązało się z koniecznością zastosowania nowych procedur oraz nabycia nowej wiedzy. Dotychczas niewiele przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku posiada uprawnienia do przeprowadzania legalizacji (...).
Nowym rozwiązaniem, które będzie stosowane w Pana przedsiębiorstwie w wskutek zrealizowania projektu, będzie możliwość przeprowadzania legalizacji (...). Jest to złożony proces, w toku którego jest sprawdzana prawidłowość działania (...).
Oryginalność projektu polega na tym, że proces legalizacji (...) nigdy wcześniej nie był przeprowadzany w Pana przedsiębiorstwie. Zarówno Pan, jak i Pana pracownicy musieli przejść szereg szkoleń oraz nabyć nową wiedzę, dzięki której możliwe jest rzetelne przeprowadzanie procesu legalizacji (...). Oryginalność polega także na tym, że niewiele firm w kraju dysponuje uprawnieniami do przeprowadzania legalizacji (...). Ten fakt sprawia, że Pana przedsiębiorstwo wyróżnia się od innych przedsiębiorstw, które sprzedają i serwisują (...).
Czynności i działania podjęte w ramach projektu mają charakter kreatywny, nowatorski, oryginalny w pomyśle, są nastawione na stworzenie nowych oryginalnych rozwiązań, o charakterze unikatowym. Projekt nie ma charakteru powielającego dotychczas istniejące rozwiązania ani nie ma charakteru odtwórczego. Projekt ma doprowadzić do rezultatu rzadko spotykanego, jakim jest posiadanie uprawnień do legalizowania (...).
Czynności są oparte na oryginalnych koncepcjach z zakresu działania i serwisowania (...). Jest to wiedza nowatorska, rzadko spotykana. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży posiada Pan unikatową wiedzę, której nie posiadają inne podmioty funkcjonujące na rynku. Dzięki posiadanej wiedzy, znajomości specyfiki działania (...) oraz poznaniu rynku jest Pan w stanie oferować swoim klientom oryginalne rozwiązania.
Czynności i działania w ramach tego „projektu" podejmowane są w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia.
Z Pana wniosku wynika zatem, że całokształt działań i przygotowań prowadzących do uzyskania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności podejmowanych w ramach Pana przedsiębiorstwa jest podejmowany w sposób systematyczny i ma charakter twórczy.
Jak wskazał Pan we wniosku, czynności podjęte w ramach projektu są nastawione na stworzenie nowych oryginalnych rozwiązań, o charakterze unikatowym i mają charakter ukierunkowany na nowe odkrycia. Jest Pan przekonany, że wiedza i umiejętności nabyte w związku z przeprowadzaniem projektu doprowadzą do poszerzenia już posiadanej wiedzy. Jeżeli dokona Pan nowych odkryć, to z pewnością udokumentuje je i przedstawi środowiskom naukowym oraz całej branży.
Jak wskazał Pan we wniosku, przed rozpoczęciem „projektu”:
– dysponował Pan jedynie podstawową wiedzą odnoszącą się do legalizacji (...);
– miał Pan dużą wiedzę na temat całego procesu od strony praktycznej ponieważ proces ten w całości przygotowywał Pan od strony techniczno-organizacyjnej.
W ramach tego „projektu” wykorzystuje Pan oraz rozwija dotychczas posiadaną specjalistyczną wiedzę z zakresu (...).
W związku z nabytą wiedzą:
–stał się Pan specjalistą w tym zakresie, posiadając rzadką i unikatową wiedzę oraz know-how;
–Pana przedsiębiorstwo będzie dysponowało kompetencjami i uprawnieniami w zakresie legalizacji (...), co jest rzadko spotykaną sytuacją na tym rynku.
Jak wskazał Pan we wniosku, innowacyjność rozwiązań i usprawnień będzie polegała na usprawnieniu pracy przedsiębiorstwa, nabyciu nowych certyfikatów, przyspieszeniu wewnętrznych procedur, poszerzeniu oferty firmy. Dzięki tym okolicznościom wdrożonym wskutek realizacji projektu firma stanie się bardziej konkurencyjna w stosunku do innych firm funkcjonujących na rynku.
Nadmienił Pan również, że działania w ramach opisanego „projektu” nie stanowią rutynowych zmian, lecz stanowią gruntowną zmianę w funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa.
Z wniosku wynika, że w ramach o „projektu” wykorzystuje Pan oraz rozwija dotychczas posiadaną specjalistyczną wiedzę z zakresu (...):
– przygotowując wykaz (...), przygotowując harmonogramy i plany (...), czy analizę (...) oraz system nadzoru (...);
–uzyskując stosowne certyfikaty;
–przygotowując opisaną we wniosku dokumentację obejmującą między innymi wdrożenie systemu (...), kontrolę (...), badania (...), instrukcje w zakresie kontroli (...);
–przygotowując wniosek w sprawie udzielenia zgody na samodzielne wykonywanie oceny zgodności
a czynności te nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do świadczących prze Pana usług. Czynności te noszą znamiona prac rozwojowych.
Z opisu sprawy wynika także, że działalność w zakresie tego „projektu” podejmowana jest w celu zwiększenia zasobów wiedzy i wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W konsekwencji, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy, a także ww. przepisy, należy stwierdzić, że czynności podejmowane przez Pana a dotyczące przygotowań prowadzących do uzyskania upoważnienia do dokonywania oceny zgodności wypełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przechodząc do kwestii ulgi na działalność badawczo-rozwojową wskazać trzeba, że zgodnie z art. 26e ust. 5 ww. ustawy:
Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.
Ponadto, w myśl art. 26e ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Stosownie do art. 26e ust. 7 ustawy:
Kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3)w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.
Zgodnie z art. 26e ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane (…).
Pamiętać trzeba też, że stosowanie do treści art. 24a ust. 1b ustawy:
Podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 26e, są obowiązani w prowadzonej księdze albo w prowadzonych księgach rachunkowych, o których mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.
Reasumując, ulga badawczo-rozwojowa polega na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania określonej kwoty kosztów podatkowych poniesionych przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, czyli tzw. „kosztów kwalifikowanych”.
Oznacza to, że koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową dwukrotnie wpływają na wysokość podstawy obliczenia podatku dochodowego u przedsiębiorcy inwestującego w taką działalność (raz jako koszty uzyskania przychodu, a drugi raz jako koszty kwalifikowane) i w efekcie znacznie pomniejszają wysokość opłacanego podatku dochodowego.
W oparciu o wskazane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:
1.podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
2.koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o PIT,
3.koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 26e ust. 2 - 3 ustawy o PIT,
4.ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o PIT, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,
5.jeżeli w roku podatkowym podatnik prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,
6.w ewidencji, o której mowa w art. 24a ust. 1b ustawy o PIT, podatnik wyodrębnił w sposób prawidłowy koszty działalności badawczo-rozwojowej,
7.podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
8.kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie o PIT,
9.koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Z wniosku wynika, że:
–nie korzysta Pan ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
– prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów i stosownie do treści art. 24a ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w prowadzonej księdze wyodrębnia Pan koszty działalności badawczo-rozwojowej oraz że stosowanie do rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 16 będzie Pan wpisywać koszty, które chciałby Pan uznać za koszty kwalifikowane;
– na działania/czynności objęte kosztami będącymi przedmiotem Pana wniosku, nie zostały lub zostaną przyznane Panu dotacje/subwencje, bądź inne dofinansowania;
–potwierdził Pan, że koszty, które zamierza Pan odliczyć w ramach ulgi badawczo-rozwojowej, stanowić będą dla Pana koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku/latach, za który/za które zamierza Pan skorzystać z omawianej ulgi.
Zatem przysługuje Panu – co do zasady – prawo do zastosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 26e omawianej ustawy.
Zgodnie z treścią art. 26e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za koszty kwalifikowane uznaje się:
1)poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
1a).poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a i c, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;
2)nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;
2a)nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;
3)opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;
4)odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4;
4a)nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby
prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4;
5)koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:
a)przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
b)prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
c)odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
d)opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.
Pamiętać trzeba, że ww. katalog kosztów kwalifikowanych jest katalogiem zamkniętym.
Stosownie do art. 26e ust. 3 ww. ustawy:
Za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.
Reasumując, wszelkie inne koszty ponoszone w ramach działalności badawczo-rozwojowej, nie wymienione w art. 26e ust. 2 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą stanowić kosztów kwalifikowanych tej działalności w rozumieniu art. 26e ust. 1 ustawy.
We wniosku przedstawił Pan następujące koszty, które chciałby Pan rozliczyć w ramach omawianej ulgi:
–wydatki związane z procesem (...);
–wynagrodzenie dla osoby, która przygotowywała dokumentację do wniosku do (...) (dokumentacja została wykonana w ramach umowy o dzieło) oraz która przeprowadziła szkolenia, których koszt Pan poniósł;
–zakup w (...) certyfikatów równoległych, aby były przepisane na Pana, aby mógł Pan występować jako producent;
–koszty proces akredytacji w (...) (koszty analizy dokumentów, uzgodnień, koszty przyjazdu, koszty utrzymania nadzoru nad Pana firmą);
–zakup środków niezbędnych do planowanej działalności, takich jak (...);
–koszty opłat do (...) za (...).
Potwierdził Pan, że przez koszty wynagrodzenia dla osoby przeprowadzającej szkolenie oraz osoby która przygotowała dokumentację do wniosku do (...) rozumieć należy poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a i c, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usług tej osoby w zakresie opisanego we wniosku „projektu” pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.
Odnośnie związku szkoleń z przedmiotowym projektem wskazał Pan, że szkolenia przeprowadzane będą aby pracownicy mogli uczestniczyć w przedmiotowym „projekcie”.
Co istotne wyjaśnił Pan, że wśród wydatków opisanych we wniosku nie znajdują się wydatki na ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.
Wśród wydatków nie znajdują się również wydatki na odpłatne korzystanie z (...) wykorzystywanej w przedmiotowym „projekcie”.
Wśród zakupu „środków niezbędnych do planowej działalności takich jak (...)” nie znajdują się też środki trwałe.
Zestawiając zatem opisane przez Pana wydatki z katalogiem kosztów kwalifikowanych zawartym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty kwalifikowane uznać można jedynie w oparciu o treść art. 26e ust. 2 pkt 1a i pkt 2a ustawy:
–wynagrodzenie dla osoby, która przygotowywała dokumentację do wniosku do (...) (dokumentacja została wykonana w ramach umowy o dzieło) oraz która przeprowadziła szkolenia w części niezbędnej na potrzeby „projektu”;
–zakup środków niezbędnych do planowanej działalności, takich jak (...), czy też (...).
Pamiętać trzeba, że w przypadku kosztów dotyczących należności z tytułu umów o dzieło oraz umów zlecenia, ustawodawca wskazał, że będą one stanowiły koszty kwalifikowane w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
Zastrzec trzeba więc, że skoro szkolenia służą nie tylko opisanemu we wniosku „projektowi” to ponoszone koszty tych szkoleń mogą stanowić koszty kwalifikowane wyłącznie w tej części w jakiej są związane są z opisanym „projektem”.
Reasumując, Pana stanowisko:
–jest prawidłowe w zakresie uznania za działalność badawczo-rozwojową czynności zmierzających do uzyskania statusu podmiotu upoważnionego do przeprowadzania oceny zgodności (...) oraz możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych wskazanych kosztów wynagrodzeń z wyłączeniem tej części wynagrodzenia, która nie dotyczy szkoleń w ramach „projektu” oraz zakupu opisanych we wniosku (...) i innych specjalistycznych sprzętów;
–jest nieprawidłowe w pozostałej części.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pana i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
•Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).