Skutki podatkowe otrzymania nagrody za wygranie w zawodach sportowych. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.62.2024.2.MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.62.2024.2.MR

Temat interpretacji

Skutki podatkowe otrzymania nagrody za wygranie w zawodach sportowych.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego:

jest nieprawidłowe w zakresie konieczności złożenia załącznika PIT/ZG;

jest prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wygranej w zawodach sportowych. Uzupełnił go Pan pismem z 29 lutego 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) czerwca 2023 r. otrzymał Pan przelew w wysokości (...) EUR z tytułu zajęcia (…) miejsca w (…) edycji zawodów sportowych (...) w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA).

Zawody organizowane były przez (...) w ramach (...). Udział w zawodach jest otwarty dla zawodników zagranicznych, a udział Pana (...).

Średni kurs Euro NBP z dnia poprzedzającego przelew wynosił (...) PLN, a więc całkowita kwota otrzymanego przelewu w PLN wyniosła (...) PLN.

Nie uzyskał Pan od nadawcy informacji czy od wypłaconej kwoty został pobrany podatek przez Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych oraz rezydencję podatkową, zatem rozlicza dochody na zasadach nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce (zgodnie z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Oprócz wyżej wymienionego przychodu, zarówno Pan, jak i małżonka uzyskujecie wynagrodzenie z umowy o pracę wykonywaną w Polsce, które w ubiegłym roku rozliczaliście wspólnie.

Uzupełnienie wniosku

Nie prowadzi Pan pozarolniczej działalności gospodarczej. Dochody uzyskuje z pracy wykonywanej na podstawie umowy o pracę.

Udział i otrzymanie wygranej nie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Udział był w pełni prywatny, a rejestracja dla zawodników zagranicznych otwarta dla każdego chętnego.

Nie posiada Pan w Zjednoczonych Emiratach Arabskich stałej placówki.

Posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych, a więc spędza na terytorium Polski większość czasu w roku. Aby wziąć udział w zawodach sportowych rozgrywanych w X musi Pan wykupić bilet lotniczy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wynająć mieszkanie/hotel oraz wynająć samochód niezbędny do poruszania się po mieście w sposób, który nie będzie miał negatywnego wpływu na wynik w zawodach sportowych.

Wydatki ww. zostały poniesione przez Pana z jego prywatnych środków. Wartość tych wydatków przekracza wartość kosztów ustaloną na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki te stanowią (...)% uzyskanej wygranej. Sumaryczne wydatki to (...) zł, a wygrana (...) zł.

Pytania

1.Czy jeśli nie dostał Pan i nie jest w stanie uzyskać informacji o tym czy od wygranej został pobrany podatek przez ZEA wystarczającym będzie rozliczenie wygranej w zeznaniu rocznym PIT-36 bez załącznika ZG (zakładając, że podatek nie został pobrany i należy zapłacić podatek od pełnej kwoty w Polsce) wraz z uwzględnieniem w tym samym zeznaniu PIT-36 dochodów uzyskanych w ramach umowy o pracę wykonywanej w Polsce przez Pana i małżonkę?

2.Czy do opisanego przychodu może Pan zastosować ulgę abolicyjną?

3.Czy od opisanego przychodu może Pan odliczyć koszty uzyskania przychodu, a więc koszty biletu lotniczego oraz zakwaterowania, wynajęcia samochodu?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania 1 – przychód powinien zostać rozliczony na zeznaniu rocznym PIT-36 bez załącznika ZG. W tym samym zeznaniu PIT-36 powinien rozliczyć wynagrodzenie otrzymane z umowy o pracę wykonywaną w Polsce, zarówno swoje jak i małżonki.

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania 2 – może zastosować ulgę abolicyjną do przychodu uzyskanego w ramach wygranej z zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 13 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z uprawiania sportu są uznawane za przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z art. 18 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania dochód, który uzyskał, może być opodatkowany w ZEA.

Zgodnie z Art. 24 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania dochód, który otrzymał może być opodatkowany zarówno w ZEA jak i Polsce, przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę proporcjonalnego odliczenia.

Zgodnie z objaśnieniami podatkowymi z dnia 10 sierpnia 2021 r. dot. ulgi abolicyjnej ulga ta przysługuje podatnikowi posiadającemu rezydencję podatkową w Polsce, który osiągnął dochód m.in. z działalności wykonywanej osobiście.

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania 3 – od przychodu uzyskanego w ramach wygranej w zawodach sportowych może odliczyć wymienione wyżej koszty uzyskania przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek podatkowy

Według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Źródło przychodów i koszty uzyskania przychodu

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu uchwały z 22 czerwca 2015 r., sygn. akt II FPS 1/15:

„(…) ustawodawca określił ten strumień przychodów jako przychód z uprawiania sportu, a nie jako przychód sportowca. Powiązał zatem opis przychodów z działaniem, z jakiego on wynika, a nie z cechą osoby (podatnika), który przychód osiąga”.

W takiej sytuacji wszelkie uzyskiwane przez sportowca przychody z uprawiania sportu, łącznie z przychodami z tytułu wygranych (nagród za zajęcie premiowanych miejsc) w turniejach sportowych, zalicza się do przychodów z art. 13 pkt 2 ustawy PIT.

W kwestii kosztów uzyskania przychodów wskazać trzeba art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4-6 i 8 – w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 10 tej ustawy:

Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z powołanych przepisów ustawodawca w odniesieniu do przychodów osób z wykonywanej przez nich osobiście działalności – wskazanych w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przyjął zryczałtowany sposób określenia wartości kosztów uzyskania tych przychodów. Podstawą zastosowania tych kosztów jest sam fakt uzyskania przychodu z ww. źródła. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik rzeczywiście poniósł jakiekolwiek wydatki w celu uzyskania tego przychodu. Ustawodawca przewidział jednocześnie możliwość odejścia przez podatnika od zasady określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 omawianej ustawy i uwzględnienie przez niego „rzeczywistych” kosztów uzyskania omawianych przychodów. Jest to możliwe w sytuacji, gdy:

„rzeczywiste” koszty poniesione w celu uzyskania tego przychodu przewyższają wartość kosztów ustaloną na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

fakt poniesienia „rzeczywistych” kosztów uzyskania przychodów w takiej „wyższej” wartości jest udowodniony.

Należy jednak podkreślić, że ustalając wysokość kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można uwzględnić tylko te wydatki, których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, gdyż to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że jego poniesienie ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania

Według art. 18 ust. 1-3 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Abu Zabi dnia 31 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 81 poz. 373 ze zm.; dalej: „UPO PL-ZEA”):

Bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie (ust. 1).

Jeżeli dochód mający związek z osobiście wykonywaną działalnością takiego artysty lub sportowca nie przypada temu artyście lub sportowcowi, lecz innej osobie, dochód taki - bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 - może być opodatkowany w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana (ust. 2).

Dochód osiągnięty z takiej działalności wykonywanej w ramach umowy lub porozumienia o współpracy kulturalnej zawartego między Umawiającymi się Państwami będzie wzajemnie zwalniany z opodatkowania, jeżeli działalność ta jest finansowania przez Rząd Umawiającego się Państwa i nie jest prowadzona w celu zarobkowym (ust. 3).

Biorąc powyższe pod uwagę, dochód uzyskany m.in. przez sportowca z działalności w tym charakterze w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlega opodatkowaniu zarówno w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, jak i w Polsce.

Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania (metodę odliczenia proporcjonalnego) określoną w art. 24 ust. 1 lit. a UPO PL-ZEA.

Zgodnie z brzmieniem tego przepisu:

W przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wówczas Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe osiągnięte w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Opodatkowanie na gruncie ustawy i ulga abolicyjna

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody uzyskane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak stanowi ten przepis:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Z kolei w myśl art. 27g ust. 1 ustawy:

1.Podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:

1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub

2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi

ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.

Stosownie natomiast do art. 27g ust. 2 tej ustawy:

Odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć kwoty 1360 zł.

Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2 (art. 27g ust. 3 ustawy).

Z treści ww. uregulowań wynika, iż podatnik uzyskujący dochody poza terytorium Rzeczypospolitej – w państwie, z którym zawarta przez Polskę umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania tzw. metodę odliczenia proporcjonalnego – powinien dokonać obliczenia rocznego podatku z uwzględnieniem postanowień art. 27 ust. 9 albo 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a następnie od tak obliczonego podatku ma prawo odliczyć – uwzględniając limit – ulgę abolicyjną, o której mowa w cyt. powyżej art. 27g ww. ustawy.

Zauważyć należy, iż w świetle zapisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania warunkiem koniecznym do zastosowania jednej z metod unikania podwójnego opodatkowania nie jest zapłata podatku w państwie źródła, a jedynie możliwość opodatkowania takiego dochodu przyznana państwu źródła przez postanowienia umowy. Państwo źródła może natomiast w ramach swego prawa wewnętrznego nie objąć pewnych dochodów podatkiem dochodowym, bądź przewidzieć zwolnienia lub ulgi podatkowe eliminujące potrzebę zapłaty podatku od tych dochodów. Nie zmienia to jednak faktu, że w świetle umów drugie państwo (państwo miejsca zamieszkania lub siedziby) będzie obowiązane zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania wynikającą z umowy.

Jak wynika z art. 45 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Rozliczenie objętych ulgą abolicyjną dochodów osiąganych za granicą, które podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w art. 27 ust. 9 albo 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, następuje m.in. na formularzu PIT-36. Załącznikiem do zeznania podatkowego jest m.in. formularz PIT/ZG.

Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji

Odnosząc powyższe do rozpatrywanej sprawy, wartość nagrody uzyskanej z tytułu udziału w zawodach sportowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich stanowi dla Pana przychód podlegający – stosownie do postanowień art. 18 UPO PL-ZEA – opodatkowaniu zarówno w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, jak i w Polsce. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, na podstawie cytowanego art. 24 ust. 1 lit. a UPO PL-ZEA, stosuje się metodę proporcjonalnego odliczenia.

W Pana przypadku odpowiednie zastosowanie znajdzie więc art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego do dochodów Pana uzyskanych w 2023 r. z tytułu wygranej w zawodach sportowych organizowanych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będzie miało zastosowanie odliczenie od podatku dochodowego (ulga abolicyjna) na zasadach przewidzianych w art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochody uzyskane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – wraz z dochodami uzyskanymi z pracy i dochodami małżonki jeśli spełnione są warunki określone dla wspólnego rozliczenia małżonków – powinien Pan wykazać w deklaracji PIT-36. Wbrew Pana stanowisku, do tej deklaracji należy dołączyć załącznik PIT/ZG. W załączniku tym wykazuje Pan dochody osiągnięte za granicą rozliczane zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia („Dochód z art. 27 ust. 9 i 9a ustawy”).

Następnie, skoro dla uzyskania nagrody konieczny był zakup biletu lotniczego oraz wynajem hotelu/mieszkania, a także wynajem samochodu to poniesione rzeczywiście przez Pana wydatki mogą zostać uznane za uzasadnione i związane z uzyskanym przychodem.

Ponadto wskazane przez Pana wydatki nie zostały wyłączone z kosztów, nie zostały bowiem wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Poza tym wykazują związek przyczynowo-skutkowy z osiąganymi przez Pana przychodami. Jak wskazał Pan we wniosku, ponoszone przez Pana wydatki przewyższają koszty ryczałtowe w wysokości 20%.

W związku z powyższym, może Pan odliczyć koszty uzyskania przychodów z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy (przychody z uprawiania sportu) w wysokości rzeczywiście poniesionych wydatków, zgodnie z art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).