Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.9.2024.2.AKR
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 lutego 2024 r. (wpływ 29 lutego 2024 r).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Ma Pani obywatelstwo polskie. Pani miejscem zamieszkania i centrum interesów życiowych była i jest tylko Polska. Od 22 grudnia 2019 r. jest Pani na emeryturze wypłacanej w Polsce przez ZUS. Od tego świadczenia odprowadzane są zgodnie z prawem podatki i składki do ZUS. Podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Pani mąż mieszkał i pracował w Irlandii w latach 2006-2020, gdzie płacił podatki i składki na ubezpieczenie społeczne. Pani mąż zmarł w Polsce 20 czerwca 2023 r.
Za pośrednictwem ZUS złożyła Pani wniosek o rentę po zmarłym mężu, rentę wdowią z Irlandii, którą Pani przyznano od 23 czerwca 2023 r., nadal. Renta przyznana jest przez Urząd Opieki Społecznej – Social Welfare Services Office na podstawie obowiązujących w Irlandii przepisów o świadczeniach rodzinnych. W Irlandii renta ta jest zwolniona z podatku dochodowego. Nie jest rentą przyznaną na stałe. Będzie ją Pani otrzymywać, dopóki będzie Pani wdową i nie będzie Pani pozostawać w związku partnerskim. Urząd Opieki Społecznej będzie co roku to sprawdzał. Renta wdowia przekazywana jest na polski rachunek bankowy (…) w euro i przewalutowana na PLN przez bank. Dotychczasowe wpływy z tytułu renty wdowiej: 17 listopada 2023 r. (za okres od 23 czerwca 2023 r. do 26 października 2023 r.) oraz 15 grudnia 2023 r., kolejne wpływy renty będą przekazywane co 4 tygodnie.
Od renty wdowiej bank pobiera i przekazuje do urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki do ZUS. Będzie to robił dopóki nie dostarczy Pani indywidualnej interpretacji podatkowej z KIS. Bank traktuje rentę wdowią jak emeryturę/rentę zagraniczną.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że nie zamierza wyjeżdżać z Polski. W przyszłości Pani miejscem zamieszkania i centrum interesów życiowych będzie Polska. W Polsce będzie Pani podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Pytania
1.Czy renta wdowia z Irlandii podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce i czy bank słusznie pobiera zaliczki na podatek dochodowy?
2.Jeżeli bank niesłusznie pobiera i odprowadza do urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy od renty wdowiej, czy może Pani dochodzić zwrotu niesłusznie odprowadzonych przedmiotowych zaliczek ?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Pani, renta wdowia przyznana Pani przez irlandzki Urząd Pomocy Społecznej na podstawie obowiązujących w Irlandii przepisów o świadczeniach rodzinnych (zwolniona w Irlandii z podatku dochodowego) w Polsce również jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od osób fizycznych. Bank niesłusznie pobiera zaliczki na podatek dochodowy traktując to świadczenie jak emeryturę/rentę zagraniczną.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, a renta wdowia z Irlandii jest takim świadczeniem.
Zatem, pobrane przez bank i przekazane do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od renty wdowiej stanowią nienależnie pobrany podatek dochodowy, który podlega zwrotowi, w wyniku złożenia przez Panią zeznania rocznego o wysokości dochodu za 2023 r. i kolejny.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z wniosku wynika, że ma Pani obywatelstwo polskie. Pani miejscem zamieszkania i centrum interesów życiowych była, jest i będzie Polska. Podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Pani mąż mieszkał i pracował w Irlandii w latach 2006-2020, gdzie płacił podatki i składki na ubezpieczenie społeczne. Mąż zmarł w Polsce 20 czerwca 2023 r. Za pośrednictwem ZUS, złożyła Pani wniosek o rentę po zmarłym mężu, rentę wdowią z Irlandii, którą Pani przyznano od 23 czerwca 2023 r. Renta przyznana jest przez Urząd Opieki Społecznej – Social Welfare Services Office na podstawie obowiązujących w Irlandii przepisów o świadczeniach rodzinnych. W Irlandii renta ta jest zwolniona z podatku dochodowego. Nie jest rentą przyznaną na stałe. Będzie ją Pani otrzymywać dopóki będzie Pani wdową i nie będzie Pani pozostawać w związku partnerskim. Urząd Opieki Społecznej będzie co roku to sprawdzał. Renta wdowia przekazywana jest na polski rachunek bankowy w euro i przewalutowana jest na PLN przez bank. Dotychczasowe wpływy z tytułu renty wdowiej otrzymała Pani 17 listopada 2023 r. (za okres: 23 czerwiec 2023 r. - 26 październik 2023 r.) oraz 15 grudnia 2023 r., kolejne wpływy będą przekazywane co 4 tygodnie. Od renty wdowiej bank pobiera i przekazuje do urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy.
Z uwagi na okoliczność, że świadczenie wypłacane jest z Irlandii, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 29 poz. 129 ze zm.), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę i Irlandię w dniu 7 czerwca 2017 r. („Konwencja MLI”).
Zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 ww. Umowy:
Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy:
Określenie „renta” oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez konkretny lub dający się wymierzyć okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania płatności w zamian za uprzednio w pełni wykonane świadczenie pieniężne lub w równoważniku pieniężnym.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. Umowy:
Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że otrzymywana przez Panią renta wdowia z Irlandii podlega opodatkowaniu w miejscu Pani zamieszkania, tj. w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie jednak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy i powyższy stan prawny należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, otrzymywana przez Panią renta wdowia z Irlandii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Oznacza to, że w sytuacji gdy – jak wskazała Pani we wniosku – świadczenie to jest świadczeniem rodzinnym otrzymywanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii, to do otrzymywanej przez Panią renty wdowiej w 2023 r. oraz w latach kolejnych (o ile nie zmieni się stan faktyczny lub prawny) zastosowanie ma zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Pani nie jest i nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od tego świadczenia.
W konsekwencji, nie jest Pani zobowiązana do wykazywania tego świadczenia w zeznaniu podatkowym. W takiej sytuacji, bank jako płatnik niezasadnie dokonuje od ww. świadczenia potrącenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Odnosząc się do kwestii zwrotu pobranych zaliczek na podatek, wyjaśnić należy, że w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r. nie powinna Pani wykazywać uzyskanych w 2023 r. przychodów z tytułu świadczenia wdowiego, a jedynie pobrane przez płatnika z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy. Takie postępowanie umożliwi zwrot pobranych przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Wobec powyższego, stanowisko Pani należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie różnił/różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).