Obowiązki płatnika w związku z organizacją konkursu dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.192.2024.1.MKA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.192.2024.1.MKA

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z organizacją konkursu dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z organizacją konkursów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Opis stanu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę (dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Wnioskodawca jest zakładem ubezpieczeń posiadającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca prowadzi działalność ubezpieczeniową (nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego) i świadczy usługi ubezpieczeniowe za pośrednictwem wyspecjalizowanej sieci dystrybucji działając w oparciu o poniższe przepisy sektorowe:

-ustawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 656 ze zm.) oraz przepisów wykonawczych do ww. ustawy;

-ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1111 ze zm.) oraz przepisów wykonawczych do ww. ustawy;

-ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 207 ze zm.);

-ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 753 ze zm.).

Wnioskodawca planuje zawrzeć z autoryzowanymi dealerami pojazdów w Polsce (dalej „Dealerzy”) umowy na pośrednictwo w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych Wnioskodawcy (dalej „produkty ubezpieczeniowe”). Na podstawie takiej umowy Dealerzy będą oferować produkty ubezpieczeniowe potencjalnym klientom, którzy zamierzają zawrzeć umowę ubezpieczenia z Wnioskodawcą jako zakładem ubezpieczeń.

Wnioskodawca zamierza zorganizować akcję promocyjną w formie konkursu, wspierającą sprzedaż produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem Dealerów przy zakupie samochodów przez klientów. Akcja ta skierowana zostanie do pracowników sprzedawców (osób fizycznych) działów sprzedaży produktów ubezpieczeniowych u poszczególnych Dealerów, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy na pośrednictwo w dystrybucji produktów ubezpieczeniowych. Osoby fizyczne są pracownikami Dealerów, nie prowadzą działalności gospodarczej.

Warunki konkursu będą wyglądały następująco:

Konkurs będzie polegać na tym aby sprzedać jak największą liczbę produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez Wnioskodawcę lub żeby zrobić to jak najszybciej.

Za sprzedaż określonej liczby produktów ubezpieczeniowych lub uzyskanie określonego przypisu składki ubezpieczeniowej będzie przyznawana laureatom określona kwotowo nagroda pieniężna. Jednocześnie w konkursie będą wskazane minimum sprzedażowe, poniżej którego nie będą przyznawane nagrody.

Nagrody przekazywane byłyby przez Wnioskodawcę bezpośrednio zwycięskim sprzedawcom z działów sprzedaży produktów ubezpieczeniowych u poszczególnych Dealerów (pracownikom Dealerów). Rozstrzygnięcie konkursu następowałoby na podstawie danych systemowych, które wskazują jaka ilość produktów ubezpieczeniowych w miesiącu kalendarzowym została sprzedana przez danego uczestnika (pracownika Dealera) lub za pośrednictwem którego uczestnika produkt ubezpieczeniowy został sprzedany najszybciej.

Rozstrzygnięcie konkursu będzie odbywało się w cyklach miesięcznych lub kwartalnych, a nagrody pieniężne będą bezpośrednio przekazywane (wypłacane) przez Wnioskodawcę na rzecz laureatów, na rachunki bankowe wskazane w trakcie przystępowania do konkursu.

Regulamin konkursu określi wszystkie istotne elementy jak nazwę, organizatora, uczestników konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców w drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji, zasady składania reklamacji, sposób opodatkowania oraz szczegółowe zasady wydania nagród.

Osoby fizyczne uczestniczące w konkursie nie będą miały bezpośrednich relacji umownych z Wnioskodawcą (nie będą pracownikami Wnioskodawcy). Podmiotem zatrudniającym osoby fizyczne będzie każdorazowa Dealer.

Pytanie

Czy zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa”) - wygrane w konkursie, który zostałby zorganizowany przez Wnioskodawcę na powyżej opisanych zasadach, w postaci nagród pieniężnych, o których mowa powyżej, podlegałyby opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody zdobyte w konkursie, który zostałby zorganizowany przez Wnioskodawcę na powyżej opisanych zasadach w postaci nagród pieniężnych podlegałyby opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51. poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to: „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowymi mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Słowniku Wyrazów Obcych (wyd. Europa) określa konkurs jako „imprezę, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo: najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”.

Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego pod redakcja S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r., tom 2 str. 210 – „konkurs” to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją B. Dunaja, wyd. Cykada, str. 202 wynika, iż „konkurs”, to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Definicja ta nie ma wprawdzie charakteru gospodarczego, jednakże wyraźnie wskazuje, iż istotnym elementem pozwalającym na zaklasyfikowanie danego działania jako konkursu jest element rywalizacji i nagradzania najlepszych uczestników. Zatem, aby dana akcja promocyjna mogła zostać zaklasyfikowana jako konkurs, musi zawierać w sobie element rywalizacji, współzawodnictwa uczestników w określonym zakresie.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, w zorganizowanym przez Wnioskodawcę przedsięwzięciu wystąpią elementy niezbędne dla uznania tej akcji za konkurs.

Prezentowane powyżej stanowisko znajduje uzasadnienie w praktyce fiskalnej władz podatkowych:

„(...) Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedsięwzięciach, które będą Państwa organizować wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

W konsekwencji, po stronie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej uczestniczących w konkurach, w związku z otrzymaniem nagród w formie pieniężnej, powstanie przychód z innych źródeł stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego Państwo jako płatnik będziecie zobowiązani pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zatem, Państwo jako płatnik zobowiązani będziecie od wartości ww. nagród, stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy pobrać i przekazać kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego na konto właściwego urzędu skarbowego oraz przesłać do tego urzędu na podstawie art. 42 ust. 1a ww. ustawy roczną deklaracje PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego."

- interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 listopada 2023 r. (znak: 0113-KDIPT2-3.4011.711.2023.1.KKA);

„(...) Z opisu sprawy przedstawionego przez Państwa we wniosku wynika, że w celu zwiększenia sprzedaży produktów bankowych cyklicznie podejmujecie Państwo różnego rodzaju działania marketingowe. Jednym z takich działań jest organizowanie konkursów motywacyjnych. Konkursy takie kierowane są m.in. do pracowników Placówek franczyzowych, którzy nie są powiązani z Państwem umowami cywilnoprawnymi lub umowami o pracę. Zasady konkursów są regulowane szczegółowymi regulaminami. Konkurs ma na celu nagrodzenie Uczestników, których zadaniem jest sprzedanie jak największej liczby określonych produktów bankowych Wnioskodawcy. Celem umożliwienia rywalizacji w czasie trwania konkursu, uczestnicy otrzymują poglądowy raport o jego bieżących wynikach. Zgodnie z regulaminem uprawnionymi do otrzymania nagrody w konkursie są wyłącznie uczestnicy, którzy zrealizują ustalony poziom sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym, przez co okażą się lepsi od pozostałych uczestników konkursu. Tylko najlepsi sprzedawcy zostaną bowiem nagrodzeni. Ustalony poziom sprzedaży do zrealizowania w danym okresie rozliczeniowym określa regulamin. Regulamin określa wszystkie istotne elementy jak nazwę, organizatora, uczestników konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców w drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji, zasady składania reklamacji oraz szczegółowe zasady wydania nagród.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe zdarzenie należy kwalifikować jako konkurs w rozumieniu prawa podatkowego, a zatem znajdzie zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Państwo, jako organizator konkursu, będą zobowiązany pobrać od wartości przekazywanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy."

- interpretacja Dyrektora Informacji Skarbowej z 17 czerwca 2022 r., (znak: 0113-KDIPT2-3.4011.274.2022.1.SJ).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy akcję promocyjną zorganizowaną w sposób określony powyżej, należy uznać za konkurs, w którym spełnione są warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego wypłacane nagrody podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b cytowanej ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnym źródłem przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 – inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z kolei stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy stanowi, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Ustalając ciążące na Państwu obowiązki płatnika/informacyjne związane z przyznawaniem wygranych w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „wygrana/nagroda”. Wobec tego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”.

Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”. Natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym – jak element współzawodnictwa – jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

We wniosku wskazali Państwo, że planują Państwo zawrzeć z autoryzowanymi dealerami pojazdów w Polsce (dalej „Dealerzy”) umowy na pośrednictwo w sprzedaży Państwa produktów ubezpieczeniowych (dalej „produkty ubezpieczeniowe”). Na podstawie takiej umowy Dealerzy będą oferować produkty ubezpieczeniowe potencjalnym klientom, którzy zamierzają zawrzeć umowę ubezpieczenia z Państwem jako zakładem ubezpieczeń.

Zamierzają Państwo zorganizować akcję promocyjną w formie konkursu, wspierającą sprzedaż produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem Dealerów przy zakupie samochodów przez klientów. Akcja ta skierowana zostanie do pracowników sprzedawców (osób fizycznych) działów sprzedaży produktów ubezpieczeniowych u poszczególnych Dealerów, z którymi Państwo zawarli umowy na pośrednictwo w dystrybucji produktów ubezpieczeniowych. Osoby fizyczne są pracownikami Dealerów, nie prowadzą działalności gospodarczej.

Konkurs będzie polegać na tym aby sprzedać jak największą liczbę produktów ubezpieczeniowych oferowanych przez Państwa lub żeby zrobić to jak najszybciej. Za sprzedaż określonej liczby produktów ubezpieczeniowych lub uzyskanie określonego przypisu składki ubezpieczeniowej będzie przyznawana laureatom określona kwotowo nagroda pieniężna. Jednocześnie w konkursie będą wskazane minimum sprzedażowe, poniżej którego nie będą przyznawane nagrody. Nagrody przekazywane byłyby przez Państwa bezpośrednio zwycięskim sprzedawcom z działów sprzedaży produktów ubezpieczeniowych u poszczególnych Dealerów (pracownikom Dealerów). Rozstrzygnięcie konkursu następowałoby na podstawie danych systemowych, które wskazują jaka ilość produktów ubezpieczeniowych w miesiącu kalendarzowym została sprzedana przez danego uczestnika (pracownika Dealera) lub za pośrednictwem którego uczestnika produkt ubezpieczeniowy został sprzedany najszybciej. Rozstrzygnięcie konkursu będzie odbywało się w cyklach miesięcznych lub kwartalnych, a nagrody pieniężne będą bezpośrednio przekazywane (wypłacane) przez Państwa na rzecz laureatów, na rachunki bankowe wskazane w trakcie przystępowania do konkursu. Szczegółowe informacje o konkursie w tym jego zasady zostaną określone w regulaminie konkursu.

Jak wynika z powyższego, celem organizowanego przez Państwa „konkursu” jest wspieranie sprzedaż produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem Dealerów przy zakupie samochodów przez klientów, w ramach których najlepsi uczestnicy otrzymają wygrane. Państwo są organizatorem przedsięwzięcia i finansują te wygrane. Przedsięwzięcie kierowane jest do pracowników Dealerów.

Trudno jest jednak doszukać się w takim działaniu pierwiastka rywalizacji i współzawodnictwa – jak przy typowych konkursach z wygranymi. Trudno określić jakie uczestnicy „konkursu” winni podjąć działania, które z samej natury konkursu – winny zawierać w sobie element rywalizacji. Bez „rywalizacji” nie można bowiem dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.). Organizowane przez Państwa przedsięwzięcie nie przewiduje obiektywnych kryteriów dla wyłonienia najlepszego uczestnika. Wynik organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia nie ma ścisłego związku z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

Analiza „charakteru” organizowanego przez Państwa „konkursu” prowadzi natomiast do wniosku, że przedsięwzięcie to jest w istocie działaniem motywacyjnym skierowanym do uczestników w celu zwiększenia sprzedaży, poprawienia wyników oraz pozyskania nowych klientów. Sami Państwo wskazali, że celem „konkursu” jest wspieranie sprzedaży produktów ubezpieczeniowych.

Owszem, uczestnicy będą dążyć do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów, by spełnić zamierzony przez Państwa cel – zwiększenie sprzedaży – by w ten sposób zrealizować zamierzoną przez Państwo strategię biznesową. Motywem działania dla uczestników będzie natomiast możliwość uzyskania dodatkowej gratyfikacji, tj. dodatkowego quasi wynagrodzenia – w szczególności przysporzenia majątkowego w postaci nagród pieniężnych. Nie będzie to jednak wygrana w konkursie, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która dodatkowo opodatkowana jest niższym – zryczałtowanym 10% podatkiem. Redakcja art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym wskazuje, że czynności i zdarzenia wymienione w tym przepisie, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, mają w zasadzie charakter jednorazowy i incydentalny (a nie regularny), a celem przepisu jest ułatwienie poboru podatku płatnikowi.

Zatem błędnie ocenili Państwo charakter organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia nazwanego „konkursem” i charakter udzielanych w jego ramach świadczeń w kontekście tego przepisu, a w efekcie – nieprawidłowo ocenili swoje obowiązki w związku z udzielaniem wygranych w odniesieniu do osób, do których są kierowane (uczestników). Jeszcze raz podkreślić należy, że samo nazwanie organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia konkursem, czy też nawet spełnienie pozostałych warunków formalnych, jak np. stworzenie regulaminu i przyznanie wygranych – nie spowoduje zmiany kwalifikacji otrzymywanych przez uczestników świadczeń.

W naszej ocenie przyznawanie uczestnikom nagród – w opisanych przez Państwa warunkach – stanowi w istocie dodatkowe wynagrodzenie, premię za zwiększenie sprzedaży. To nic innego jak przyjęty przez Państwa sposób na stymulowanie i kształtowanie zachowań uczestników zgodnie z przyjętymi przez Państwa celami. Organizowane przez Państwa przedsięwzięcia ukierunkowane są w głównej mierze na zmotywowanie uczestników do zwiększenia sprzedaży Państwa produktów. Narzędziem w Państwa firmie do osiągnięcia tego celu jest nagradzanie wybranych uczestników, które przyjmuje formę nagrody. Osoby te wyłaniane są na podstawie stworzonego przez Państwa regulaminu.

Motywowanie – jako element zarządzania – polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie osób na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców. Działania motywacyjne to zaplanowane motywowanie odbiorców przedsięwzięcia do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi, jakości) poprzez oferowanie w zamian pożądanych korzyści.

Niewątpliwie więc działaniami takimi jest organizowane przez Państwa przedsięwzięcie, którego celem jest i będzie zwiększenie sprzedaży, poprawienie wyników oraz pozyskanie nowych klientów. Wygrane przekazywane w ramach organizowanego przez Państwa przedsięwzięcia są i będą stanowiły więc dla uczestników dodatkową gratyfikację (premię/nagrodę) za realizację wyznaczonych przez Państwa celów. Jak już wskazano – w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustawodawca użył sformułowania „w szczególności”. Umożliwia to odpowiednio zaliczenie do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, również innych, niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 przychodów osobom, z którymi nie łączy Państwa żadna umowa i nie prowadzą działalności gospodarczej.

Z powyższych względów organizowane przez Państwa przedsięwzięcia nie stanowią konkursów, a nagrody dla uczestników nie mają charakteru nagród w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, przy wypłacie tych należności nie mają Państwo obowiązków płatnika podatku, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 i 2 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Tym samym uniemożliwia to zastosowanie przez Państwa do przyznawanych nagród 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją konkursów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizacją konkursów dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wydano odrębne rozstrzygnięcie.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).