Interpretacja indywidualna z dnia 26 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.917.2023.2.KKA
Temat interpretacji
Ulga badawczo-rozwojowa.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 14 lutego 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem jest działalność badawcza i e... Wnioskodawczyni jest objęta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT) i rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni od 2021 r. wdraża i komercjalizuje wyniki badań naukowych „.... ”, jednocześnie badając powtórnie efekty naukowe na bazie zrealizowanych komercjalizacji. Rozwiązanie jest oryginalną i unikatową w skali kraju propozycją... Opracowana koncepcja .... wyzwala........ Zwiększa.....
Efektem działalności naukowej, mającej znaczenie dla kreowania wpływu w ramach komercjalizacji są:
1.Opracowanie (...).
2.Skonstruowanie (...).
3.Zbadanie (...)
4.Pozyskanie środków (...).
5.Podpisanie umowy (...).
6.Wprowadzenie (...).
7.Zwiększanie zasięgu (...).
8.Budowanie świadomości produktu (...).
9.Rozszerzenie grup wdrażających produkt (...).
10.W przyszłości rozszerzenie działalności (...).
Komercjalizacja sprowadza się do oferowania zarówno materiałów wdrożeniowych przeznaczonych dla (1) nauczyciela (...), jak i (2) ucznia (...) oraz know-how pod postacią szkoleń o zasięgu krajowym (do chwili obecnej przeszkolonych zostało...). Dotyczy też zastrzeżenia praw własności przemysłowej (...).
Poza komercjalizacją, Wnioskodawczyni w ramach swojej działalności kontynuuje prace nad powyższym rozwiązaniem, prowadząc dalsze badania, które mają na celu aplikację produktu (....). W ramach tych badań następuje doskonalenie programu.... , za pośrednictwem wypracowanych materiałów wdrożeniowych (....), zaś gry autorstwa pracownika zatrudnionego w firmie „... ” zostały ulepszone pod względem merytorycznym (zmieniono format i układ wizualizacji celem lepszej czytelności grafik ułatwiających grę). Następuje zatem wprowadzenie znaczących ulepszeń do ww. produktu autorstwa Wnioskodawczyni.
Powyższe badania prowadzone są przy współpracy z .... i (w ramach III transzy wdrożenia, co zapewnia zachowanie ciągłości badań).
Dotychczasowa współpraca została nagrodzona..... Badania są prowadzone w... . Badania obejmują także.... Dodatkowo, do badań została włączona grupa ... .... w ....
W ramach badań powstały nowe materiały wdrożeniowe:
1.(...)
2.(...)
3.(...)
4.(...)
Działalność Wnioskodawczyni ma charakter twórczy, podejmowana jest w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Świadczą o tym dowody wpływu działalności naukowej:
1.Dowody potwierdzające wysoką jakość działalności naukowej:
- Nagroda (...);
- Wyróżnienie ;
- Nominacja i wyróżnienie (...)
2.Dowody potwierdzające autorski i nowatorski charakter produktów wdrożeniowych :
- Świadectwo (...)
- Świadectwo (...).
3.Dowody medialne rozpowszechniające wyniki działalności naukowej poprzez media:
- Artykuł (...);
- Nagranie (...);
- Nagranie (...).
- Nagrania (...);
4.Dowody medialne rozpowszechniające wyniki działalności naukowej poprzez narzędzia cyfrowe:
- strony internetowej (...);
- strony (...);
- .....(...).
5. Dowody rozpowszechniające wyniki działalności naukowej za pośrednictwem (...) oraz prezentacji projektu wdrożeniowego on-line o zasięgu krajowym. Działalność Wnioskodawczyni została zaprezentowana na:
-A;
-B;
-C;
-D;
-E.
Zainicjowane w obszarze edukacyjnym działania badawcze i wdrożeniowe stały się inspiracją dla działalności w obszarze artystycznym. 30 września 2023 r. w ... miała miejsce prapremiera spektaklu „A ”, opartego na motywach koncepcji autorstwa Wnioskodawczyni.
Dodatkowo, książka obrazkowa współautorska Wnioskodawczyni prezentowana była na międzynarodowej wystawie ... we ....
Wnioskodawczyni w związku z działalnością badawczą otrzymała także szereg nagród za innowację, m. in. nagrodę ... za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności wdrożeniowej (2022 r.), nagrodę specjalną ....: statuetka .... za szczególne osiągnięcia w działalności .... dla .....(2022 r.), nagrodę .... oraz złoty medal ... za innowacje społeczne (2020 r.), wyróżnienie ... w kategorii ... przyznane przez Radę .... za wybitne osiągnięcia naukowe, ...dla przedstawicieli ... i (2020 r.); nominację i wyróżnienie w konkursie ... (....) za projekt graficzny ... „.... ” (2020 r.).
Celem prowadzenia ww. badań, Wnioskodawczyni ponosi określone koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową, np. wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia, zakupu materiałów wdrożeniowych takich ... itp. Wnioskodawczyni nie jest w stanie oddzielić precyzyjnie działalności badawczo-rozwojowej od komercyjnej. W jej rozumieniu wszystkie koszty Jej działalności dotyczą w ½ działalności komercyjnej, a w ½ działalności badawczo-rozwojowej. Wnioskodawczyni bowiem ponosi wydatki w takim samym stopniu dla celów działalności komercyjnej, jak i badawczo-rozwojowej.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Wniosek dotyczy lat podatkowych począwszy od rozpoczęcia działalności, tj. od 2021 r.
Zaprojektowane dydaktyczne działania interwencyjne wymagały intencjonalnej kreacji warunków dydaktycznych, których nie można znaleźć w szkolnictwie powszechnym, po to, by móc obserwować procesy dziecięcego uczenia się w kontekście .....
W tym celu zostało zorganizowane i przeprowadzone wdrożenie i komercjalizacja nowatorskiego modelu.... Przeszkolona grupa ... włączyła nowatorski model wyzwalającej .... Badanie ma zatem zastosowanie diagnostyczne, odniesione do zjawisk widzianych w konkretnym kontekście. Interwencja jest potrzebna po to, aby ocenić konkretne działania edukacyjne wywołane w wyniku zastosowanej interwencji.
Przedmiotem zaprojektowanych dydaktycznych działań interwencyjnych jest know-how pod postacią szkoleń, komercjalizacja..., działalność badawcza w zakresie .... i w zakresie..... Celem prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w grupie najmłodszych użytkowników języka jest (1)... , (2) ...., (3) ...
Wnioskodawczyni prowadzi badania od 2021 r. oraz zamierza prowadzić badania także w latach następnych. W każdym roku kalendarzowym zbierany jest materiał empiryczny (od 1-go do 22-go tygodnia wdrożenia, od października do kwietnia), a następnie podlega on analizie zgodnie z przyjętym paradygmatem badań. Wnioski badawcze przyczyniają się do zmiany strategii wdrożenia.
W trakcie badań, Wnioskodawczyni stosuje ilościowe i jakościowe metody badawcze: metody..., schemat..., schemat ... (badanie w działaniu), schemat....
W zaprojektowanych dydaktycznych działaniach interwencyjnych materiał badawczy pochodzi z:
1)analizy....,
2)wywiadów ...i
3)obserwacji ....
Analiza .... pokazała konkretyzację plastyczną ... . Dzieci pracowały z artystyczną „... ” autorstwa Wnioskodawczyni i Y. Wnioskodawczyni przyjęła, że świadectwem... : przekładając...
Różne typy obserwacji:.....
W ramach ciągłych prac badawczo-rozwojowych Wnioskodawczyni osiągnęła określone efekty:
1. Została nawiązana współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, która z każdym rokiem ulega poprawie, a tym samym prowadzi do sprawniejszego przeprowadzenia procesu wdrożenia.
2. Na motywach koncepcji ...powstał spektakl..., w którym inspirację stanowiły prace plastyczne i wypowiedzi dzieci z przedszkoli, w których przeprowadzono wdrożenie (premiera spektaklu „.... ”, odbyła się w... r.).
3. Zdiagnozowane zostały błędy w dotychczasowym postępowaniu metodycznym, a także wykazana została nieprzystawalność obowiązujących rozwiązań metodycznych do możliwości, umiejętności i oczekiwań....
4. Systematycznie zwiększa się liczba placówek... Początkowy nielosowy wybór próby polegający na tym, że wybrana mała liczebnie grupa nauczycieli (w pierwszym roku wdrożenia w 2020/2021 było to....) informowała oddolnie pozostałych..., którzy z większym zainteresowaniem przystępowali do wdrożenia w latach kolejnych (wzorcowym przykładem jest model wdrożenia w...., w którym przeszkolona została cała kadra i wyposażona we wszystkie niezbędne pomoce ze środków projektowych).
5. Zbadano zapotrzebowanie na nowe produkty, które pojawiały się po każdym roku wdrożenia.
6. Opracowano i wdrożono innowacyjne rozwiązania edukacyjno-badawcze, które pozwalają na realną zmianę....
7. Poprawił się przepływ informacji w przedszkolach w wyniku stworzenia platformy wymiany myśli i corocznych spotkań pracowników nauki z....
8. Wyrównane zostały szanse edukacyjne w wyniku wdrożenia o zasięgu wojewódzkim, włączono do procesu wdrożenia placówki wiejskie i z małych miejscowości.
9. Wzrosło (...) zainteresowanie procesem .... i znaczenie poprawiły się umiejętności .... (dane pochodzące z... potwierdzają, że w wyniku wdrożenia projektu.....).
10. Wytwory dzieci z placówek wdrażających zostaną udostępnione w przestrzeni publicznej: (1) oraz (2). Wystawie będzie towarzyszył album „.... ”.
Prace rozwojowe Wnioskodawczyni zakończyły się i będą kończyć się pozytywnym wynikiem. Wyniki te obejmują….. Wyniki te mają formę …. (zastrzeżonych prawem własności przemysłowej), narzędzi do badania (...). Wnioskodawczyni wykorzystuje te wyniki w celu ulepszania i rozwijania swojej działalności oraz motywowania zainteresowanych podmiotów do zmiany środowiska uczenia się.
Wskazane przez Wnioskodawczynię we wniosku „badania” są wyrazem własnej twórczości intelektualnej. Zmiany wprowadzone do ulepszonego programu (…) mają charakter twórczy. Działalność badawczo-rozwojową (prace rozwojowe) Wnioskodawczyni prowadzi od początku działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności nabywa, łączy, kształtuje i wykorzystuje dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności, w tym między innymi z zakresu najnowszych osiągnięć (…). Przełamując metodyczną tradycję (…), sięga do najnowszych teorii dziecięcego myślenia i mechanizmów jego rozwoju oraz związków między… . W celu tworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych (nowych lub ulepszonych produktów, programu lub usługi) Wnioskodawczyni pogłębia wiedzę analizując najnowszą literaturę branżową, strony internetowe oraz uczestniczy w konferencjach i panelach dyskusyjnych poświęconych problematyce….
Prace wykonywane przez Wnioskodawczynię nie polegają na rutynowych i okresowych zmianach, Wnioskodawczyni wytwarza swój autorski model (…), który po certyfikowanym szkoleniu jest przekazywany Zleceniodawcy (każdy uczestnik otrzymuje imienną, bezterminową licencję do posługiwania się autorskim modelem (…). Wnioskodawczyni w ramach swojej działalności wytwarza autorskie rozwiązania (…) dla Zleceniobiorcy bezpośrednio przez działalność o charakterze twórczym, prowadzoną w sposób systematyczny, tj. metodyczny i uporządkowany, stale poszerzając zasoby swojej wiedzy, bądź też bazując na wiedzy dotychczasowej do tworzenia nowych zastosowań.
W ramach opisanej działalności Wnioskodawczyni samodzielnie prowadziła/prowadzi/będzie prowadziła prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wnioskodawczyni prowadzi prace rozwojowe nieprzerwanie od maja 2021 r. do chwili obecnej i planuje kontynuować je także w przyszłości. Prace rozwojowe, które Wnioskodawczyni prowadziła, prowadzi i będzie prowadziła, dotyczą opracowania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań w obszarze (…). Cele tych prac obejmują: know-how pod postacią szkoleń, komercjalizację (…) , działalność badawczą w zakresie (…).
W wyniku prac rozwojowych Wnioskodawczyni opracowała i stworzyła nowe, zmienione lub ulepszone produkty (…) , Program (…) oraz know-how pod postacią szkoleń, a także uzyskała z UP prawo ochronne dla dwóch produktów:
- Świadectwo rejestracji Nr (...) wzoru przemysłowego pt. (...);
- Świadectwo rejestracji Nr (...) wzoru przemysłowego pt. (...)
Wnioskodawczyni oferuje te produkty i usługi w swojej działalności gospodarczej.
Produkty i usługi, które opracowała Wnioskodawczyni, mają nowy, bardziej innowacyjny i ulepszony charakter w porównaniu z dotychczasową działalnością. Nowy charakter tych produktów, procesów i usług nie jest wynikiem działalności obejmującej wprowadzanie rutynowych i okresowych zmian. Do metodyki (...) wprowadzone zostały nowatorskie założenia teoretyczne: (...) to nie jest umiejętność wyłącznie techniczna. (...) z…. Innowacje wynikające z prowadzonych przez Wnioskodawczynię prac rozwojowych w obszarze (...) przyczyniają się do lepszego zaspokojenia potrzeb klientów (….), co z kolei skutkuje większym zainteresowaniem świadczonymi usługami oraz dłuższymi i bardziej dochodowymi współpracami. W rezultacie, efekty prac rozwojowych wpływają bezpośrednio na poziom przychodów Wnioskodawczyni, a także na rozwój prowadzonej działalności. Zależność między pracami rozwojowymi (efektami tych prac), a przychodami Wnioskodawczyni, których dotyczy wniosek, polega na tym, że wyniki tych prac pozwalają Jej wprowadzać innowacyjne produkty i usługi na rynek. Dzięki temu zwiększa wartość i atrakcyjność swojej oferty, co przekłada się na wzrost przychodów z działalności gospodarczej.
Wskazane we wniosku „badania” oparte są na nowych i oryginalnych koncepcjach. Najważniejsze z nich to:
1.(...).
2.(...).
3.(...).
4.(...).
5.(...).
6.(...).
7.(...).
8.(...).
9.(...).
10.(...).
W ramach opisanej działalności Wnioskodawczyni prowadziła/prowadzi i zamierza prowadzić badania naukowe, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wnioskodawczyni prowadzi działania o charakterze nowatorskim od 2021 r. Są one komplementarne do swojej głównej działalności i przyczyniają się do rozwoju jego firmy oraz wiedzy w branży. Działania podejmowane są obszarze artystycznym. W r.a. 2023/2024 na podstawie koncepcji „(...)” powstało przedstawienie teatralne „(...)”. Stanowi ono dowód wpływu, który nie powstał z inicjatywy ewaluowanego podmiotu. Istotnym problemem zaplanowanych edukacyjno-artystycznych działań badawczych o charakterze interdyscyplinarnym jest urzeczywistnienie w metodyce (...). Nie tyle interesuje (...) .
„Badania” były/są prowadzone w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według schematu interwencyjnych działań dydaktycznych, na podstawie przygotowanego harmonogramu wynikającego z przebiegu i organizacji prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia.
W ramach ciągłych prac badawczo-rozwojowych Wnioskodawczyni oferuje swoim klientom coraz to nowocześniejsze rozwiązania m.in.:
1)(...);
2)(...);
3)(...).
Wnioskodawczyni przed wytworzeniem nowych materiałów (...) testuje, przy pomocy (...) (w ramach umowy zlecenia), wytworzone produkty projektowe pod względem ich funkcjonalności, a także na podstawie obserwacji (...) poszukuje nowych rozwiązań. Wnioskodawczyni wraz z (...) wytwarzają nowe rozwiązania edukacyjne samodzielnie – nie są członkami większego zespołu badawczego. Wnioskodawczyni prowadzi badania od 2021 r. oraz zamierza prowadzić badania stale. W każdym roku kalendarzowym zbierany jest materiał empiryczny (od października do kwietnia), a następnie podlega on analizie zgodnie z przyjętym paradygmatem badań. Wnioski badawcze przyczyniają się do zmiany strategii wdrożenia.
Działalność Wnioskodawczyni, w ramach której prowadzone są badania prowadzona jest w sposób zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu na postawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia:
1)zbadanie zapotrzebowania społecznego na nowy produkt;
2)opracowanie założeń teoretycznych nowatorskiej strategii (...);
3)skonstruowanie materiałów wdrożeniowych;
4)zgłoszenie wybranych produktów do Urzędu Patentowego celem uzyskania prawa ochronnego;
5)podpisanie umowy licencyjnej pomiędzy licencjodawcą ((...)) a licencjobiorcą (pracownik (...) i właściciel jednoosobowej firmy (...)) w celu komercjalizacji wyników działalności naukowej;
6)wprowadzenie na rynek produktów wdrożeniowych wraz z ofertą szkoleń;
7)zwiększanie zasięgu działalności z krajowego na międzynarodowy;
8)budowanie świadomości produktu (przeprowadzenie kampanii społecznych). Dowody medialne rozpowszechniające wyniki działalności naukowej poprzez narzędzia cyfrowe: strony internetowej (...);
9)rozszerzenie grup wdrażających produkt ((...)projekt);
10)zainicjowanie działalności w obszarze (...). W tym celu dwukrotnie odbyło się spotkanie pracowników (...) z pracownikami (...): (1) Wyd (...);
11)monitorowania efektów działalności naukowej mającej znaczenie dla kreowania wpływu:
a)zaangażowania grupy (...);
b)opracowania zestawu narzędzi do (...);
c)przygotowania w ramach (...).
Cele, które postawiła sobie na wstępie Wnioskodawczyni dotyczyły odbiorców bezpośrednich: dzieci (...). Wnioskodawczyni celem badań uczyniła:
1. (...)
2.(...).
3.(...).
Cele dotyczące działalności odbiorców bezpośrednich to: (...) . Cele dotyczące działalności odbiorców pośrednich to: (...).
Wnioskodawczyni wraz z (...) jest odpowiedzialna za proces szkolenia i implementację (...), a także za przygotowanie narzędzi do zbierania materiału empirycznego. Przeszkolona grupa (...) w trakcie prowadzenia zajęć indywidualnie z każdym dzieckiem diagnozuje wzrost sprawności i biegłości w zakresie (...) (wdrożenie wojewódzkie). W procesie zbierania materiału empirycznego biorą udział także (...) i (...) Wnioskodawcy, zebrany materiał opisany jest w pracach magisterskich. Wnioskodawca ubiega się o finansowanie ze środków zewnętrznych: Projekt (...) został wyróżniony w konkursie (...) ( …. 2021 r.), zdobyte środki finansowe pozwoliły na przygotowanie strony internetowej projektu.
Prace rozwojowe systematycznie podejmowane przez Wnioskodawcę, prowadzone na rzecz podmiotów gospodarczych przebiegały w kilku fazach.
W fazie pierwszej, podjęta została współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Podpisanie umowy o współpracy z kluczowym partnerem (...) umożliwiło pozyskanie grupy docelowej, biorącej udział w badaniu sondażowym, diagnozującym zapotrzebowanie rynkowe pod kątem nowego produktu innowacyjnego (...).
W fazie drugiej poświęconej planowaniu zmian, przygotowano projekt, mający na celu udoskonalenie istniejących praktyk w zakresie (...). Konsultacje w tym zakresie przeprowadzono z (...). Wspólnie ustalono, jakie jest zapotrzebowanie na środki do przeprowadzenia badań (materiały, sprzęt, koszty, współpracownicy, segment klientów itd.).
W fazie trzeciej wprowadzone zostały zmiany oraz zaplanowano obserwację zachodzących procesów i ich konsekwencji. Ciągłe monitorowanie podjętego działania umożliwiło diagnozę zarówno zamierzonych, jak i niezamierzonych efektów swojego działania, np. (...).
W fazie czwartej, sprowadzającej się do refleksji nad obserwowanymi (zachodzącymi) procesami, podjęto próbę zintegrowania wiedzy zdobytej podczas testowania (w ciągu dwudziestu dwóch tygodni) z wiedzą naukową. W tej fazie wypracowana została koncepcja opisu, analizy i interpretacji zebranych materiałów.
W fazie piątej poświęconej metarefleksji nad przedmiotem badań, autorka koncepcji osadziła wiedzę zdobytą w trakcie badania w założeniach teoretycznych konstruktywizmu społecznego reprezentowanego przez … (….). Osadzenie wyników badań w polu teoretycznym, stanowiło przyczynek dla późniejszych uogólnień, zmierzających do udoskonalenia planu wcześniejszego.
Monitorowanie efektów działalności wdrożeniowej rozpoczyna się wraz z początkiem roku ….(październik) a kończy się wraz z końcem roku szkolnego, po skończonym cyklu wdrożenia trwającym 22 tygodnie w …. (kwiecień-maj).
Materiał empiryczny zbierany jest na bieżąco, w każdym tygodniu trwania wdrożenia (przez (...) , (...) i (...).
Szczegółowe omówienie wyników badań po cyklu wdrożenia, ma miejsce na (...), na które zaproszeni są pracownicy ewaluowanego podmiotu (władze (...), pracownicy(...)), pośrednicy (władze (...), władze i pracownicy (...)) oraz docelowe grupy społeczne (dyrektorzy i pracownicy przedszkoli, w których wdrożono innowację i monitorowano efekty wdrożenia).
Zebrane i opisane wyniki badań stanowią podstawę do zmiany strategii wdrożenia, wprowadzenia nowych produktów, udoskonalenia istniejących, ewaluowania narzędzi do diagnozy dziecięcych umiejętności.
Wnioskodawczyni bezpośrednio przez działalność o charakterze twórczym, prowadzoną w sposób systematyczny, tj. metodyczny i uporządkowany, stale poszerzając zasoby swojej wiedzy, bądź też bazując na wiedzy dotychczasowej do tworzenia nowych zastosowań wytwarza:
-(...);
-(...):
-Świadectwo rejestracji Nr (...)wzoru przemysłowego pt (...)
-Świadectwo rejestracji Nr (...) wzoru przemysłowego pt (...)
Wnioskodawczyni oferuje te produkty i usługi w swojej działalności gospodarczej.
Przygotowane przez Wnioskodawczynię produkty edukacyjne, zawsze są utworami w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
1)zawsze odznaczają się oryginalnym, twórczym charakterem, zawsze są kreacją nowej, nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej ((...));
2)nie są efektem pracy, której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny ((...));
3)know-how pod postacią szkoleń nie są jedynie „techniczną”, a „twórczą”, realizacją szczegółowych elementów projektów, które ulegają zmianie ze względu na wyniki pochodzące z ewaluacji.
W ramach obowiązujących Wnioskodawczynię umów o świadczenie usług edukacyjnych, zgodnie z postanowieniami Umowy Licencyjnej wraz z umową sprzedaży, Wnioskodawczyni ma nieograniczone prawo do udzielania dalszych licencji (sublicencji) na korzystanie z (...) , w zakresie pól eksploatacji, które obejmuje licencja na korzystanie z elementów (...) stanowiących utwór, jak również w pełnym zakresie wynikającym z udzielonego prawa z rejestracji wzoru przemysłowego w odniesieniu do elementów (...) stanowiących wzory przemysłowe. Zastrzeżony prawem własności przemysłowej – (...) wytwarzany przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej bezpośrednio przez Nią działalności gospodarczej jest rezultatem Jej własnej, indywidualnej, twórczej działalności intelektualnej, a w konsekwencji, stanowi utwór podlegający ochronie na podstawie art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
(...), o którym mowa we wniosku jest wytwarzany, rozwijany i ulepszany przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej (Zleceniodawca nabywa (...) po szkoleniu, które rozpoczyna proces wdrożenia objętego ewaluacją). Autorski model (...) opracowywany przez Wnioskodawczynię diagnozuje (...):
1)(...);
2)(...);
3)(...).
Badania opisane we wniosku obejmują prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne. Wnioskodawczyni podejmuje w tym zakresie następujące działania:
1.Uzyskała prawo własności przemysłowej: (...).
2.Współpracuje z sektorem gospodarczym: (...).
3.Zgłasza projekt w postępowaniach konkursowych krajowych i międzynarodowych (...).
4.Prezentuje projekt na (...).
5.Wystawia wybrane produkty na wystawach krajowych i międzynarodowych (...).
6.Bierze czynny udział w krajowych konferencjach naukowych:
a.(...).
b.(...)
c.(...).
d.(...).
7.(...).
8.(...).
Podejmowana działalność ma na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów już posiadanej wiedzy w celu tworzenia nowych zastosowań. Skonstruowany (...) ewoluuje wraz z etapami wdrożenia, część produktów jest doskonalona część ze względów funkcjonalnych modyfikowana, przygotowane materiały mają zastosowanie nie tylko edukacyjne, ale też badawcze: (...) podlegają analizie naukowej, na ich podstawie diagnozuje się pola (...). Obrazy (...).
Wnioskodawczyni przeprowadziła trzy transze wdrożenia na podstawie podpisanej umowy pomiędzy Miastem (...)reprezentowanym przez Prezydenta(...), a Wnioskodawczynią prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (...).
1.I transza wdrożenia: (...).
2.II transza wdrożenia: (...).
3.II transza wdrożenia: (...).
4.Współpraca z (...).
Wnioskodawczyni nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2474).
Wydatki, o których mowa w pytaniu ponoszone w związku z realizacją działalności opisanej we wniosku zostały faktycznie poniesione przez Wnioskodawczynię na prowadzoną bezpośrednio przez Nią działalność gospodarczą związaną badaniami, o których mowa we wniosku.
Wydatki, o których mowa w pytaniu ponoszone w związku z realizacją działalności opisanej we wniosku nie zostały/zostaną zwrócone Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie.
Wydatki, o których mowa w pytaniu ponoszone w związku z realizacją działalności opisanej we wniosku nie zostały/zostaną przez Wnioskodawczynię odliczone od podstawy obliczenia podatku (poza możliwością skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, z której Wnioskodawczyni chce skorzystać i która to ulga jest przedmiotem wniosku).
Wydatki, o których mowa w pytaniu ponoszone w związku z realizacją działalności opisanej we wniosku nie zostały/nie zostaną przez Wnioskodawczynię uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni nie dokonuje takiej kalkulacji, gdyż nie przysługuje Jej prawo do zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wydatki, o których mowa w pytaniu ponoszone w związku z realizacją działalności opisanej we wniosku stanowią/stanowiły koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej.
W okresie, którego dotyczy wniosek prowadzi/prowadziła Pani ewidencję zgodnie z art. 24a ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalającą wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.
Pytania
1.Czy działalność Wnioskodawczyni opisana w stanie faktycznym stanowi działalność badawczo-rozwojową, uprawniającą do skorzystania z ulgi na działalność badawczo‑rozwojową, o której mowa w art. 26e ustawy o PIT?
2.Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, to czy koszty ponoszone przez Wnioskodawczynię w części dotyczącej działalności badawczo-rozwojowej, które znajdują się w katalogu wskazanym w art. 26e ust. 2 ustawy o PIT, stanowią koszty kwalifikowane, podlegające odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy o PIT?
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1
Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 5a pkt 38 ustawy o PIT i oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Z kolei, badania naukowe (badania podstawowe i badania aplikacyjne) oraz prace rozwojowe winny być, zgodnie z art. 5a pkt 39 i 40 ustawy o PIT, rozumiane zgodnie z art. 4 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl tych przepisów badania naukowe są działalnością obejmującą:
- badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
- badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Z kolei, ww. ustawa wskazuje, iż prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Działalność Wnioskodawczyni polega na wdrożeniu i komercjalizacji wyników badań naukowych „(...) ”, jednocześnie z badaniem powtórnie efektów naukowych na bazie zrealizowanych komercjalizacji, zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym. Wnioskodawczyni w ramach swojej działalności kontynuuje prace nad powyższym rozwiązaniem, prowadząc badania dalsze badania. Badania te mają na celu aplikację produktu: (...).
W ramach tych badań następuje doskonalenie programu (...). Następuje zatem wprowadzenie znaczących ulepszeń do ww. produktu autorstwa Wnioskodawczyni.
Badania te, szczegółowo opisane w stanie faktycznym, zdaniem Wnioskodawczyni, spełniają ww. definicję badań aplikacyjnych. Ich zadaniem jest bowiem zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności. Celem badań jest m.in. wprowadzenie znaczących ulepszeń do ww. produktu autorstwa Wnioskodawczyni.
Działalność Wnioskodawczyni ma charakter twórczy, podejmowana jest w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Świadczą o tym dowody wpływu działalności naukowej, opisane w stanie faktycznym.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawczyni prowadzona działalność ma charakter działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 5a pkt 38 ustawy o PIT.
Art. 26e ustawy o PIT reguluje tzw. ulgę na działalność badawczo-rozwojową.
Zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy o PIT, podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo‑rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Ulga ta zakłada zatem, że podatnik prowadzący działalność badawczo-rozwojową, może po ustaleniu podstawy opodatkowania odliczyć od niej koszty poniesione na taką działalność. Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż w rozumieniu Wnioskodawczyni prowadzi Ona działalność badawczo-rozwojową, to może Ona korzystać z ulgi wskazanej w art. 26e ustawy o PIT.
Ad 2
Zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy o PIT, podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej: „kosztami kwalifikowanymi”.
Zgodnie z art. 26e ust. 2 ustawy o PIT za koszty kwalifikowane uznaje się:
1) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
1a) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a i c, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;
2) nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;
2a) nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;
3) ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;
4) odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4;
4a) nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4;
5) koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:
a) przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
b) prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
c) odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
d) opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.
W ramach swojej działalności Wnioskodawczyni ponosi wydatki faktycznie poniesione na prowadzoną przez Nią działalność badawczą. Z perspektywy działalności Wnioskodawczyni, wydatki te są niezbędne do wykonywania działalności badawczej. Wnioskodawczyni ponosi m.in. wydatki wskazane w art. 26e ust. 2 pkt 1a oraz pkt 2 ustawy o PIT, np. wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia, zakup materiałów wdrożeniowych takich jak (...) itp.
Wnioskodawczyni nie jest w stanie oddzielić precyzyjnie działalności badawczo-rozwojowej od komercyjnej. W jej rozumieniu wszystkie koszty Jej działalności dotyczą w ½ działalności komercyjnej, a w ½ działalności badawczo-rozwojowej. Wnioskodawczyni bowiem ponosi wydatki w takim samym stopniu dla celów działalności komercyjnej, jak i badawczo‑rozwojowej.
Zdaniem Wnioskodawczyni, ponoszone przez Nią koszty w części dotyczącej działalności badawczo-rozwojowej, które znajdują się w katalogu wskazanym w art. 26e ust. 2 ustawy o PIT stanowią koszty kwalifikowane, podlegające odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej – oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Stosownie do art. 5a pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych – oznacza to:
a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zgodnie z art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych – oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.):
Badania naukowe są działalnością obejmującą:
1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Zatem, z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług oraz procesów i technologii produkcji.
Przenosząc powyższe na grunt Pani sprawy, wyraźnie podkreślam, że w celu stwierdzenia, czy prowadzi Pani działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych Pani aktywności, które spełniają definicję wskazaną w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Z ustawowej definicji zawartej w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność – zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy – mający na celu tworzenie, tworzyć – powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podmiotu lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u tego podmiotu.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku i uzupełnienia wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach tej działalności wdraża i komercjalizuje Pani wyniki badań naukowych „(...)”, jednocześnie badając powtórnie efekty naukowe na bazie zrealizowanych komercjalizacji. Rozwiązanie jest oryginalną i unikatową w skali kraju propozycją (...). Opracowana koncepcja (...)wyzwala zainteresowanie (...). Zwiększa (...). Przedmiotem zaprojektowanych dydaktycznych działań interwencyjnych jest know-how pod postacią szkoleń, komercjalizacja (...), działalność badawcza w zakresie (...). Celem prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w grupie (...) jest (1).... , (2)...., (3).... .
Efektem działalności naukowej, mającej znaczenie dla kreowania wpływu w ramach komercjalizacji są:
- (...).
- (...)
- (...)
- (...)
- (...)
- (...)
- (...)
- (...)
- (...)
Komercjalizacja sprowadza się do oferowania zarówno materiałów wdrożeniowych przeznaczonych dla (1) …. (….), jak i (2) … oraz know-how pod postacią szkoleń o zasięgu krajowym (do chwili obecnej przeszkolonych zostało….). Dotyczy też zastrzeżenia praw własności przemysłowej (...).
Poza komercjalizacją, w ramach swojej działalności kontynuuje Pani prace nad powyższym rozwiązaniem, prowadząc dalsze badania, które mają na celu aplikację produktu: (...) W ramach tych badań następuje doskonalenie programu (...). Następuje zatem wprowadzenie znaczących ulepszeń do ww. produktu Pani autorstwa.
Zatem, prowadzona przez Panią działalność ma twórczy charakter.
Kolejnym kryterium działalności badawczo-rozwojowej jest prowadzenie tej działalności w sposób systematyczny. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podmiot stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu, przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podmiot podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podmiot zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
W odniesieniu do kryterium systematyczności z opisu sprawy wynika, że Pani działalność, w ramach której prowadzone są badania prowadzona jest w sposób zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu na postawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia. Cele, które postawiła sobie Pani na wstępie dotyczyły odbiorców bezpośrednich: (...). Cele dotyczące działalności odbiorców bezpośrednich to: (...). Cele dotyczące działalności odbiorców pośrednich to: analiza potrzeb beneficjentów wdrożenia, projektowanie i implementacja udoskonalonych rozwiązań, testowanie i ocena skuteczności nowatorskiego modelu do (...) oraz ciągłe i systematyczne wdrażanie skonstruowanego rozwiązania w praktyce.
Prace rozwojowe systematycznie podejmowane przez Panią, prowadzone na rzecz podmiotów gospodarczych przebiegały w kilku fazach.
W fazie pierwszej, podjęta została współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Podpisanie umowy o współpracy z kluczowym partnerem (...) umożliwiło pozyskanie grupy docelowej, biorącej udział w badaniu sondażowym, diagnozującym zapotrzebowanie rynkowe pod kątem nowego produktu innowacyjnego (...).
W fazie drugiej poświęconej planowaniu zmian, przygotowano projekt, mający na celu udoskonalenie istniejących praktyk w zakresie (...). Konsultacje w tym zakresie przeprowadzono z (...). Wspólnie ustalono jakie jest zapotrzebowanie na środki do przeprowadzenia badań (materiały, sprzęt, koszty, współpracownicy, segment klientów itd.).
W fazie trzeciej wprowadzone zostały zmiany oraz zaplanowano obserwację zachodzących procesów i ich konsekwencji. Ciągłe monitorowanie podjętego działania umożliwiło diagnozę zarówno zamierzonych, jak i niezamierzonych efektów swojego działania, np. (...).
W fazie czwartej, sprowadzającej się do refleksji nad obserwowanymi (zachodzącymi) procesami, podjęto próbę zintegrowania wiedzy zdobytej podczas testowania (w ciągu dwudziestu dwóch tygodni) z wiedzą naukową. W tej fazie wypracowana została koncepcja opisu, analizy i interpretacji zebranych materiałów.
W fazie piątej poświęconej metarefleksji nad przedmiotem badań, autorka koncepcji osadziła wiedzę zdobytą w trakcie badania w założeniach teoretycznych konstruktywizmu społecznego reprezentowanego przez (...) ((...)). Osadzenie wyników badań w polu teoretycznym, stanowiło przyczynek dla późniejszych uogólnień, zmierzających do udoskonalenia planu wcześniejszego.
Monitorowanie efektów działalności wdrożeniowej rozpoczyna się wraz z początkiem …. (październik), a kończy się wraz z końcem (...), po skończonym cyklu wdrożenia trwającym 22 tygodnie w (...) (kwiecień-maj).
Materiał empiryczny zbierany jest na bieżąco, w każdym tygodniu trwania wdrożenia (przez (...)).
Szczegółowe omówienie wyników badań po cyklu wdrożenia, ma miejsce na (...).
Zatem, kryterium systematyczności w odniesieniu do Pani działalności również jest spełnione.
Powyżej omówione dwa kryteria działalności badawczo-rozwojowej dotyczą charakteru i organizacji prowadzenia tej działalności, podczas gdy ostatnie, trzecie kryterium, dotyczy rezultatu prowadzenia tej działalności, tj. zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W konsekwencji – głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.
W odniesieniu do tego kryterium wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności nabywa, łączy, kształtuje i wykorzystuje Pani dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności, w tym między innymi z zakresu najnowszych osiągnięć (...). Przełamując metodyczną tradycję (...), sięga do najnowszych teorii (...). W celu tworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych (nowych lub ulepszonych produktów, programu lub usługi) pogłębia Pani wiedzę analizując najnowszą literaturę branżową, strony internetowe oraz uczestniczy w konferencjach i panelach dyskusyjnych poświęconych problematyce (...). Podejmowana działalność, w latach, których dotyczy wniosek, ma na celu ciągłe zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów już posiadanej wiedzy w celu tworzenia nowych zastosowań, zarówno w odniesieniu do odbiorców bezpośrednich, jak i pośrednich.
Zatem, kolejne kryterium definicji działalności badawczo-rozwojowej w odniesieniu do Pani działalności jest spełnione.
Ponadto, kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.:
- badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz
- prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.
Działalność badawczo-rozwojowa może obejmować badania podstawowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc:
- prace empiryczne – czyli prace doświadczalne, lub
- prace teoretyczne – czyli oparte na teorii naukowej, a nie na doświadczeniu,
mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.
Co istotne, aby prowadzone przez podmiot działania miały status badań podstawowych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym, muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.
Nie każde przeprowadzone doświadczenie jest badaniem podstawowym. Prace empiryczne muszą być prowadzone w odpowiednich warunkach (w odpowiednim środowisku), na podstawie określonej metody działań. Powinny być przeprowadzone w odpowiedniej próbie, uwzględniać stopień i powtarzalność wyników. Prace te powinny być odpowiednio zarejestrowane lub opisane. Szczegółowe standardy prowadzenia prac empirycznych są uzależnione od przedmiotu badania.
Podobnie, nie każde rozważania prowadzone na podstawie teorii naukowych będą miały status prac teoretycznych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Prace teoretyczne w rozumieniu tej ustawy także muszą spełniać określone standardy, w tym dotyczące metodologii badań naukowych, komparatystyki, zasad wnioskowania.
Działalność badawczo-rozwojowa może również obejmować badania aplikacyjne w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Aplikacja to m.in. „zastosowanie czegoś w praktyce”. Przedmiotem badań aplikacyjnych jest więc pozyskanie nowej wiedzy i umiejętności (opartych na wiedzy i doświadczeniu) dla potrzeb praktyki produkcyjnej lub usługowej w określonym zakresie. Podmiot podejmujący prace aplikacyjne – mając wiedzę o określonych produktach, procesach lub usługach (ich cechach, wadach) – podejmuje działalność badawczą, której celem jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności po to, aby:
- opracować nowe produkty, procesy lub usługi lub
- wprowadzić znaczące ulepszenia do istniejących produktów, procesów lub usług.
„Nowy” to „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”, „taki, który zajął miejsce poprzedniego”, „spotykany po raz pierwszy, dopiero co poznany lub będący od niedawna w jakimś środowisku”, „od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony”.
Celem prac aplikacyjnych jest zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności – czyli takiej wiedzy i takich umiejętności, których podmiot prowadzący prace (mimo bycia specjalistą w danej dziedzinie) wcześniej nie posiadał.
Nowym produktem, procesem lub usługą może być:
- produkt, proces lub usługa, które nie istniały wcześniej, czyli takie, które zostały opracowane po raz pierwszy w wyniku badań aplikacyjnych;
- produkt, proces lub usługi, które istniały już jako rodzaj produktu, procesu lub usługi, ale w wyniku badań aplikacyjnych opracowano ich nową koncepcję.
Analogicznie jak w przypadku badań podstawowych, także badania aplikacyjne muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.
Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej obejmuje również prace rozwojowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.
Prace rozwojowe polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności – przy czym użyty przez ustawodawcę spójnik „i” wskazuje, że aby uznać działania za prace rozwojowe konieczne jest zaistnienie wszystkich tych czynności, tj.:
·nabycia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
·łączenia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
·kształtowania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
·wykorzystania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.
Prace rozwojowe bazują zatem na dostępnej wiedzy – w zależności od celów, jakie przyjęto dla prowadzenia prac, będzie to wiedza z określonej dziedziny lub dziedzin. Prace te obejmują kolejno:
- nabycie wiedzy i umiejętności, czyli pozyskanie wiedzy/umiejętności, zapoznanie się z wiedzą, zrozumienie jej;
- łączenie wiedzy i umiejętności, czyli znalezienie takich zależności między wiedzą z różnych zakresów, dziedzin lub wiedzy wynikającej z różnych badań naukowych oraz między umiejętnościami, które są istotne z punktu widzenia postawionych celów badań rozwojowych;
- kształtowanie wiedzy i umiejętności, czyli takie „ułożenie” efektów nabywania i łączenia wiedzy i umiejętności lub takie sformułowanie wniosków płynących z tych procesów, aby można je było wykorzystać dla realizacji postawionych celów prac rozwojowych;
- wykorzystanie wiedzy i umiejętności, czyli ich użycie, posłużenie się nimi dla osiągnięcia celów prac rozwojowych.
Co istotne, całość ww. czynności służy:
- planowaniu produkcji oraz
- projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
Chodzi przy tym o konkretne produkty, konkretne procesy lub konkretne usługi albo konkretne rodzaje produktów, procesów lub usług. Podmiot prowadzący prace rozwojowe organizuje je z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług – od niej zależą potrzeby prowadzenia prac rozwojowych i ich zakres.
Zwracam też uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podmiotu, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.
Tym samym, ustawodawca wyłączył z definicji prac rozwojowych działalność obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, procesów lub usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. O tym, jakie zmiany do produktów, procesów lub usług mają charakter rutynowy (wykonywany często i niemal automatycznie) i okresowy (powtarzający się, występujący co pewien czas), będzie każdorazowo decydował charakter konkretnych produktów, procesów bądź usług.
Wskazała Pani w opisie, że podejmowana działalność, w latach, których dotyczy wniosek, ma na celu ciągłe zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów już posiadanej wiedzy w celu tworzenia nowych zastosowań, zarówno w odniesieniu do odbiorców bezpośrednich, jak i pośrednich. Produkty i usługi, które Pani opracowała, mają nowy, bardziej innowacyjny i ulepszony charakter w porównaniu z dotychczasową działalnością. Nowy charakter tych produktów, procesów i usług nie jest wynikiem działalności obejmującej wprowadzanie rutynowych i okresowych zmian. Prace wykonywane przez Panią nie polegają na rutynowych i okresowych zmianach – wytwarza Pani swój autorski model (...), który po certyfikowanym szkoleniu jest przekazywany Zleceniodawcy (każdy uczestnik otrzymuje imienną, bezterminową licencję do posługiwania się autorskim modelem) (...). W ramach swojej działalności wytwarza Pani autorskie rozwiązania edukacyjne dla Zleceniobiorcy bezpośrednio przez działalność o charakterze twórczym, prowadzoną w sposób systematyczny, tj. metodyczny i uporządkowany, stale poszerzając zasoby swojej wiedzy bądź też bazując na wiedzy dotychczasowej do tworzenia nowych zastosowań. W ramach opisanej działalności prowadziła/prowadzi i zamierza prowadzić Pani badania naukowe oraz prace rozwojowe w myśl ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Reasumując, na podstawie przedstawionych przez Panią okoliczności i wykazania wszystkich cech charakterystycznych dla działalności badawczo-rozwojowej stwierdzam, że wskazana w opisie sprawy działalność, której przedmiotem jest działalność badawcza i edukacyjna stanowi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w ww. art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przechodząc do kwestii ulgi na działalność badawczo-rozwojową, wskazuję, że zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Aby stwierdzić, czy przysługuje Pani prawo do skorzystania z odliczenia w ramach tzw. ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 26e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezbędna jest ocena, czy spełnione są pozostałe warunki do skorzystania z tego odliczenia.
Zgodnie z art. 26e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za koszty kwalifikowane uznaje się:
1) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
1a) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a i c, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;
2) nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;
2a) nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;
3) ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo‑rozwojowej;
4) odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4;
4a) nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4;
5) koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:
a) przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
b) prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
c) odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
d) opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.
Co istotne, stosownie do art. 26e ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo‑rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.
Z kolei, z art. art. 26 e ust. 4 ww. ustawy wynika, że:
Koszty kwalifikowane ponoszone w ramach badań podstawowych podlegają odliczeniu wyłącznie pod warunkiem, że badania te są prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z podmiotem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zgodnie natomiast z art. 26e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.
Stosownie do art. 26e ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Jednocześnie, na podstawie art. 26e ust. 7 ww. ustawy:
Kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1) w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2) w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a – 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3) w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.
Zgodnie natomiast z art. 26e ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 26eb ust. 1.
Stosownie natomiast do ust. 9 ww. artykułu:
Przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 26ea.
Należy mieć na uwadze również brzmienie przepisu art. 24a ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 26e, są obowiązani w prowadzonej księdze albo w prowadzonych księgach rachunkowych, o których mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.
Na podstawie tych przepisów stwierdzam, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym, powinny być łącznie spełnione następujące warunki:
1)podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
2)koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
3)koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 26e ust. 2, 2a i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
4)podatnik nie uwzględnił kosztów kwalifikowanych w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 63a lub pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
5)w ewidencji, o której mowa w art. 24a ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
6)podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
7)kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych,
8)koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały przez niego odliczone od podstawy obliczenia podatku.
Z kolei, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1.
Definicja kosztów uzyskania przychodów sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu – każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika podlega indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Jednocześnie, art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera zamknięty katalog wydatków, których podatnik nie może zaliczyć do kosztów pomniejszających przychody nawet wówczas, gdy mają one związek z prowadzoną przez niego działalnością i zostały poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
W opisie sprawy wskazała Pani, że:
1)koszty, o których mowa w pytaniu ponoszone w związku z realizacją działalności opisanej we wniosku nie zostały/nie zostaną przez Panią uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2)koszty te zostały zaliczone przez Panią do kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej,
3)koszty wskazane w pytaniu nie zostały i nie zostaną Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie ani odliczone od podstawy opodatkowania,
4)nie posiada Pani statusu centrum badawczo-rozwojowego,
5)w okresie, którego dotyczy wniosek prowadzi/prowadziła Pani ewidencję zgodnie z art. 24a ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalającą wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.
Jak już wskazałem, czynności podejmowane przez Panią stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, spełnia Pani przesłanki do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.
Tym samym, koszty ponoszone przez Panią w części dotyczącej działalności badawczo-rozwojowej, które znajdują się w katalogu wskazanym w art. 26e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią koszty kwalifikowane, podlegające odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 26e ust. 1 tej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Pytania przedstawione przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (Pani zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w tej interpretacji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.