Interpretacja indywidualna z dnia 29 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.1.2024.1.AS
Temat interpretacji
Rozliczenie nienależnie zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozliczenia nienależnie zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą A, NIP: (...). Od 1 stycznia 2009 r. jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacanego w formie zryczałtowanego podatku w formie karty podatkowej. Dodatkowo od 25 kwietnia 2014 r. orzeczono u Pana stopień niepełnosprawności - umiarkowany (zgodnie z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności z dnia 26 maja 2014 r.).
Podczas jednej z wizyt w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w 2023 r. dowiedział się Pan, iż od momentu uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności płacone przez Pana składki zdrowotne są bezpodstawne – był Pan zwolniony z ich płacenia, ale o tym nie został Pan poinformowany.
6 kwietnia 2023 zwrócił się Pan do (...) oddziału ZUS z prośbą o sporządzenie korekt dokumentów rozliczeniowych w związku z powyższym. 12 maja 2023 r. ZUS ustosunkował się do Pana prośby i dokonał rozliczenia korekt deklaracji ubezpieczeniowych na Pana korzyść w kwocie: ubezpieczenie zdrowotne 33.257 zł 56 gr.
Jednocześnie został Pan poinformowany, że ww. nadpłata została rozliczona w 2 kwotach:
•prawo do zwrotu nadpłaty w kwocie 13.830 zł 64 gr uległo przedawnieniu, dlatego kwota może być zaliczona na poczet bieżących należności,
•kwota 19.476 zł 16 gr zaliczona została na poczet bieżących należności i po złożeniu wniosku rozliczona w kwocie 20.792 zł 70 gr.
Kwotę podatku z karty podatkowej do tej pory odpisywał Pan od składki zdrowotnej. Dowiedział się Pan w Urzędzie Skarbowym, że powinien Pan zwrócić w powyższej sytuacji odliczone kwoty składki zdrowotnej.
Pytanie
Czy od kwoty, która uległa przedawnieniu (13.830,64 zł), której Pan nie otrzymał, ale której saldo wykorzystuje Pan do regulowania bieżących składek ZUS powinien Pan zwracać wymiar karty podatkowej?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że od kwoty uznanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych jako przedawniona nie powinien Pan zwracać kwoty podatku wynikającego z wcześniejszej możliwości odpisywania kwoty należnego podatku od składki zdrowotnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji
Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144 poz. 930 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w roku 2014 (w którym uzyskał Pan orzeczenie o niepełnosprawności):
Podatek dochodowy w formie karty podatkowej, wynikający z decyzji, o której mowa w art. 30, podatnik obniża o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej w roku podatkowym, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, o ile nie została odliczona od podatku dochodowego. Zasadę tę stosuje się również do podatników, o których mowa w art. 25 ust. 5.
Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135), o którą pomniejsza się kartę podatkową, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki, określonej w odrębnych przepisach.
Wysokość wydatków na cele, o których mowa w ust. 1, ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.
Po upływie roku podatkowego, w terminie do dnia 31 stycznia, podatnik jest obowiązany złożyć w urzędzie skarbowym roczną deklarację według ustalonego wzoru o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135), zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach.
Podatnicy płacą podatek dochodowy w formie karty podatkowej, pomniejszony o zapłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135) bez wezwania w terminie do dnia siódmego każdego miesiąca za miesiąc ubiegły, a za grudzień - w terminie do dnia 28 grudnia roku podatkowego, na rachunek urzędu skarbowego.
Przepisy ust. 1-5 stosuje się do składek, o których mowa w art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym. Przepis art. 27b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym stosuje się odpowiednio.
Art. 31 ww. ustawy zmieniał się na przestrzeni lat. Zgodnie z treścią ust. 1 tego przepisu w brzmieniu obowiązującym obecnie (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Podatek dochodowy w formie karty podatkowej, wynikający z decyzji, o której mowa w art. 30, podatnik obniża o kwotę stanowiącą 19% składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconej w roku podatkowym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z tytułu opodatkowania w formie karty podatkowej. Zasadę tę stosuje się również do podatników, o których mowa w art. 25 ust. 5. Wysokość wydatków, o których mowa w zdaniu pierwszym, ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.
W myśl art. 31 ust. 2 i 3 ww. ustawy w obecnym brzmieniu:
Po upływie roku podatkowego, w terminie do końca lutego, podatnik jest obowiązany złożyć w urzędzie skarbowym roczną deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ust. 1.
Podatnicy płacą podatek dochodowy w formie karty podatkowej, pomniejszony o składkę na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ust. 1, bez wezwania w terminie do 7. dnia każdego miesiąca za miesiąc ubiegły, a za grudzień - w terminie do dnia 28 grudnia roku podatkowego, na rachunek urzędu skarbowego.
Z powołanych powyżej przepisów wynika więc, że podatek dochodowy w formie karty podatkowej wynikający z decyzji naczelnika urzędu skarbowego ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej podatnik obniżał/obniża o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej w roku podatkowym, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, o ile nie została odliczona od podatku dochodowego.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie reguluje konsekwencji rozliczenia zwrotu nienależnie zapłaconych składek zdrowotnych podatnikom opłacającym podatek dochodowy w formie karty podatkowej. W tym zakresie należy więc odwołać się do treści art. 45 ust. 3a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem:
Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.
Z powyższego przepisu wynika, że w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne podatnik obowiązany jest doliczyć do podatku kwoty uprzednio odliczone i wykazać to doliczenie w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym składka została zwrócona.
Za równoważne ze zwrotem składek uznaje się zaliczenie nadpłaconych składek na poczet bieżących zobowiązań wobec ZUS w drodze kompensaty.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia oraz powołane wyżej przepisy prawa, w rocznym zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego przychodu za rok, w którym otrzymał Pan zwrot składek (wykorzysta Pan przedawnione kwoty do regulowania bieżących składek ZUS) zobowiązany Pan będzie, na podstawie art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, doliczyć do należnego podatku kwoty zwróconych składek zdrowotnych (uprzednio odliczonych).
Przepis art. 45 ust. 3a ww. ustawy wskazuje na obowiązek dokonywania doliczenia, nie różnicuje przy tym uzyskiwanych kwot tytułem zwrotu od tego, czy dotyczą lat, za które zobowiązanie podatkowe uległo już przedawnieniu czy też nie.
A zatem kwoty, które uległy przedawnieniu i które wykorzystuje Pan do regulowania bieżących składek ZUS, a wcześniej wykazane były w deklaracjach PIT-16A, zobowiązany jest Pan wykazywać w zeznaniu podatkowym (PIT-37 lub PIT-36) za rok, w którym zaliczył je Pan na swoje bieżące zobowiązania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i musi się Pan zastosować do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).