Skutki podatkowe otrzymywania świadczenia wdowiego z USA. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.969.2023.1.AKR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.969.2023.1.AKR

Temat interpretacji

Skutki podatkowe otrzymywania świadczenia wdowiego z USA.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani polską obywatelką na stałe zamieszkałą w Polsce i tutaj rozliczającą się z podatków. Przez wiele lat mąż Pani …, który zmarł w 2010 r., pracował w USA. Po śmierci męża otrzymała Pani rentę rodzinną z KRUS-u oraz świadczenie wdowie, które zostało Pani przyznane 8 kwietnia 2013 r. przez Social Security Administration na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Posiada Pani decyzję z Social Security Administration o przyznaniu świadczenia wdowiego (widows benefits) z 8 kwietnia 2013 r.

W związku z powyższym, po śmierci męża pobiera Pani rentę rodzinną z KRUS-u od maja 2010 r. oraz od kwietnia 2013 r. świadczenie wdowie z USA.

Social Security Administration wypłaca Pani świadczenie wdowie, którego kwota stanowi 85% całkowitego świadczenia i podlega w USA opodatkowaniu federalnym podatkiem dochodowym w stawce 30%. W praktyce, oznacza to automatyczne potrącanie 25,5% całkowitej kwoty świadczenia od każdej comiesięcznej wypłaty. Podatek ten jest potrącany z uwagi na polskie obywatelstwo i stałe miejsce zamieszkania w Polsce (poza USA).

Kwota świadczenia wdowiego po potrąceniu podatku w USA jest przekazywana na konto w Banku … w Polsce. Dodatkowo, bank co miesiąc potrąca składkę zdrowotną w wysokości 9% na Narodowy Fundusz Zdrowia. Bank w Polsce na podstawie zaświadczenia z Konsulatu Generalnego USA w … o potrącanym podatku w USA nie potrąca składek na podatek. Bank natomiast wystawia corocznie PIT-11. W rozliczeniu podatkowym PIT-11 od 2014 r., bank umieszcza kwotę świadczenia wdowiego w rubryce nr 52 „dochód zwolniony od podatku”. PIT-11 jest również przesyłany przez bank do urzędu skarbowego i w związku z tym, przy rozliczeniu PIT-36 za 2022 r. system naliczył Pani dopłatę podatku, do której rozliczenia ma Pani wątpliwości.

Zwróciła się Pani do Banku … z prośbą o niewystawianie informacji o dochodach (PIT-11) i powiedziano Pani, że musi Pani dostarczyć zaświadczenie, że otrzymywane świadczenie wdowie jest rodzajem polskiego świadczenia rodzinnego, na podstawie którego bank nie będzie wystawiał PIT-11.

Zwróciła się Pani do Generalnego Konsulatu USA Biuro Świadczeń Federalnych w …, gdzie uzyskała na swoją prośbę (5 grudnia 2023 r.) zaświadczenie potwierdzające otrzymywanie przez Panią świadczenia wdowiego z tytułu pracy w USA Pani męża ….

Na oficjalnej stronie Amerykańskiej Ambasady można znaleźć informacje o rodzajach przyznawanych świadczeń w przypadku śmierci członka rodziny.

„O świadczenie po śmierci osoby ubezpieczonej w USA mogą ubiegać się następujące osoby:

·Wdowa lub wdowiec w wieku minimum lat 60 lub 50 (w przypadku całkowitej i długotrwałej niezdolności do pracy);

·Wdowa lub wdowiec w dowolnym wieku, mający na utrzymaniu dziecko osoby ubezpieczonej do lat 16 lub niepełnosprawne (niepełnosprawność musiałaby nastąpić przed ukończeniem przez dziecko 22. roku życia);

·Dzieci w wieku do lat 18 lub 19, o ile uczęszczają do szkoły podstawowej lub średniej w pełnym wymiarze godzin (dziecko musi być stanu wolnego);

·Niepełnosprawne dzieci osoby ubezpieczonej, niezależnie od wieku, których inwalidztwo jest trwałe i nastąpiło przed ukończeniem przez dziecko 22. roku życia (dziecko musi być stanu wolnego);

·Były współmałżonek, stanu wolnego, w wieku min. 60 lat lub mający na utrzymaniu dziecko osoby ubezpieczonej do lat 16 lub niepełnosprawne (niepełnosprawność musiałaby nastąpić przed ukończeniem przez dziecko 22. roku życia); wymagana długość małżeństwa z osobą ubezpieczoną to 10 lat;

·Rodzice osoby ubezpieczonej w wieku min. 62 lat, których koszty utrzymania były pokrywane co najmniej w połowie przez zmarłego i będzie to udokumentowane w ciągu 2 lat od śmierci osoby ubezpieczonej;

·Jednorazowy zasiłek pośmiertny w wysokości 255 dolarów USA przysługuje wdowie lub wdowcowi (niezależnie od wieku), który pozostawał we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą ubezpieczoną w chwili jej śmierci lub, w przypadku gdy ten warunek nie został spełniony, był uprawniony do otrzymywania świadczeń rodzinnych w miesiącu zgonu. Jeśli nie ma wdowy lub wdowca, którzy spełnialiby te wymogi, zasiłek może być wypłacony dziecku (w wieku do lat 18 lub 19, o ile uczęszcza do szkoły średniej w pełnym wymiarze godzin, lub dziecku niepełnosprawnemu (niepełnosprawność musiałaby nastąpić przed ukończeniem przez dziecko 22. roku życia), które było uprawnione do otrzymywania świadczeń w miesiącu zgonu. Podanie o tego typu świadczenia należy złożyć przed upływem 24 miesięcy od śmierci osoby ubezpieczonej.”

Podkreśla Pani, że świadczenie wdowie jest i będzie wypłacane Pani na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA.

Wypłacane świadczenie wdowie ma charakter socjalny, nie jest związane i nie jest uzależnione od nabycia przez Panią uprawnień emerytalno-rentowych, gdyż nigdy nie pracowała Pani w USA, zatem nie odprowadzała żadnych składek, a więc jest to świadczenie rodzinne a nie emerytalno-rentowe i wobec tego podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na terenie Polski i zwolnieniu z odprowadzania składki zdrowotnej w Polsce.

Pytanie

Czy świadczenie wdowie otrzymywane z USA jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych i obowiązku rozliczania go z urzędem skarbowym w Polsce i czy jest zwolnione z odprowadzania składki zdrowotnej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest udzielenie odpowiedzi na pytanie w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczenia otrzymywanego z USA, natomiast w zakresie możliwości zwolnienia z odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne od ww. świadczenia wdowiego, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Pani, świadczenie wdowie wypłacane w przeszłości jak i obecnie przez Social Security Administration USA, nie powinno być rozliczane PIT-11 zeznaniem od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych z uwagi na swój socjalny charakter, który w żaden sposób nie jest związany i uzależniony od nabycia przez Panią uprawnień emerytalno-rentowych.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Świadczenie wdowie wypłacane Pani przez amerykański Zarząd Ubezpieczeń Społecznych, należy traktować jak świadczenie rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, bowiem uzależnione było od sytuacji rodzinnej (zdarzenia losowego - śmierć męża), a nie od stażu pracy, które stanowi podstawę dla wypłaty emerytury (nigdy Pani nie mieszkała i nie pracowała w USA).

Pani stanowisko jest takie, że świadczenie wdowie było/jest/będzie wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA, zatem było/jest/będzie ono zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Polsce nie występuje zatem obowiązek uwzględnienia go w zeznaniu podatkowym. W świetle tego bank nie powinien pobierać od wypłaty świadczenia wdowiego również składki zdrowotnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też, do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika m.in., że jest Pani polską obywatelką na stałe zamieszkałą w Polsce i tutaj rozliczającą się z podatków. Przez wiele lat mąż Pani, który zmarł w 2010 r., pracował w USA. Po śmierci męża otrzymała Pani rentę rodzinną z KRUS-u oraz świadczenie wdowie, które zostało Pani przyznane 8 kwietnia 2013 r. przez Social Security Administration na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Social Security Administration wypłaca Pani świadczenie wdowie, którego kwota stanowi 85% całkowitego świadczenia i podlega w USA opodatkowaniu federalnym podatkiem dochodowym w stawce 30%. W praktyce oznacza to automatyczne potrącanie 25,5% całkowitej kwoty świadczenia od każdej comiesięcznej wypłaty. Podatek ten jest potrącany z uwagi na polskie obywatelstwo i stałe miejsce zamieszkania w Polsce (poza USA). Kwota świadczenia wdowiego po potrąceniu podatku w USA jest przekazywana na konto w banku w Polsce. Bank na podstawie zaświadczenia z Konsulatu Generalnego USA o potrącanym podatku w USA nie potrąca składek na podatek. Bank natomiast wystawia corocznie informację PIT-11. W informacji podatkowej PIT-11 od 2014 r., bank umieszcza kwotę świadczenia wdowiego w rubryce nr 52 „dochód zwolniony od podatku”. PIT-11 jest również przesyłany przez bank do urzędu skarbowego i w związku z tym, przy rozliczeniu PIT-36 za 2022 r. system naliczył Pani dopłatę podatku, do której rozliczenia ma Pani wątpliwości.

W związku z otrzymywaniem przez Panią świadczenia ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma umowa z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178).

Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania wskazanego świadczenia (świadczenie wdowie). Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. Umowy:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu wskazanego świadczenia (świadczenie wdowie) wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 ww. Umowy, zgodnie z którym, państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów (w tym świadczenie wdowie), osobie mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

W myśl ogólnej zasady sformułowanej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są wymienione w pkt 1 emerytura lub renta oraz w pkt 9 inne źródła.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Natomiast, zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w tym przepisie.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem, wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Zatem, otrzymane przez Panią świadczenie wdowie ze Stanów Zjednoczonych Ameryki należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz obowiązujący stan prawny, należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, świadczenie otrzymywane przez Panią ze Stanów Zjednoczonych Ameryki podlega opodatkowaniu w Polsce.

Biorąc pod uwagę wskazaną przez Panią w przedstawionym we wniosku opisie informację, że otrzymywane świadczenie wdowie jest świadczeniem przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to należy je uznać za świadczenie otrzymywane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. W konsekwencji, podlega ono zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, nie ma Pani obowiązku wykazywania tego świadczenia w zeznaniu podatkowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy możliwości zwolnienia z odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne od świadczenia wdowiego, które otrzymuje Pani z USA, w tym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo zauważyć również należy, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydając przedmiotową interpretację nie prowadził postępowania dowodowego i opierał się wyłącznie na opisie stanu faktycznego, w którym wskazała Pani, że otrzymywane świadczenie z USA jest świadczeniem rodzinnym – wypłacane na podstawie amerykańskich przepisów o świadczeniach rodzinnych. Faktyczne wykazanie, czy świadczenie wdowie wypłacane jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA spoczywa na Pani, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii. Interpretację indywidualną wydaje się bowiem wyłącznie w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Panią, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega bowiem regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).