Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.1.2024.2.MJ
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na własne cele mieszkaniowe.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowy od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
2 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 2 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 lutego 2024 r. (wpływ – 14 lutego 2024 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący Stroną postępowania:
A. A
ul. C 1
(...)
2)Zainteresowana niebędąca Stroną postępowania:
B. B
ul. C 1
(...)
Opis stanu faktycznego
Jako małżeństwo (...) stycznia 2019 r. aktem notarialnym (...) nabyli Państwo do majątku objętego majątkową wspólnością ustawową nieruchomość w postaci działki wraz z udziałami w działkach drogowych (zwaną dalej Nieruchomość nr 1, położoną w Polsce, w województwie E, w F, zakup finansując w całości ze środków własnych. Łączna cena nabycia Nieruchomości nr 1 wyniosła (...) zł. (...) stycznia 2022 r. aktem notarialnym (...) dokonali Państwo odpłatnego zbycia Nieruchomości nr 1 za cenę (...) zł.
Za część środków uzyskanych ze zbycia Nieruchomości nr 1 dnia (...) marca 2022 r. nabyli Państwo za cenę (...) zł domek modułowy całoroczny (zwany dalej Dom), na podstawie faktury nr (...) z (...) marca 2022 r.
Dane nabywcy w przedmiotowej fakturze to: A. A i B. B , ul. C 1, (...), dane sprzedawcy: G, ul. H 2, (...), NIP (...).
(...) kwietnia 2022 r. zgłoszeniem skierowanym do Starostwa Powiatowego w J, dokonali Państwo zgłoszenia robót budowlanych polegających na ustawieniu Domu na będącej Państwa własnością na zasadzie majątkowej wspólności ustawowej działce - nieruchomości rolnej o numerze 1/1, położonej w Polsce, w województwie K, w miejscowości M w gminie N, posiadającej dostęp do drogi publicznej.
Starosta J pismem znak (...) z (...) maja 2022 r. zaświadczył, iż na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane, nie wniósł sprzeciwu do Państwa zgłoszenia w sprawie wykonania robót budowlanych polegających na budowie budynku rekreacji indywidualnej (Domu) na przedmiotowej działce nr 1/1, obręb M, gmina N. Przedmiotowe roboty budowlane ukończono (...) kwietnia 2022 r. Dom podłączony jest do sieci elektrycznej (zasilany energią elektryczną) na podstawie umowy kompleksowej nr (...) z (...) sierpnia 2023 r. zawartej pomiędzy A. A a O. z siedzibą w F. Ó. z siedzibą w N pismem znak (...) z (...) września 2023 r. poinformowało Państwa o niezapewnieniu dostaw wody i odbioru ścieków z nieruchomości położonych na działce nr 1/1 obręb M, gmina N, wobec nieposiadania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na wysokości przedmiotowej działki. Wobec tego planują Państwo wybudowanie własnego ujęcia wody oraz szczelnego zbiornika bezodpływowego (szamba) na ścieki.
Uzupełnienie wniosku
Nigdy nie prowadził ani nie prowadzi Pan zarejestrowanej działalności gospodarczej. Pana żona, B. B , prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą pod firmą P , NIP (...), REGON (...). Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej: (...) września 2017 r. Zakresem prowadzonej przez Pana żonę działalności gospodarczej jest (...). W szczególności, działalność gospodarcza prowadzona przez Pana żonę nigdy nie była ani nie jest w jakikolwiek sposób związana z obrotem nieruchomościami.
Odpłatne zbycie (...) stycznia 2022 r. Nieruchomości nr 1 nie nastąpiło w wykonywaniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej.
Na pytanie: Czy nabyty „domek modułowy całoroczny" jest obiektem budowlanym, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach?
Odpowiedział Pan: Tak. Nabyty „domek modułowy całoroczny" (zwany w złożonym wniosku wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej oraz w dalszej części niniejszego pisma jako „Dom") jest obiektem budowlanym, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Na potwierdzenie wyjaśnił Pan, iż Dom jest obiektem budowlanym, gdyż połączony jest z gruntem w sposób trwały, wykonany jest z materiałów budowlanych i elementów składowych, jest wynikiem przeprowadzonych prac budowlanych, jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz ma dach. Trwałe połączenie Domu z gruntem polega w przypadku Domu na ustawieniu go na bloczkach betonowych, czyli fundamencie rozumianym jako element konstrukcyjny przekazujący na podłoże gruntowe całość obciążeń Domu i za pomocą którego jest on umocowany i zakotwiony w gruncie. Bloczki na których posadowiony jest Dom mają bowiem zapewnić trwałość konstrukcji, uniemożliwić jej przesunięcie, czy zniszczenie przez działanie sił przyrody - a więc pełnią funkcję fundamentu. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przyjmuje się, iż fundament nie musi być zrealizowany pod całą powierzchnią obiektu, któremu ma służyć oraz może być posadowiony płytko w ziemi lub wręcz w ogóle nie być zagłębiony (patrz wyroki NSA z 21 października 2015 r., sygn. I OSK 253/14, z dnia 5 stycznia 2011 r., sygn. II OSK 25/10, z dnia 10 października 2010 r., sygn. akt II OSK 1596/09 oraz z dnia 1 października 2009, sygn. II OSK 1461/08).
Na potwierdzenie tego wskazał Pan także na uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 6 września 2022 r. (II SA/Bd 98/22); treść Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. 1999 Nr 112, poz. 1316) wraz ze zmianami z 12 lutego 2002 r. (Dz. U. Nr 18, poz. 170) oraz treść art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
Dodatkowo podał Pan, iż faktyczna charakterystyka Domu jest następująca: jest to gotowy do zamieszkania dom, w pełni przystosowany i przeznaczony do zamieszkania przez cały rok, posiadający parametry techniczne umożliwiające zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych przez cały rok, składający się z korytarza, salonu, dwóch sypialni, aneksu kuchennego oraz łazienki, o łącznej powierzchni (...)-m2. Ściany wykonane są w konstrukcji drewnianej szkieletowej, podłoga, ściany i dach są ocieplone wełną mineralną. Dach kryty jest blachą trapezową. Dom wyposażony jest w okna zespolone PCV, drzwi wejściowe zewnętrzne, kompletną i sprawną instalację elektryczną, wodną, kanalizacyjną, armaturę sanitarną oraz w wentylację. Dom ogrzewany jest kominkiem opalanym drewnem oraz dodatkowo grzejnikami elektrycznymi. Wysokość pomieszczeń wynosi 2,5 metra.
Zgodnie z treścią zaświadczenia wydanego przez Burmistrza Miasta N z (...) stycznia 2022 r., znak pisma (...), dla działki na której posadowiony jest Dom, tj. dla działki nr 1/1 położonej w obrębie geodezyjnym M brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na pytanie: Czy „Dom" o którym mowa we wniosku, jest budynkiem mieszkalnym, w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)?
Odpowiedział Pan: Tak, Dom o którym mowa we wniosku jest budynkiem mieszkalnym, gdyż jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach, jest wolno stojący, służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie jednego lokalu mieszkalnego. Stwierdzenie iż Dom jest budynkiem znajduje także uzasadnienie w świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), gdyż jako obiekt budowlany jest zadaszony, posiada wbudowane instalacje i urządzenia techniczne wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowany jest do przebywania ludzi. Ponadto, nadal na podstawie PKOB, Dom należy zakwalifikować jako budynek mieszkalny, gdyż co najmniej połowa jego całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.
Wraz z żoną nabył Pan Dom („domek modułowy całoroczny") celem zaspokojenia Państwa własnych, całorocznych celów mieszkaniowych oraz Państwa (...)-letniego syna (rodzina 3-osobowa). Dom nie służy celom rekreacyjnym, czy też wypoczynkowym. W Domu realizujecie Państwo wyłącznie własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie korzystacie Państwo z Domu w celach rekreacyjnych, wypoczynkowych ani sezonowo. Dom nie był ani nie jest wynajmowany. W Domu realizujecie Państwo wyłącznie własne cele mieszkaniowe.
Dom jest przystosowany do całorocznego zamieszkania. Jest to gotowy do zamieszkania dom, w pełni przystosowany i przeznaczony do zamieszkania przez cały rok, posiadający parametry techniczne umożliwiające zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych przez cały rok, składający się z korytarza, salonu, dwóch sypialni, aneksu kuchennego oraz łazienki, o łącznej powierzchni (...)-m2. Ściany wykonane są w konstrukcji drewnianej szkieletowej, podłoga, ściany i dach są ocieplone wełną mineralną. Dach kryty jest blachą trapezową. Dom wyposażony jest w okna zespolone PCV, drzwi wejściowe zewnętrzne, kompletną i sprawną instalację elektryczną, wodną, kanalizacyjną, armaturę sanitarną oraz w wentylację. Dom ogrzewany jest kominkiem opalanym drewnem oraz dodatkowo grzejnikami elektrycznymi. Wysokość pomieszczeń wynosi 2,5 metra.
Dom posiada parametry techniczne umożliwiające zaspokojenie Pana celów mieszkaniowych przez cały rok.
Miejscem Państwa pobytu stałego w okresie od roku 2022 do chwili obecnej jest dom zlokalizowany w F przy ul. C 1. Własne cele mieszkaniowe od 2022 r. do chwili obecnej realizujecie Państwo w domu zlokalizowanym w F przy ul. C 1 oraz w Domu, o którym mowa we wniosku.
Wraz z żoną nie posiadał, nie posiada ani nie planuje Pan nabyć w przyszłości nieruchomości z przeznaczeniem do sprzedaży.
Wraz z żoną dokonywaliście Państwo wcześniej transakcji odpłatnego zbycia nieruchomości, wg poniższego zestawienia:
•mieszkanie o pow. (...)-m2, położone w F przy ul. P 3, nabyte w drodze umowy sprzedaży (...) stycznia 2006r. w celu realizacji własnych celów mieszkaniowych. Wykorzystywane jako miejsce stałego pobytu oraz przedmiot najmu. Sprzedaż (...) września 2014 r. Przyczyną sprzedaży były narodziny dziecka i związana z tym konieczność zakupu większego mieszkania. Środki ze sprzedaży przeznaczono na zakup mieszkania wymienionego w pozycji 2.
•mieszkanie o pow. (...) m2 położone w F, przy ul. R 4, nabyte w drodze umowy sprzedaży (...) lutego 2009 r. Nabyte w celu realizacji własnych celów mieszkaniowych. Wykorzystywane jako miejsce stałego pobytu oraz przedmiot najmu. Sprzedaż (...) lutego 2020 r. Przyczyną sprzedaży była zbyt wysoka rata kredytu zaciągniętego w walucie CHF, z uwagi na wzrost kursu waluty oraz sąsiedztwo i okolica nieodpowiednia do wychowywania dziecka. Środki ze sprzedaży przeznaczono na spłatę części kredytu zaciągniętego w walucie CHF na zakup ww. mieszkania, oraz na spłatę części kredytu zaciągniętego na zakup domu przy ul. S 5 w F.
•mieszkanie o pow. (...) m2 położone w F, przy ul. E. T 6. Nabyte w drodze umowy sprzedaży (...) września 2014 r. w celu realizacji własnych celów mieszkaniowych (miejsce stałego pobytu). Sprzedaż (...) grudnia 2021 r. Powodem sprzedaży była potrzeba zakupu większego mieszkania lub domu oraz zbyt uciążliwe sąsiedztwo. Środki przeznaczono na spłatę części kredytu zaciągniętego na zakup domu przy ul. S 5 w F oraz na częściowe pokrycie kosztów remontu tego domu.
•działka o pow. (...) ha wraz z udziałami w działkach drogowych (zwana we wniosku jako Nieruchomość nr 1), nabyta w drodze umowy sprzedaży (...) stycznia 2019 r. w celu budowy domu jednorodzinnego na potrzeby realizacji własnych celów mieszkaniowych. Działka nie była wykorzystywana ani udostępniana. Sprzedaż działki miała miejsce (...) stycznia 2022 r. Powodem sprzedaży była odmowa ustalenia warunków zabudowy wydana przez Prezydenta Miasta F dla przedmiotowej działki, przez co realizacja zamierzonego celu w postaci budowy domu okazała się niemożliwa. Środki przeznaczono na spłatę części kredytu zaciągniętego na zakup domu przy ul. S 5 w F, na częściowe pokrycie kosztów remontu tego domu oraz na zakup działki o numerze 1/1, położonej w Polsce, w województwie K, w miejscowości M w gminie N, nabytej celem realizacji własnych celów mieszkaniowych poprzez ustawienie Domu oraz budowę w przyszłości domu jednorodzinnego w zabudowie zagrodowej.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, część dochodu w kwocie (...) zł, uzyskana ze sprzedaży Nieruchomości nr 1 jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na wydatkowanie przedmiotowej części dochodu na zakup (...) marca 2022 r. Domu, będącego budynkiem mieszkalnym, w którym realizują Państwo jedynie własne cele mieszkaniowe.
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, część dochodu w kwocie (...) zł uzyskana ze sprzedaży Nieruchomości nr 1 jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na wydatkowanie przedmiotowej części dochodu na zakup (...) marca 2022 r. Domu, będącego budynkiem mieszkalnym, w którym realizują Państwo jedynie własne cele mieszkaniowe. Na poparcie przedmiotowego stanowiska wskazują Państwo poniższą argumentację.
Celem zakupu Domu było zaspokojenie Państwa własnych, całorocznych celów mieszkaniowych oraz (...)-letniego syna (rodzina 3-osobowa). Dom nie służy celom rekreacyjnym, czy też wypoczynkowym. W Domu realizują Państwo wyłącznie własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W Państwa ocenie podkreślić także należy, iż użyte przez Starostę Jego w piśmie znak (...) z (...) maja 2022 określenie Domu jako „budynek rekreacji indywidualnej” nie ma znaczenia, gdyż o charakterze Domu decyduje nie przedmiotowe określenie, a faktyczna charakterystyka oraz przeznaczenie, a więc funkcja Domu. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w uzasadnieniu interpretacji indywidualnej o sygn. akt 1061-IPTPB2.4511.60.2016.2.ACz z 25 kwietnia 2016 r.
Faktyczna charakterystyka Domu jest następująca: jest to gotowy do zamieszkania dom, w pełni przystosowany i przeznaczony do zamieszkania przez cały rok, posiadający parametry techniczne umożliwiające zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych przez cały rok, składający się z korytarza, salonu, dwóch sypialni, aneksu kuchennego oraz łazienki, o łącznej powierzchni (...)-m2. Ściany wykonane są w konstrukcji drewnianej szkieletowej, podłoga, ściany i dach są ocieplone wełną mineralną. Dach kryty jest blachą trapezową. Dom wyposażony jest w okna zespolone PCV, drzwi wejściowe zewnętrzne, kompletną i sprawną instalację elektryczną, wodną, kanalizacyjną, armaturę sanitarną oraz w wentylację. Dom ogrzewany jest kominkiem opalanym drewnem oraz dodatkowo grzejnikami elektrycznymi. Wysokość pomieszczeń wynosi 2,5 metra. Dom posiada parametry techniczne umożliwiające zaspokojenie Państwa celów mieszkaniowych przez cały rok. Funkcją, której ma służyć Dom i jego przeznaczeniem jest zatem zaspokojenie Państwa potrzeb mieszkaniowych przez cały rok. Przeznaczeniem Domu nie jest w szczególności realizacja Państwa celów rekreacyjnych, czy wypoczynkowych.
W zakresie stwierdzenia iż znaczenie decydujące ma tutaj przeznaczenie, a więc funkcja Domu, której ma służyć, opierają Państwo także na treści uzasadnienia interpretacji indywidualnej o sygn. akt 0115-KDIT2.4011.132.2022.1.KC z (...) kwietnia 2022 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Mając na uwadze uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 6 września 2022 r. (II SA/Bd 98/22), treść Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. 1999 Nr 112, poz. 1316) wraz ze zmianami z dnia 12 lutego 2002 r. (Dz. U. Nr 18, poz. 170) oraz treść art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane (Dz.U. 2023 poz. 682 ze zm.), stwierdzają Państwo, iż Dom jest obiektem budowlanym, gdyż połączony jest z gruntem w sposób trwały, wykonany jest z materiałów budowlanych i elementów składowych, jest wynikiem przeprowadzonych prac budowlanych, jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz ma dach. Trwałe połączenie Domu z gruntem polega w przypadku Domu na ustawieniu go na bloczkach betonowych, czyli fundamencie rozumianym jako element konstrukcyjny przekazujący na podłoże gruntowe całość obciążeń Domu i za pomocą którego jest on umocowany i zakotwiony w gruncie. Bloczki na jakiej posadowiony jest Dom mają bowiem zapewnić trwałość konstrukcji, uniemożliwić jej przesunięcie, czy zniszczenie przez działanie sił przyrody - a więc pełnią funkcję fundamentu. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przyjmuje się, iż fundament nie musi być zrealizowany pod całą powierzchnią obiektu któremu ma służyć oraz może być posadowiony płytko w ziemi lub wręcz w ogóle nie być zagłębiony (patrz wyroki NSA z 21 października 2015 r., sygn. I OSK 253/14, z dnia 5 stycznia 2011 r., sygn. II OSK 25/10, z dnia 10 października 2010 r., sygn. akt II OSK 1596/09 oraz z dnia 1 października 2009, sygn. II OSK 1461/08).
Idąc dalej, na podstawie powyższych aktów prawnych stwierdzają Państwo, iż Dom jako obiekt budowlany jest budynkiem, gdyż jest trwale związany z gruntem, jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty w postaci bloczków betonowych, oraz posiada dach.
Stwierdzenie, iż Dom jest budynkiem znajduje także uzasadnienie w świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), gdyż jako obiekt budowlany jest zadaszony, posiada wbudowane instalacje i urządzenia techniczne wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowany jest do przebywania ludzi. Ponadto, nadal na podstawie PKOB, w Państwa ocenie Dom należy zakwalifikować jako budynek mieszkalny, gdyż co najmniej połowa jego całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Biorąc pod uwagę powyższe, w Państwa ocenie, Dom jest budynkiem mieszkalnym.
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2: nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz innych rzeczy, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 2 wyżej wymienionej ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 wyżej wymienionej ustawy jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 wyżej wymienionej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Z wykładni językowej przytoczonych wyżej przepisów, a w szczególności z zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 131 wyżej wymienionej ustawy sformułowania: wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe - wynika, że podstawową okolicznością decydującą o stosowaniu powyższego zwolnienia jest przeznaczenie w określonym czasie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych na własne cele mieszkaniowe. Innymi słowy ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Należy zauważyć, że ustawodawca regulując omawiane zwolnienie nie ograniczył wydatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości lub praw tylko do jednego z wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy celów, jednakże - przy spełnieniu pozostałych przesłanek - wydatkowanie przychodu musi być ukierunkowane na zrealizowanie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Innymi słowy, ustawodawca nie zastrzegł, że własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do posiadania tylko jednego budynku mieszkalnego. W świetle takiego wyjaśnienia osoba (podatnik), która posiada miejsce zamieszkania może nabyć kolejny budynek mieszkalny w celu zaspokojenia własnych celów mieszkaniowych. Zatem, podatnik, który uzyskał przychód ze sprzedaży nieruchomości lub praw może przeznaczyć go na zakup kolejnego budynku mieszkalnego lub prawa, pomimo że jest właścicielem lub współwłaścicielem innych nieruchomości mieszkalnych, zachowując przy tym prawo do przedmiotowego zwolnienia, jednakże zakup ma służyć faktycznemu zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych tego podatnika. Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a wyżej wymienionej ustawy za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Możliwość ta jednak, zgodnie z art. 21 ust. 28 ww. ustawy, jest wyłączona w odniesieniu do wydatków poniesionych na:
•nabycie gruntu lub udziału w gruncie prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku jego części lub udziału w budynku, lub
•budowę rozbudowę nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części,
–przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Zgodnie z treścią uzasadnienia przytoczonego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0115-KDIT3.4011.221.2023.1.MJ z 17 maja 2023 r., warunkiem zwolnienia podatkowego jest wykazanie przez podatnika, że wydatek poniesiony został na zrealizowanie jego własnych celów mieszkaniowych. Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, według stanowiska prezentowanego w orzecznictwie i doktrynie, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. "dachu nad głową". W orzecznictwie dość jednolicie przyjmuje się, że cel mieszkaniowy wiąże się z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych, przy czym chodzi tu o potrzeby mieszkaniowe w sensie obiektywnym, a zatem potrzeby przeciętnego podatnika, który o ulgę się ubiega.
W konsekwencji, biorąc pod uwagę powyższą argumentację, uważają Państwo, że część dochodu w kwocie (...) zł, uzyskana ze sprzedaży Nieruchomości nr 1 jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na wydatkowanie przedmiotowej części dochodu na zakup (...) marca 2022 r. Domu będącego budynkiem mieszkalnym, w którym realizują Państwo jedynie własne cele mieszkaniowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei, jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze opisany stan faktyczny stwierdzić należy, że odpłatne zbycie (...) stycznia 2022 r. nieruchomość w postaci działki wraz z udziałami w działkach drogowych (zwaną Nieruchomość nr 1), nabytej (...) stycznia 2019 r. nastąpiło przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie, dlatego też sprzedaż ta stanowi dla Państwa źródło przychodu w rozumieniu powołanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy:
Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Przy czym, stosownie do art. art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 22 ust. 6d ww. ustawy:
Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku zalicza się również udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia poniesione przez spadkodawcę oraz przypadające na podatnika ciężary spadkowe, w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub zbywanego prawa odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych nabytych przez podatnika. Przez ciężary spadkowe, o których mowa w zdaniu drugim, rozumie się spłacone przez podatnika długi spadkowe, zaspokojone roszczenia o zachowek oraz wykonane zapisy zwykłe i polecenia, również w przypadku, gdy podatnik spłacił długi spadkowe, zaspokoił roszczenia o zachowek lub wykonał zapisy zwykłe i polecenia po dokonaniu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c.
Ponadto zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy:
Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Stosownie natomiast do art. 30e ust. 4 ww. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1.dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2.dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Należy podkreślić, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 131 zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.
Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:
dochód zwolniony = D × W/P
gdzie:
D ‒ dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,
W ‒ wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
P ‒ przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.
W sytuacji zatem, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 uważa się wydatki poniesione na:
a.nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b.nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c.nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d.budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e.rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
–położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie (art. 21 ust. 25a ww. ustawy).
Z art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.
Stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
1.nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
2.budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
–przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy w sytuacji przeznaczenia części środków uzyskanych ze sprzedaży Nieruchomości nr 1 na zakup (...) marca 2022 r. Domu, będącego budynkiem mieszkalnym, w którym realizują Państwo jedynie własne cele mieszkaniowe, mogą one być zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zawarte w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczenie wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja w wymaganym terminie celów w nim wymienionych pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.
Ustawa dotycząca prawa budowlanego ani ustawa podatkowa nie zawiera definicji „budynku rekreacji indywidualnej”. Z wykładni systemowej można wywieść, że w pojęciu budynku mieszkalnego mieści się także pojęcie budynku rekreacji indywidualnej. Co do zasady, o tym, czy dom można uznać za rekreacyjny (letniskowy), czy za budynek mieszkalny, decyduje jego przeznaczenie, a więc funkcja, której ma służyć. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) domki wypoczynkowe czy domy letnie należą do klasy budynków mieszkalnych, jednakże dla oceny możliwości skorzystania z ulgi istotne jest ustalenie, czy w danym budynku podatnik będzie realizował swoje cele mieszkaniowe, czy jedynie potrzeby związane z rekreacją i wypoczynkiem.
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Sądu Najwyższego utrwaliło się stanowisko, że dom letniskowy może być zaliczony do kategorii budynków mieszkalnych tylko wtedy, gdy będzie użytkowany faktycznie przez właściciela i jego bliskich, służąc tym samym zaspokojeniu podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Jeżeli podatnik korzysta z domu jedynie w celach wypoczynkowych, sezonowo, wówczas dom taki uznać należy za letniskowy, rekreacyjny.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące uregulowania prawne należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy część przychodu uzyskanego ze sprzedaży Nieruchomości nr 1 nabytej przez Państwo (...) stycznia 2019 r. została przeznaczona na nabycie (...) marca 2022 r. Domu, który nie spełnia funkcji rekreacyjnej, lecz w którym realizują Państwo swoje potrzeby mieszkaniowe, to określona - odpowiednio do przepisu w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - część dochodu uzyskanego z tego tytułu korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Wydatki poniesione na nabycie opisanego we wniosku Domu będą stanowiły bowiem wydatki na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Państwa i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz wyroków informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
W niniejszej interpretacji nie odniosłem się do/nie potwierdziłem wskazanych przez Państwa kwot – pozostaje to poza zakresem postępowania dotyczącego wydawania interpretacji indywidualnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan A. A (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).