Interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.542.2023.3.ŁS
Temat interpretacji
Prawo do skorzystania z ulgi na termomodernizację z tytułu wymiany okien i drzwi (drzwi zewnętrzne) oraz docieplenia stropu i klatki schodowej nad najwyższą kondygnacją w domu
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – na wezwania organu – pismem z 25 stycznia 2024 r. (wpływ) oraz z 12 lutego 2024 r. (wpływ).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Chciałby Pan skorzystać z ulgi na termomodernizację. Jest Pan właścicielem domu w A. o trzech kondygnacjach, który jest częściowo wykończony i odebrany do użytkowania. Dom jest użytkowany od około 1998 r.
Odbiór został dokonany za życia Pana rodziców, którzy mieszkali w wykończonej części do swojej śmierci. Przed śmiercią Pana matka przepisała dom w całości na Pana.
Dom jest zlokalizowany przy ul. A. Dom posiada zamontowane wszystkie okna, ma zrobioną elewację zewnętrzną.
Najwyższa kondygnacja jest wykończona, cała klatka schodowa oraz najniższa kondygnacja (przyziemie z wyjątkiem jednego pokoju) są wykończone.
Najwyższa kondygnacja oraz przyziemie są użytkowane. W poprzednich latach został zlikwidowany kocioł węglowy i częściowo została wymieniona instalacja grzewcza na gazową z gazowym kotłem kondensacyjnym. Zostało też wymienionych kilka okien na nowego typu.
Nigdy do tej pory nie skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej przy rozliczeniu podatków.
Pana skromnym zdaniem bezsensowne wydaje się wykańczanie nieukończonych pomieszczeń z istniejącymi oknami, które i tak po wykończeniu nadawałyby się do wymiany. Okna są drewniane, bez szyb zespolonych, są zimne. Wymiana okien po wykończeniu pomieszczeń wygeneruje dodatkowe niepotrzebne koszty. W wykończonej już części domu będzie to pełna wymiana okien, będzie tam konieczne powtórne tynkowanie po montażu nowych okien.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
W odpowiedzi na pytanie organu czy dom, o którym mowa we wniosku, jest to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, którego jest Pan właścicielem/współwłaścicielem wskazał Pan, że dom jest jednorodzinny, wolnostojący, trójkondygnacyjny. Jest Pan jedynym właścicielem domu od kilkunastu lat.
Wyjaśnił Pan także, że została wydana decyzja na częściowe użytkowanie domu: najwyższa kondygnacja (lokal mieszkalny w pełni użytkowany), ciąg komunikacyjny prowadzący od wejścia na najniższej kondygnacji do klatki schodowej, kotłownia.
Najprawdopodobniej zostało wydane pozwolenie na użytkowanie całej najniższej kondygnacji, bo wszędzie zostały poprowadzone instalacje elektryczna wodno-kanalizacyjna (wykończona ubikacja i pomieszczenie z natryskiem) i instalacja ogrzewania, były wszędzie zainstalowane kaloryfery na najniżej kondygnacji.
Jedno z pomieszczeń gospodarczych jest całkowicie wykończone (panele na podłodze i położone płyty gipsowo-kartonowe). Garaż ma wykonaną posadzkę betonową, umożliwia komfortowe parkowanie samochodu. Jedno pomieszczenie nie ma tynków posiada instalację elektryczną i była wykonana instalacja ogrzewania, podłączony kaloryfer, pomieszczenie typowo gospodarcze.
Na wszystkich kondygnacjach zostały zainstalowane okna. Okna planowane do wymiany są drewniane, starego typu. Nie posiadają szyb zespolonych. Szyby osadzane na silikonie. Mają bardzo niską izolacyjność termiczną.
Planowana termomodernizacja ma celu poprawienie charakterystyki termicznej budynku w wyniku której nastąpi zmniejszenie strat energii, tym samym nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania jak i podgrzewania wody użytkowej.
Pragnie Pan nadmienić, że wszystkie piony instalacji ogrzewania jak i cieplej wody użytkowej prowadzą przez niższe kondygnacje.
Wymiana okien w całym budynku zmniejszy straty związane z dostarczaniem ciepłej wody na najwyższą kondygnację.
Planowana termomodernizacja ma polegać docelowo na:
–wymianie wszystkich okien drewnianych na okna trzyszybowe z ciepłą ramką,
–dociepleniu stropu nad najwyższą kondygnacją, w ramach którego zostanie położone 10 - 20 cm styropianu i wylaniu wylewki,
–dociepleniu klatki schodowej polegającym na oklejeniu ścian od strony strychu warstwą styropianu od 10 - 20 cm i zabezpieczeniu przed degradacją styropianu (malowanie lub pokrycie płytą OSB lub zatynkowanie).
Możliwe, że będzie potrzebna także wymiana drzwi na strych. Są to drzwi zewnętrzne, ponieważ strych nie ma ocieplenia, przykryty jest jedynie blachą trapezową.
Ponadto planowane jest docieplenie stropu nad klatka schodową i części ścian klatki schodowej od strony wewnętrznej za pomocą wełny mineralnej i wykonanie zabudowy wełny za pomocą płyt gipsowo kartonowych lub płyt OSB.
Planowane jest ukończenie inwestycji w ciągu 3 lat od wystawienia pierwszej faktury przedstawionej do odliczenia. Nie ma pewności czy całość przedsięwzięcia uda się zrealizować w ciągu 3 lat, ze względu na Pana uwarunkowania zdrowotne i finansowe.
W razie nieukończenia całości działań, liczy Pan, że odliczeniu będą podlegać wszystkie koszty poniesione w okresie 3 lat.
Zawsze rozlicza się Pan z żoną (PIT-36) według skali podatkowej.
Planuje Pan być właścicielem domu w najbliższych latach.
Na razie nie zna Pan możliwości dofinansowania inwestycji ze źródeł zewnętrznych. Jeśli takie będą i będzie miał Pan prawo do skorzystania z nich to będzie się Pan o nie ubiegał.
Do tej pory nie korzystał Pan z możliwości odliczeń i wydatki poniesione w 2023 r., które mogłyby być zakwalifikowane do zastosowania nie były dofinansowywane w żaden sposób.
Na razie nie dokonał Pan żadnych odliczeń z tytułu termomodernizacji.
Najwyższa kondygnacja została odebrana. Piony instalacji ogrzewania, ciepłej i zimnej wody prowadzące na najwyższą kondygnację zostały poprowadzone przez obie niższe kondygnacje. Kierownik budowy wyjaśnił Panu, że do tego, aby zamieszkać na najwyższej kondygnacji konieczne było zamontowanie okien w całym budynku, w tym na obu niższych kondygnacjach, aby zapewnić odpowiednią izolację termiczną w celu zabezpieczenia instalacji przed zamarzaniem i przenikaniem zimna na najwyższą kondygnacje.
Zatem należy uznać, że dokonano także odbioru okien w całym budynku, aby umożliwić użytkowanie pomieszczeń znajdujących się na najwyżej oraz najniższej kondygnacji.
Ostatnia kondygnacja jest odebrana i użytkowana. Nad użytkowaną kondygnacją znajduje się strych, nad którym znajduje się dach pokryty blachą trapezową. Dach nie jest ocieplony. Na najwyższą kondygnację i na strych prowadzi klatka schodowa. Klatka także została odebrana do użytkowania. Planowane jest docieplenie stropu nad najwyższą kondygnacją, oraz klatki schodowej zarówno jej części stropowej jak i ścian pionowych (brak izolacji ze styropianu lub mała izolacja ścian zewnętrznych). Taka modernizacja znacząco poprawi własności termiczne użytkowanych i odebranych przestrzeni.
Budynek nie jest w całości odebrany, natomiast jest użytkowany w całości. Okna są we wszystkich częściach budynku. Nie ma ani jednego otworu okiennego bez okna.
Od wielu lat płaci Pan podatek za dom. Płaci Pan rachunki za gaz, wodę, kanalizację, prąd oraz wywóz śmieci (deklaracja w Urzędzie Miasta). Przechowuje Pan rachunki co najmniej 3 lata wstecz.
Nikt poza Panem nie będzie finansował wydatków związanych z termomodernizacją domu. Wszystko zostanie pokryte z Pana dochodów własnych.
Wydatki nie zostaną zaliczone do kosztów. Nie prowadzi Pan działalności.
Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).
Do ulgi termomodernizacyjnej będą brane pod uwagę tylko faktury wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku.
Pytanie
Czy ma Pan prawo do skorzystania z ulgi na termomodernizację z tytułu wymiany okien i drzwi (drzwi zewnętrzne) oraz docieplenia stropu i klatki schodowej nad najwyższą kondygnacją w domu, którego stan Pan opisał?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej jest uprawnione, ponieważ dotyczy to odebranych i równocześnie użytkowanych przestrzeni. W związku z powyższym zwrot środków w ramach ulgi termomodernizacyjnej związany z wymianą okien w całym budynku jest uprawniony.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 24 listopada 2022 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).
Stosownie zaś do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. - odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie (odpowiednio przychodzie) podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki jakie zostały:
–sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
–zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Przy czym z Objaśnień podatkowych z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych” wynika, że status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
W objaśnieniach tych wskazano także, że warunek dotyczący tytułu prawnego musi być spełniony na moment zastosowania ulgi (rozliczenia podatkowego) w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym podatnik poniósł wydatki kwalifikujące się do objęcia ulgą termomodernizacyjną.
Ponadto, z ww. Objaśnień wynika także, że aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej podatnik musi zakończyć przedsięwzięcie termomodernizacyjne w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniósł pierwszy wydatek dotyczący tego przedsięwzięcia. Jeżeli termin ten nie zostanie dotrzymany, podatnik jest obowiązany zwrócić ulgę poprzez doliczenie kwot poprzednio odliczonych do dochodu/przychodu za rok podatkowy, w którym upłynął termin na zakończenie przedsięwzięcia.
Z analizy podanych przez Pana informacji wynika m.in., że:
–jest Pan od kilkunastu lat właścicielem domu jednorodzinnego,
–posiada Pan dokumenty/dowody potwierdzające, świadczące o użytkowaniu ww. domu przez Pana,
–zamierza Pan przeprowadzić przedsięwzięcie polegające m.in. na wymianie okien i drzwi (drzwi zewnętrzne) oraz dociepleniu klatki schodowej i stropu nad najwyższą kondygnacją w domu,
–przeprowadzone przedsięwzięcie ma celu poprawienie charakterystyki termicznej budynku, w wyniku której nastąpi zmniejszenie strat energii, tym samym nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania jak i podgrzewania wody użytkowej,
–planowane jest ukończenie inwestycji w ciągu 3 lat od wystawienia pierwszej faktury przedstawionej do odliczenia,
–do odliczenia będą brane pod uwagę tylko faktury wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku.
W konsekwencji stwierdzam, że wydatki, które poniesie Pan na wymianę okien i drzwi (drzwi zewnętrzne) oraz docieplenie klatki schodowej i stropu nad najwyższą kondygnacją w domu, którego jest i będzie Pan nadal właścicielem, będą mogły zostać przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przy czym z uwagi na Pana sformułowania zwarte w opisie zdarzenia, tj. że:
(...) Planowane jest ukończenie inwestycji w ciągu 3 lat od wystawienia pierwszej faktury przedstawionej do odliczenia. Nie ma pewności czy całość przedsięwzięcia uda się zrealizować w ciągu 3 lat, ze względu na Pana uwarunkowania zdrowotne i finansowe. (…)
(…) W razie nieukończenia całości działań, liczy Pan, że odliczeniu będą podlegać wszystkie koszty poniesione w okresie 3 lat. (…)
(…) Na razie nie zna Pan możliwości dofinansowania inwestycji z źródeł zewnętrznych. Jeśli takie będą i będzie miał Pan prawo do skorzystania z nich to będzie się Pan o nie ubiegał.(…)
należy pamiętać, jak już wcześniej wyjaśniono, że:
–kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynkach, których jest Pan właścicielem, nie może przekroczyć kwoty 53 000 zł,
–przedsięwzięcie termomodernizacyjne musi zakończyć się w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniósł Pan pierwszy wydatek, bowiem jeżeli termin ten nie zostanie dotrzymany, należy zwrócić ulgę poprzez doliczenie kwot poprzednio odliczonych do dochodu/przychodu za rok podatkowy, w którym upłynął termin na zakończenie przedsięwzięcia,
–odliczeniu podlegać mogą tylko wydatki, które nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone w jakiejkolwiek formie.
Tym samym Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.
Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku opis zdarzenia będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.