Skutki podatkowe otrzymywanie dotacji, w związku ze sprzedażą ulgowych biletów. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.56.2024.3.AWO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.56.2024.3.AWO

Temat interpretacji

Skutki podatkowe otrzymywanie dotacji, w związku ze sprzedażą ulgowych biletów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismami z 8 lutego 2024 r. (wpływ 15 lutego 2024 r.) oraz 12 lutego 2024 r. (wpływ 18 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której głównym przedmiotem jest pozostały transport lądowy pasażerski gdzie indziej nieskalsyfikowany (PKD: 49.39.Z).

Prowadzona przez Pana działalność opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Ewidencję księgową prowadzi Pan w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jest Pan podatnikiem podatku VAT. Podstawowym rodzajem prowadzonej działalności transportowej są regularne przewozy osób na liniach komunikacyjnych wykonywane w oparciu o zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego numer (…) wydane (...) 2017 r. przez Prezydenta Miasta A.

W ramach regularnych przewozów osób, prowadzi Pan sprzedaż pasażerom biletów jednorazowych i miesięcznych. Część biletów sprzedawana jest z uwzględnieniem ustawowych ulg (ulgi: uczniowskie, dla dzieci, itp.). Zgodnie z wymogami ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 180), sprzedaż biletów, zarówno zwykłych, jak i ulgowych, odbywa się za pomocą kas rejestrujących.

Na podstawie umów zawartych z Urzędem Marszałkowskim Województwa B, otrzymuje Pan refundację z budżetu strat ponoszonych w związku ze stosowaniem w krajowych przewozach autobusowych ulg, które przysługują uprzywilejowanym osobom (pasażerom) na mocy obowiązujących przepisów, w tym głównie na podstawie ustawy z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 295 ze zm.).

Treść zawartych z Urzędem Marszałkowskim umów, określa zakres oraz zasady refundacji kosztów finansowania uprawnień do ulgowych przejazdów autobusowych osób uprawnionych, realizowanych przez przewoźnika. Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Podstawą wyliczania kwoty określającej wysokość opłaty są dane z prowadzonej dokumentacji podatkowej (w tym z raportów kasowych) ewidencjonującej sprzedaż biletów obejmującej wszystkie ustawowe ulgi. Od otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego kwoty dopłaty, w rozliczeniu okresu wpływu refundacji, odprowadzany jest podatek VAT według stawki: 8%.

Podstawą do wypłaty przez Urząd Marszałkowski dopłat za dany miesiąc jest złożony przez przewoźnika wniosek o wypłatę dopłat do ulgowych pasażerskich przejazdów autobusowych, zawierający zestawienie kwot udzielonych ulg wraz z wydrukiem z kasy rejestrującej obejmującej ewidencję sprzedanych biletów ulgowych jednorazowych i biletów miesięcznych ulgowych - zestawienie kwot dopłat wynikających ze sprzedaży biletów ulgowych. Dopłaty wypłacane są przez Urząd Marszałkowski na rachunek bankowy przewoźnika w miesiącu następującym po miesiącu, za który wniosek został złożony. Sprzedaż biletów ulgowych ewidencjonowana jest w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie raportu miesięcznego z kasy fiskalnej i rozliczana w miesiącu jej wystąpienia.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - pozostały transport lądowy pasażerski gdzie indziej niesklasyfikowany (PKD: 49.39.Z), świadczy Pan m.in. usługi przewozu dzieci i młodzieży do szkół. Usługi takie korzystają z preferencyjnych cen za przejazd, przez co bilety ulgowe sprzedawane klientom są dużo tańsze niż w przewozach regularnych nieobjętych zniżkami. Różnica w przychodzie, jaką ponosi Pan w związku z powyższymi usługami, pokrywana jest przez Urząd Marszałkowski Województwa B w C, w formie otrzymanych przez Pan dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z zawartą umową.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza niesie za sobą powstawanie kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z przychodów stanowiących dotacje otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

W uzupełnieniu tym - w odpowiedzi na następujące pytania - wskazał Pan ponadto, że:

1)Czy otrzymywane przez Pana środki („dopłaty”) pochodzą z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego? Co oznacza zwrot „Wnioskodawca otrzymuje refundację z budżetu”?

Pana odpowiedź:

Otrzymane przez Pana dopłaty pochodzą z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Urząd Marszałkowski Województwa B w C. Posługując się skrótem myślowym: „Wnioskodawca otrzymuje refundację z budżetu” właśnie to chciał Pan wyrazić.

2)Czy „wydatki” i „koszty”, o których mowa w pytaniu numer 2 zostały sfinansowane „dopłatą”? Jeśli nie - to jakie jest źródło ich finansowania i związek z zakresem pytania numer 2?

Pana odpowiedź:

Ponoszone przez Pana wydatki i koszty zostały bezpośrednio sfinansowane z przychodów stanowiących dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Urząd Marszałkowski Województwa B w C.

3)O jaki rok podatkowy/jakie lata podatkowe Pan pyta? Czy „dopłata” jest i będzie przez Pana otrzymana także w 2024 r.?

Pana odpowiedź:

Przedstawiony stan faktyczny dotyczy 2023 r. Umowa na otrzymanie dotacji do ulg uczniowskich na przejazdy będzie kontynuowana w roku 2024 r.

4)Czy złoży Pan/zamierza Pan złożyć - właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o zaliczeniu „dopłaty” do przychodów - w okresie do upływu terminu złożenia rocznego zeznania podatkowego za rok, w którym otrzymał/otrzymuje/będzie otrzymywał Pan tę „dopłatę”?

Pana odpowiedź:

Nie składał Pan, ani nie zamierza Pan składać - właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o zaliczeniu otrzymanej dotacji do przychodów - w okresie do upływu terminu złożenia rocznego zaznania podatkowego za rok, w którym otrzymał lub otrzyma Pan dotację.

5)Czy złoży Pan/zamierza Pan złożyć - właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w okresie do upływu terminu złożenia rocznego zeznania podatkowego za rok, w którym otrzymał/otrzymuje/będzie Pan otrzymywał Pan tę „dopłatę”?

Pana odpowiedź:

Nie składał Pan, ani nie zamierza Pan składać - właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w okresie do upływu terminu złożenia rocznego zaznania podatkowego za rok, w którym otrzymał lub otrzyma Pan dotację.

Poinformował Pan również, że otrzymane dotacje nie były, ani nie będą przeznaczone, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Pytania (drugie z pytań ostatecznie sformułowane w uzupełniniu wniosku)

1)Czy otrzymywane przez Pana z Urzędu Marszałkowskiego dotacje (w kwocie netto po potraceniu i odprowadzeniu podatku VAT), stanowiące refundacje z budżetu państwa strat ponoszonych w związku ze stosowaniem obowiązujących ulg ustawowych przy sprzedaży biletów, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z 28 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy uzyskane dotacje, refundujące ponoszone przez Pana wydatki i koszty, otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Urząd Marszałkowski Województwa B w C, uważa się za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał Pan, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wskazał Pan, że do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Podał Pan również, że do przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Dotacje otrzymywane do sprzedawanych biletów ulgowych stanowią więc co do zasady przychód z działalności gospodarczej.

Zaznaczył Pan także, że zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36 (zwolnienie to nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność - art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wskazał Pan, że ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.) w art. 124 ust. 1 pkt 1 stanowi, że wydatkami budżetu państwa są wydatki na dotacje i subwencje. Dotacjami są, zgodnie z art. 126 cytowanej ustawy, podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z kolei, zgodnie z art. 8a ust. 1a ustawy z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 295 ze zm.), koszty związane z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów pokrywane są z budżetu państwa.

Samorządy województw, z zastrzeżeniem ust. 2a, przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 8a ust. 2 wyżej wskazanej ustawy).

Kwotę tego rodzaju dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi (art. 8a ust. 3 wskazanej ustawy).

W myśl art. 8a ust. 4 przedmiotowej ustawy, uprawnienie do otrzymywania dopłat, o których mowa w ust. 2, nabywa przewoźnik, który:

1)posiada zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2200 oraz z 2018 r. poz. 12),

2)stosuje kasy rejestrujące posiadające pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych,

3)zawarł umowę z samorządem województwa określającą zasady przekazywania przewoźnikom dopłat.

Pana zdaniem, analiza opisanego stanu prawnego prowadzi do wniosku, zgodnie z którym samorządy województw przekazują przewoźnikom dopłaty do krajowych autobusowych przejazdów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w tych przewozach. Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. W Pana ocenie, oznacza to, że dopłaty do ceny biletów mieszczą się w zakresie zadań własnych województwa i stanowią dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Odpowiadając więc na zadane pytania, wskazał Pan, że:

1)otrzymywane z Urzędu Marszałkowskiego dotacje, stanowiące dopłaty do sprzedaży biletów ulgowych powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2)nie można uznać za koszty uzyskania przychodu wydatków poniesionych na prowadzenie działalności gospodarczej, w części refundowanych przychodów w postaci dotacji stanowiących dopłaty do sprzedaży biletów ulgowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan natomiast, że:

1a.dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub z budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych - art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

1bkonsekwencją powyższego zwolnienia jest brak możliwości uznania wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych tymi dotacjami za koszty uzyskania przychodów - art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc, nie mają one wpływu na wysokość dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów został natomiast określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie jako źródło przychodów wymieniono m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3 przywołanej ustawy).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 1i wskazanej wyżej ustawy:

W przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Treść ustępów: 1c, 1e i 1h (art. 14 ust. 1c, 1e i 1h cytowanej ustawy) jest następująca:

1c.Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1)wystawienia faktury albo

2)uregulowania należności.

1e.Jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

1h.Przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2023 r.:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Od 1 stycznia 2024 r. przepis ten ma następującą treść:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wskazany ust. 3 pkt 13 (art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) przesądza, że:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 9.

Natomiast, zgodnie z art. 14 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej dotacje, subwencje, dopłaty, inne nieodpłatne świadczenia lub kwoty otrzymane od agencji wykonawczych, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, określonego w art. 45 ust. 1, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zaliczeniu określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji wykonawczych do przychodów. Do kosztów stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z przychodów, których dotyczy to oświadczenie, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

Wskazana wyżej regulacja (art. 14 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. i ma zastosowane do środków otrzymanych po 31 grudnia 2023 r. - nie dotyczy więc środków otrzymanych przed 1 stycznia 2024 r. Istotne jest więc również to, że Podatnik nie może złożyć w 2024 r. oświadczenia o zaliczeniu, np. dotacji do przychodów z działalności, w odniesieniu do dotacji uzyskanych w 2023 r.

W uzupełnieniu wniosku podkreślił Pan, że przedstawiony przez Pana stan faktyczny dotyczy roku 2023. W takim też zakresie udzielam odpowiedzi na zadane przez Pana pytania.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Przy czym, w myśl art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Powołany przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący otrzymanej dotacji należy interpretować w powiązaniu z ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.).

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Wydatki budżetu państwa dzielą się następujące grupy wydatków: dotacje i subwencje.

Natomiast, w myśl art. 126 wskazanej wyżej ustawy:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Stosownie do treści art. 127 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje celowe to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a)zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b)ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c)bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d)zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e)zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f)kosztów realizacji inwestycji.

Zgodnie z przepisem art. 8a ust. 1a ustawy z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 295 ze zm.):

Koszty związane z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów pokrywane są z budżetu państwa.

W myśl art. 8a ust. 2 cytowanej ustawy:

Samorządy województw, z zastrzeżeniem ust. 2a, przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z kolei, treść art. 8a ust. 3 tej ustawy jest następująca:

Kwotę dopłaty, o której mowa w ust. 2, stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.

Na podstawie art. 8a ust. 4 wskazanej wyżej ustawy:

Uprawnienie do otrzymywania dopłat, o których mowa w ust. 2, nabywa przewoźnik, który:

1)posiada zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2200 oraz z 2018 r. poz. 12);

2)stosuje kasy rejestrujące posiadające pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych;

3)zawarł umowę z samorządem województwa określającą zasady przekazywania przewoźnikom dopłat.

Z powyższych przepisów wynika więc, że samorządy województw przekazują przewoźnikom dopłaty do krajowych autobusowych przejazdów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w tych przewozach. Kwotę dopłaty stanowi różnica między wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Oznacza to, że dopłaty do ceny biletów mieszczą się w zakresie zadań własnych województwa i stanowią dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, które stanowią przychód podatkowy, podlegający zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiadając więc na pierwsze z Pana pytań stwierdzam, że w przedstawionych przez Pana okolicznościach, otrzymywana przez Pana w 2023 r. dotacja z Urzędu Marszałkowskiego, stanowiąca refundację z budżetu państwa strat ponoszonych w związku ze stosowaniem obowiązujących ulg przy sprzedaży biletów, jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem - zgodnie z Pana wskazaniem - nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do drugiego z Pana pytań wskazuję natomiast, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Przepis ten przesądza o braku możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych m.in. z dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Z powyższego względu, skoro otrzymane przez Pana w 2023 r. dotacje mieszczą się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wydatki bezpośrednio sfinansowane z tych środków nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Zatem, zgadzam się z Panem, że wydatki sfinansowane przez Pana otrzymanymi dotacjami, nie stanowią dla Pana - na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztów podatkowych.

Z wyżej wskazanych powodów, Pana stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Informacje dodatkowe

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że przedstawiany przez Pana zakres żądania zakreśla granice w jakich możemy wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wskazanego przez Pana okresu wniosku - roku 2023.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).