Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.826.2023.2.EC
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - wyodrębniony lokal mieszkalny.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 22 stycznia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z wyburzeniem domu mieszkalnego (w którym znajdowało się mieszkanie Wnioskodawczyni), kolidującego z budową obwodnicy miasta …., w 2013 r. zaproponowano Wnioskodawczyni lokal mieszkalny przy ul. …… (lok. nr …). Chociaż lokal wymagał kapitalnego remontu Wnioskodawczyni propozycję przyjęła, ponieważ obiecano Jej, że po wyremontowaniu będzie mogła wykupić lokal za 1% wartości. Kiedy Wnioskodawczyni zwróciła się do Urzędu Miasta ….. o pisemne potwierdzenie tego faktu, otrzymała informację, że wykup za 1% jest niemożliwy (urzędnik się pomylił). Poinformowano Wnioskodawczynię, że ww. lokal znajduje się w budynku, gdzie są tylko dwa mieszkania, dlatego traktowany jest jako domek jednorodzinny. Z uwagi na to, wykup będzie możliwy ale za 20% wartości. Domek jest w zabudowie bliźniaczej, przy czym nr …. stanowił odrębną nieruchomość. W domku nr …… wydzielone są dwa samodzielne mieszkania (mieszkanie nr …. jest lokalem własnościowym). Dla tych lokali nie ma ustanowionej wspólnoty mieszkaniowej. Wszelkie decyzje dotyczące wspólnych inwestycji w domku nr ……..podejmowane są na zasadzie obopólnego dogadania właścicieli dwóch mieszkań. Lokal mieszkalny nr …….. Wnioskodawczyni wyremontowała i wykupiła od Urzędu Miasta w dniu 19 czerwca 2015 r. (akt notarialny Rep. A nr …………).
Wnioskodawczyni zamontowała pompę ciepła z rekuperacją. Koszty zakupu urządzeń i instalacji w wysokości 32 800 zł Wnioskodawczyni wykazała w rozliczeniu podatkowym za 2020 r. w miesiącu maju 2021 r. Wnioskodawczyni otrzymała zwrot podatku w wysokości 2 577 zł. W tym samym roku zamontowała fotowoltaikę. Koszty zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej w wysokości 36 513 zł Wnioskodawczyni wykazała w rozliczeniu podatku za 2021 r. i otrzymała zwrot w kwocie 3 117 zł.
W miesiącu grudniu 2022 r. Wnioskodawczyni otrzymała pismo z Urzędu w …, dotyczące przedstawienia dokumentów potwierdzających prawo do odliczenia ulgi termomodernizacyjnej wraz z tytułem prawnym do nieruchomości. Po przedstawieniu dokumentów w Urzędzie Skarbowym stwierdzono, że lokal mieszkalny, w którym mieszka Wnioskodawczyni i który jest Jej własnością nie jest budynkiem jednorodzinnym i zwrot nie jest zasadny. Ponadto, kwota odliczenia nie może przekraczać 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich zrealizowanych przedsięwzięć. O tym Wnioskodawczyni nie wiedziała i akceptuje w tej kwestii korektę zeznania. Jednak Wnioskodawczyni nie zgadza się z interpretacją pracownika Urzędu Skarbowego, że lokal nie może być traktowany jako domek jednorodzinny. Powodem tej decyzji jest zapis w akcie notarialnym § 1. cyt.: „opisana nieruchomość jest budynkiem wielolokalowym, dwukondygnacyjnym, częściowo podpiwniczonym, zawierającym dwa (2) lokale mieszkalne.”
Z uwagi na taką interpretację aktu notarialnego przez pracownika Urzędu Skarbowego w …………, Wnioskodawczyni musiała złożyć korektę zeznania podatkowego za lata 2020-2021 oraz zwrócić koszty otrzymanych odpisów wraz z odsetkami.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni nadmienia, że wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawa budowlanego (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.), cytat: „(...) dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych (…)”. Łącznie zostały wydzielone w ramach budynku dwa lokale mieszkalne.
Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem budynku w zabudowie bliźniaczej, znajdującego się w .. przy ul. ……………, a właścicielem lokalu mieszkalnego nr ……… (znajdującego się w tymże budynku), wykupionego od Urzędu Miasta ……… w dniu 19 czerwca 2015 r. Wnioskodawczyni zakupiła lokal mieszkalny wraz z przynależnym do tego lokalu udziałem w częściach wspólnych budynku i gruntu. Przedmiotowy lokal posiada własną księgę wieczystą (nr ………….). Instalacja fotowoltaiczna była zakładana w budynku, w którym Wnioskodawczyni posiada lokal mieszkalny. Pompa ciepła została zainstalowana na balkonie i na strychu (powietrze - woda), przynależnym do lokalu mieszkalnego. Natomiast instalacja fotowoltaiczna jest zainstalowana na dachu budynku.
Wydatki, które Wnioskodawczyni poniosła na przedsięwzięcie termomodernizacyjne i które chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej dotyczą zakupu i montażu pompy ciepła i fotowoltaiki. W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania lokalu mieszkalnego. Wyżej wymienione wydatki, o których mowa we wniosku, związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.). Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. Faktury VAT dokumentujące poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki są wystawione na Jej nazwisko, przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię na przedsięwzięcie termomodernizacyjne były dofinansowane z W. F. O. Ś. i G. W.……….. w kwocie 7 200 zł, stanowiącej 18% kosztu kwalifikowanego przedsięwzięcia wynoszącego do 40 000 zł. Dofinansowanie dotyczyło zamontowanej pompy ciepła i zostało przekazane przelewem na konto bankowe Wnioskodawczyni. Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostały odliczone od dochodu opodatkowanego według skali podatkowej. Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej.
Pytanie
Czy Wnioskodawczyni może odliczyć koszty za termomodernizację domku w zabudowie bliźniaczej, w którym są dwa (2) odrębne mieszkania?
Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, jak rozumieć zapis definicji domku jednorodzinnego w Prawie budowlanym, który Wnioskodawczyni przytacza poniżej.
Zapis definicji domku jednorodzinnego w Prawie budowlanym brzmi: „Budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjne samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i jednego lokalu użytkowego, o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.”
Doprecyzowując własne stanowisko, Wnioskodawczyni uważa, że sprawą sporną jest definicja domku jednorodzinnego, dla którego właściciel może skorzystać z ulgi
termomodernizacyjnej.
Wnioskodawczyni jest właścicielem lokalu mieszkalnego w zabudowie bliźniaczej, w którym wyodrębnione są dwa odrębne lokale mieszkalne. Według definicji zawartej w Prawie budowlanym, jest to domek jednorodzinny. I takie jest też stanowisko Wnioskodawczyni.
Dlatego też Wnioskodawczyni nie zgadza się ze stanowiskiem Urzędu Skarbowego w …….., którego zdaniem, mieszkanie, którego Wnioskodawczyni jest właścicielem nie zalicza się do domku jednorodzinnego. I to stanowisko Urzędu Skarbowego sprawia, że Wnioskodawczyni nie może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do treści art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496).
W myśl art. 2 pkt 2 ww. ustawy, użyte w ustawie określenia przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznaczają:
Przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu, stosownie do art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 26h ust. 5 ww. ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że prawo do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej obejmuje wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wyłącznie w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, czyli w budynku wolno stojącym albo budynku w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Ponadto, przedmiotowa ulga przysługuje podatnikowi, który posiada tytuł prawny do tej nieruchomości, tj. odpowiednio prawo własności bądź prawo do określonej jej części na zasadzie współwłasności.
Ponadto, podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 została wykazana pompa ciepła wraz z osprzętem, a w punkcie 13 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła, a w punkcie 13 montaż instalacji fotowoltaicznej.
Z podanych przez Panią informacji wynika m.in., że:
- 19 czerwca 2015 r. wykupiła Pani od Urzędu Miasta lokal mieszkalny nr …., który znajduje się w domu w zabudowie bliźniaczej, w którym wydzielone są dwa lokale mieszkalne (zakupiła Pani lokal mieszkalny wraz z przynależnym do tego lokalu udziałem w częściach wspólnych budynku i gruntu),
- jest Pani współwłaścicielem ww. budynku w zabudowie bliźniaczej, a właścicielem lokalu mieszkalnego nr …. (znajdującego się w tymże budynku),
- na balkonie i na strychu (powietrze - woda), przynależnym do Pani lokalu mieszkalnego, zamontowała Pani pompę ciepła z rekuperacją (koszty wykazane w rozliczeniu rocznym za 2020 r.),
- w 2021 r. na dachu budynku zamontowała Pani fotowoltaikę (koszty wykazane w zeznaniu rocznym za 2021 r.),
- w wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania lokalu mieszkalnego,
- poniesione przez Panią wydatki są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków,
- wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pani nazwisko, przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,
- koszty zakupu i instalacji pompy ciepła to 32 800 zł, natomiast koszty zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej to 36 513 zł,
- otrzymała Pani dofinansowanie z W. F. O. Ś. i G. W. we ………. w kwocie 7 200 zł,
- jest Pani podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej.
Pani wątpliwości budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż pompy ciepła i fotowoltaiki związanych z posiadanym przez Panią lokalem mieszkalnym.
Jak już uprzednio wskazano, ulgą termomodernizacyjną objęte są tylko nieruchomości określone w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. W orzecznictwie (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 października 2016 r., sygn. akt II OSK 786/16) podkreśla się, że norma ta zawiera ustawową definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który może być realizowany w różnych formach, jako:
–budynek wolnostojący,
–budynek w zabudowie bliźniaczej,
–budynek w zabudowie szeregowej, lub
–budynek w zabudowie grupowej.
Dla stosowania ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma bowiem to, aby niezależnie od formy, w jakiej został zaprojektowany budynek mieszkalny jednorodzinny, nie wydzielono w nim:
–więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo
–jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
U uzupełnieniu wniosku nadmienia Pani, że zakupiła Pani lokal mieszkalny wraz z przynależnym do tego lokalu udziałem w częściach wspólnych budynku i gruntu.
Pani lokal znajduje się w domu w zabudowie bliźniaczej, w którym wydzielone są dwa lokale mieszkalne. Jest Pani właścicielem lokalu mieszkalnego nr ……… posiadającym własną księgę wieczystą i współwłaścicielem budynku mieszkalnego, w którym lokal został wyodrębniony.
W myśl art. 2 ust. 1c ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048 ze zm.):
Odrębną nieruchomość w budynku mieszkalnym jednorodzinnym mogą stanowić co najwyżej dwa samodzielne lokale mieszkalne. Ograniczenie to nie ma zastosowania do budynków, które zostały wybudowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przed dniem 11 lipca 2003 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 1-2 ustawy o własności lokali:
W razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali. Nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali.
Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
Stosownie do art. 19 ustawy o własności lokali:
Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż trzy, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności.
Zatem należy wskazać, że budynek mieszkalny w zabudowie bliźniaczej, którego jest Pani współwłaścicielem w ramach przynależnego do lokalu udziału w nieruchomości wspólnej, w którym usytuowany jest nabyty przez Panią na własność lokal mieszkalny, a w budynku tym wyodrębniono własność łącznie dwóch lokali mieszkalnych, wypełnia kryteria wskazane w treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku za 2020 r., poniesione i udokumentowane wydatki na zakup i montaż pompy ciepła oraz za 2021 r. poniesione i udokumentowane wydatki na instalację fotowoltaiczną, służące do ogrzewania i do zasilania energią elektryczną lokalu mieszkalnego w budynku mieszkalnym w zabudowie bliźniaczej (budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane), którego jest Pani współwłaścicielem w ramach przynależnego do lokalu udziału w nieruchomości wspólnej. Powyższe odliczenie będzie możliwe w części nieobjętej dofinansowaniem ze środków N. F. O. Ś. i G. W. Ponadto zaznaczyć również należy, że kwota Pani odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przez Panią przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynkach mieszkalnym, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w tym nie analizuje załączonych dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ………., ul. …………, ……………... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).