Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.108.2024.1.PS
Temat interpretacji
Możliwość zaliczenia otrzymanego wsparcia finansowego z ARiMR do przychodu ze źródeł przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 5 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani osobą fizyczną, posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce.
Do (...) 2023 r. prowadziła Pani hodowlę drobiu na terytorium Polski w ramach gospodarstwa rolnego, będącego działami specjalnymi produkcji rolnej w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskiwane przychody z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej rozliczała Pani na zasadach z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. podatkiem liniowym).
W okresie (...) Pani gospodarstwo znalazło się w obszarze występowania wysoce zjadliwej grypy ptaków, w związku z czym zmuszona była Pani czasowo zaprzestać produkcji drobiu. Czasowe zaprzestanie produkcji drobiu w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków skutkowało pogorszeniem sytuacji hodowców drobiu i stanowiło zagrożenie kontynuacji prowadzonej działalności w zakresie produkcji drobiu w Polsce.
W związku z problemami hodowców drobiu wywołanymi wystąpieniem grypy ptaków, 9 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. z 2023 r. poz. 1063), na podstawie którego producentom rolnym przysługiwało wsparcie finansowe dla gospodarstw, które czasowo zaprzestały produkcji drobiu wskutek wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków.
Zgodnie z § 3 Rozporządzenia:
Wsparcie jest udzielane producentowi rolnemu w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2023 r. poz. 885), zwanemu dalej "producentem rolnym", który w okresach od dnia 29 grudnia 2019 r. do dnia 13 maja 2020 r. lub od dnia 24 listopada 2020 r. do dnia 28 lipca 2021 r. prowadził gospodarstwo drobiarskie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2022/2406, zwane dalej „gospodarstwem”, w zakresie działalności, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. h lub n ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 1421 oraz z 2022 r. poz. 1570):
1)które znajdowało się na obszarze zapowietrzonym lub obszarze zagrożonym, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków (Dz. U. poz. 1752), w związku z wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków, o których mowa w art. 1 rozporządzenia 2022/2406;
2)w którym zastosowano w tych okresach środki, o których mowa w § 11 ust. 1-3 lub § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków, zwane dalej „środkami w zakresie zdrowia zwierząt”.
W okresie, o którym mowa w rozporządzeniu jako producent rolny prowadziła Pani gospodarstwo drobiarskie, w którym nie podejmowania Pani produkcji w związku z wystąpieniem w okresie (...) 2021 wysoce zjadliwej grypy ptaków.
W związku z powyższym wystąpiła Pani z wnioskiem (wniosek złożony (...) 2023 r.) o udzielenie wsparcia finansowego z tytułu czasowego wyłączenia gospodarstwa z produkcji drobiu na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków.
Powyższe wynika z faktu, że zgodnie z § 3 rozporządzenia wsparcie finansowe udzielane jest producentowi rolnemu, który w okresach od 29 grudnia 2019 r. do 13 maja 2020 r. lub od 24 listopada 2020 r. do 28 lipca 2021 r. prowadził gospodarstwo drobiarskie.
Rozporządzenie nie ogranicza możliwości złożenia wniosku o udzielenie wsparcia finansowego i otrzymania przedmiotowego wsparcia od prowadzenia gospodarstwa drobiarskiego na dzień złożenia wniosku/otrzymania wsparcia, warunkiem było jedynie prowadzenia gospodarstwa rolnego w okresie od 29 grudnia 2019 r. do 13 maja 2020 r. lub od 24 listopada 2020 r. do 28 lipca 2021 r., który to warunek Pani spełniła.
W związku z powyższym (...) 2023 r. na podstawie decyzji nr (...) Dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR udzielono Pani wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków w latach 2019-2021.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia ARiMR realizuje zadania związane z udzieleniem wsparcia, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce.
Zgodnie z art. 1 ww. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce, Unia zapewnia częściowe finansowanie odpowiadające 50 % wydatków poniesionych przez Polskę w celu wsparcia rynku jaj i mięsa drobiowego poważnie dotkniętego wystąpieniem 392 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5, które zostały wykryte i zgłoszone przez Polskę między 29 grudnia 2019 r. a 13 maja 2020 r. oraz między 24 listopada 2020 r. a 28 lipca 2021 r.
Zgodnie z otrzymaną decyzją kwota wypłaconego wsparcia w 50% finansowana jest z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji (EFRG) i w 50% finansowana z budżetu krajowego.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Pani, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, otrzymane przez Panią wsparcie finansowe stanowi przychód ze źródła przychodów „działy specjalne produkcji rolnej” na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający w całości zwolnieniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Pani, że w przypadku uznania stanowiska Pani do pytania nr 1 we wniosku za nieprawidłowe, otrzymane przez Panią wsparcie finansowe w całości nie zalicza się do przychodów ze źródła przychodów „działy specjalne produkcji rolnej” na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 15 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 2 i art. 14 ust. 3 pkt 13) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3)Czy prawidłowe jest stanowisko Pani, że w przypadku uznania stanowiska Pani do pytania nr 2 we wniosku za nieprawidłowe, otrzymane przez Panią wsparcie finansowe w 50 % sfinansowane z budżetu krajowego nie stanowi przychodu ze źródła przychodów „działy specjalne produkcji rolnej” na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 15 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 2 i art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w 50 % sfinansowane z EFRG stanowi przychód ze źródła przychodów „działy specjalne produkcji rolnej” na podstawie art. 10 ust. pkt 4 w zw. z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający jednak zwolnieniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem:
Ad 1
Otrzymane wsparcie finansowe stanowi dla Pani przychód z działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z art. 15 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi, że otrzymane wsparcie finansowe związane było z prowadzoną przez Panią działalnością, tj. działami specjalnymi produkcji rolnej, które w całości podlega zwolnieniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w Pani ocenie fakt, że na moment otrzymania wsparcia finansowego nie prowadziła Pani już działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej nie zmienia kwalifikacji źródła przychodów w jakim powinna Pani rozpoznać otrzymane wsparcie w związku z prowadzeniem, której wsparcie finansowe zostało Pani przyznane.
W związku z powyższym, w Pani ocenie, wsparcie finansowe przyznane w związku z prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, pomimo nieprowadzenia tej działalności na dzień otrzymania wsparcia stanowi dla Pani przychód z działów specjalnych produkcji rolnej, który powinien opodatkować według zasad właściwych dla opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej.
Wskazać w tym miejscu należy na stanowisko organów podatkowych w wydawanych interpretacjach indywidualnych, które w Pani ocenie, na zasadzie analogii z uwagi na odesłanie w zakresie opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnych, tj. art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do regulacji art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej) można odnieść do opisanego we wniosku stanu faktycznego, w których organy podatkowe zgadzają się, że w przypadku uzyskania przysporzenia wynikającego z prowadzonej działalności, to przychód ten powstaje w źródle pozarolnicza działalność gospodarcza, nawet jeśli przychód powstał już po zakończeniu działalności gospodarczej. Przykładem takiego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 października 2022 r., nr 0115-KDIT3.4011.629.2022.1.AWO oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 października 2018 r., nr 0114-KDIP3-1 4011.409.2018.1.ES:
W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opłacał podatek dochodowy przy zastosowaniu 19% stawki liniowej, to otrzymując wynagrodzenie związane z tą działalnością po jej zakończeniu winien kontynuować stosowanie tej stawki. Oznacza to konieczność obliczenia i wpłaty zaliczki na podatek na zasadach określonych w art. 44 ust. 3f ww. ustawy oraz złożenia zeznania podatkowego PIT-36L po zakończeniu roku podatkowego.
W drugiej kolejności wskazać należy, że otrzymane wsparcie finansowe, które w Pani ocenie, stanowi przychód z działów specjalnych produkcji rolnej w całości podlega zwolnieniu, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych, agencji wykonawczych, państwowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, których zadaniem jest prowadzenie doradztwa rolniczego, lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.
W Pani ocenie, gdyby intencją ustawodawcy było objęcie przedmiotowym zwolnieniem tylko podmiotów prowadzących działalność rolniczą, a nie środków przeznaczonych na cele rolnicze niezależnie od formy opodatkowania podmiotu otrzymującego środki, przepis art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych byłby przepisem martwym, albowiem zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej.
Ponadto, otrzymane przez Panią wsparcie wypłacane jest przez ARiMR, która zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r., poz. 1199, dalej zwana: Ustawa o ARiMR) w zw. z art. 18 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1270, dalej zwana: Ustawą o finansach publicznych) jest agencją wykonawczą utworzoną w celu realizacji zadań m.in. dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej.
ARiMR otrzymała środki na wypłatę wsparcia ze środków budżetu państwa, które w 50% zostały sfinansowane ze środków krajowych i w 50% ze środków europejskich (EFGR).
Mając powyższe na uwadze, w Pani ocenie, otrzymane wsparcie finansowe w związku z prowadzoną przez Panią działalnością rolniczą, która ze względu na rodzaj i wielkość miała charakter działów specjalnych produkcji rolnej wypłacone przez ARiMR będącą agencją wykonawczą, utworzoną w celu realizacji zadań m.in. dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej, która środki na ten cel otrzymała z budżetu państwa (w 50% sfinansowane ze środków krajowych i w 50% ze środków EFGR) podlega w całości zwolnieniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 2
W przypadku uznania Pani stanowiska do pytanie nr 1 za nieprawidłowe otrzymane przez Panią wsparcie finansowe w całości nie zalicza się do przychodów ze źródła przychodów „działy specjalne produkcji rolnej” na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 15 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 2 i art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.
Zgodnie z powyższym przychód podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
stanowią kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymanie, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Ponadto w ust. 2 art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarto katalog przychodów, które uważane są za przychody z działalności gospodarczej (działów specjalnych produkcji rolnej).
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
przychodem z działalności gospodarczej (działów specjalnych produkcji rolnej) są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z kolei, w ust. 3 art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarto katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej (działów specjalnych produkcji rolnej).
Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
do przychodów z działalności gospodarczej (działów specjalnych produkcji rolnej) nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju dotacje, subwencje i inne nieodpłatne świadczenia stanowią co do zasady przychód z działalności gospodarczej (działów specjalnych produkcji rolnej), przy czym dotacje, subwencje i inne nieodpłatne świadczenia nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej (działów specjalnych produkcji rolnej) pod warunkiem, że:
1)środki te zostały wypłacone przez agencje wykonawczą oraz
2)agencja wykonawcza otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa.
W tym miejscu wskazać należy, że otrzymane przez Panią wsparcie wypłacane jest przez ARiMR, która zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 2023 r., poz. 1199, dalej zwana: Ustawa o ARiMR) w zw. z art. 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1270, dalej zwana: Ustawą o finansach publicznych) jest agencją wykonawczą utworzoną w celu realizacji zadań m.in. dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej.
W związku z powyższym pierwszy z ww. warunków został spełniony, tj. środki zostały wypłacone przez agencję wykonawczą, którą jest ARiMR.
Jeśli zaś idzie o drugi warunek, tj. sfinansowanie dotacji, subwencji i innych nieodpłatnych świadczeń ze środków z budżetu państwa, w pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z § 1 Rozporządzenia, ARiMR realizuje zadania związane z udzieleniem wsparcia, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce.
Zgodnie z art. 1 ww. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz.U.UE.L.2022.317.56):
Unia zapewnia częściowe finansowanie odpowiadające 50 % wydatków poniesionych przez Polskę w celu wsparcia rynku jaj i mięsa drobiowego poważnie dotkniętego wystąpieniem 392 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5, które zostały wykryte i zgłoszone przez Polskę między 29 grudnia 2019 r. a 13 maja 2020 r. oraz między 24 listopada 2020 r. a 28 lipca 2021 r.
Z kolei, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.U.UE.L.2021.435.187):
finansowanie różnych interwencji i środków objętych zakresem WPR z budżetu ogólnego Unii (zwanego dalej „budżetem Unii:) odbywa się poprzez:
a)Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG);
b)Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. rozporządzenia:
w ramach zarządzania dzielonego EFRG finansuje następujące wydatki:
a)środki mające na celu regulację lub wspieranie rynków rolnych, określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 (Dz.U.UE.L.2013.347.671).
Na podstawie art. 220 ust. 1 ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013:
komisja może przyjmować akty wykonawcze przyjmujące nadzwyczajne środki wsparcia rynku dotkniętego trudnościami w celu uwzględnienia:
a)ograniczeń handlu wewnątrz Unii i handlu z państwami trzecimi, które to ograniczenia mogą wynikać ze stosowania środków zwalczania rozprzestrzeniania się chorób zwierząt lub rozprzestrzeniania się agrofagów roślin; oraz
b)poważnych zakłóceń na rynku bezpośrednio związanych z utratą zaufania konsumentów spowodowaną zagrożeniami dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub zdrowia roślin oraz ryzykiem chorób.
Na podstawie ww. regulacji komisja przyjęła Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/2406 z 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz.U.UE.L.2022.317.56), zgodnie z którym:
Unia zapewnia częściowe finansowanie odpowiadające 50 % wydatków poniesionych przez Polskę w celu wsparcia rynku jaj i mięsa drobiowego poważnie dotkniętego wystąpieniem 392 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5, które zostały wykryte i zgłoszone przez Polskę między 29 grudnia 2019 r. a 13 maja 2020 r. oraz między 24 listopada 2020 r. a 28 lipca 2021 r.
Ponadto, wskazać należy, że rozporządzenie, na podstawie którego wystąpiła Pani o wsparcie finansowe do ARiMR zostało wydane na podstawie art. 6c ustawy z 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Zgodnie z art. 6c ww. ustawy Rada Ministrów:
w przypadku gdy przepisy Unii Europejskiej dotyczące Wspólnej Polityki Rolnej określają obowiązek podjęcia działań lub przewidują możliwość realizacji uprawnień przez państwo członkowskie lub właściwy organ państwa członkowskiego, lub agencję płatniczą, lub agencję interwencyjną w zakresie rynków objętych Wspólną Polityką Rolną, może, w drodze rozporządzenia:
1)wyznaczyć Agencję jako jednostkę organizacyjną wykonującą określone obowiązki lub uprawnienia;
2)określić zadania realizowane przez Agencję, mające na celu wykonanie obowiązków lub uprawnień, o których mowa w pkt 1, lub sposób i tryb realizacji tych zadań.
ARiMR realizuje zatem zadania (realizacja wspólnej polityki rolnej) nałożone na nią w drodze rozporządzenia i otrzymała środki na realizacje tego zadania w części pochodzące ze środków europejskich przeznaczonych na realizację wspólnej polityki rolnej.
Z powyższego wynika zatem, że wsparcie otrzymane przez Panią jest w części sfinansowane ze środków europejskich, a w pozostałej części ze środków krajowym.
Z kolei art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:
nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej (działów specjalnych produkcji rolnej) środki wypłacone przez agencje wykonawczą, które otrzymała na ten cel środki z budżetu państwa. Przepis nie ogranicza jednak źródła finansowania budżetu państwa, z którego pochodzą środki na wypłatę przez agencje wykonawczą.
W tym miejscu wskazać należy, że na gruncie ustawy o finansach publicznych, tj. art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych:
dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz. Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, z póżn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2021/2116”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:
przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d ustawy o finansach publicznych, tj.
1)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności. Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2)niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a)Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c)Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę" i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm. ).
Z powyższego wynika zatem, że środki europejskie (w tym środki na realizacje wspólnej polityki rolnej) stanowią dochód budżetu państwa.
Przy czym zgodnie z art. 204 ustawy o finansach publicznych:
środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy. Jednocześnie na podstawie art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
1.realizację projektów przez jednostki budżetowe;
2.płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
3.dotacje celowe dla beneficjentów;
4.realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
5.realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Ponadto, zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych:
wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków tj. wydatki na realizacje programów finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.
Z powyższego wynika, że zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, środki europejskie stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone m.in. na realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
W związku z powyższym, w Pani ocenie, otrzymane wsparcie z uwagi na regulacje ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którymi środki europejskie stanowią dochód budżetu państwa i wydatkowanie tych środków stanowi wydatki budżetu państwa uznać należy, że otrzymane wsparcie wypłacone przez ARiMR (w 50% sfinansowane z budżetu kraju i 50% z EFGR), w całości nie stanowi przychodów ze źródła przychodów „działy specjalne produkcji rolnej” na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 15 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 2 i art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 3
W przypadku uznania stanowiska Pani do pytania nr 2 we wniosku za nieprawidłowe, otrzymane przez Panią wsparcie finansowe w 50 % sfinansowane z budżetu krajowego nie stanowi przychodu ze źródła przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 15 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 2 i art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w 50 % sfinansowane z EFRG stanowi przychód z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie art. 10 ust. pkt 4 w zw. z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający jednak zwolnieniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze uzasadnienie Pani w zakresie pytania nr 2, w sytuacji uznania przez organ, że dla zastosowania w stanie faktycznym opisanym we wniosku regulacji art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kluczowe znaczenie ma źródło sfinansowania wsparcia wypłacanego przez ARiMR, w Pani ocenie, z uwagi na możliwość przyporządkowania przez Panią jaka część środków została sfinansowana z budżetu krajowego (50%), w tej części otrzymane wsparcie finansowe nie będzie stanowić przychodów ze źródła przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 15 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 2 i art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś w części sfinansowanej z EFGR (50%) rozpozna Pani przychód z działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym mając na uwadze brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w Pani ocenie, przychód ten będzie podlegał zwolnieniu.
Wskazać bowiem należy, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych, agencji wykonawczych, państwowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, których zadaniem jest prowadzenie doradztwa rolniczego, lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.
Mając na uwadze, że wsparcie finansowe zostało udzielone w związku z prowadzoną przez Panią działalnością rolniczą, która ze względu na rodzaj i wielkość miała charakter działów specjalnych produkcji rolnej, w Pani ocenie, w części w której stanowi przychód z działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W Pani ocenie, gdyby intencją ustawodawcy było objęcie przedmiotowym zwolnieniem tylko podmiotów prowadzących działalność rolniczą, a nie środków przeznaczonych na cele rolnicze niezależnie od formy opodatkowania podmiotu otrzymującego środki, przepis art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych byłby przepisem martwym, albowiem zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej.
W związku z powyższym, w Pani ocenie, otrzymane wsparcie finansowe w części, która stanowi przychód Pani z działów specjalnych produkcji rolnej (część sfinansowana z EFGR) będzie korzystało ze zwolnienia o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 7 cytowanej na wstępie ustawy:
Podatnicy, którzy dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, ustalają na podstawie prowadzonych ksiąg, mogą wybrać sposób opodatkowania tych dochodów na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w ust. 2, sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. W tym samym terminie podatnicy mogą zawiadomić na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
Źródła przychodów
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
–pozarolnicza działalność gospodarcza,
–działy specjalne produkcji rolnej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.
Art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego odnosi się ww. art. 15 tej ustawy, dotyczy przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W art. 14 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy ustawodawca wskazał jakie rodzaje przychodów są kwalifikowane do tego źródła przychodów. Natomiast w art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano przychody, które nie są zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej. Z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad przewidzianych w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasad dotyczących przychodów z działalności gospodarczej. Oznacza to, że przepisy art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące przychodów z działalności gospodarczej mają również zastosowanie do przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych podatkiem liniowym.
Jak stanowi art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2023 r.:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
W świetle powyższego, na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwoty otrzymane od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, nie stanowią przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Jeżeli podatnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym uzyska wsparcie finansowe w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, otrzymane środki stanowią przychód z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że pochodzą one od agencji wykonawczych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Ustawa o finansach publicznych
Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa w cytowanym powyżej przepisie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odniosę się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2)niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a)Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c)Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
3)środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
4)środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5)środki przeznaczone na realizację:
a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
b)programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
c)Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
d)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, ze zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, ze zm.);
6) inne środki.
W myśl art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych:
Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz. Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, ze zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2021/2116" po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.
W myśl art. 117 ust. 2 ustawy o finansach publicznych:
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki budżetu państwa dzielą się na grupy wydatków, w tym wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.
W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
1)realizację projektów przez jednostki budżetowe;
2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
3)dotacje celowe dla beneficjentów;
4)realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
5)realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;
6)realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Jednocześnie wskazuję, że stosownie do art. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Ustawa określa zakres i zasady działania agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych funduszy celowych.
Zgodnie z art. 18 ustawy o finansach publicznych:
Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.
Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Zasady działania agencji wykonawczej określa ustawa, o której mowa w art. 18, oraz statut.
W myśl art. 20 ustawy o finansach publicznych:
Agencja wykonawcza prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w niniejszej ustawie i w ustawie, o której mowa w art. 18.
Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje.
Stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
W myśl art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych:
Dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o finansach publicznych:
Podstawą gospodarki finansowej agencji wykonawczej jest roczny plan finansowy, obejmujący realizację zadań ustawowych, z wyszczególnieniem kosztów realizacji tych zadań przez inne podmioty – z wyszczególnieniem wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, płatności odsetkowych wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz zakupu towarów i usług.
Definicja Agencji Wykonawczej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 973 ze zm.):
Państwową osobą prawną jest agencja wykonawcza, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236 i 1535), w szczególności Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1199 ze zm.):
Agencja jest państwową osobą prawną.
Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
Przychodami Agencji są środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych oraz inne przychody.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
W związku z problemami hodowców drobiu wywołanymi wystąpieniem grypy ptaków, 9 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1063), na podstawie którego producentom rolnym przysługiwało wsparcie finansowe dla gospodarstw, które czasowo zaprzestały produkcji drobiu wskutek wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków.
W myśl § 1 ww. rozporządzenia:
Rozporządzenie określa zadania realizowane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej „Agencją”, związane z udzielaniem wsparcia, o którym mowa w art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z dnia 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. Urz. UE L 317 z 09.12.2022, str. 56), zwanego dalej „rozporządzeniem 2022/2406”, oraz sposób i tryb realizacji tych zadań.
Zgodnie z § 3 rozporządzenia:
Wsparcie jest udzielane producentowi rolnemu w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2023 r. poz. 885), zwanemu dalej "producentem rolnym", który w okresach od dnia 29 grudnia 2019 r. do dnia 13 maja 2020 r. lub od dnia 24 listopada 2020 r. do dnia 28 lipca 2021 r. prowadził gospodarstwo drobiarskie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2022/2406, zwane dalej „gospodarstwem”, w zakresie działalności, o której mowa w art. 1 pkt 1 lit. h lub n ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2020 r. poz. 1421 oraz z 2022 r. poz. 1570):
1)które znajdowało się na obszarze zapowietrzonym lub obszarze zagrożonym, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków (Dz. U. poz. 1752), w związku z wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków, o których mowa w art. 1 rozporządzenia 2022/2406;
2)w którym zastosowano w tych okresach środki, o których mowa w § 11 ust. 1-3 lub § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków, zwane dalej „środkami w zakresie zdrowia zwierząt”.
Na podstawie § 16 rozporządzenia:
Wsparcie wypłaca się w terminie 21 dni od dnia wydania decyzji, o której mowa w § 11 ust. 1, na rachunek bankowy producenta rolnego albo rachunek tego producenta prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Finansowanie z budżetu wspólnotowego oraz krajowego wydatków na rozwój obszarów wiejskich
Ramy prawne finansowania z budżetu wspólnotowego wydatków na rozwój obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 określone zostały m.in. w:
–rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, ze zm.) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia,
–rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549, ze zm.) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia,
–rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia.
Z kolei regulacje prawne na poziomie ustawodawstwa krajowego zostały określone m.in. w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (t. j. Dz.U. z 2023 poz. 1105).
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
Ustawa określa zadania oraz właściwość organów i jednostek organizacyjnych w zakresie dotyczącym wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanego dalej „programem”.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
Użyte w ustawie określenie agencja płatnicza oznacza agencję płatniczą w rozumieniu art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
Agencja pełni funkcję akredytowanej agencji płatniczej.
Jak stanowi art. 34 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:
Pomoc w ramach działań i poddziałań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, 2, 3 lit. b, pkt 4, 5, 6 lit. d, pkt 7, 13 i 14, jest przyznawana na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawieranej, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej.
Opodatkowanie otrzymanego wsparcia finansowego od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadziła Pani hodowlę drobiu (tj. dział specjalny produkcji rolnej). Uzyskiwane przychody opodatkowywała Pani podatkiem liniowym. W okresie (...) Pani gospodarstwo znalazło się na terenie, na którym odnotowano ognisko wysoce zjadliwej grypy ptaków. W związku z tym, w tym okresie w stosunku do Pani gospodarstwa zastosowano środki, o których mowa w § 11 ust. 1-3 oraz § 17 ust. 1 Rozporządzania w sprawie zwalczania grypy ptaków. Na mocy decyzji numer (...) z (...) 2023 r., Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udzieliła Pani wsparcia finansowego z tytułu niepodejmowania produkcji w gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków. Wsparcie finansowe zostało udzielone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. 2023 poz. 1063 ze zm., dalej: „Rozporządzenie w sprawie wspierania rynku"). Część kwoty pomocy została sfinansowana z Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji. Kwota wsparcia finansowego, którą przekazała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pochodzi ze środków otrzymanych na ten cel przez ARiMR - jako agencję wykonawczą z budżetu państwa. Natomiast budżet państwa, w myśl art. 1 Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2406 z 8 grudnia 2022 r. w sprawie nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz. U. UE. L. z 2022 r. Nr 317, str. 56), otrzymał częściowe finansowanie odpowiadające 50 % wydatków poniesionych przez Polskę w celu wsparcia rynku jaj i mięsa drobiowego poważnie dotkniętego wystąpieniem 392 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5, które zostały wykryte i zgłoszone przez Polskę między 29 grudnia 2019 r., a 13 maja 2020 r. oraz między 24 listopada 2020 r., a 28 lipca 2021 r.
Ponieważ otrzymała Pani środki od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest agencją wykonawczą, a środki w istocie Agencja otrzymała z budżetu państwa, zastosowanie w Pani sprawie znajduje cytowany powyżej art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że kwota otrzymanej pomocy nie stanowi przychodu podatkowego.
Reasumując, otrzymane przez Panią wsparcie z tytułu niepodejmowania produkcji w Pani gospodarstwie na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych w związku z wystąpieniem wysoce zaraźliwej grypy ptaków zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi dla Pani przychodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Za nieprawidłowe natomiast uznać należy zajęte przez Panią stanowisko w kwestii zastosowania w niniejszym przypadku dyspozycji zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem otrzymane przez Panią wsparcie nie stanowi dla Pani przychodu, to nie może jednocześnie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie ww. regulacji prawnej.
Jednocześnie nie udzielam odpowiedzi na pytania nr 3, gdyż oczekiwała Pani na nie odpowiedzi wyłącznie w sytuacji uznania Pani stanowiska w odniesieniu do pytania nr 2 za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).