Interpretacja indywidualna z dnia 12 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1108.2023.4.EC
Temat interpretacji
Zawkwalifikowanie pobieranej i zwracanej kaucji jako przychodu z działalnosci gospodarczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zakwalifikowania pobieranej i zwracanej kaucji jako przychodu z działalnosci gospodarczej.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lutego 2024 r. (data wpływu 8 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
Korzystając ze stworzonej infrastruktury do rekreacji umysłowej, w szczególności do gier karcianych, w sposób nie hazardowy, co wynika z zapisów Ustawy o grach hazardowych (Dz.U. z 2019 roku, poz.847 z późniejszymi zmianami), będą organizowane przez Pana gry i turnieje karciane, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w wynajmowanym lokalu użytkowym. Ustawa o grach hazardowych określa szczegółowe warunki do kwalifikacji gry w karty, jako nie hazardowe i nie penalizowane przez rygory nadzoru Urzędu Celno-Skarbowego. Gry takie, w zrozumieniu ustawy, nie stanowią gry hazardowej i nie są wymieniane w ustawie, jako dopuszczalne na podstawie koncesji hazardowej lub na podstawie Regulaminu gry zatwierdzonego przez Ministra Finansów. Zgodnie z nadrzędną zasadą, która uznaje, że to, co nie jest zakazane, jest dozwolone, gra rekreacyjna w karty, w tym w pokera nie hazardowego, nie podlega nadzorowi Ministerstwa Finansów w zakresie hazardu, jedynie podlega pod zwykłe kontrole skarbowe, jak każda działalność gospodarcza.
Gry karciane są wyłączone w Ustawie o grach hazardowych z katalogu gier losowych i zostały przeniesione do odrębnej kwalifikacji, jako gry karciane i nie są determinowane przez określanie hazardu, jako gry losowej. Obecnie wyodrębnia się osobny termin, jako " gra strategiczna umiejętności z elementem losowym". Gry karciane są przypisane do hazardu w wypadku nagród rzeczowych i pieniężnych, przy jednoczesnym wymienieniu gry jako skatalogowanej gry hazardowej w Ustawie o grach hazardowych.
Gry, które będą prowadzone w ramach działalności gospodarczej będą grami bez gwarantowanych nagród rzeczowych i pieniężnych. Gracze uczestniczący w grach rekreacyjnych będą opłacać bilet wstępu, równy kwocie od 10 do 20 % ustalonej kaucji za żetony i infrastrukturę do gier, z których będą korzystać w czasie gry. Istnieje także możliwość biletów promocyjnych w kwocie od 1 do 10 PLN i tzw. rejku przy grach jednostolikowych lub grach czasowych. Z wszystkich tych opłat będzie odprowadzany podatek Vat oraz podatek dochodowy. Kaucje będą zwrotne na okaziciela. Konieczność wprowadzenia kaucji wynika z zabezpieczeń finansowych za wypożyczane żetony do gry i za korzystanie z infrastruktury do gier w lokalu. Gracz po skończeniu gry lub zwrocie żetonów otrzymuje przypisane do nich kwoty kaucji, również w sytuacji pozostawienia żetonów do dalszej gry przy grach wielostolikowych w turniejach. W wypadku gier jednostolikowych, czasowych, gracz otrzymuje zwrot kaucji w wymiarze 1:1 od ilości zwracanych żetonów objętych kaucją, które zwraca osobiście po skończonej grze. Wysokość podatku VAT wynika z interpretacji ogólnej Ministra Finansów dotyczącej zajęć i gier rekreacyjnych z dnia 02- 12- 2014 roku, nr PT1/033/32/354/LJU/14, potwierdzonej później w interpretacjach wydawanych przez Dyrektorów Izb Skarbowych na terenie RP. Cena biletu zależy od rodzaju gier i wysokości kaucji wpłacanych przez graczy za pobrane żetony i korzystanie z infrastruktury do gier. Po odliczeniu kwoty biletu z kaucji czy rejku, jej pozostała wartość będzie zwracana graczom na okaziciela. Kaucja zgodnie z prawem nie rodzi obowiązku podatkowego na gruncie podatków Vat, CIT ani dochodowego. Kaucja ma charakter gwarancyjny, zabezpieczający i jest standardowym zabezpieczeniem finansowym (np. KPP 2/443-314/11-2/AK z dnia 07-09-2011 Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu). Wydatek w postaci utraconych, zwróconych kaucji nie jest wymieniony jako koszt czy przychód, co potwierdziła interpretacja indywidualna wydana do identycznej sytuacji z opisywaną w niniejszym wniosku w bieżącym roku 2023, z dnia 19.01.2023 (...), znak pisma 0111-KDIB3-3.4012.571.2022.3.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1. Czy w związku z korzystaniem z kaucji na okaziciela i wykorzystywaniem jej jako zabezpieczenia za żetony i infrastrukturę do gry, nie podlega ona opodatkowaniu Vat?
2. Czy kaucja nie stanowi przychodu ani rozchodu finansowego w prowadzonej działalności gospodarczej?
3. Czy zwrot kaucji, za żetony zwrócone lub pozostawione w grze przez gracza (w celu kontynuowania gry przez innych graczy) jest nieopodatkowane dochodowo?
Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 i 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad 2.
Pana zdaniem, kaucja ze względu na swój charakter nie stanowi ani przychodu ani rozchodu w działalności gospodarczej, co wynika z samego charakteru kaucji jako zabezpieczenia, bo nie jest zaliczana na poczet ceny i podlega zwrotowi, w sytuacji zwrotu żetonów lub pozostawienia ich innym graczom w celu kontynuacji gry. Kaucja nie stanowi także zapłaty w zrozumieniu art. 29a ust. 1 w zw. z ust. 6 ustawy, a jej pobranie nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w tym podatku.
Ad 3.
Pana zdaniem, zwrot kaucji graczowi nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem dochodowym, bo sama kaucja nie stanowi ani przychodu ani rozchodu dla prowadzącego działalność gospodarczą i dla samego gracza, i jest tylko czynnością zwrotu kaucji na okaziciela za otrzymane, zwrócone lub pozostawione w dalszej grze żetony.
Takie stanowisko odnośnie kaucji potwierdza ustawa o PIT, uznając kaucję za wartości niefiskalne, nie powiększające aktywów osób fizycznych czy podatników. Taką interpretację w 2023 roku potwierdziła także Dyrektor KIS w piśmie z dnia 19.01.2023, znak pisma 0111- KDIB3.4012.571.2022.3. JSU.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1)wystawienia faktury albo
2)uregulowania należności.
Z opisu sprawy wynika, że turnieje i gry organizowane przez Pana jako nie hazardowe są pozbawione jakichkolwiek gwarantowanych nagród pieniężnych i rzeczowych. Gracze uczestniczący w grach i turniejach opłacają bilety wstępu do gier i turniejów, równy kwocie od 10 do 20 % ustalonej kaucji za żetony i infrastrukturę do gier, z których będą korzystać w czasie gry. Istnieje także możliwość biletów promocyjnych w kwocie od 1 do 10 PLN i tzw. rejku przy grach jednostolikowych lub grach czasowych. Z wszystkich tych opłat będzie odprowadzany podatek dochodowy. Po odliczeniu kwoty biletu z kaucji czy rejku, jej pozostała wartość będzie zwracana graczom na okaziciela.
Pana wątpliwości dotyczą określenia czy kaucja i jej zwrot nie podlega opodatkowaniu.
Według Słownika Języka Polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r. – termin kaucja oznacza sumę pieniężną złożoną jako gwarancję dotrzymania zobowiązania; zastaw; zabezpieczenie (str. 320).
Słownik języka polskiego W. Doroszewskiego definiuje kaucję jako sumę pieniężną złożoną jako rękojmię dotrzymania umowy i stanowiącą odszkodowanie w razie niedotrzymania umowy; zastaw, zabezpieczenie, gwarancja.
Z przytoczonych definicji wynika, że cechą charakterystyczną kaucji jest to, że może zostać ona wykorzystana tylko w ściśle określonym przypadku, tj. w razie niedopełnienia zobowiązania. Ustanowienie kaucji ma zatem charakter gwarancyjny, zabezpieczający, co oznacza, że kaucja jest ustanowiona na wypadek, gdyby strona umowy, która złożyła kaucję, nie wywiązała się z niej. Wówczas druga strona umowy może zaspokoić się ze złożonej kaucji. Co do zasady kaucja nie jest zaliczana na poczet ceny i podlega zwrotowi po wykonaniu umowy.
Z istoty zabezpieczającego charakteru kaucji wynika, iż nie ma ona natury świadczenia definitywnego. Jest ona świadczeniem zwrotnym.
Zatem fakt przyjęcia kaucji i następnie jej zwrot nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu przepisu art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kaucja, która nie jest zapłatą za wykonanie świadczenia, jest neutralna podatkowo, tzn. nie jest ani kosztem ani przychodem, aż do wystąpienia okoliczności, które uprawniają wierzyciela do zatrzymania kaucji.
Podsumowując, kaucja za żetony i wykorzystanie jej jako zabezpieczenia ewentualnego zniszczenia infrastruktury, tak samo jak jej zwrot graczom po zwrocie żetonów lub pozostawieniu ich innym graczom w celu kontynuacji gry nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidulanej, stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie innych podmiotów i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).