Opodatkowanie renty wdowiej z Irlandii. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.902.2023.1.TR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.902.2023.1.TR

Temat interpretacji

Opodatkowanie renty wdowiej z Irlandii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych: stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 4 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych

W sierpniu 2002 r. Pani mąż – obywatel Polski wyjechał do Irlandii (nie Północnej), gdzie podjął pracę w firmie w charakterze kierowcy TIR-a, na podstawie kontraktu z ww. firmą z (...)2005 r.

Podlegał wszystkim ubezpieczeniom (chorobowym, rentowym, emerytalnym) i z tytułu zatrudnienia miał odprowadzane wszystkie należne składki i podatki.

W dniu (...)2010 r. Pani mąż zmarł na zawał (...), na stanowisku pracy podczas wykonywania transportu (...).

W (...)2010 r. złożyła Pani wniosek o przyznanie świadczenia rodzinnego – renty wdowiej z Irlandii.

W (...)2011 r. otrzymała Pani decyzję wydaną w dniu (...)2011 r. o przyznaniu Pani z dniem (...)2010 r. bezterminowej renty wdowiej – Widow(er)’s Contributory Pension. Na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii przyznano Pani rentę wdowią w kwocie X Euro tygodniowo netto, ponieważ według informacji zawartej w decyzji nie potrąca się Pani podatku dochodowego od takiego świadczenia. Otrzymała Pani również spłatę należności od chwili przyznania tej renty.

Przyznana Pani renta wdowia jest wypłacana w systemie co cztery tygodnie. Aktualnie (na dzień składania wniosku – 4 grudnia 2023 r.) w kwocie Y Euro netto tygodniowo.

Od chwili przyznania do 31 grudnia 2014 r. otrzymywała Pani rentę wdowią w formie czeków, przy realizacji których bank – jako płatnik – zawsze pobierał zaliczkę na podatek dochodowy.

Od stycznia 2015 r. otrzymuje Pani rentę wdowią w euro w formie przelewów na konto walutowe w Banku, gdzie również na bieżąco ma Pani pobieraną zaliczkę na podatek dochodowy, którą bank odprowadza na konto urzędu skarbowego.

Każdego roku otrzymywała Pani i otrzymuje z banków, w których realizowała czeki, a aktualnie z Banku, gdzie wpływają przelewy, rozliczenia PIT-11 z kwotą pobranej zaliczki w celu rozliczenia rocznego i złożenia zeznania rocznego do Urzędu Skarbowego.

Jest Pani w posiadaniu wszystkich rozliczeń PIT-11 od 2010 r., według których bank dokonywał potrąceń zaliczek na podatek dochodowy z przyznanego Pani świadczenia. Na tej podstawie, Pani każdego roku składała zeznania podatkowe w celu rozliczenia z urzędem skarbowym. Zatem, od chwili przyznania Pani świadczenia z Irlandii – renty wdowiej, do chwili obecnej, bank dokonuje potrąceń zaliczek na podatek dochodowy od każdego wpływu świadczenia na konto i Pani może dysponować środkami pomniejszonymi o pobraną zaliczkę.

Jest Pani obywatelką Polski, całe życie mieszkała, mieszka i będzie Pani mieszkać w Polsce. W Polsce pracowała Pani zawodowo i jako osoba fizyczna płaciła i płaci Pani podatek dochodowy.

W Polsce od zawsze znajdowały, znajdują się i będą się znajdować Pani interesy życiowe oraz do rozliczeń z urzędem skarbowym. W ciągu całego życia nie przebywała Pani poza granicami Polski dłużej niż 6 dni w roku.

Utrzymuje się Pani z wypracowanej przez siebie emerytury oraz renty wdowiej i od obu tych świadczeń ma Pani oprowadzaną zaliczkę na podatek dochodowy i każdego roku rozlicza się Pani z urzędem skarbowym składając w wymaganym czasie zeznania roczne.

Z uwagi na to, iż oba te świadczenia są Pani przyznane bezterminowo, będzie Pani podlegała obowiązkowi podatkowemu w Polsce do końca życia. Nigdy nie opuści Pani terytorium Polski.

Dnia 14 września 2022 r. wydana została Pani interpretacja indywidualna znak (...) w odniesieniu do lat 2018-2022.

Aktualny wniosek dotyczy roku 2023 oraz kolejnych pięciu przyszłych lat.

Pytania

1)Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego i obowiązujących przepisów prawnych, przyznane Pani na podstawie obowiązujących w Irlandii przepisów o świadczeniach rodzinnych, świadczenie – renta wdowia – podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy z tytułu otrzymywania ww. świadczenia ma Pani obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy?

3)Czy ma Pani obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym za rok 2023 oraz wykazywania w zeznaniach rocznych za kolejne przyszłe lata, świadczenia, które podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, mimo pobierania przez bank zaliczek na podatek dochodowy?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, zgodnie z postanowieniami Umowy z 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu – art. 18 ust. 1 w związku z art. 19 ust. 2, przyznane Pani świadczenie rodzinne – renta wdowia, wpływające na polski rachunek bankowy, jako że od zawsze na stałe mieszka Pani w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Jednocześnie, świadczenie to zostało przyznane Pani na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii, gdzie nie podlega ono opodatkowaniu, co zawarte jest w decyzji wydanej przez irlandzki urząd.

Zatem, Pani zdaniem, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych również w Polsce Pani świadczenie – renta wdowia – nie powinno podlegać opodatkowaniu i bank niesłusznie pobiera zaliczki na podatek dochodowy.

Nie ciąży na Pani również obowiązek odprowadzania od tego świadczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2023, jak również za kolejne lata przyszłe.

Tym samym, nie będzie Pani miała obowiązku wykazania tego świadczenia w zeznaniu rocznym za 2023 r., jak również wykazywania w przyszłych zeznaniach rocznych za kolejne, przyszłe lata, mimo bieżącego miesięcznego potrącania przez bank zaliczek na podatek dochodowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z uwagi na okoliczność, że przedmiotowe świadczenie wypłacane jest z Irlandii, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 29 poz. 129).

Zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 ww. umowy:

Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy:

Określenie "renta" oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez konkretny lub dający się wymierzyć okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania płatności w zamian za uprzednio w pełni wykonane świadczenie pieniężne lub w równoważniku pieniężnym.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. umowy:

Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, stwierdzam, że otrzymywana przez Panią renta wdowia z Irlandii podlega opodatkowaniu w miejscu Pani zamieszkania, tj. w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie jednak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Oznacza to, że w sytuacji gdy – jak wyjaśniła Pani we wniosku – przedmiotowe świadczenie jest świadczeniem rodzinnym otrzymywanym przez Panią na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii, to jest ono zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, nie jest Pani zobowiązana do płacenia z tytułu otrzymywania ww. świadczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również nie jest Pani zobowiązana do wykazywania tego świadczenia w zeznaniach podatkowych. Powyższe oznacza również, że bank w Polsce nie powinien od tego świadczenia pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy: stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).