Interpretacja indywidualna z dnia 7 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.812.2023.2.AKU
Temat interpretacji
Odliczenie wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 8 stycznia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan z żoną opiekunem niepełnosprawnego dziecka (z orzeczeniem o niepełnosprawności) z wadą ….. Wada ta nie jest uleczalna i wymaga rehabilitacji z różnych dziedzin, by choć w części zaradzić problemom rozwojowym. Korzysta Pan z publicznej służby zdrowia, ale dostępność rehabilitacji jest ograniczona. Pana pracodawca umożliwia objęcie najbliższej rodziny pracownika (w tym przypadku byłby to Pan, żona oraz dzieci na utrzymaniu, w tym pozostałe dzieci, nieobciążone wadą …) prywatnym pakietem medycznym na preferencyjnych warunkach, w skład którego wchodzą usługi rehabilitacyjne. Nie ma możliwości wykupienia tego pakietu tylko dla dziecka. Pakiet medyczny płatny jest w postaci miesięcznego abonamentu, którego koszt potrącany jest z pensji pracownika (w tym wypadku byłaby to Pana pensja). Niestety, koszty abonamentu są znaczne.
W uzupełnieniu wniosku wyjaśnił Pan, że:
a)zadane pytanie dotyczy 2024 r.;
b)orzeczenie o niepełnosprawności jest ważne 5 lat, tj. do 25 stycznia 2027 r., a zatem, będzie obowiązywać przez cały rok podatkowy objęty wnioskiem;
c)pakiet medyczny zawiera zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności rehabilitację dziecięcą neurologiczną oraz układu ruchu dla dzieci. Dodatkowo, jest szeroki zakres usług rehabilitacyjnych ambulatoryjnych i domowych, na podstawie skierowania od lekarza z grupy. Ponadto, jego zakres zawiera też inne usługi, w szczególności konsultacje lekarskie, diagnostykę oraz zabiegi medyczne.
d)wydatki będzie Pan ponosić od 10 stycznia 2024 r.;
e)wydatek jest pobierany bezpośrednio z Pana pensji. Od pracodawcy otrzyma Pan zaświadczenie, na którym będzie wykazane, jaki jest koszt pakietu, jak są podzielone jego koszty pomiędzy Pana oraz pracodawcę (pracodawca w części finansuje) oraz informację, że od kwoty płaconej przez pracodawcę są odprowadzane składki publiczno-prawne;
f)wydatek, w części płaconej przez pracodawcę, jest finansowany z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pozostała (większa) część wydatku będzie finansowana ze środków własnych;
g)zakup pakietu nie zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów ani odliczony od podatku. W części finansowanej ze środków własnych, nie zostanie zwrócony;
h)uzyskuje Pan (razem z żoną) dochody z tytułu umowy o pracę, opodatkowane w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych, które rozliczacie wspólnie.
Pytanie
Czy koszt takiego abonamentu medycznego może zostać odliczony w ramach ulgi rehabilitacyjnej na mocy art. 26 ust. 1 pkt 6, pomimo braku wyodrębnienia w pakiecie kosztów samej rehabilitacji, korzystania z dziecka nie tylko z rehabilitacji, ale też innych usług medycznych oraz korzystania z pakietu przez pozostałe dzieci, Pana oraz żonę?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że pomimo iż prywatny pakiet medyczny daje uprawnienie do korzystania z szerszego zakresu opieki medycznej niż tylko rehabilitacja, jest wydatkiem na rehabilitację, a zatem spełnia warunek ustawowy do odliczenia od dochodu. Fakt korzystania przez innych członków najbliższej rodziny niż osoba niepełnosprawna pozostająca na utrzymaniu (rodziców z dziećmi), z tego pakietu medycznego, również nie stanowi wyjątku dla ustawowego warunku o odliczeniu. W efekcie odliczenie od podatku PIT kosztu abonamentu pakietu medycznego z usługami rehabilitacyjnymi dla rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem pozostającym na utrzymaniu jest dozwolone.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.
Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zostały wymienione w art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.
Przepis art. 26 ust. 7a ww. ustawy stanowi, że:
Wydatkami, które uprawniają do skorzystania z przedmiotowej ulgi są wydatki poniesione na:
1)adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;
2)przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;
2a)zakup, naprawę lub najem wyrobów medycznych wymienionych w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 523, 1292, 1559 i 2054) oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, z wyjątkiem pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, chłonnych majtek, podkładów i wkładów anatomicznych;
3)zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego;
3a)pieluchomajtki, pieluchy anatomiczne, chłonne majtki, podkłady, wkłady anatomiczne, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł;
4)zakup wydawnictw i materiałów (pomocy) szkoleniowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;
5)odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym;
6)odpłatność za pobyt w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym;
6a)odpłatność za pobyt opiekuna osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I grupy inwalidztwa lub dzieci niepełnosprawnych do lat 16, przebywającego z osobą niepełnosprawną na turnusie rehabilitacyjnym, w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego lub zakładzie rehabilitacji leczniczej;
6b) odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne;
7)opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2 280 zł;
8)utrzymanie psa asystującego, o którym mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2 280 zł;
9)opiekę pielęgniarską w domu nad osobą niepełnosprawną w okresie przewlekłej choroby uniemożliwiającej poruszanie się oraz usługi opiekuńcze świadczone dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do I grupy inwalidztwa;
10)opłacenie tłumacza języka migowego;
11)kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz dzieci osób niepełnosprawnych, które nie ukończyły 25. roku życia;
12)leki, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1977) – w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeżeli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować stale lub czasowo te leki;
13)odpłatny przewóz:
a)osoby niepełnosprawnej – karetką transportu sanitarnego,
b)osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa, oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 – również innymi środkami transportu niż wymienione w lit. a);
14)używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną albo dziecko niepełnosprawne, które nie ukończyło 16. roku życia – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł;
15)odpłatne przejazdy środkami transportu publicznego związane z pobytem:
a)na turnusie rehabilitacyjnym,
b)w zakładach, o których mowa w pkt 6,
c)na koloniach i obozach dla dzieci i młodzieży, o których mowa w pkt 11,
d)opiekuna osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I grupy inwalidztwa lub dzieci niepełnosprawnych do lat 16, przebywającego z osobą niepełnosprawną na turnusie rehabilitacyjnym lub w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, lub zakładzie rehabilitacji leczniczej.
Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 6b ww. ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.
Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.
Na mocy art. 26 ust. 7b omawianej ustawy:
Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.
W myśl art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:
1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
Stosownie do art. 26 ust. 7f ww. ustawy:
Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:
1) I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo
b) znaczny stopień niepełnosprawności;
2) II grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy albo
b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Zauważyć należy, że odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.
Zgodnie z art. 26 ust. 7e ww. ustawy:
Przepisy ust. 7a-7d i 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu w roku podatkowym pozostają następujące osoby niepełnosprawne: osoba będąca w stosunku do podatnika lub jego małżonka osobą zaliczoną do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn lub dziecko obce przyjęte na wychowanie przez podatnika lub jego małżonka, pod warunkiem że uzyskane w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e, świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 100a, dodatku energetycznego, o którym mowa w art. 5c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1, 202, 1692 i 2687), dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. poz. 1692, 1967, 2236 i 2687), dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła i dodatku dla niektórych podmiotów niebędących gospodarstwami domowymi z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła, o których mowa w art. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. poz. 1967, 2127, 2185, 2236, 2243 i 2687), dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. poz. 2127, 2243 i 2687), refundacji kwoty odpowiadającej podatkowi VAT, o której mowa w art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na runku gazu (Dz.U. poz. 2687), oraz przyznanych na podstawie odrębnych przepisów zasiłku pielęgnacyjnego, dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów oraz kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774):
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3) do grupy III - innych nabywców.
W myśl z art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że warunkiem odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne stosownie do treści art. 26 ust. 7d analizowanej ustawy jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek: orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
Katalog wydatków zawarty w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 26 ust. 7a cyt. ustawy jest niedozwolona.
Należy również pokreślić, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.
Z treści wniosku wynika, że Pana dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności ze względu na nieuleczalną wadę genetyczną, ważne do 25 stycznia 2027 r. Schorzenie to wymaga rehabilitacji z różnych dziedzin, by choć w części zaradzić problemom rozwojowym. Korzysta Pan z publicznej służby zdrowia, ale dostępność rehabilitacji jest ograniczona. Pana pracodawca umożliwia objęcie najbliższej rodziny pracownika prywatnym pakietem medycznym na preferencyjnych warunkach, w skład którego wchodzą usługi rehabilitacyjne. Nie ma możliwości wykupienia tego pakietu tylko dla dziecka. Pakiet medyczny zawiera zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne, w szczególności rehabilitację dziecięcą neurologiczną oraz układu ruchu dla dzieci. Dodatkowo, pakietem objęty jest szeroki zakres usług rehabilitacyjnych ambulatoryjnych i domowych, na podstawie skierowania od lekarza z grupy. Pakiet zawiera też inne usługi, w szczególności konsultacje lekarskie, diagnostykę oraz zabiegi medyczne.
Pakiet medyczny płatny jest w postaci miesięcznego abonamentu, którego koszt potrącany jest z Pana wynagrodzenia. Od pracodawcy otrzyma Pan zaświadczenie, na którym będzie wykazane, jaki jest koszt pakietu, jak są podzielone jego koszty pomiędzy Pana oraz pracodawcę oraz będzie podana informacja, że od kwoty płaconej przez pracodawcę są odprowadzane składki publiczno-prawne. Wydatek, w części płaconej przez pracodawcę, jest finansowany z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pozostała (większa) część wydatku będzie finansowana ze środków własnych. Zakup pakietu nie zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów ani odliczony od podatku. W części finansowanej ze środków własnych, nie zostanie zwrócony.
Uzyskuje Pan (razem z żoną) dochody z tytułu umowy o pracę, opodatkowane w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych, które rozliczacie wspólnie.
Możliwość odliczenia przez Pana w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków na prywatny pakiet medyczny, w skład którego wchodzą m in. zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne, należy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego odnieść do art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że odliczeniu mogą podlegać wydatki poniesione na zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.
Jednakże, z uregulowań zawartych w art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że, aby mógł Pan odliczyć poniesiony wydatek w ramach ulgi rehabilitacyjnej, powinien go Pan właściwie udokumentować. Taki dokument powinien zawierać w szczególności:
·dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego towar lub usługę,
·rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz,
·kwotę zapłaty.
Jak wskazał Pan we wniosku – stan zdrowia dziecka wymaga rehabilitacji z różnych dziedzin, by choć w części zaradzić problemom rozwojowym – zatem dziecięca rehabilitacja neurologiczna oraz rehabilitacja układu ruchu dla dzieci niewątpliwie będą służyły przywracaniu ogólnie pojętej sprawności Pana dziecku. Jednak z uwagi na fakt, że na podstawie dokumentu (zaświadczenia), jaki otrzyma Pan od pracodawcy, nie będzie można wyodrębnić kosztów zabiegów rehabilitacyjnych i leczniczo-rehabilitacyjnych, przeprowadzonych wyłącznie dla Pana syna zatem, nie sposób uznać, że będzie Pan posiadał dokument stwierdzający poniesienie wydatków, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak dokumentu potwierdzającego poniesienie wydatku na zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne Pana niepełnosprawnego dziecka, uniemożliwia skorzystanie z odliczenia tych wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej, stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wysokość wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne; ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, pakiet medyczny płatny w postaci miesięcznego abonamentu obejmuje najbliższą rodzinę pracownika (Pana, żonę oraz dzieci na utrzymaniu, w tym dziecko niepełnosprawne) oraz zawiera zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności rehabilitację dziecięcą neurologiczną oraz układu ruchu dla dzieci, i dodatkowo szeroki zakres usług rehabilitacyjnych, ambulatoryjnych i domowych, na podstawie skierowania od lekarza z grupy, jak też inne usługi, w szczególności konsultacje lekarskie, diagnostykę oraz zabiegi medyczne. Zatem zapłata za pakiet medyczny płatny w postaci miesięcznego abonamentu nie obejmuje wyłącznie odpłatności za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne, z których korzysta osoba niepełnosprawna, poniesionej przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że wydatki, które Pan poniesie na prywatny pakiet medyczny, w skład którego wchodzą m.in. zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne dla Pana niepełnosprawnego dziecka, nie będą mogły zostać odliczone od podstawy opodatkowania na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe wynika z faktu, że nie będzie Pan posiadał dokumentu, z którego będzie jednoznacznie wynikało, jaka kwota została zapłacona za zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne dla Pana niepełnosprawnego dziecka. Jak zostało już bowiem wskazane, samo poniesienie przez Pana wydatku na zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne Pana niepełnosprawnego dziecka, nie uprawnia do skorzystania z omawianego odliczenia, lecz niezbędne jest jeszcze jego właściwe udokumentowanie.
Tym samym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo należy wyjaśnić, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy Pana jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (Pana żony).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a ;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).