Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.800.2023.1.NM
Temat interpretacji
Skutki podatkowe wniesienia udziałów do fundacji rodzinnej oraz zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z otrzymaniem świadczeń od fundacji rodzinnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych (pytania nr 1 i nr 2) jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia udziałów do fundacji rodzinnej oraz zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z otrzymaniem świadczeń od fundacji rodzinnej. Uzupełnił go Pan pismem złożonym 21 grudnia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647; dalej: „PITu”).
Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce.
Wniosek tyczy się zdarzeń przyszłych.
Wnioskodawca jest zainteresowany zabezpieczeniem i sformalizowaniem swej sukcesji majątkowej, zabezpieczeniem majątku oraz usprawnieniem i sformalizowaniem procesu zarządzania majątkiem. W tym celu Wnioskodawca zainteresowany jest utworzeniem fundacji rodzinnej, której celem będzie zabezpieczenie sukcesji swojej oraz swojej rodziny, zabezpieczenia zgromadzonego majątku, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na ich rzecz. Wnioskodawca planuje utworzenie fundacji rodzinnej opisanej w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 ze zm., dalej jako: „u.f.r.”).
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że utworzenie fundacji rodzinnej w najlepszy możliwy i dopuszczalny prawnie sposób pozwoli na przeniesienie części swego majątku do odrębnej struktury prawnej, co pomoże Mu w zabezpieczeniu go przed ryzykami związanymi z sukcesją ustawową, takimi jak roztrwonienie majątku, potencjalna utrata nad nim kontroli oraz brak możliwości nakierowania sposobu korzystania z majątku przez przyszłych beneficjentów/spadkobierców.
Fundacja rodzinna pozwoli Wnioskodawcy-właścicielowi na utrzymanie pewnego stopnia kontroli nad sposobem dysponowania majątkiem nawet po Jego śmierci, na co nie pozwalają inne instytucje prawne. Wnioskodawca będzie mógł określić cele i wytyczne dotyczące zarządzania funduszami oraz wyznaczyć zarządców, którzy będą realizować te cele zgodnie z Jego wizją oraz założeniami. Fundacja rodzinna pozwoli na tworzenie trwałych struktur i planów dziedziczenia majątku. Wnioskodawca może określić cele i wartości, które fundacja ma promować, na przykład wsparcie edukacji, badań naukowych, działalności charytatywnej lub kultury. Dzięki temu możliwe będzie zapewnienie, że majątek będzie służyć długofalowym celom rodziny, a nie tylko indywidualnym potrzebom spadkobierców.
Fundacja rodzinna zapewni ciągłość zarządzania majątkiem w przypadku śmierci lub niezdolności Wnioskodawcy do sprawowania nad nim kontroli. Osoby zarządzające fundacją mogą być wyznaczone wcześniej i przeszkolone, aby kontynuować jej działalność zgodnie z ustalonymi zasadami, co eliminuje ryzyko dezorganizacji lub utraty wartości majątku rodzinnego.
Wobec powyższego, Wnioskodawca podjął decyzję o założeniu fundacji rodzinnej (dalej: „Fundacja Rodzinna”, „Fundacja”).
Zdaniem Wnioskodawcy, powołanie jej będzie najlepszym sposobem zabezpieczenia swej sukcesji.
Fundacja Rodzinna będzie utworzona i zarejestrowana zgodnie z przepisami u.f.r. oraz będzie posiadała siedzibę w Polsce.
Wnioskodawca planuje zostać fundatorem oraz jednocześnie jednym z beneficjentów ww. fundacji.
W statucie Fundacja może zostać zobowiązana do dokonywania okresowych wypłat na rzecz beneficjentów. Jako fundator Fundacji oraz beneficjent, wnosząc do niej majątek, Wnioskodawca nie otrzyma w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby Mu tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku w postaci składników majątkowych lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu.
Wnioskodawca posiada udziały w … spółce, będącej odpowiednikiem polskiej spółki z o.o. z siedzibą na … (dalej: „spółka X”). Spółka X posiada rezydencję podatkową na terenie ... Do majątku spółki należą m.in. akcje spółki polskiej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych. Spółka X nie posiada majątku nieruchomego. Spółka X osiąga w głównej mierze dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, m.in. w postaci dywidend. W przypadku wypłaty dywidendy, płatnik, którym jest dom maklerski, prowadzący rachunek maklerski spółki, pobiera podatek u źródła i odprowadza go w Polsce. Tym samym Spółka X jest podatnikiem podatku z tego tytułu w Polsce. Wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem spółki X. Spółka X jest dla Wnioskodawcy zagraniczną spółką kontrolowaną. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od zagranicznej spółki kontrolowanej opisanym w art. 30f PITu.
Jako majątek Fundacji Rodzinnej wnoszony na pokrycie funduszu założycielskiego Wnioskodawca planuje wniesienie m.in. posiadanych przez siebie udziałów w spółce X. Tym samym, po powstaniu Fundacji, będzie ona jedynym udziałowcem spółki X.
Fundatorem oraz beneficjentem Fundacji będzie Wnioskodawca.
Źródłem finansowania świadczeń będą zyski Fundacji z jej działalności inwestycyjnej prowadzonej zgodnie z przepisami u.f.r.
Fundacja będzie regularnie wypłacać Wnioskodawcy (jako beneficjentowi Fundacji) określone w swym statucie świadczenia o charakterze pieniężnym.
Jak wskazano powyżej, celem Fundacji będzie gromadzenie majątku, zabezpieczenie sukcesji fundatora, jak i wypłacanie świadczeń beneficjentom Fundacji.
W szczególności, Fundacja nie będzie prowadziła działalności innej niż opisanej w art. 5 u.f.r.
W interesie Wnioskodawcy jest, aby świadczenia wypłacane beneficjentom, koszty obsługi fundacji, struktura posiadanych przez nią aktywów zmierzały w celu jak najefektywniejszego gromadzenia majątku i wypłacania świadczeń beneficjentom w najwyższych możliwych wysokościach.
W związku ze zwiększającymi się z roku na rok kosztami obsługi (w tym m.in. prawnej, księgowej i innych kosztów) spółki X, dodatkowo zaś w związku z koniecznością ponoszenia kosztów w ramach samej obsługi działalności operacyjnej Fundacji, Wnioskodawca nie wyklucza, iż zostanie podjęta decyzja o likwidacji spółki X. Spółka X zostałaby rozwiązana zgodnie z przepisami X. Spółka X zapłaciłaby odpowiednie podatki na terenie … . Jednocześnie w przypadku likwidacji spółki X nie byłoby planowane spieniężenie jej majątku, zamiast tego, posiadane przez nią akcje oraz zgromadzone środki finansowe przekazane byłyby Fundacji Rodzinnej.
Wnioskodawca wskazuje, iż likwidacja spółki X miałaby wymierny wpływ na osiągane przez Niego dochody jako beneficjenta Fundacji. Poprzez likwidację zmniejszyłby się wskazane powyżej koszty operacyjne, które Fundacja pośrednio ponosiłaby poprzez istnienie podmiotu …. Tym samym, możliwe byłoby wypłacanie większej kwoty na rzecz beneficjentów Fundacji (którym także byłby Wnioskodawca). Prostota kosztów obsługi i struktura własnościowa Fundacji Rodzinnej mają istotne znaczenie dla Wnioskodawcy z kilku kluczowych powodów, które wpływają na pomnażanie majątku i ilość pieniędzy dostępnych dla Fundacji, a tym samym pośrednio dla jej beneficjentów.
Prostsza struktura Fundacji Rodzinnej oznacza mniejszą ilość biurokracji i skomplikowanych procedur, co przekłada się na bardziej efektywne zarządzanie aktywami. Mniej zawiłych reguł i formalności sprawi, że zarządcy Fundacji będą mogli skoncentrować się na inwestowaniu i osiąganiu lepszych wyników inwestycyjnych.
Skomplikowane struktury, w tym struktura własnościowa z udziałem spółki X, mogą generować dodatkowe koszty administracyjne, takie jak opłaty za usługi prawnicze i księgowe. Prosta struktura pozwoli uniknąć tych kosztów, co przekłada się na większe dostępne środki do inwestowania i wypłacania beneficjentom.
Zwiększona prostota pozwala na szybsze podejmowanie decyzji inwestycyjnych i reagowanie na zmiany na rynku. Mniej skomplikowane struktury umożliwiają bardziej elastyczne zarządzanie portfelem inwestycyjnym i dostosowywanie go do bieżących potrzeb.
Prosta struktura majątkowa Fundacji będzie zwykle łatwiejsza do zrozumienia przez zarządców i beneficjentów. To pozwala na lepszą komunikację i zrozumienie celów Fundacji oraz procesów inwestycyjnych, co z kolei przyczynia się do lepszego zarządzania majątkiem i podejmowania świadomych decyzji finansowych.
Pytania
1.Czy wniesienie przez Wnioskodawcę składników majątkowych, w szczególności udziałów w spółce X do Fundacji w celu pokrycia funduszu założycielskiego Fundacji, będzie powodować po stronie Wnioskodawcy powstanie dochodu (przychodu) w Polsce z tytułu przeniesienia własności składników majątkowych na Fundację?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczeń od Fundacji lub w przypadku ewentualnego otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji, Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 157 PITu?
Pana stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu wniosku)
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Niego składników majątkowych, w szczególności udziałów w spółce X do Fundacji w celu pokrycia funduszu założycielskiego Fundacji, nie będzie powodować po stronie Wnioskodawcy powstania dochodu (przychodu) w Polsce z tytułu przeniesienia własności składników majątkowych na Fundację.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.f.r., fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Po myśli art. 2 ust. 2 ww. ustawy, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 17 u.f.r. stanowi, że fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.
Zgodnie z art. 20 ww. ustawy, fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 PITu, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 PITu, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Przenosząc powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że istota fundacji polega na tym, że w zamian za wniesiony do fundacji majątek fundator nie otrzymuje żadnego ekwiwalentu.
W związku z powyższym, wniesienie przez Wnioskodawcę udziałów do Fundacji nie będzie miało charakteru odpłatnego zbycia udziałów, opodatkowanego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a PITu.
Ww. wniesienie składników majątkowych nie będzie także spełniało dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 9 PITu, gdyż przepis ten dotyczy opodatkowania wartości wkładu w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego.
Fundacja nie ma charakteru spółki ani spółdzielni w rozumieniu przepisów PITu.
Wniesienie przez Wnioskodawcę udziałów spółki X do Fundacji nie spełni również dyspozycji innych przepisów PITu w zakresie powstania przychodu, w tym art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 PITu.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 PITu, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy, przedstawia otwarty katalog zdarzeń, w wyniku których dochodzi do powstania u podatnika przychodu z innych źródeł.
Jednakże dokonując kwalifikacji danego zdarzenia jako powodującego powstanie przychodu z innych źródeł, nie można abstrahować od art. 11 ust. 1 PITu, który zawiera definicję przychodu. Definicja ta wprost odwołuje się do otrzymanych lub postawionych do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniędzy, wartości pieniężnych oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jako fundator oraz beneficjent Fundacji, wnosząc do niej udziały spółki X, Wnioskodawca nie otrzyma w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby Wnioskodawcy tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu, co w konsekwencji skutkuje tym, że Wnioskodawca nie uzyska przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 PITu.
Ponadto, zgodnie z obowiązującym od 22 maja 2023 r. art. 20 ust. 1g PITu, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej wskazano m.in., że: „Zmieniono także art. 20, w którym dodany został ust. 1g. Dodanie tego przepisu w sposób jednoznaczny określa, że do źródła przychodów „inne przychody”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 PITu, zaliczane są przychody otrzymane przez: beneficjenta fundacji rodzinnej, w tym również przez fundatora będącego beneficjentem - w trakcie istnienia fundacji, oraz fundatora lub beneficjenta fundacji rodzinnej lub spadkobiercę fundatora, z tytułu otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.
Określone również zostało, że w przypadku, gdy świadczenie otrzymane z fundacji rodzinnej ma postać niepieniężną, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał to świadczenie. Rozwiązanie takie pozwala określić wartość wszystkich otrzymanych w danym miesiącu świadczeń niepieniężnych przez fundatora lub beneficjenta według stanu na jeden dzień w miesiącu. Ma to znaczenie szczególnie, gdy wartość takiego świadczenia jest ustalana na podstawie cen rynkowych. W przypadku świadczeń niepieniężnych przysługujących za okres dłuższy niż jeden miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który świadczenie to przysługuje. Wprowadzenie takiej szczególnej zasady ustalania dochodu, jest korzystne dla otrzymującego przychód. Wartość świadczenia niepieniężnego nie stanowi przychodu podatkowego w momencie nabycia praw, ale jest „rozłożona” w czasie w okresach miesięcznych.
Przykładem takiego świadczenia może być długoterminowe prawo do bezpłatnego korzystania przez beneficjenta z lokalu mieszkalnego stanowiącego własność fundacji rodzinnej. W takim przypadku przychodem beneficjenta będzie wartość czynszu, którego miesięczna wartość określać się będzie na podstawie art. 11 ust. 2a PITu. Powyższe wyjaśnienia dotyczące momentu powstania przychodu odnoszą się również do przychodu z tytułu mienia otrzymanego lub postawionego do dyspozycji w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej”.
Z powyższego wynika, że obowiązujące od 22 maja 2023 r. przepisy PITu wskazują jako moment powstania przychodu wyłącznie ewentualne przychody otrzymane od fundacji rodzinnej (bądź w trakcie jej funkcjonowania, bądź w wyniku jej rozwiązania). Żaden z przepisów PITu nie wskazuje, aby w momencie wniesienie przez fundatora do fundacji rodzinnej składników majątku na pokrycie funduszu założycielskiego dochodziło do powstania przychodu po stronie fundatora.
Takie stanowisko jest zgodne z szeregiem wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji, m.in.:
·z 15 czerwca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.284.2023.3.JŚ;
·z 6 maja 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.208.2022.1.KF;
·z 3 sierpnia 2023 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.439.2023.2.MR.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego Wnioskodawca uważa, że wniesienie przez Wnioskodawcę składników majątkowych, w szczególności udziałów w spółce X do Fundacji w celu pokrycia funduszu założycielskiego Fundacji, nie będzie powodować powstania po stronie Wnioskodawcy dochodu (przychodu) w Polsce z tytułu przeniesienia własności składników majątkowych na fundację.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczeń od Fundacji lub w przypadku ewentualnego otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji, Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 157 PITu.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ppkt b) PITu, wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g: beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn ‑ z zastrzeżeniem ust. 49.
Ustawą u.f.r. został wprowadzony do ustawy PITu m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.f.r., fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W myśl art. 2 ust. 2 u.f.r., przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Artykuł 17 ww. ustawy stanowi, że fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.
Zgodnie z art. 20 u.f.r., fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
W myśl natomiast art. 20 ust. 1g PITu, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Zasadnym jest aby wartość świadczenia, o którym mowa w ww. przepisie ustalić na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a PITu.
W myśl art. 41 ust. 7a PITu, jeżeli przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w art. 20 ust. 1 g, nie są pieniądze lub wartości pieniężne oraz takie świadczenie lub mienie przysługują podatnikowi za okres dłuższy niż miesiąc, przy obliczaniu zryczałtowanego podatku za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość przypadającą na jeden miesiąc.
Zgodnie natomiast z ust. 7b ww. przepisu, jeżeli przedmiotem świadczenia lub mieniem, o których mowa w art. 20 ust. 1g, nie są pieniądze lub wartości pieniężne, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie. Wpłatę tę uznaje się za podatek pobrany przez płatnika.
Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 17 PITu, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów o których mowa w art. 20 ust. 1g w wysokości:
a)10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,
b)15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.
Jednakże stosownie do wspomnianego art. 21 ust. 1 pkt 157 PITu, wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g.
W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
1)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
2)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
– odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez
-fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
-a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,
podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, iż w związku z ewentualnym otrzymaniem lub postawieniem do dyspozycji świadczeń od Fundacji lub w przypadku ewentualnego otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji, Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 157 PITu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny w zakresie pytania nr 1.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Odnosząc się do Pana stanowiska w zakresie pytania nr 2 wskazuję co następuje.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.
Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Zgodnie z obowiązującym od 22 maja 2023 r. art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- z zastrzeżeniem ust. 49.
W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 1774 ze zm.):
1. Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:
1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:
1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.
3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.
4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.
5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.
Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:
1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.
Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:
-fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
-a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,
- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:
1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,
2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,
3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Dodatkowo należy wyjaśnić, że mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo danego fundatora można, zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, uznać za wniesione przez tego fundatora tylko o ile małżonek, zstępni, wstępni lub rodzeństwo tego fundatora nie są jednocześnie pozostałymi fundatorami fundacji rodzinnej.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia wskazać należy, w związku z ewentualnym otrzymaniem lub postawieniem do dyspozycji świadczeń od Fundacji lub w przypadku ewentualnego otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji, będzie korzystać Pan ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej. Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcie w nich zawarte jest wiążące, zatem nie może przesądzać o tym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – pytanie nr 1 – jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.