Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.942.2023.1.AK
Temat interpretacji
Dotyczy obowiązku poboru przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłacanych odsetek lub dyskonta od obligacji w stanie prawnym od 1 stycznia 2024 r.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
prawidłowe - odnośnie braku obowiązku poboru przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłacanych odsetek lub dyskonta od obligacji dla tzw. nierezydentów podatkowych (art. 3 ust. 2a ustawy ),
nieprawidłowe - odnośnie braku obowiązku poboru przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłacanych odsetek lub dyskonta od obligacji dla tzw. rezydentów podatkowych (art. 3 ust. 1 ustawy).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą na rzecz osób fizycznych odsetek lub dyskonta od obligacji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną, bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2324 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”), polskim rezydentem podatkowym. Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca pełni rolę podmiotu prowadzącego rachunki papierów wartościowych oraz rachunki zbiorcze, o których mowa w art. 41 ust. 4d i ust. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U z 2022 r., poz. 2647, dalej: „Ustawa o PIT’) oraz w art. 26 ust. 2c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U z 2022 r., poz. 2587, dalej: „Ustawa o CIT’). Za pośrednictwem wskazanych rachunków prowadzonych przez Bank, realizowana jest aktualnie i nadal będzie wypłata należności z tytułu odsetek lub dyskonta od obligacji, o których mowa odpowiednio w art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT oraz art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT tj. obligacji:
a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych (dalej: „Obligacje”).
Wypłata należności z tytułu Obligacji realizowana jest aktualnie i nadal będzie na rzecz podmiotów uprawnionych do tych należności tj. podatników:
- mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa odpowiednio w art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT oraz niemających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa w art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT (dalej: „Podatnicy PIT”) oraz
- niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT (dalej łącznie: „Podatnicy CIT”).
Wśród Obligacji znajdują się:
- obligacje wyemitowane przez Skarb Państwa (dalej: „Obligacje skarbowe”) • obligacje wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa zarówno do 31 grudnia 2018 r. jak i po 31 grudnia 2018 r. (dalej: „Obligacje korporacyjne”).
W związku ze zmianami brzmienia art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT oraz art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT wprowadzonymi na mocy ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz.U. z 2023 r. poz. 1723, dalej: „Nowelizacja”), które wejdą w życie od dnia 1 stycznia 2024 r., Bank powziął wątpliwości co do zastosowania ww. przepisów.
Pytania
- Czy wypłacając na rzecz Podatników PIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT?
- Czy wypłacając na rzecz Podatników CIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych, Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 1ae Ustawy o CIT?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie pytania Nr 2 w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe wypłacając na rzecz Podatników PIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT: Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a: (...) 2) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych. Oznacza to, że odsetki i dyskonto uzyskiwane przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych - rezydenta i nierezydenta podlegają opodatkowaniu u źródła według stawki 19%. Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 4d zd. 1 Ustawy o PIT: Zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.
Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 10 zd. 1 Ustawy o PIT: W zakresie papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, są podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, za pośrednictwem których należności z tych tytułów są wypłacane. W myśl przytoczonych powyżej przepisów, wypłacając odsetki lub dyskonto od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych lub rachunkach zbiorczych, Bank jako podmiot prowadzący takie rachunki jest, co do zasady, zobowiązany do poboru podatku jako płatnik.
Zgodnie z art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r.: Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 12, od: (...) obligacji: a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok, b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.
Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 24a, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji (art. 41 ust. 24b Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r.)
Na żądanie płatnika, o którym mowa w ust. 4d i 10, emitent jest obowiązany potwierdzić złożenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 24a (art. 41 ust. 24c Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024r.).
Z zestawienia przytoczonych przepisów wynika, że Bank jako płatnik, od dnia 1 stycznia 2024 r. może nie pobrać podatku od wypłacanych odsetek lub dyskonta od obligacji spełniających przesłanki, o których mowa w art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT, pod warunkiem dysponowania przez Wnioskodawcę potwierdzeniem, że emitent złożył do organu podatkowego oświadczenie o dochowaniu należytej staranności w poinformowaniu podmiotów powiązanych z emitentem o warunkach zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 130c Ustawy o PIT. Jednocześnie, warunek złożenia przez emitenta do organu podatkowego oświadczenia o dochowaniu należytej staranności w poinformowaniu podmiotów powiązanych z emitentem o warunkach zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 130c Ustawy o PIT, o którym to warunku mowa w art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r., dotyczy tylko Obligacji korporacyjnych, gdyż został wyłączony przez ustawodawcę w odniesieniu do Obligacji skarbowych.
Z kolei, stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (tj. Dz.U z 2018 r., poz. 2183, dalej: „Ustawa zmieniająca”): Przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 [t.j. odpowiednio Ustawy o CIT oraz Ustawy o PIT - dopisek własny], w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem: (...) art. 41 ust. 24, w zakresie odsetek lub dyskonta od obligacji, ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 26 ust. 1aa, w zakresie odsetek lub dyskonta od obligacji, ustawy zmienianej w art. 2, które stosuje się do obligacji wyemitowanych w emisji danej serii po dniu 31 grudnia 2018 r. Tym samym, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. niepobranie podatku przez płatnika dodatkowo uzależnione zostało od daty emisji serii obligacji.
Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2022 r., poz. 2180, dalej: „Ustawa zmieniająca II”): Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 50c i art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 [Ustawy o CIT - dopisek własny] oraz art. 21 ust. 1 pkt 130c i art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 5 [Ustawy o PIT - dopisek własny] stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.
W konsekwencji, ograniczenie wprowadzone w art. 44 ust. 1 pkt 2 Ustawy zmieniającej przestało obowiązywać z dniem 1 stycznia 2023 r. w odniesieniu do Obligacji skarbowych, natomiast zostało utrzymane w stosunku do Obligacji korporacyjnych. W tym kontekście, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na literalne brzmienie przepisu art. 44 ust. 1 pkt 2 Ustawy zmieniającej, z którego wynika, że art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT znajduje zastosowanie do obligacji wyemitowanych w emisji danej serii po dniu 31 grudnia 2018 r., ale tylko w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą tj. Ustawą zmieniającą. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, zmiana brzmienia art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT powinna skutkować wyłączeniem zastosowania ograniczenia w formie daty emisji serii obligacji. Innymi słowy, zmiana brzmienia art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT powinna uniezależnić niepobranie podatku przez płatnika od daty emisji serii obligacji. Póki brzmienie art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT pozostawało niezmienne od wejścia w życie Ustawy zmieniającej, to w zakresie braku poboru podatku od odsetek lub dyskonta od Obligacji korporacyjnych płatnika obowiązywało ograniczenie odnoszące się do daty emisji tych obligacji.
Natomiast, w wyniku Nowelizacji, od dnia 1 stycznia 2024 r. ulegnie zmianie brzmienie art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT. Zgodnie z art. 41 pkt 1 lit. b Nowelizacji: W ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1059) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 4 w pkt 12: b) dodaje lit. d i e w brzmieniu: „d) po ust. 24 dodaje się ust. 24a-24c w brzmieniu: „24a. Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji. Ponieważ brzmienie art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT ulegnie zmianie (tj. pierwszy raz od wejścia w życie Ustawy zmieniającej) z dniem 1 stycznia 2024 r., w ocenie Wnioskodawcy, od dnia 1 stycznia 2024 r., niepobranie podatku przez Bank jako płatnika możliwe będzie niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, od których Bank wypłacał będzie odsetki lub dyskonto. Przeciwna interpretacja niewątpliwie prowadziłaby do wykładni contra legem. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, wypłacając na rzecz Podatników PIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
prawidłowe - odnośnie braku obowiązku poboru przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłacanych odsetek lub dyskonta od obligacji dla tzw. nierezydentów podatkowych (art. 3 ust. 2a ustawy),
nieprawidłowe - odnośnie braku obowiązku poboru przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłacanych odsetek lub dyskonta od obligacji dla tzw. rezydentów podatkowych (art. 3 ust. 1 ustawy).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi
Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenie,
2)pobranie,
3)wpłacenie
- podatku, zaliczki.
Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:
Źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych.
Jak stanowi art. 30a ust. 1 w. od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 52a.
pkt 2 - z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, z wyjątkiem odsetek stanowiących dochód z wykupu przez emitenta obligacji, o którym mowa w pkt 2a;
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11b-13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Zgodnie z art. 41 ust. 4d ustawy:
Zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów. Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.
Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy stanowi, że:
W zakresie papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, są podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, za pośrednictwem których należności z tych tytułów są wypłacane. Podatek pobiera się w dniu przekazania należności z danego tytułu do dyspozycji posiadacza rachunku zbiorczego. Zdanie pierwsze i drugie stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.
Stosownie do treści art. 41 ust. 24 ww. ustawy płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 12, od:
1) listów zastawnych;
2) obligacji:
a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.
5 czerwca 2023 r. ogłoszona została ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1059). Nowelizacja wprowadza istotne zmiany w ustawie o CIT i ustawie o PIT w zakresie obowiązków płatników tzw. podatku u źródła pobieranego od odsetek lub dyskonta od listów zastawnych i obligacji spełniających określone przesłanki. Art. 4 pkt 12) w/w ustawy stanowi, że w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: w art. 41:
a) w ust. 4d w zdaniu pierwszym wyrazy „art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5” zastępuje się wyrazami „art. 30a ust. 1 pkt 2, 2a i 5”,
b) w ust. 10 w zdaniu pierwszym wyrazy „art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5” zastępuje się wyrazami „art. 30a ust. 1 pkt 2, 2a i 5”,
c) ust. 24 otrzymuje brzmienie:
„24. W przypadku, o którym mowa w ust. 12, płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od:
1) listów zastawnych, zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 130a;
2) obligacji, zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 130c.”;
W art.29 ust. 1 cyt. ustawy wskazano, że:
Przepisy art. 3 ust. 2b pkt 5a, art. 9 ust. 6, art. 17 ust. 1 pkt 3a, art. 21 ust. 1 pkt 105, art. 22 ust. 1m, art. 23 ust. 1 pkt 38, art. 24 ust. 24, art. 30a ust. 1, 2a, 4 i 6, art. 30b ust. 1, 2, 4 i 6-7a, art. 41 ust. 4d i 10, art. 42 ust. 8 oraz art. 45 ust. 3c ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mają zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2024 r
Natomiast art. 29 ust. 3 w/w ustawy stanowi, że:
Przepisy art. 41 ust. 24 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 26 ust. 1aa ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2023 r.
Stosownie do art. 35 pkt 5) ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2023 r., z wyjątkiem:
art. 4 pkt 1-7 i 10-14, art. 5 pkt 2 oraz art. 29 ust. 1 i 3, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
W myśl art. 41 ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku z (Dz. U. poz. 1723) :
W ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1059 i 1705) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 w pkt 12:
a) lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) ust. 24 otrzymuje brzmienie:
„24. Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 12, od:
1) listów zastawnych;
2) obligacji:
a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych
– z wyłączeniem płatnika, o którym mowa w ust. 4d i 10 w zakresie dochodów (przychodów) uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1.”,”,dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych
b) dodaje lit. d i e w brzmieniu: d) po ust. 24 dodaje się ust. 24a–24c w brzmieniu: „24a. Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji. 24b. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 24a, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji.
24c. Na żądanie płatnika, o którym mowa w ust. 4d i 10, emitent jest obowiązany potwierdzić złożenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 24a.
e) użyte w ust. 27 i 28 wyrazy „ust. 15 i 21” zastępuje się wyrazami „ust. 15, 21 i 24a”;
W art. 29 ww. ustawy dodano ust. 4-6 w brzmieniu:
4. W przypadku emisji obligacji dokonanych przed dniem 1 stycznia 2024 r., w odniesieniu do których przed tym dniem doszło do wypłaty odsetek lub dyskonta, oświadczenie, o którym mowa w art. 41 ust. 24a ustawy zmienianej w art. 4 oraz w art. 26 ust. 1ae ustawy zmienianej w art. 5, emitent jest obowiązany złożyć nie później niż do pierwszej wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji następującej po dniu 31 grudnia 2023 r.
5. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli emitent złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 41 ust. 25 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2023 r., oraz w art. 26 ust. 1ab ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2023 r. W takim przypadku warunek określony w art. 41 ust. 24a ustawy zmienianej w art. 4 oraz w art. 26 ust. 1ae ustawy zmienianej w art. 5 uznaje się za spełniony.
6. Przepis art. 30 § 5c ustawy zmienianej w art. 7 stosuje się do emisji obligacji dokonanych po dniu 31 grudnia 2023 r.
W myśl art.73 ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem: (…): 4) art. 2, art. 3 pkt 4, art. 13, art. 15 pkt 24, art. 23 pkt 36 lit. b i pkt 48, art. 39, art. 41, art. 51 i art. 62 ust. 2, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.; Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.- płatnicy są obowiązani do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego jeżeli:
Łączna kwota dokonanych na rzecz podmiotu powiązanego wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 pkt 1–5a przekracza w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przepisu zdania pierwszego nie stosuje się do wypłat (świadczeń) lub postawionych do dyspozycji podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 41 ust 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez podmioty powiązane, o których mowa w ust. 12, rozumie się podmioty powiązane w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.
Zgodnie z art. 41 ust. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.:
Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 12, od:
1) listów zastawnych;
2) obligacji:
a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub
wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych
– z wyłączeniem płatnika, o którym mowa w ust. 4d i 10 w zakresie dochodów (przychodów) uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1.”
Jednocześnie stosownie do art. 41 ust. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.:
Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji
W myśl art. 41 ust. 24b ww. ustawy wchodzącego w życie od 1 stycznia 2024 r.:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 24a, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji.
Stosownie natomiast do art. 41 ust. 24c ww. ustawy:
Na żądanie płatnika, o którym mowa w ust. 4d i 10, emitent jest obowiązany potwierdzić złożenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 24a.
Na mocy art. 29 ust. 3 ustawy z 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1059):
Przepisy art. 41 ust. 24 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 26 ust. 1aa ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2023 r.
W analizowanych okolicznościach faktycznych Wnioskodawca od 1 stycznia 2024 roku nie będzie zobowiązany jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych, mających ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu wypłacanych po 1 stycznia 2024 r. odsetek lub dyskonta od obligacji o których mowa w art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od daty ich emisji, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki do skorzystania ze zwolnienia o których mowa w art. 41 ust. 24a w/w ustawy o lub odpowiednio warunki o których mowa ust. 4 i 5 art. 29 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.
Z literalnego brzmienia art. 41 ust. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wyłączenia z poboru podatku przez płatnika nie stosuje się w stosunku do podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 cyt. ustawy tj. podatników którzy mają nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sytuacjach o których mowa w art. 41 ust. 4d i 10 w/w ustawy. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie zasadnie uznano za nieprawidłowe.
Zgodnie natomiast z przepisem przejściowym zawartym w art. 29 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przepisy art. 41 ust. 24 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2023 r. Zgodnie powołanym przepisem dla powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2024 roku nie ma znaczenia data emisji obligacji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).