Obowiązki płatnika w związku z wypłatą odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.292.2018.11.IR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.292.2018.11.IR

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z wypłatą odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 30 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – uwzględniam przy tym wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 maja 2023 r., sygn. akt II FSK 1233/22 oraz prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 22 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Lu 191/22; i

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2018 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 kwietnia 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

·    Czy Spółka jako płatnik pobierając zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika z tytułu umowy o pracę, w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania, powinna wliczyć (uwzględnić) również wypłaconą pracownikowi w tym okresie nagrodę jubileuszową?

·    Jakie składniki (elementy) wynagrodzenia wypłacone pracownikowi w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania należy wliczyć do kwoty, po przekroczeniu której, płatnik ma obowiązek naliczać i pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w stawce 70%?

Wniosek uzupełnili Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 12 lipca 2018 r. (data wpływu 13 lipca 2018 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (po uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawcą jest X S.A. z siedzibą w … (zwana dalej: „Spółką”, „Pracodawcą”, „Wnioskodawcą”), której akcjonariuszem większościowym jest Y S.A., spółka z dominującym udziałem Skarbu Państwa.

Wnioskodawca zawarł w dniu … 2008 r. z pracownikiem zatrudnionym na umowę o pracę, mającym pełnić funkcję Kierownika Działu …, Porozumienie zmieniające umowę o pracę na czas nieokreślony, w którym w pkt … Porozumienia … zwanej dalej: „Porozumieniem zmieniającym”) określił składniki przysługującego temu pracownikowi wynagrodzenia: „Wynagrodzenie – miesięczne wg współczynnika (...) średniego wynagrodzenia pracowników Spółki ogółem za miesiąc poprzedni. Wysokość wynagrodzenia obejmuje następujące składniki wynagrodzenia: płaca zasadnicza, premia regulaminowa, dodatek stażowy „Karta …”, ekwiwalent za deputat węglowy, wynagrodzenie za soboty, niedziele i święta, ekwiwalent pieniężny z tytułu zwrotu kosztów przejazdu urlopowego, dodatek na zakup pomocy szkolnych oraz dodatki za pracę efektywnie wykonywaną np.: za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia, za pracę w nocy, dyżury domowe, dodatkowe wynagrodzenie za szkolenia wewnątrzzakładowe.

Dodatkowa nagroda roczna tzw. 14-ta pensja, nagroda z okazji „Dnia …” (tradycyjne „barbórkowe”) oraz nagroda z zysku (...).

Inne składniki wynagrodzenia przysługują po nabyciu do nich uprawnień zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym szczegółowymi zapisami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy ….

W dniu … 2014 r. Wnioskodawca zawarł z ww. pracownikiem umowę o zakazie działalności konkurencyjnej, w której pracownik zobowiązał się, że w okresie trwania stosunku pracy oraz w okresie dwunastu miesięcy po rozwiązaniu stosunku pracy z Pracodawcą, nie będzie prowadzić jakiejkolwiek działalności konkurencyjnej w stosunku do działalności Pracodawcy (Wnioskodawcy).

W zamian za zobowiązanie się pracownika do niepodejmowania działalności konkurencyjnej, Spółka zobowiązała się do wypłaty pracownikowi odszkodowania w kwocie brutto wynoszącej 100% kwoty wynagrodzenia otrzymanego przez okres dwunastu miesięcy przed ustaniem stosunku pracy.

Spółka zobowiązała się do wypłaty odszkodowania w dwunastu równych ratach płatnych do końca każdego kolejnego pełnego miesiąca kalendarzowego następującego po rozwiązaniu stosunku pracy z pracownikiem.

Umowa o pracę została rozwiązana na mocy porozumienia stron w dniu …. 2017 r.

Od … 2017 r. Pracodawca rozpoczął wypłatę pracownikowi odszkodowania w związku z wiążącą umową o zakazie działalności konkurencyjnej (miesiąc wypłaty odszkodowania).

Spółka ustaliła należną pracownikowi kwotę odszkodowania do wypłaty sumując następujące składniki wynagrodzenia otrzymanego w okresie dwunastu miesięcy przed ustaniem stosunku pracy:

1)wynagrodzenie zasadnicze (praca za dni „czarne”, tj. dni robocze zgodnie z obowiązującym pracownika systemem czasu pracy, praca za dni świąteczne pracy),

2)ekwiwalent za zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy – wynagrodzenie wypłacone na podstawie art. 362 Kodeksu pracy,

3)nagroda roczna,

4)nagroda jubileuszowa,

5)absencja – wynagrodzenie urlopowe,

6)nagroda doraźna,

7)nagroda „…” – nagroda z okazji Dnia …,

8)ekwiwalent barbórkowy,

9)nagroda „Czternastka” – dodatkowa nagroda roczna, tzw. czternasta pensja,

10)wynagrodzenie chorobowe,

11)nagroda „…”.

Spółka wyłączyła natomiast inne świadczenia otrzymywane przez pracownika w tym okresie, takie jak:

1)odprawę emerytalną,

2)racjonalizację – nagrodę za wdrożenie projektu wynalazczego.

W okresie sześciu miesięcy poprzedzających miesiąc wypłaty odszkodowania (tj. w okresie … 2017 r .) pracownikowi zostały wypłacone następujące składniki wynagrodzenia:

1)ekwiwalent za zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy – wynagrodzenie wypłacone na podstawie art. 362 Kodeksu pracy,

2)nagroda doraźna,

3)absencja – wynagrodzenie urlopowe,

4)wynagrodzenie zasadnicze (praca za dni „czarne” – tj. za dni robocze zgodnie z obowiązującym pracownika systemem czasu pracy),

5)nagroda jubileuszowa zgodnie z obowiązującymi zapisami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującym u Pracodawcy,

6)nagroda roczna.

Strony w umowie o zakazie działalności konkurencyjnej uzgodniły, że Wnioskodawca będzie potrącał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od odszkodowania i przekazywał je do właściwego urzędu skarbowego.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 ze zm., zwanej dalej: u.p.d.o.f.), płatnik ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w stawce 70% od tej części odszkodowania, która przekracza wysokość wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika z tytułu umowy o pracę lub umowy o świadczenie usług wiążącej go ze Spółką w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania.

Stosownie do treści ww. przepisu, Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych powinna rozpocząć naliczanie i pobieranie zryczałtowanego podatku dochodowego w stawce 70% od tej części wypłacanego odszkodowania, która przekroczy wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w powyższym przepisie, tj. wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika z tytułu umowy o pracę w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania. Spółka dokonała stosownych wyliczeń w tym zakresie i w pierwszej wersji ustaliła, że pobór podatku w stawce 70%, w przedstawionym stanie faktycznym, będzie miał miejsce począwszy od odszkodowania wypłacanego w lutym 2018 r.

Jednakże na skutek pojawiających się sprzecznych stanowisk prezentowanych przez organy podatkowe w kwestii wliczania wypłaconej pracownikowi nagrody jubileuszowej do wysokości wynagrodzenia, powyżej którego kwota odszkodowania podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 70%, Spółka nie chcąc narażać się na konsekwencje ewentualnego niewłaściwego naliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, ponownie ustaliła (wyliczyła) na potrzeby zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 15 u.p.d.o.f., wysokość wypłaconego pracownikowi wynagrodzenia w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania, tym razem już nie uwzględniając do tych wyliczeń wypłaconej pracownikowi nagrody jubileuszowej.

„Nagroda doraźna” – niemająca charakteru okolicznościowego, niezawarta w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy z dnia … r., (dalej: ZUZP), tekst jednolity uwzględniający zmiany dokonane do dnia … 2013 r., przyznana indywidualnie pracownikowi za szczególne osiągnięcia i wkład pracy, niebędąca premią.

„Nagroda roczna” – charakter premii rocznej za realizację zadania, naliczanej i wypłacanej na podstawie ZUZP dla pracowników X S.A.

Umowa o pracę na czas nieokreślony zawarta została pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem w dniu … 1983 r. Porozumienie zmieniające umowę o pracę na czas nieokreślony zawarte zostało w dniu …2008 r. Umowa o pracę została rozwiązana w dniu … 2017 r. na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na emeryturę zgodnie z art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy.

W konsekwencji, po wyłączeniu nagrody jubileuszowej z ww. obliczeń zmniejszyła się ustalona dla celów poboru zryczałtowanego podatku wysokość wypłaconego pracownikowi wynagrodzenia w okresie ostatnich sześciu miesięcy poprzedzających miesiąc wypłaty pierwszej raty odszkodowania, co w konsekwencji spowodowało zwiększenie kwoty odszkodowania podlegającej opodatkowaniu stawką 70% zryczałtowanego podatku dochodowego. Przy takim wyliczeniu, przekroczenie limitu i pobór 70% zryczałtowanego podatku powinien mieć miejsce już począwszy od kwot odszkodowania wypłaconego byłemu pracownikowi za … 2017 r.

Aktualnie Spółka pobrała zryczałtowany 70% podatek od wypłaconego odszkodowania już za … 2017 r., złożyła do organu podatkowego korekty deklaracji PIT-11 (doręczyła ją również byłemu pracownikowi, PIT-4R oraz PIT-8AR za 2017 r. oraz uiściła kwotę wynikłej zaległości w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych wraz z należnymi odsetkami.

Pytania

1.Czy Spółka jako płatnik pobierając zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika z tytułu umowy o pracę, w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania, powinna wliczyć (uwzględnić) również wypłaconą pracownikowi w tym okresie nagrodę jubileuszową?

2.Jakie składniki (elementy) wynagrodzenia wypłacone pracownikowi w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania należy wliczyć do kwoty, po przekroczeniu której, płatnik ma obowiązek naliczać i pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w stawce 70%?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1, w  zakresie pytania nr 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), dla celów zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości wynagrodzenia otrzymanego przez byłego pracownika z tytułu umowy o pracę, w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania, należy wliczyć również wypłaconą w tym okresie pracownikowi nagrodę jubileuszową.

Od odszkodowań przyznanych stosownie do przepisów o zakazie działalności konkurencyjnej, w sytuacji, gdy kwota wypłaconego odszkodowania przekroczy określoną w art. 30 ust. 1 pkt 15 u.p.d.o.f. wysokość, płatnik zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 70%.

Zgodnie z ww. przepisem dla ustalenia „limitu” (wysokości) wypłacanego odszkodowania, od którego uzależniony jest pobór 70% podatku należy brać pod uwagę sumę wypłaconego pracownikowi wynagrodzenia z okresu 6 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia wypłaty odszkodowania. Powyższy przepis nie precyzuje, jakie składniki wynagrodzenia należy uwzględnić przy wyliczaniu „limitu” wypłaconego odszkodowania, powyżej którego od kwoty wypłacanego odszkodowania podatnik jest zobowiązany zapłacić 70% podatku.

Organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach wprost wskazują, że nie ma prawnie jednolitego, powszechnie ustalonego zakresu znaczeniowego pojęcia wynagrodzenia. W interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2017 r., nr 0115-KDIT2-2.4011.113.2017.1.ENB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza: „Jednakże pojęcie wynagrodzenia, o którym mowa w tym przepisie nie ma prawnie jednolitego, powszechnie ustalonego zakresu znaczeniowego”. Opierając się na przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 108 ze zm., zwanej dalej: „Kodeksem pracy”), Dział III tej ustawy reguluje zasady wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą.

W Porozumieniu zmieniającym umowę o pracę zawartym z pracownikiem, w zapisie… ujęto:

·wynagrodzenie wraz ze składnikami bezpośrednio wchodzącymi w jego skład,

·inne składniki wynagrodzenia, jakie przysługują po nabyciu do nich uprawnień, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym szczegółowymi zapisami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy z dnia … r., z późniejszymi zmianami.

Zasady przyznawania nagrody jubileuszowej uregulowano w ZUZP rozdział …załącznik nr … do ZUZP. Powyższe uregulowania mieszczą się także w zakresie pkt … powyższego Porozumienia zmieniającego umowę o pracę jako inny składnik wynagrodzenia.

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników jest zobowiązany stworzyć regulamin pracy i wynagradzania, chyba że jest objęty układem zbiorowym pracy. Taki obowiązek nakłada na pracodawcę art. 772 i 104 Kodeksu pracy.

Charakterystyczną cechą prawa pracy jest to, że obok ustaw i rozporządzeń ważną rolę odgrywają w nim również przepisy zakładowe. Są one pełnoprawnym źródłem prawa pracy i mają pierwszeństwo przed regulacjami ustawowymi.

W związku z powyższym, nie można kwalifikować wypłaconej nagrody jubileuszowej do kategorii „inne świadczenia związane z pracą” w rozumieniu Kodeksu pracy a jedynie definiować ją jako składnik wynagrodzenia.

Mając zatem na uwadze systematykę przepisów Kodeksu pracy oraz zapisy warunków wynikające z Porozumienia zmieniającego zawartego z pracownikiem, jak też z uregulowań wynikających z ZUZP, Spółka aktualnie przyjęła jednolicie, zarówno dla celów ustalenia należnej pracownikowi wysokości odszkodowania za niepodejmowanie działalności konkurencyjnej, jak też do wyliczenia wysokości wypłaconego pracownikowi wynagrodzenia z okresu sześciu miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia wypłaty odszkodowania, a w konsekwencji do zastosowania przepisu z art. 30 ust. 1 pkt 15 u.p.d.o.f. – wypłacone pracownikowi wynagrodzenie z uwzględnieniem nagrody jubileuszowej.

W przedstawionym stanie faktycznym należy też wskazać, że art. … (i) umowy o zakazie konkurencji stanowi: „W zamian za wykonanie przez pracownika zobowiązania do niepodejmowania działalności konkurencyjnej, Pracodawca zapłaci pracownikowi odszkodowanie w kwocie brutto wynoszącej 100% kwoty wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przez okres dwunastu  miesięcy przed ustaniem stosunku pracy („Odszkodowanie”)”.

W związku z powyższym wynagrodzenie „otrzymane przed ustaniem stosunku pracy” nie jest równoznaczne z wynagrodzeniem określonym w umowie o pracę (nawet jeżeli zostało określone w stałej wysokości). Zdaniem Wnioskodawcy, bierzemy tutaj pod uwagę faktycznie otrzymane przez pracownika (wypłacone mu) w tym okresie wynagrodzenie, na które składa się nie tylko pensja zasadnicza, ale także premie, nagrody itp. Przepis wyraźnie bowiem wskazuje na kwoty wypłacone pracownikowi, a nie umówione.

Wyliczając wysokość wynagrodzenia w celu ustalenia należnego pracownikowi odszkodowania należy zsumować wszystkie otrzymane przez pracownika od danego pracodawcy wypłaty o charakterze wynagrodzenia za pracę. W to pojęcie wejdzie pensja zasadnicza, wszelkiego rodzaju dodatki do wynagrodzenia (za pracę w porze nocnej, za wysługę lat, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, funkcyjny itp. ), premie, prowizje jak również nagrody, np. roczne, jubileuszowe, z okazji „Dnia …”. Nie ma bowiem żadnych podstaw do wykluczenia któregoś z tych składników. Nie powinno się wliczać innego rodzaju środków pieniężnych otrzymanych od pracodawcy, tzn. świadczeń niemających charakteru wynagrodzenia, jak np. świadczenia urlopowe, wszelkie świadczenia wypłacone z ZFŚS, diety za podróże służbowe, ryczałt za pranie odzieży itp. Świadczeń tych nie można bowiem zakwalifikować jako wynagrodzenia za pracę – wynikające ze stosunku pracy, bo nie są wynagrodzeniem.

Co prawda nagrody jubileuszowe nie są świadczeniem powszechnym mającym oparcie w Kodeksie pracy, przysługują one z mocy przepisów szczególnych przyznających to świadczenie. Jest ono przewidziane zwłaszcza w pragmatykach i układach zbiorowych pracy. Jednakże strony układu zbiorowego mają całkowitą swobodę w odniesieniu do decyzji, czy wprowadzić do niego postanowienia przyznające prawo do nagrody jubileuszowej (art. 240 § 1 Kodeksu pracy). Natomiast w razie podjęcia decyzji o przyznaniu prawa do tych nagród swoboda stron doznaje ograniczenia wynikającego z wymogu zgodności układu zbiorowego z przepisami prawa pracy. W szczególności chodzi o zakaz naruszania zasady równego traktowania (art 9 § 4 Kodeksu pracy) – por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 14 kwietnia 2010 r., sygn. akt III PK 61/2009.

Nagroda jubileuszowa to specjalny rodzaj nagrody, która przysługuje osobie zatrudnionej wraz z osiągnięciem określonego stażu pracy i powinna zostać wypłacona w dniu, kiedy osoba otrzymuje do niej prawo. W praktyce nagroda ta wypłacana jest przez pracodawcę niezwłocznie, ale nie później niż w najbliższym dniu, w którym wypłacane jest wynagrodzenie. Nagroda jubileuszowa jest składnikiem wynagrodzenia, swoistą premią za długoletnią pracę, stąd należy uznać, że mieści się w formule wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przez okres dwunastu miesięcy przed ustaniem stosunku pracy, o której mowa w art. … (i) zawartej z pracownikiem umowy o zakazie konkurencji.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt art. 30 ust. 1 pkt 15 u.p.d.o.f., w którym jest mowa o wysokości odszkodowania, która przekracza wysokość wynagrodzenia otrzymanego z tytułu umowy o pracę w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania – należy zaznaczyć, że zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Sądu Najwyższego przez wynagrodzenie o którym mowa w Kodeksie pracy należy rozumieć wszystkie płatności dokonane na rzecz pracownika w danym okresie, tj. nie tylko wynagrodzenie zasadnicze (miesięczne), ale także premie, czy wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych otrzymane przez pracownika w ww. okresie (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 17 stycznia 2013 r., sygn. akt II PZP 4/12, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 października 2007 r., sygn. akt II PK 38/07, wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 czerwca 2006 r., sygn. akt II PK 317/05).

W związku z powyższym, wypłacona pracownikowi nagroda jubileuszowa wynikająca z uregulowań wewnątrzzakładowych (obowiązującego w Spółce Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy), jako że jest elementem wynagrodzenia powinna być wliczona do wysokości wynagrodzenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 15 u.p.d.o.f., otrzymanego przez podatnika (pracownika) w okresie sześciu miesięcy poprzedzający pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania (na podstawie zawartej umowy o zakazie konkurencji). W części w której wysokość otrzymanego przez podatnika (pracownika) odszkodowania przekroczy wysokość wskazanego powyżej wynagrodzenia płatnik ma obowiązek obliczać, potrącać i przekazywać do organu podatkowego zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 70%.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zdaniem Wnioskodawcy, pobierając zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 15 u.p.d.o.f., do wysokości wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika z tytułu umowy o pracę, w okresie sześciu miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc wypłaty odszkodowania, powinna zostać wliczona (uwzględniona) również wypłacona pracownikowi w tym okresie nagroda jubileuszowa.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 18 lipca 2018 r. wydałem interpretację indywidualną nr 0113-KDIPT2-3.4011.292.2018.2.RR, w której uznałem Państwa stanowisko odnośnie pytania nr 1 w zakresie obowiązków płatnika – za nieprawidłowe. Interpretację doręczono Państwu 24 lipca 2018 r.

Skarga na interpretację indywidualną

20 sierpnia 2018 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie. Skarga wpłynęła do mnie 24 sierpnia 2018 r.

Wnieśli Państwo o uchylenie w całości zaskarżonej interpretacji oraz o zasądzenie na swoją rzecz kosztów postępowania według norm prawem przepisanych.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem z 6 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Lu 771/18.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 20 stycznia 2022 r., sygn. akt II FSK 1195/19  uchylił zaskarżony wyrok w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił zaskarżoną interpretację – wyrokiem z 22 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Lu 191/22.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 15 maja 2023 r., sygn. akt II FSK 1233/22 oddalił skargę kasacyjną Organu.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 15 maja 2023 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;

ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika pytanie nr 1 jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny w zakresie pytania nr 1.

Dodatkowe informacje

Nadmienić należy, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie pytania nr 2 został rozstrzygnięty odrębnym pismem.  

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.