Obowiązki płatnika - transakcje związane z pieniądzem elektronicznym. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.593.2023.2.JK2

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.593.2023.2.JK2

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika - transakcje związane z pieniądzem elektronicznym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa  wniosek z 23 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo podmiotem mającym siedzibę w Polsce (polskim rezydentem podatkowym), prowadzącym działalność bankową na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. W ramach swojej działalności oferujecie Państwo szeroką gamę produktów bankowych, zarówno kredytowych, jak i oszczędnościowych, i inwestycyjnych. Państwa Klientem może być zarówno osoba fizyczna, jaki i podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Rozpoznajecie Państwo różnice kursowe zgodnie z zasadami określonymi w art.  9b ust. 1 pkt 2 UPDOP (metoda rachunkowa).

Na bieżąco analizujecie Państwo pojawiąjące się trendy w branży finansowej, dbacie o  rozwój technologiczny, a także podejmujecie się wdrażania innowacyjnych rozwiązań, ukierunkowanych na jak najszersze zaspokojenie potrzeb swoich klientów. W tym kontekście należy wskazać, że dostrzegliście Państwo rosnące w skali globalnej zainteresowanie technologią (...), zarówno po stronie sektora finansowego, jak i jego klientów oraz partnerów biznesowych. Jako podmiot nastawiony na postęp technologiczny i jednocześnie instytucja trwale zaangażowana w rozwój polskiego sektora finansowego, zidentyfikowaliście Państwo duży potencjał, a także potrzeby klientów, dotyczące pieniądza elektronicznego oraz procesów i produktów opartych na technologii (...).

Państwa prace w tym obszarze od 2019 r. wspiera A. poprzez wspólnie uruchomiony projekt, który ma na celu rozwój usług wykorzystujących (...) i (...) (dalej: Projekt). Projekt ten współfinansowany jest z grantu (…). W ramach Projektu kluczowe kwestie z zakresu szeroko rozumianego prawa finansowego są konsultowane z (…), innymi właściwymi organami administracji, a także z szeroko rozumianym rynkiem w ramach (…) (w jej skład wchodzą m.in. inne banki, firmy technologiczne, instytucje publiczne, startupy, kancelarie prawne).

Wśród produktów opracowywanych u  Państwa znalazła się m.in. kategoria tak zwanych (...), tj. (...) waluty stanowiących zapis cyfrowy w rozporoszone i  zdecentralizowanej bazie danych opartej na technologii (...), których wartość jest skorelowana z walutą (...) (w przypadku Projektu - polskim złotym). Dla wspomnianego (...) przyjęto prawną konstrukcję pieniądza elektronicznego w  rozumieniu art. 2 pkt 21a ustawy o usługach płatniczych, który definiuje pieniądz elektroniczny jako wartość pieniężną przechowywaną elektronicznie, w tym magnetycznie, wydawaną z obowiązkiem jej wykupu, w celu dokonywania transakcji płatniczych, akceptowaną przez podmioty inne niż wyłącznie wydawca pieniądza elektronicznego.

W praktyce oznacza to, że planowany (...) będzie pieniądzem elektronicznym (dalej: „pieniądz elektroniczny”) odpowiadającym 1:1 polskiemu złotemu („złotówce”). Pieniądze elektroniczne będą służyły do transferu środków i rozliczeń transakcji w sieci (...).

Zakładacie Państwo, że klient (zarówno konsument, jak i przedsiębiorca, dalej „Klient”) będzie mógł dokonać nabycia od Państwa opisanego wyżej pieniądza elektronicznego. Zakłada się, że Klient chcący pozyskać emitowany przez Państwa pieniądz elektroniczny, dokona tego przelewając na Państwa rachunek kwotę odpowiadającą wartości pozyskiwanego pieniądza elektronicznego w stosunku 1:1. W dalszej kolejności nastąpi emisja przez Państwa pieniądza elektronicznego o wartości otrzymanych środków w walucie fiducjarnej od Klienta. Pieniądz elektroniczny zostanie uwidoczniony na specjalnym indywidualnym rachunku Klienta prowadzonym przez Państwa.

Pieniądz elektroniczny stanowi treść cyfrową, więc nie jest rzeczą w rozumieniu art. 45 KC. Ponadto, transakcja udostępnienia pieniądza elektronicznego będzie następowała na podstawie umowy nienazwanej, która nie stanowi umowy sprzedaży. Opisane pieniądze elektroniczne nie będą walutą wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Klient będzie miał prawo dowolnie zarządzać otrzymanym (nabytym) pieniądzem elektronicznym w ramach jego funkcjonalności i ekosystemu odbiorców (dalej zwanych „Akceptantami”).

Co istotne, zarówno Klient, jak i Akceptant, będzie miał prawo w każdej chwili wystąpić do Państwa z żądaniem wymiany zwrotnej pieniądza elektronicznego na złotówki. Po takim żądaniu będziecie Państwo zobowiązani do wymiany pieniędzy elektronicznych z zastosowaniem takiej samej wartości nominalnej, jaka była zastosowana przy ich zbyciu Klientowi (tj. 1:1), czyli zawsze wymiana 1 zł do 1 zł w pieniądzu elektronicznym. W konsekwencji powinniście Państwo się spodziewać, że Klient lub Akceptant w każdej chwili może wystąpić o wymianę pieniądza elektronicznego na złotówki, co będziecie Państwo zobowiązani wykonać.

Z tytułu czynności polegających na obsłudze wymiany pieniądza elektronicznego na polski złoty, w tym wymiany powrotnej, możecie Państwo pobierać prowizje - prowizje mogą być pobierane jednorazowo (np. przy wydaniu pieniądza elektronicznego), czy wielokrotnie (np. przy wydaniu pieniędzy elektronicznych, ale także w momencie ich powrotnej wymiany na złotówki). Nie jest także wykluczone, że w przyszłości będziecie Państwo pobierali od Klientów i Akceptantów prowizje np. za wymianę pieniądza elektronicznego na inne pieniądze elektroniczne, czy możliwość nabywania z użyciem pieniądza elektronicznego towarów i usług.

Pytania

1.Czy czynność polegająca na obsłudze wymiany pieniądza elektronicznego na polski złoty, w tym wymiany powrotnej, stanowi usługę,która będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 UVAT?

2.Czy na mocy art. 29a ust. 1 UVAT podstawą opodatkowania realizowanej usługi będzie wartość uzyskiwanej przez Państwa prowizji?

3.Czy wymiana pieniądza elektronicznego na złotówki będzie powodowała powstanie po Państwa stronie przychodu w rozumieniu art. 12 UPDOP?

4.Czy w przypadku dokonywania transakcji dotyczących pieniądza elektronicznego z osobami fizycznymi, na Państwu będą ciążyły obowiązki płatnika lub informacyjne, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych?

5.Czy przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego transakcje dotyczące pieniądza elektronicznego będą podlegały opodatkowaniu na mocy art. 1 ust. 1 pkt 1 UPCC?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 4 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych  zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Państwa stanowisko w sprawie

W przypadku dokonywania transakcji dotyczących pieniądza elektronicznego z osobami fizycznymi, na Państwu nie będą ciążyły obowiązki płatnika lub informacyjne, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na wstępie niniejszego uzasadnienia należy wskazać, że przedmiotowy wniosek dotyczy transakcji z wykorzystaniem (...), który jest pieniądzem elektronicznym w rozumieniu art. 2 pkt 21 a ustawy o usługach płatniczych, zgodnie z którym pieniądz elektroniczny stanowi wartość pieniężną przechowywaną elektronicznie, w tym magnetycznie, wydawaną, z obowiązkiem jej wykupu, w celu dokonywania transakcji płatniczych, akceptowaną przez podmioty inne niż wyłącznie wydawca pieniądza elektronicznego.

Z przedstawionej definicji wyłaniają się następujące cechy pieniądza elektronicznego:

  • pieniądz elektroniczny to wartość pieniężna, lecz nie należy go utożsamiać z tzw. pieniądzem bankowym (zapisem księgowym na rachunku bankowym) ani ze znakami pieniężnymi (gotówką);
  • pieniądz elektroniczny jest przechowywany elektronicznie (magnetycznie) - przechowywanie pieniądza jest nierozerwalnie związane z posiadaniem urządzenia, na którym przechowywana jest wartość (np. w postaci aplikacji na telefonie, tablecie, karty czy chipu) bądź umożliwiającego połączenie z serwerem, gdzie gromadzona jest ta wartość;
  • pieniądz elektroniczny jest wydawany z obowiązkiem wykupu - emitent wydaje nabywcy pieniądz elektroniczny w zamian za pieniądz bankowy bądź znaki pieniężne, przy czym emitent zobowiązuje się również do wykupu pieniędzy elektronicznych od każdego zainteresowanego posiadacza (Klienta lub Akceptanta);
  • pieniądz elektroniczny może służyć wyłącznie dokonywaniu transakcji płatniczych;
  • pieniądz elektroniczny musi być akceptowany przez podmioty inne niż jego wydawca;
  • pieniądz elektroniczny może być wyłącznie przedmiotem obrotu w zamkniętym systemie płatniczym składającym się z co najmniej trzech podmiotów: dwóch użytkowników (tu: Klienta oraz Akceptanta) oraz wydawcy (tu: Państwo), którzy posiadają odpowiednie urządzenia techniczne;
  • pieniądz elektroniczny nie pełni funkcji prawnego środka płatniczego na terytorium Polski - w odróżnieniu od pieniądza bankowego, pieniądz elektroniczny nie może być wykorzystywany do realizacji transakcji w ramach otwartego systemu płatniczego.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej cechy, należy zauważyć, że opisane pieniądze elektroniczne zgodnie z przywołaną definicją będą pełniły funkcję płatniczą. W dalszej kolejności należy wskazać, że pieniądz elektroniczny będzie wydawany przez Państwa w  zamian za walutę fiat (tj. polski złoty) i rozliczany będzie z nią w stosunku 1:1, co wynika m.in. z art. 59j ustawy o usługach płatniczych, który wskazuje, że wydawca pieniądza elektronicznego jest obowiązany niezwłocznie wydać pieniądz elektroniczny według wartości nominalnej z chwili otrzymania środków pieniężnych przeznaczonych na ten cel. Kluczowe na gruncie analizowanego zdarzenia przyszłego jest również to, że (na mocy art. 59l ust. 1 i 2 ustawy o usługach płatniczych) wydawca pieniądza elektronicznego jest obowiązany umożliwić, na żądanie posiadacza pieniądza elektronicznego, wykup pieniądza elektronicznego w każdym czasie, według wartości nominalnej oraz, że wykup pieniądza elektronicznego następuje za środki pieniężne inne niż pieniądz elektroniczny. W związku z tym Państwo, poza zakupem pieniądza elektronicznego za walutę fiat (polski złoty) oraz jego transferem na rachunek innego klienta (w szczególności Akceptanta - w drodze realizacji transakcji pieniądzem elektronicznym), umożliwi również jego wykup przez Państwa za walutę fiat (polski złoty) na żądanie każdoczesnego posiadacza.

Podkreślacie Państwo także, że przechowywanie pieniądza elektronicznego na rachunku przez jego posiadacza nie może generować dla niego odsetek, co wynika z treści art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniająca dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylająca dyrektywę 2000/46/WE (tzw. „Dyrektywa EMD2”) oraz implementującego to postanowienie dyrektywy przepisu art. 59l ust. 1 ustawy o usługach płatniczych.

Powyższe wskazuje zatem, że będący przedmiotem niniejszego zapytania pieniądz elektroniczny, stanowi wartość pieniężną (środek pieniężny), z tym zastrzeżeniem, że nie można nim dokonywać płatności polegających na wykupie pieniądza elektronicznego (nie pełni funkcji prawnego środka płatniczego), a jego przechowywanie na rachunku nie może generować dla posiadacza przychodu odsetkowego.

Podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek dochodowy od osób fizycznych (uzasadnienie do pytania 3-4)

Dokonując oceny skutków podatkowych na gruncie podatków dochodowych na wstępie zaznaczyliście Państwo, że planowane działania nie będą dotyczyły walut wirtualnych w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nie będą zatem miały tu zastosowania przepisy dedykowane do rozliczania dochodów z tytułu obrotu walutami wirtualnymi, ale generalne zasady dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym, zarówno osób prawnych, jak i osób fizycznych. Mając na uwadze zbieżność regulacji ustaw o podatkach dochodowych w przedmiotowym zakresie, uzasadnienie Państwa stanowiska zostanie dokonane łącznie, z przywołaniem odpowiednich przepisów. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierają szerokie rozumienie dochodów (przychodów) podlegających opodatkowaniu (odpowiednio art. 7 w zw. z art. 12 UPDOP oraz art. 9 UPDOF). Obie te ustawy zawierają także regulacje dotyczące zasad ustalania różnic kursowych - art. 9b w zw. z art. 15a UPDOP oraz art. 14b i 24c UPDOF.

Jak zostało to opisane na wstępie, pieniądz elektroniczny jest środkiem pieniężnym w rozumieniu ustawy o instrumentach płatniczych, zatem jego nabycie jak i wymiana na złotówki stanowi wymianę jednych środków pieniężnych na inne. Podkreślenia wymaga jednak, że zgodnie z planowanymi działaniami nabycie, jak i wymiana pieniędzy elektronicznych będzie zawsze dokonywana z zastosowaniem proporcji 1:1, dlatego, jeśli nawet uznać, że w wyniku takiego nabycie czy też wymiany mogłoby dojść do jakiegoś przysporzenia podlegającego opodatkowaniu (np. z tytułu wystąpienia różnic kursowych), to w analizowanej sytuacji takie przysporzenie nigdy nie wystąpi, ponieważ wymiana będzie zawsze polegała na wymianie złotówek/pieniędzy elektronicznych na ich ekwiwalent wyrażony odpowiednio w pieniądzu elektronicznym/złotówkach. Reasumując, wymiana pieniędzy elektronicznych na złotówki (w tym wymiana powrotna) w proporcji 1:1, jako że jest jedynie wymianą środków płatniczych, nie będzie powodowała powstania dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu, zarówno po Państwa stronie, jak i klientów - osób fizycznych. W konsekwencji, z tytułu dokonywanej wymiany po Państwa stronie:

  • nie wystąpi przychód w rozumieniu art. 12 UPDOP oraz
  • nie wystąpią żadne obowiązki informacyjne, czy płatnika w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla uniknięcia wątpliwości, wskazujecie Państwo, że przychodem w rozumieniu art. 12 UPDOP z tytułu planowanych działań będą dla Państwa prowizje ewentualnie otrzymywane w zamian za realizowane operacje wymiany pieniędzy elektronicznych na złotówki. Przychód ten będzie powstawał - zgodnie z art. 12 ust. 3-3a UPDOP - z zastosowaniem zasady memoriałowej, a więc z chwilą wykonania usługi, wystawienia faktury lub uregulowania należności, w zależności od tego, które z tych zdarzeń wystąpi, jako pierwsze.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 ust. 1  ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.  

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został wprowadzony przepis art. 5a pkt 33a, który definiuje pojęcie waluty wirtualnej.

Zgodnie z tym przepisem, wprowadzonym przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193, dalej: „ustawa nowelizująca”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Stosownie do art. 2 pkt 21a ustawy o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 r. (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2360 ze zm.):

Pieniądz elektroniczny  to wartość pieniężna przechowywana elektronicznie, w tym magnetycznie, wydawana, z obowiązkiem jej wykupu, w celu dokonywania transakcji płatniczych, akceptowaną przez podmioty inne niż wyłącznie wydawca pieniądza elektronicznego.

Jak wynika z opisu sprawy, analizowany (...) waluty w postaci tzw. (...) stanowić będzie pieniądz elektroniczny w rozumieniu art. 2 pkt 21a ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Jednocześnie z wniosku wynika, że ww. pieniądz elektroniczny nie jest  walutą wirtualną, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Dokonując oceny skutków nabycia przez osobę fizyczną pieniądza elektronicznego za złotówki oraz powrotnej wymiany pieniądza elektronicznego na złotówki, należy zatem odnieść się do ogólnych zasad opodatkowania tym podatkiem. Zatem za przychody uznaje się przysporzenia o charakterze definitywnym (trwałe i bezzwrotne), które skutkują zwiększeniem aktywów lub zmniejszeniem pasywów podatnika, a nie zostały wyłączone na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Bank wskazał, że będzie emitował (wydawał) pieniądz elektroniczny o wartości otrzymanych uprzednio od klienta środków w walucie fiducjarnej (PLN). W każdym momencie bank będzie miał obowiązek wymiany zwrotnej pieniądza elektronicznego na złotówki. W obu przypadkach stosunek wymiany będzie wynosił 1:1. Stosownie do powyższego, warunkiem koniecznym do przyjęcia, że dane zdarzenie prawne lub faktyczne rodzi dla podatnika przychód w systemie podatków dochodowych jest uzyskanie przez podatnika przysporzenia majątkowego. Przysporzenie to może dokonać się na skutek zwiększenia stanu aktywów podatnika bądź zmniejszenia jego pasywów.

Ustawodawca, definiując pojęcie pieniądza elektronicznego w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych w art. 2 pkt 21a określił go jako wartość pieniężną przechowywaną elektronicznie, w tym magnetycznie, wydawaną, z obowiązkiem jej wykupu, w celu dokonywania transakcji płatniczych, akceptowaną przez podmioty inne niż wyłącznie wydawca pieniądza elektronicznego. Sama transakcja płatnicza stanowi zaś zainicjowaną przez płatnika lub odbiorcę wpłatę, transfer lub wypłatę środków pieniężnych (art. 2 pkt 29 ustawy o usługach płatniczych).

W konsekwencji, co istotne, pieniądz fiducjarny (PLN) zostanie zamieniony przez bank na pieniądz w postaci elektronicznej i odwrotnie – w stosunku 1:1. Uzasadnione jest zatem przyjęcie, że obie transakcje, a więc zamiana złotówek na pieniądz elektroniczny oraz zamiana pieniądza elektronicznego na złotówki nie będą generowały przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem nabycie jak i wymiana na złotówki pieniędzy elektronicznych stanowi tylko powierzenie wartości pieniężnych danemu podmiotowi, który te wartości zamienia na wartości pieniężne ucieleśnione w pieniądzu elektronicznym.

Oznacza to, że opisana w analizowanym zdarzeniu przyszłym wymiana przez bank pieniądza elektronicznego na złotówki (w tym wymiana powrotna) w proporcji 1:1 nie będzie powodowała powstania po stronie klienta banku przychodu w rozumieniu o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym w przypadku dokonywania transakcji dotyczących pieniądza elektronicznego z osobami fizycznymi, na Państwu nie będą ciążyły obowiązki płatnika lub informacyjne, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podkreślić należy przy tym, że bezwzględnym warunkiem aktualności niniejszego stanowiska o braku powstania obowiązku podatkowego na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest również stałe powiązanie w stosunku 1:1, zarówno przy wydaniu jak i transferze zwrotnym jednostek pieniądza elektronicznego z otrzymaną wartością pieniężną wyrażoną w tradycyjnej walucie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazać należy, że stanowisko organu przedstawione zostało w oparciu o zdarzenie przyszłe, w którym jako element tego zdarzenia, niepodlegający weryfikacji organu, przyjęto, że (...) stanowi pieniądz elektroniczny w rozumieniu art. 2 pkt 21a ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Ta kwestia nie podlegała zatem interpretacji na tle przepisów powołanej ustawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych,  podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od towarów i usług wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).