Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.763.2023.1.IR
Temat interpretacji
Sposób wyliczenia podatku zapłaconego za granicą do odliczenia za granicą.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- prawidłowe w odniesieniu do sposobu wyliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od przychodów (dochodów), o których mowa w art. 30a ust. 4, tj. sposobu przeliczania na PLN i sposobuzaokrąglania kwot;
- prawidłowe w odniesieniu do sposobu wyliczenia kwoty podatku zapłaconego za granicą, tj. sposobu przeliczania na PLN i sposobu zaokrąglania kwot;
- nieprawidłowe w odniesieniu do sposobu wyliczenia kwoty podatku zapłaconego za granicą do odliczenia od podatku płaconego w Polsce, tj. sposobu ustalania wartości do przeniesienia do poz. 46 zeznania PIT-38.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT i zamierza nabywać akcje emitowane przez zagraniczne spółki notowane zarówno na giełdach zagranicznych, jak i na polskiej giełdzie papierów wartościowych – GPW (dalej: „GPW”) za pośrednictwem platformy transakcyjnej domu maklerskiego prowadzącego działalność na rynku … oraz na rynku giełdowym (dalej: „Spółka”). Obrót papierami wartościowymi nie jest przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.
Akcje, które Wnioskodawca zamierza nabywać, emitowane przez zagraniczne spółki, uprawniają do otrzymywania dywidend z tytułu posiadania tych papierów wartościowych (dalej jako: „Dywidendy zagraniczne”).
Akcje spółek zagranicznych notowanych na giełdach zagranicznych zdeponowane są na rachunku zbiorczym prowadzonym przez depozytariusza Spółki. Lokalny depozytariusz najczęściej w momencie wypłaty dywidendy potrąca z kwoty brutto Dywidendy zagranicznej podatek u źródła według najwyższej stawki obowiązującej w danym kraju. Możliwe są również sytuacje, w których podatek nie zostaje pobrany w ogóle, co wynika z lokalnych przepisów, lub obliczony za granicą podatek dotyczy tylko części wypłaconej dywidendy, ze względu na odrębną klasyfikację prawną takiej wypłaty w kraju spółki wypłacającej dywidendę. Niezależnie jednak, czy Dywidenda zagraniczna zostanie opodatkowana podatkiem wg przepisów lokalnych obowiązujących w kraju, w którym siedzibę ma spółka wypłacająca dywidendę, czy też taki podatek nie zostanie pobrany, Wnioskodawca jako inwestor ma obowiązek opodatkować taką Dywidendę zagraniczną w Polsce 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Może On jednocześnie odliczyć od podatku płaconego w Polsce podatek pobrany za granicą z uwzględnieniem limitów i ograniczeń przewidzianych przepisami prawa podatkowego.
Akcje spółek zagranicznych notowanych na GPW są natomiast zapisane na koncie w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, na którym zapisywane są papiery wartościowe notowane na GPW należące do klientów Spółki. Płatnikiem podatku od tych dywidend zagranicznych jest emitent, ale zdarza się również, że są wypłacane bez potrącenia kwoty podatku. Obowiązek rozliczenia podatku od Dywidendy zagranicznej w Polsce leży, analogicznie jak w przypadku Dywidend zagranicznych notowanych na giełdach zagranicznych, po stronie Wnioskodawcy jako akcjonariusza będącego polskim rezydentem podatkowym, więc powinien samodzielnie wyliczyć i odprowadzić podatek dochodowy do polskiego urzędu skarbowego z możliwością dokonania odliczenia, o którym mowa powyżej.
Wnioskodawca zamierza rozliczyć dochód z Dywidend zagranicznych, sporządzając swoje zeznanie roczne PIT-38, w zaprezentowany poniżej sposób.
1.Poz. 45 zeznania PIT-38: zryczałtowany podatek od Dywidend zagranicznych skalkulowany według stawki 19% (w PLN):
a)wartość Dywidendy zagranicznej brutto stanowiącej przychód w walucie obcej, zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o PIT, przeliczana jest na PLN po średnim kursie NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wpływu tej Dywidendy na rachunek Wnioskodawcy;
b)kwota skalkulowana w pkt a) powyżej zaokrąglana jest zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, tj. w taki sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych;
c)wartość skalkulowana w pkt b) powyżej mnożona jest przez stawkę 19% i uzyskana w ten sposób kwota podatku również zaokrąglana jest w sposób opisany w pkt b) powyżej, tj. zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej;
d)kwota podatku z pkt c) powyżej będzie wykazywana w poz. 45 PIT-38.
2.Poz. 46 zeznania PIT-38: kwota podatku zapłaconego za granicą do odliczenia od podatku płaconego w Polsce (w PLN):
a)W celu wyliczenia wartości podatku do poz. 46 zeznania PIT-38 porównywane są dwie wartości:
i.Podatek faktycznie zapłacony od Dywidendy zagranicznej za granicą (wyrażony w walucie obcej), przeliczony następnie na PLN, zgodnie z art. 11a ust. 3 ustawy o PIT (po średnim kursie NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty tego podatku) i zaokrąglony zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej;
ii.Limit: Podatek obliczony od Dywidendy zagranicznej, zgodnie z art. 30a ust. 9 ustawy o PIT, skalkulowany zgodnie z pkt 1 lit. a), b) i c) powyżej. Limit to w praktyce wartość równa kwocie wykazanej w poz. 45 zeznania PIT-38, tj. wartość z pkt 1 lit. d) powyżej;
b)W poz. 46 zeznania PIT-38 wskazywana będzie kwota:
i.Podatku faktycznie zapłaconego określonego w pkt 2 lit. a) i) powyżej, jeżeli kwota ta nie przekracza Limitu określonego w pkt 2 lit. a) ii), albo:
ii.Limitu, jeśli kwota podatku faktycznie zapłaconego przekracza wspomniany Limit.
Pytania
1.Czy opisany w pkt 1 lit. a), b), c) i d) sposób wyliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od przychodów (dochodów), o których mowa w art. 30a ust. 4 ustawy o PIT, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej do umieszczenia w poz. 45 zeznania PIT-38 jest prawidłowy, tj. czy w szczególności, czy prawidłowy jest przyjęty przez Wnioskodawcę:
a.sposób przeliczania na PLN wartości stanowiącej przychód w walucie obcej (pkt 1 lit. a)?
b.sposób zaokrąglania kwot podstawy opodatkowania i podatku, w szczególności czy zaokrągleniu zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej powinna podlegać zarówno wartość Dywidendy zagranicznej brutto jako podstawa opodatkowania (pkt 1 lit. b), jak również wartość podatku (pkt 1 lit. c)?
2.Czy opisany w pkt 2 lit. a) i b) sposób wyliczenia kwoty podatku zapłaconego za granicą, o którym mowa w art. 30 ust. 9 ustawy o PIT, do umieszczenia w poz. 46 zeznania PIT-38 jest prawidłowy, tj. w szczególności czy prawidłowy jest przyjęty przez Wnioskodawcę:
a.sposób przeliczania na PLN wartości wyrażonych w walutach obcych opisany w pkt 2 lit. a) i)-ii);
b.sposób zaokrąglania kwot podstawy opodatkowania (Dywidendy brutto) i podatku opisany w pkt 2 lit. a) i)-ii);
c.sposób ustalania wartości do przeniesienia do poz. 46 zeznania PIT-38 opisany w pkt 2 lit. b) i)-ii).
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1
Stosowany przez Wnioskodawcę sposób wyliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od przychodów (dochodów), o których mowa w art. 30a ust. 4 ustawy o PIT (w analizowanym przypadku: od Dywidendy zagranicznej brutto), uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej na potrzeby przedstawiania ich w poz. 45 zeznania PIT-38, opisany w pkt 1 lit. a)-d) powyżej jest prawidłowy.
W szczególności, w opinii Wnioskodawcy, zasady zaokrąglania opisane w art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej należy stosować zarówno do podstawy opodatkowania, tj. w analizowanym wypadku kwoty Dywidendy zagranicznej brutto przeliczonej na PLN zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o PIT oraz do kwoty samego podatku skalkulowanego jako 19% zaokrąglonej Dywidendy brutto.
Ad 2
Stosowany przez Wnioskodawcę sposób wyliczenia kwoty podatku zapłaconego za granicą do odliczenia od podatku płaconego w Polsce, o którym mowa w art. 30a ust. 9 ustawy o PIT, na potrzeby przedstawienia jej w poz. 46 zeznania PIT-38, opisany w pkt 2 lit. a) i b) powyżej jest prawidłowy.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o PIT, polscy rezydenci podatkowi podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (mają nieograniczony obowiązek podatkowy). A zatem rezydenci podatkowi podlegają obowiązkowi podatkowemu w przypadku otrzymania dywidend wypłacanych zarówno przez spółki polskie (opodatkowanie przez płatnika 19% zryczałtowanym podatkiem), jak i zagraniczne.
Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach prawnych została określona w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT i wynosi 19%. Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu przepis ten stosuje się z uwzględnieniem UPO, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.
W myśl art. 30a ust. 11 ustawy o PIT, kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9 tego artykułu, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a ustawy o PIT.
Kwoty te Wnioskodawca powinien wykazać w swoim zeznaniu podatkowym, np. w zeznaniu PIT-38, tj. kwotę zryczałtowanego podatku od przychodów z dywidend zagranicznych (poz. 45 zeznania PIT-38) oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą możliwego do odliczenia od podatku płaconego w Polsce (poz. 46 zeznania PIT-38), a także różnicę między ww. wartościami.
Jednakże kwota podatku od Dywidendy zagranicznej zapłaconego za granicą odliczana od podatku obliczonego od przedmiotowej Dywidendy zagranicznej w Polsce nie może przekraczać kwoty podatku obliczonego od tej Dywidendy zagranicznej przy zastosowaniu stawki 19% (tj. Limit).
Limit wynika z zastosowania art. 30a ust. 9 ustawy o PIT, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
Jednocześnie Wnioskodawca ma świadomość, że historycznie elementem praktyki rynkowej i podejścia organów podatkowych było stosowanie innego limitu, który jednak nie wynikał z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Określał on, że, w praktyce, od polskiego podatku płaconego od Dywidendy zagranicznej można było odliczyć podatek zapłacony za granicą, ale tylko do wysokości skalkulowanej z uwzględnieniem stawki wynikającej z odpowiedniej UPO pomiędzy Polską a krajem siedziby spółki wypłacającej Dywidendę zagraniczną. Obecnie jednak, w ocenie Wnioskodawcy, stosowanie tego limitu w praktyce nie ma racji bytu, biorąc pod uwagę argumentację prezentowaną w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 lutego 2023 r., sygn. II FSK 1171/22, gdzie Sąd wskazał, że: „Błędne jest zatem stanowisko [Dyrektora KIS], że górnym ograniczeniem podatku podlegającego odliczeniu na podstawie art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f. nie jest stawka 19%, lecz wynikająca z umowy PL-USA stawka 15%”.
Podobnie: „Nie można zaprzeczyć, że ratyfikowana umowa międzynarodowa ma pierwszeństwo stosowania przed przepisami ustawy , a więc może modyfikować sposób opodatkowania wynikający z przepisów krajowych – tyle tylko, że art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f. nie stwarza pola do tego, aby sięgnąć do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stanowi bowiem wyraźnie o podatku zapłaconym zagranicą – tyle, i tylko tyle z niego wynika”. Uwzględniając powyższe, nie ma zatem prawnych podstaw do stwierdzenia, że kwota podatku zapłaconego zagranicą podlegającego odliczeniu od obliczonego podatku od dywidendy w Polsce może być ograniczona w inny sposób niż przez Limit.
Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o PIT, przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 11a ust. 3 ustawy o PIT, kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.
Ponadto, zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych, z zastrzeżeniem § 1a i 2.
Wnioskodawca zamierza przy przygotowywaniu zeznania PIT-38 przeliczać na PLN poszczególne wartości uwzględniane w opisanej we wniosku kalkulacji, mając na uwadze wyżej cytowane przepisy art. 11a ust. 1 oraz ust. 3 ustawy o PIT. W szczególności, Wnioskodawca zamierza przeliczać na PLN, zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o PIT, wartość Dywidendy zagranicznej brutto stanowiącej przychód z walucie obcej (pkt 1 lit. a), oraz przeliczać na PLN, zgodnie z art. 11a ust. 3 ustawy o PIT, wartości niezbędne do ustalenia kwoty do przeniesienia do poz. 46 zeznania PIT-38, tj. wartość podatku faktycznie zapłaconego za granicą wyrażonego w walucie obcej (pkt 2 lit. a) i) oraz wartość podatku wyrażoną w walucie obcej stanowiącą Limit (pkt 2 lit. a) ii).
Natomiast zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych, z zastrzeżeniem § 1a i 2.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca zamierza zaokrąglać zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej:
· wartość Dywidendy zagranicznej brutto (pkt 1 lit. b), która w opinii Wnioskodawcy stanowi w tym przypadku podstawę opodatkowania, do której odnosi się art. 63 § 1 Ordynacji Podatkowej oraz
· wartość 19% zryczałtowanego podatku (pkt 1 lit. c), która w opinii Wnioskodawcy stanowi kwotę podatku, do której odnosi się art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej oraz
· wartości kalkulowane na potrzeby wyliczenia kwoty do przeniesienia do poz. 46 zeznania PIT-38 przed ich porównaniem (pkt 2 lit. a) oraz jednocześnie na potrzeby wykazania wybranej wartości do przeniesienia do poz. 46 (pkt 2 lit. b), która w opinii Wnioskodawcy stanowi kwotę podatku, do której odnosi się art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy:
Ad 1
Stosowany przez Wnioskodawcę sposób wyliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od przychodów (dochodów), o których mowa w art. 30a ust. 4 ustawy o PIT (w analizowanym przypadku: od Dywidendy zagranicznej brutto), uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, na potrzeby przedstawiania ich w poz. 45 zeznania PIT-38, opisany w pkt 1 lit. a)-d) powyżej jest prawidłowy.
W szczególności, w opinii Wnioskodawcy, zasady zaokrąglania opisane w art. 63 § 1 Ordynacji Podatkowej należy stosować zarówno do podstawy opodatkowania, tj. w analizowanym wypadku kwoty Dywidendy zagranicznej brutto przeliczonej na PLN zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o PIT oraz do kwoty samego podatku skalkulowanego jako 19% zaokrąglonej Dywidendy brutto.
Ad 2
Stosowany przez Wnioskodawcę sposób wyliczenia kwoty podatku zapłaconego za granicą do odliczenia od podatku płaconego w Polsce, o którym mowa w art. 30a ust. 9 ustawy o PIT, na potrzeby przedstawienia jej w poz. 46 zeznania PIT-38, opisany w pkt 2 lit. a) i b) powyżej jest prawidłowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Jak wynika z cytowanego przepisu, źródłem nieograniczonego obowiązku podatkowego jest miejsce zamieszkania podatnika w Polsce. Treść tego obowiązku odnosi się natomiast do całości dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez tego podatnika, tj. zarówno dochodów (przychodów) uzyskiwanych w Polsce, jak i zagranicznych.
Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się przy tym – osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania mają pierwszeństwo przed polskim wewnętrznym prawem podatkowym.
Pana wątpliwości wynikające z postawionych pytań dotyczą kwestii:
- sposobu wyliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od przychodów (dochodów), o których mowa w art. 30a ust. 4, tj. sposobu przeliczania na PLN i sposobuzaokrąglania kwot;
- sposobu wyliczenia kwoty podatku zapłaconego za granicą, tj. sposobu przeliczania na PLN i sposobu zaokrąglania kwot;
- sposobu wyliczenia kwoty podatku zapłaconego za granicą do odliczenia od podatku płaconego w Polsce, tj. sposobu ustalania wartości do przeniesienia do poz. 46 zeznania PIT-38.
W odniesieniu do zagadnienia sposobu przeliczania na PLN przychodu należy stosować art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 11a ust. 1 ww. ustawy:
Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Zatem, dywidenda – jako przychód z udziału w zyskach osoby prawnej – powinna być przeliczana na złote polskie według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień faktycznego uzyskania dywidendy.
Z kolei, kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku oraz podatku wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote zgodnie z uregulowaniem art. 11a ust. 3 powołanej ustawy:
Stosownie do treści art. 11a ust. 3 ww. ustawy:
Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku.
Zatem, Pana stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Odnośnie kwestii sposobu zaokrąglania podstawy opodatkowania i kwoty podatku należy przytoczyć art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) w myśl którego:
Podstawy opodatkowania i kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się. a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
Tak więc, Pana stanowisko według którego do zaokrąglania kwot podstawy opodatkowania i podatku należy dokonać zgodnie z treścią art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej jest prawidłowe.
Odnosząc się z kolei do sposobu wyliczenia kwoty podatku zapłaconego za granicą do odliczenia od podatku płaconego w Polsce, tj. sposobu ustalania wartości do przeniesienia do poz. 46 zeznania PIT-38 należy wskazać co następuje.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 powołanej ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis ten wyraża tzw. zasadę powszechności opodatkowania w ramach obowiązku podatkowego. Regułą jest, że każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną podlega opodatkowaniu, wyjątkiem zaś jest sytuacja, gdy dochód opodatkowaniu nie podlega.
Na mocy art. 9 ust. 1a ustawy:
Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.
W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych w oparciu o system przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawa przewiduje:
- tzw. opodatkowanie na zasadach ogólnych, w przypadku którego mają zastosowanie ogólne reguły ustalania podstawy opodatkowania wynikające z art. 9 ust. 1a-2 ustawy oraz stawki podatku określone w skali podatkowej (art. 27 ust. 1 ustawy);
- szczególne tryby opodatkowania dotyczące wyodrębnionych kategorii przychodów.
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wśród nich w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy ustawodawca wymienił:
Kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c .
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Przepis dotyczy przy tym zarówno dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych utworzonych na gruncie prawa polskiego, jak i utworzonych na gruncie prawa innych państw.
Dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają opodatkowaniu na zasadach szczególnych, określonych w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 30a ust. 7 ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na tzw. zasadach ogólnych określonych w art. 27.
I tak, stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy:
Od dochodów (przychodów) uzyskanych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.
Na mocy art. 30a ust. 2 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Należy przy tym wskazać, że co do zasady zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest pobierany przez płatnika co wynika z treści art. 41 ust. 1 i 4 ustawy.
Jeżeli jednak podatek ten nie został pobrany przez płatnika, to – zgodnie z regulacją art. 45 ust. 3b ustawy – podatnik wykazuje należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a.
Jednocześnie, stosownie do art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 (podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce), uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5 (m.in. dywidendy ze spółek z siedzibą w państwie innym niż Polska), od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
Podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, którzy uzyskują poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody m.in. z dywidend ze spółek z siedzibą w państwie innym niż Polska, od zryczałtowanego podatku obliczonego wg art. 30a ust. 1 od tych dywidend, odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
W myśl art. 30a ust. 11 ustawy:
Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.
Zgodnie z omawianą ustawą – Pana przychody z dywidend podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.
Jeżeli rezydent polski uzyskuje takie dochody z zagranicy, jest obowiązany do samodzielnego obliczenia 19% zryczałtowanego podatku i wykazania go w zeznaniu podatkowym.
W zeznaniu podatkowym PIT-38 (wersja 16) kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego w Polsce oraz podatku zapłaconego za granicą podlegającego odliczeniu wykazuje się odpowiednio w poz. 45 i 46.
W przypadku dywidend z zagranicznych spółek ocena skutków podatkowych powinna uwzględniać odpowiednią umowę o uniknięciu podwójnego opodatkowania podpisaną między Polską a krajem, w którym ma siedzibę spółka wypłacająca dywidendę.
Ratyfikowana umowa międzynarodowa ma pierwszeństwo stosowania przed przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc może modyfikować sposób opodatkowania wynikający z przepisów krajowych.
Rozwijając kwestie wysokości odliczenia, o którym mowa w zacytowanym wcześniej art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy podkreślić, że w tym przepisie ustawodawca wskazał, iż odliczeniu podlega kwota równa podatkowi zapłaconemu za granicą.
Przepisy prawa podatkowego, w tym te dotyczące odliczeń zakładają, że podatnicy prawidłowo realizują swoje zobowiązania podatkowe. Zatem w sytuacji, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (która ma pierwszeństwo przed wewnętrznym prawem podatkowym danego państwa) wskazuje jako stawkę opodatkowania kwoty dywidendy brutto niższą niż 19% uznaje się, że taka kwota powinna zostać uiszczona.
W sytuacji, gdy rezydent polski zapłacił za granicą więcej podatku niż wynika z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (np. 30% zamiast 15%) to odliczyć może tylko taką wysokość podatku, jaka wynika z umowy i jest prawidłowa czyli 15%.
W przypadku, gdy polski rezydent podatkowy zapłaci za granicą podatek w wyższej wysokości niż przewidują to przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania to o ewentualny zwrot nadpłaty należy ubiegać się za granicą i zgodnie z tamtejszymi przepisami.
Przychody z tytułu dywidend podlegają w Polsce opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem. Od zryczałtowanego podatku obliczonego w Polsce, odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zatem, od uzyskanych przez Pana poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej dywidend z tytułu posiadania akcji w spółkach zagranicznych, dokonując rozliczenia dochodów w PIT-38 może Pan odliczyć od zryczałtowanego podatku od przychodów (dochodów) kwotę równą podatkowi faktycznie zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W związku z powyższym, Pana stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo, odnosząc się do powołanego przez Pana wyroku Naczelnego Sądu administracyjnego wskazać należy, że dotyczy on konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika, w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące, zatem nie może przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).