Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.904.2023.1.AC
Temat interpretacji
Rodzic prowadzący działalność gospodarczą podpisując umowę zlecenie z opiekunką do dziecka nie będzie posiadał statusu płatnika.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 13 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku płatnika w związku z podpisaniem umowy zlecenia. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
I.Prowadzenie działalności gospodarczej i narodziny dziecka
Jest Pani (A.P.) przedsiębiorcą i prowadzi następujące działalności gospodarcze:
a)jednoosobową działalność gospodarcza: Kancelaria Adwokacka (…);
b)jest partnerem w spółce: (…).
W dniu 5 maja 2023 r. urodziła Pani pierwsze dziecko, syna J.P. (dalej: „Dziecko").
W związku z porodem i narodzinami dziecka nie zaprzestała Pani prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności nie doszło do zawieszenia prowadzonych działalności.
Pobiera Pani zasiłek macierzyński, który ma być pobierany do 2 maja 2024 r. (w związku z urlopem rodzicielskim).
II.Umowa zlecenia z nianią zawarta poza prowadzoną działalnością gospodarczą
1 września 2023 r. zawarła Pani z Panią B.Z. (urodzoną w (…) r.) (dalej: „Zleceniobiorca") umowę zlecenia, przedmiotem której jest sprawowanie przez Zleceniobiorcę opieki nad Dzieckiem.
Omawiana umowa to umowa zlecenia i nie stanowi umowy uaktywniającej dot. zatrudnieni niani.
Opieka ma być sprawowana pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku w godzinach ustalonych pomiędzy Panią a Zleceniobiorcą.
Odnośnie wynagrodzenia Strony postanowiły, iż: „Z tytułu wykonywania obowiązków wchodzących w zakres niniejszej umowy Zleceniodawca zobowiązuje się do comiesięcznej wypłaty Zleceniobiorcy wynagrodzenia do 10 dnia następnego miesiąca za poprzedni miesiąc w kwocie stanowiącej iloczyn godzin przepracowanych w danym miesiącu oraz kwoty 25,00 zł brutto."
Zleceniobiorca:
a)Nie jest studentem i ukończył 26 rok życia;
b)Nie jest nigdzie dodatkowo zatrudniony;
c)Nie prowadzi działalności pozarolniczej działalności gospodarczej;
d)Nie posiada innych tytułów do ubezpieczeń społecznych;
e)Nie jest emerytem i nie jest rencistą;
f)Nie prowadzi rolniczej działalności gospodarczej;
g)Aktualnie nie legitymuje się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności.
W miesiącu wrześniu 2023 r. Zleceniobiorca przepracował 141 godzin, co prowadzi do ustalenia, iż umowa zlecenia powinna zostać rozliczona jak poniżej:
Suma elementów wypłaty zł: 3 525.00 (kwota nie zawiera potrąceń)
Koszty uzyskania przychodu zł: 625,62
Składki ZUS zł: 396.92
W tym ubezpieczenie rentowe zł: 52,88 zł
Ubezpieczenie chorobowe zł: 0,00
Składka zdrowotna zł: 281,53
Zaliczka podatku urzędu skarbowego: 300,00
Składki PPK zł: 0,00
W tym składka podstawowa zł: 0,00
Składka dodatkowa zł: 0,00
Do wypłaty (netto) zł.: 2 546,55
Słownie do wypłaty: dwa tys. pięćset czterdzieści sześć zł. pięćdziesiąt pięć gr.
W związku z wykonywaniem ww. umowy zlecenia powstała więc konieczność odprowadzenia zaliczki podatku do właściwego urzędu skarbowego w wysokości 300 zł.
Wątpliwość która powstała dotyczy tego, czy zaliczkę powinna odprowadzić Pani, czy też Zleceniobiorca. Dodatkowo powstała wątpliwość, czy jest Pani zobowiązana przekazać PIT-11.
Pytania
Czy prawidłowe jest Pani stanowisko, zgodnie z którym:
1)w opisanym stanie faktycznym posiada Pani status płatnika w rozumieniu Ustawy o PIT i jest Pani zobowiązana do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizyczny PIT) i odprowadzenia jej do właściwego urzędu skarbowego?
2)w opisanym stanie faktycznym jest Pani zobowiązana do przekazania w związku z ww. umową zlecenia PIT-11?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, prawidłowe jest Pani stanowisko, iż w opisanym stanie faktycznym:
1)posiada Pani status płatnika w rozumieniu Ustawy o PIT i jest Pani zobowiązana do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) i odprowadzenia jej do właściwego urzędu skarbowego?
2)jest Pani zobowiązana do przekazania w związku z ww. umową zlecenia PIT-11.
Za taką interpretacją przemawia poniższe:
W Pani ocenie zaliczkę na podatek PIT od Umowy zlecenia Pani powinna odprowadzić.
Wynika to z przyczyn opisanych poniżej.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT: „1. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1 są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1”.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT: „Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21”.
W przepisie tym brak jest ograniczenia, iż wypłaty lub stawiane do dyspozycji pieniądze lub wartości pieniężne powinny pozostawać w związku z prowadzoną przez daną osobę działalność gospodarczą. Warunek powiązany jest z dokonaniem wypłaty na rzecz podatnika z określonego tytułu.
Wśród tytułów wskazanych w powyższym zakresie pozostają w szczególności te objęte art. 13 ustawy o PIT, czyli także umowa zlecenia: „Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: (...) 8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie Od: a) _osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą ,osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, (...).
Wobec powyższego należy wyprowadzić wniosek, iż płatnik powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat w ramach umów zlecenia zawartych poza działalnością (tzw. prywatnych), czyli w przedmiotowym stanie faktycznym od umowy zlecenia zawartej z opiekunką do dziecka.
W wyłączeniach w art. 41 Ustawy o PIT brak jest przy tym odniesienia do umów zawartych poza prowadzoną działalnością gospodarczą. Przykładowe wyłączenie - art. 41 ust. 2 „Płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3".
Podsekretarz stanu (…) stoi na stanowisku, iż w omawianym stanie faktycznym przy umowie zlecenia zawartej przez przedsiębiorcę z opiekunką do dziecka (poza działalnością), zobowiązanym do poboru zaliczki jest jedynie zleceniodawca będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną lub inną jednostką organizacyjną (art. 41 ust. 1 ustawy PIT). Jak wskazał bowiem w Interpelacji nr 14508 do Ministra Finansów w sprawie przepisów podatkowych „(…) dochody osoby opiekującej się dzieckiem lub zajmującej się gospodarstwem domowym innej osoby opodatkowane są w zależności od konkretnego stanu faktycznego, tj. od stosunku prawnego, jaki łączy podmioty, oraz od źródła przychodu, w ramach którego usługa jest wykonywana. W konsekwencji nie mogę podzielić poglądu wyrażonego w interpelacji, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera w tej materii nieprecyzyjne regulacje. (…) Przy umowie zlecenia zobowiązanym do poboru zaliczki jest jedynie zleceniodawca będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną lub inną jednostką organizacyjną (art. 41 ust. 1 ustawy PIT). Pobraną zaliczkę na podatek płatnicy przekazują do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaliczka została pobrana do urzędu skarbowego właściwego ze względu ma miejsce siedziby (lub miejsce zamieszkania, jeżeli płatnik jest osobą fizyczną). Wynika to z postanowień art. 38 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy PIT.” (https://www.podatki.biz/artykuIy/14_10317.html)
Wątpliwości w sprawie wynikają z brzmienia art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT.
Do celów podatkowych umowa zlecenia zawarta między osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej generuje przychód z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT - w takich przypadkach zleceniodawca nie pełni obowiązków płatnika w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT.
W Pani ocenie, w konsekwencji powyższego, powinna Pani przekazać PIT-11.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na mocy art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Jak wynika z art. 41 ust. 4 powołanej ustawy stanowi:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
W świetle art. 42 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Treść powyższych przepisów zobowiązuje płatnika do obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od osób, które uzyskują od płatnika przychody m.in. z tytułu umowy zlecenia.
Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:
1)Prowadzi Pani działalność gospodarczą oraz jest Pani partnerem w spółce partnerskiej;
2)Jest Pani na urlopie macierzyńskim i pobiera Pani zasiłek macierzyński;
3)Zawarła Pani umowę zlecenie poza prowadzoną działalnością gospodarczą z opiekunką do dziecka jako osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej;
4)Ww. umowa nie jest umową uaktywniającą.
Powzięła Pani wątpliwość, czy jest Pani płatnikiem w wyniku podpisanej umowy z opiekunką do dziecka, czy z tego tytułu jest Pani zobowiązana do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz odprowadzenia jej do właściwego urzędu skarbowego i wystawienia PIT-11.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnym źródłem przychodów jest określona w art. 10 ust. 1 pkt 2 - działalność wykonywana osobiście.
Natomiast poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca dokonał podziału przysporzeń majątkowych uzyskiwanych przez podatników na różne źródła przychodów. Zgodnie z pkt. 2 tego przepisu:
Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Na podstawie art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja źródeł przychodów ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie. Z przychodem z innych źródeł mamy zatem do czynienia w każdym przypadku, kiedy podatnik osiąga korzyść majątkową.
W zakresie umów zlecenia, zgodnie z art. 734 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
W przedmiotowej sprawie oznacza to, że uzyskane przez nianię na podstawie umowy zlecenie dochody podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Skoro umowa zlecenia z nianią została zawarta poza działalnością gospodarczą, to dochody uzyskane na podstawie przedmiotowej umowy zlecenie, będącej rodzajem umowy cywilnoprawnej, nie stanowią w tym przypadku przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymienionych w art. 13 pkt 8 cyt. ustawy.
W oparciu o powyższe przepisy, uzyskany przez nianię przychód należy zakwalifikować do przychodu z „innych źródeł” zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z zawarciem oraz realizacją przedmiotowej umowy zlecenia nie będą ciążyły na Pani jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W szczególności nie będzie Pani płatnikiem podatku dochodowego w zakresie wypłacanego na rzecz opiekunki do dziecka na podstawie umowy wynagrodzenia, jak również nie będzie Pani zobowiązana sporządzania jakichkolwiek deklaracji lub informacji podatkowych.
Jako rodzic nie będzie Pani płatnikiem dla niani. W tym przypadku płatnik nie występuje. Niania samodzielnie oblicza zaliczkę na podatek oraz sporządza rozliczenie roczne. Zatem nie jest Pani zobowiązana do wystawienia PIT-11.
Wobec powyższego Pani stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).