Obowiązki płatnika w związku z wypłatą stypendiów, za odbywanie stażu w ramach projektu pilotażowego - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.463.2023.2.MM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.463.2023.2.MM

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z wypłatą stypendiów, za odbywanie stażu w ramach projektu pilotażowego

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z 22 listopada 2023 r. oraz pismem z 23 listopada 2023 r. który dotyczy obowiązków płatnika w związku z realizacją programu pilotażowego na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stypendium oznacza kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadpodstawowej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.

W myśl art. 53 ust. 6 cytowanej ustawy, bezrobotnemu w okresie odbywania stażu przysługuje stypendium w wysokości 120% kwoty zasiłku podstawowego (1.790,30 zł) i zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest ono dochodem (przychodem) wolnym od podatku dochodowego.

W związku z realizacją projektu pilotażowego „(...)” zaplanowano staże dla (...) uczestników.

Innowacją jest realizacja staży w tzw. systemie part-time. Stypendium za odbywanie stażu w ramach projektu pilotażowego będzie wypłacane ze środków Funduszu Pracy w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w przeliczeniu na pełen etat, z uwagi na system godzinowy stażu.

Wypłacane przez Państwa stypendia za odbywanie stażu w ramach projektu pilotażowego „(...)” nie są świadczeniami otrzymywanymi w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Stypendia stażowe w ramach ww. projektu pilotażowego wypłacane są osobom bezrobotnym i poszukującym pracy (w tym konkretnym przypadku osobie studiującej w systemie stacjonarnym).

Natomiast w stosunku do osób poszukujących pracy w rozumieniu art. 43 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, projekt pilotażowy nie ma zastosowania.

Stypendia wypłacane przez PUP nie są stypendiami, o których mowa w art. 53 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Pytanie:

Czy Powiatowy Urząd Pracy w A. winien opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium za odbywanie stażu w ramach projektu pilotażowego „(...)” finansowane z Funduszu Pracy jako forma pozaustawowa?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Powiatowy Urząd Pracy w A. winien opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium za odbywanie stażu w ramach projektu pilotażowego „(...)”.

Stypendium stażowe w ramach pilotażu jest formą pozaustawową i pomimo finansowania z Funduszu Pracy, nie powinno być wolne od podatku dochodowego, ponieważ nie zostało wprost ujęte w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (katalog zamknięty).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy wynika, że:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b tej ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że źródłem przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody (przychody) uzyskane z tytułu:

a)świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

b)świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie otrzymanych w ramach programów specjalnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 27b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy,

c)ryczałtu na przejazdy na szkolenia oraz ryczałtu na zakwaterowanie otrzymanych w ramach bonu szkoleniowego, ryczałtu na koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu otrzymanego w ramach bonu stażowego oraz świadczeń otrzymanych w ramach bonu na zasiedlenie, o których mowa odpowiednio w art. 66k ust. 4 pkt 3 i 4, art. 66l ust. 6 pkt 1 oraz art. 66n ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

d)stypendiów otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Jak wynika z opisu zdarzenia w związku z realizacją projektu pilotażowego „(...)” zaplanowano staże dla (...) uczestników.

Innowacją jest realizacja staży w tzw. systemie part-time. Stypendium za odbywanie stażu w ramach projektu pilotażowego będzie wypłacane ze środków Funduszu Pracy w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w przeliczeniu na pełen etat, z uwagi na system godzinowy stażu.

Wypłacane przez Państwa stypendia za odbywanie stażu w ramach projektu pilotażowego „(...)” nie są świadczeniami otrzymywanymi w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Stypendia stażowe w ramach ww. projektu pilotażowego wypłacane są osobom bezrobotnym i poszukującym pracy (w tym konkretnym przypadku osobie studiującej w systemie stacjonarnym).

Natomiast w stosunku do osób poszukujących pracy w rozumieniu art. 43 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, projekt pilotażowy nie ma zastosowania.

Stypendia wypłacane przez PUP nie są stypendiami, o których mowa w art. 53 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Przystępując do analizy otrzymanego przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy, będące uczestnikami projektu pilotażowego stypendium za odbywanie stażu, pod kątem możliwości zastosowania wskazanego wyżej zwolnienia przedmiotowego należy wskazać, że zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735) - art. 1 ww. ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 27c ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o projektach pilotażowych - oznacza to przedsięwzięcia inicjowane i realizowane przez publiczne służby zatrudnienia samodzielnie lub we współpracy z innymi instytucjami rynku pracy, polegające na wdrażaniu nowych metod, narzędzi i sposobów pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy lub pracodawcom w celu przygotowywania rozwiązań o charakterze systemowym.

W myśl art. 109 ust. 7d ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:

Minister właściwy do spraw pracy może wydatkować środki z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy na projekty pilotażowe.

Z kolei w art. 109 ust. 7e tej ustawy wskazano, że:

Podstawę wydatkowania środków Funduszu Pracy na projekt pilotażowy, realizowany przez samorząd województwa lub powiatu, stanowi umowa zawierana między samorządem województwa lub powiatu a ministrem właściwym do spraw pracy, określająca w szczególności wysokość środków na ten cel oraz sposób ich wydatkowania.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 omawianej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o stypendium - oznacza to kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadpodstawowej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o stażu - oznacza to nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą.

Z art. 61a ust. 1 cytowanej ustawy wynika, że:

Bezrobotny może być skierowany do odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych oraz do prac interwencyjnych do przedsiębiorcy niezatrudniającego pracownika na zasadach przewidzianych dla pracodawców.

W ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ustawodawca – w art. 53 – przewidział tylko jeden rodzaj stypendium dla osób odbywających staże.

Zgodnie z art. 53 ust. 1 tej ustawy:

Starosta może skierować bezrobotnych do odbycia stażu przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy do pracodawcy, rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub pełnoletniej osoby fizycznej, zamieszkującej i prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym obejmującym obszar użytków rolnych o powierzchni przekraczającej 2 ha przeliczeniowe lub prowadzącej dział specjalny produkcji rolnej, o którym mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 2023 r. poz. 208 i 337).

Na mocy art. 53 ust. 2 omawianej ustawy:

Starosta może skierować do odbycia stażu na okres do 12 miesięcy bezrobotnych, którzy nie ukończyli 30 roku życia.

Z art. 53 ust. 6 ww. ustawy wynika, że:

Bezrobotnemu w okresie odbywania stażu przysługuje stypendium w wysokości 120% kwoty zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, wypłacane przez starostę; przepisy art. 41 ust. 6 oraz art. 80 stosuje się odpowiednio. Za okres, za który przysługuje stypendium, zasiłek nie przysługuje.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 9aa tej ustawy

Ilekroć w ustawie jest mowa o działaniach aktywizacyjnych - oznacza to pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej.

Skoro zatem wypłacane przez Państwa stypendia za odbywanie stażu nie są świadczeniami otrzymywanymi w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz nie są stypendiami, które zostały przewidziane w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to nie ma do nich zastosowania zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji wypłacane przez Państwa stypendia za odbywanie stażu stanowią przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przechodząc natomiast do obowiązków płatnika, jakie ciążą na Państwu w związku z wypłatą tych stypendiów, to wskazać należy, że zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy.

Na mocy art. 35 ust. 4 tej ustawy:

Zaliczkę od przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 5-9, oblicza się, stosując stawkę podatku w wysokości 12%.

Zatem odpowiadając wprost na zadane przez Państwa pytanie, od stypendiów za odbywanie stażu w ramach projektu pilotażowego „(...)” finansowanych z Funduszu Pracy – jako formy pozaustawowej – Powiatowy Urząd Pracy w A. powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili oraz stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).