Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.449.2023.2.KC
Temat interpretacji
Zaniechanie poboru podatku dochodowego dla niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zaniechania poboru podatku. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 listopada 2023 r. (data wpływu 27 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
4 lipca 2007 r. wraz z mężem zawarła Pani umowę kredytu konsolidacyjnego indeksowanego do CHF z Bankiem (...) (bank podlegający nadzorowi państwowego organu) w wysokości 90 000 zł na zakup działki oraz budowę na niej budynku metodą gospodarczą (w tym 41 500 zł na zakup działki i 48 500 zł na „inne potrzeby konsumpcyjne”).
Całość kwoty została wykorzystana na budowę domu.
29 kwietnia 2008 r. aneksem do umowy powiększyła Pani z mężem kwotę kredytu o 25 000 zł (indeksowanego do CHF) na budowę domu metodą gospodarczą.
Kredyt został zabezpieczony w postaci hipoteki ustanowionej na należącym do Pani i męża mieszkaniu.
Za całą kwotę 115 000 zł wybudowała Pani z mężem dom na zakupionej również z tego kredytu działce. Działka jest położona w Polsce.
15 maja 2023 r. otrzymała Pani z Banku informację o obsłudze kredytu. Wynikało z niej, iż pożyczając z Banku 115 000 zł, oddała Pani już 163 302 zł, a zatem pisemnie zaproponowała Pani Bankowi uznanie, że kredyt został w całości spłacony i nie mają Państwo wobec siebie roszczeń.
25 maja 2023 r. z Bankiem (...) Pani i Pani mąż podpisaliście porozumienie do umowy, w wyniku którego zrzekliście się dochodzenia przed sądem unieważnienia umowy, a Bank zwolnił Panią i Pani męża z kwoty pozostającej do spłaty. Jednocześnie podpisała Pani oświadczenie, że wspomniany kredyt hipoteczny został zaciągnięty w całości na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, oraz że nie skorzystała Pani z zaniechania poboru podatku dochodowego zaciągniętego na realizację innej inwestycji mieszkaniowej. Ponieważ miała Pani wątpliwość, czy zaniechanie poboru podatku w Pani przypadku dotyczy również kwoty 48 500 zł określonej w umowie jako „inne potrzeby konsumpcyjne”, która też była wykorzystana na budowę domu, wystąpiła Pani do Banku o wskazanie kwoty, jaka będzie wykazana w PIT-11. W odpowiedzi Bank stwierdził, że spełniła Pani przesłanki do skorzystania z rozporządzenia Ministra Finansów i nie będzie w tej sytuacji wystawiony druk PIT-11. Stanowisko to Bank podtrzymał również w kolejnym piśmie z 23 sierpnia 2023 r. w odpowiedzi na Pani zapytanie, czy zwolnienie to obejmuje również kwotę 48 500 zł.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Zaciągnięty kredyt jest w umowie określony jako konsolidacyjny, gdyż jak Panią i Pani męża poinformowano, pożyczona kwota (w umowie) została podzielona (osobno na zakup ziemi oraz osobno na budowę domu). Następnie ww. kwota została zsumowana i spłacana jako jedno zobowiązanie. Została Pani wówczas poinformowana, iż w jednej umowie kredytowej nie można otrzymać kwoty na zakup ziemi i budowę domu systemem gospodarczym - stąd rozwiązanie zawarcia kredytu konsolidacyjnego. Nie był on zaciągany na spłatę żadnych wierzytelności. Tylko w całości na jedną inwestycję mieszkaniową. Obecnie po zapoznaniu się z definicją kredytu konsolidacyjnego jest Pani przekonana, iż zawarty kredyt nie był kredytem konsolidacyjnym, a zwykłym kredytem hipotecznym (miała Pani obciążoną hipotekę).
Zaciągnięty 4 lipca 2007 r. kredyt został w całości przeznaczony na:
–nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego w kwocie 41 500 zł, oraz
–na budowę budynku mieszkalnego metodą gospodarczą w kwocie 48 500 zł i w kwocie 25 000 zł.
Zgodnie z zawartą 4 lipca 2007 r. umową o kredyt indeksowany do CHF w Banku (...) odpowiadała Pani z mężem solidarnie.
W wyniku zawartego 25 maja 2023 r. porozumienia z bankiem, na mocy którego „Bank zwolnił Panią i Pani męża z kwoty pozostającej do spłaty”, doszło do umorzenia całości pozostałej do spłaty wierzytelności, tj. kwoty kapitału oraz kwoty odsetek (żadnych innych).
Kwota umorzonych wierzytelności z tytułu ww. kredytu obejmowała wyłącznie kwoty przeznaczone na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i budowę budynku mieszkalnego.
Umorzenie ww. kredytu przez bank dotyczyło wszystkich współkredytobiorców i skutkowało wygaśnięciem zobowiązania wobec banku w całości po stronie każdego ze współkredytobiorców odpowiadających solidarnie za dług. Za dług odpowiadała Pani solidarnie z mężem i umorzenie skutkowało wygaśnięciem Pani i Pani męża zobowiązania w całości.
Ww. kredyt został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej.
Nie korzystała Pani wcześniej z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej, niż wskazana we wniosku, inwestycji mieszkaniowej.
Pytanie:
Czy do całości umorzonej kwoty kredytu - zaciągniętego w całości na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego oraz na budowę budynku mieszkalnego - znajdzie zastosowanie zaniechanie poboru podatku dochodowego dla niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022r. i w związku z tym nie będzie Pani musiała płacić podatku?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, ma zastosowanie wspomniane rozporządzenie i jest Pani zwolniona z płacenia podatku od całej kwoty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są inne źródła.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Z wniosku w szczególności wynika, że 4 lipca 2007 r. wraz z mężem zawarła Pani umowę kredytu konsolidacyjnego indeksowanego do CHF z Bankiem (...) (bank podlegający nadzorowi państwowego organu) w wysokości 90 000 zł na zakup działki w Polsce oraz budowę na niej budynku metodą gospodarczą (w tym 41 500 zł na zakup działki i 48 500 zł na „inne potrzeby konsumpcyjne”). Zaciągnięty kredyt jest w umowie określony jako konsolidacyjny, gdyż jak Panią i Pani męża poinformowano, pożyczona kwota (w umowie) została podzielona (osobno na zakup ziemi oraz osobno na budowę domu). Następnie ww. kwota została zsumowana i spłacana jako jedno zobowiązanie. Została Pani wówczas poinformowana, iż w jednej umowie kredytowej nie można otrzymać kwoty na zakup ziemi i budowę domu systemem gospodarczym - stąd rozwiązanie zawarcia kredytu konsolidacyjnego. Nie był on zaciągany na spłatę żadnych wierzytelności. Tylko w całości na jedną inwestycję mieszkaniową. Obecnie po zapoznaniu się z definicją kredytu konsolidacyjnego jest Pani przekonana, iż zawarty kredyt nie był kredytem konsolidacyjnym, a zwykłym kredytem hipotecznym (miała Pani obciążoną hipotekę). 29 kwietnia 2008 r. aneksem do umowy powiększyła Pani z Pani mężem kwotę kredytu o 25 000 zł (indeksowanego do CHF) na budowę domu metodą gospodarczą. Zaciągnięty 4 lipca 2007 r. kredyt został w całości przeznaczony na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego w kwocie 41 500 zł, oraz na budowę budynku mieszkalnego metodą gospodarczą w kwocie 48 500 zł i w kwocie 25 000 zł. Zgodnie z zawartą 4 lipca 2007 r. umową o kredyt indeksowany do CHF w Banku (...) odpowiadała Pani z Pani mężem solidarnie. W wyniku zawartego 25 maja 2023 r. porozumienia z bankiem, na mocy którego „Bank zwolnił Panią i Pani męża z kwoty pozostającej do spłaty”, doszło do umorzenia całości pozostałej do spłaty wierzytelności, tj. kwoty kapitału oraz kwoty odsetek (żadnych innych). Kwota umorzonych wierzytelności z tytułu ww. kredytu obejmowała wyłącznie kwoty przeznaczone na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i budowę budynku mieszkalnego. Umorzenie ww. kredytu przez bank dotyczyło wszystkich współkredytobiorców i skutkowało wygaśnięciem zobowiązania wobec banku w całości po stronie każdego ze współkredytobiorców odpowiadających solidarnie za dług. Za dług odpowiadała Pani solidarnie z Pani mężem i umorzenie skutkowało wygaśnięciem Pani i Pani męża zobowiązania w całości. Ww. kredyt został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej. Kredyt został zabezpieczony w postaci hipoteki ustanowionej na należącym do Pani i Pani męża mieszkaniu. Nie korzystała Pani wcześniej z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej, niż wskazana we wniosku, inwestycji mieszkaniowej.
Pani wątpliwości wiążą się z ustaleniem, czy w przedstawionej przez Panią sytuacji umorzenia wierzytelności wynikających z kredytu, znajduje zastosowanie zaniechanie poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 592 ze zm.), oraz czy w związku z tym jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przystępując do oceny skutków podatkowych umorzenia przez Bank wierzytelności wskazać należy, że instytucja kredytu uregulowana została przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2488 ze zm.).
Zgodnie z art. 69 ust. 1 ww. ustawy:
Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.
Podkreślić należy, że otrzymanie kredytu i jego spłata na warunkach przewidzianych w umowie kredytowej są obojętne podatkowo. Przychód po stronie kredytobiorcy pojawia się w przypadku, kiedy dochodzi do umorzenia kredytu, jego części lub odsetek. Wtedy bowiem kredytobiorca osiąga konkretne przysporzenie majątkowe (przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
W konsekwencji, wartość umorzonej kwoty wierzytelności z tytułu kredytu, o którym mowa we wniosku, zaciągniętego przez Panią stanowi dla Pani przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z nieodpłatnych świadczeń, klasyfikowany do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
Przychód taki może skorzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe:
1.Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot:
1)umorzonych osobie fizycznej wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, w przypadku gdy:
a)kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, a w przypadku więcej niż jednego kredytu mieszkaniowego - gdy kredyty mieszkaniowe zostały zaciągnięte na realizację wyłącznie jednej inwestycji mieszkaniowej, oraz
b)osoba fizyczna będąca stroną umowy kredytu mieszkaniowego nie korzystała z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej niż określona w lit. a inwestycji mieszkaniowej;
2)otrzymanych przez osobę fizyczną świadczeń z tytułu kredytu mieszkaniowego udzielonego w walucie obcej lub w złotych, lecz nominowanego lub indeksowanego do waluty obcej, w związku z powstaniem przychodu z tytułu zastosowania ujemnego oprocentowania.
2.Kwoty wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, obejmują:
1)kwoty kredytu mieszkaniowego (kapitału);
2)odsetki, w tym odsetki skapitalizowane, i prowizje;
3)opłaty, jeżeli ich poniesienie przez kredytobiorcę było niezbędne do zawarcia umowy kredytu mieszkaniowego, z wyjątkiem kosztów usług dodatkowych, w szczególności ubezpieczeń.
3.W przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty również na wydatki inne niż określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zaniechanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje kwotę wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego w części, w jakiej kwota kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na wydatki określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 tej ustawy pozostaje do całkowitej kwoty zaciągniętego kredytu mieszkaniowego.
4.W przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zastąpiony kredytem refinansowym lub gdy na jego spłatę został zaciągnięty kredyt konsolidacyjny, zaniechanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje odpowiednio kwotę wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego lub konsolidacyjnego w części odpowiadającej kwocie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego.
5.Przez jedną inwestycję mieszkaniową, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, rozumie się inwestycję, której celem jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych:
1)jednego gospodarstwa domowego albo
2)więcej niż jednego gospodarstwa domowego, w przypadku gdy osoby fizyczne mające zajmować wspólnie jeden budynek mieszkalny, nie mniej niż jedna osoba fizyczna z każdego takiego gospodarstwa, są osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043).
6.Przez jedno gospodarstwo domowe, o którym mowa w ust. 5, rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę fizyczną zajmującą jeden lokal mieszkalny albo jeden budynek mieszkalny jednorodzinny, samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi.
7.W przypadku gdy stroną umowy kredytu mieszkaniowego na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, są co najmniej dwie osoby fizyczne, zaniechanie poboru podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie wyłącznie do osób, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b.
W myśl § 3 rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kredycie mieszkaniowym, należy przez to rozumieć kredyt, który został:
1)udzielony przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmiot, którego działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawniony do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady funkcjonowania takich podmiotów, oraz
2)zabezpieczony w postaci hipoteki ustanowionej na nieruchomości lub udziale w nieruchomości lub prawie wieczystego użytkowania gruntu lub udziale w takim prawie, lub spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego lub udziale w takim prawie, lub prawie do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziale w takim prawie, oraz
3)zaciągnięty na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do § 4 rozporządzenia:
Zaniechanie, o którym mowa w § 1 i § 2, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
Z kolei, z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
–położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
Zaniechanie poboru podatku znajduje zastosowanie do umorzonych osobom fizycznym kwot wierzytelności z tytułu kredytów zaciągniętych na cele mieszkaniowe i zabezpieczonych hipotecznie, udzielonych przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmioty uprawnione do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw, w przypadku, gdy osoba fizyczna będąca stroną umowy hipotecznego kredytu mieszkaniowego nie korzystała z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej inwestycji mieszkaniowej (§ 1 ust. 1 pkt 1 lit. b w zw. z § 3 przytoczonego rozporządzenia). Istotne jest, żeby kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w świetle przedstawionych przez Panią okoliczności, do dochodów które uzyskała Pani w związku z umorzeniem kwoty wierzytelności z tytułu kredytu przeznaczonego na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego oraz na budowę budynku mieszkalnego metodą gospodarczą, znajduje zastosowanie zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe. W konsekwencji, nie jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).