Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.672.2023.2.AG
Temat interpretacji
Skutki podatkowe wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 26 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 listopada 2023 r. (wpływ 9 listopada 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Informacje wstępne
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą: (…) (dalej: JDG).
Wnioskodawca jest większościowym wspólnikiem w (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), do której w ramach planowanej reorganizacji zamierza wnieść składniki majątkowe.
Wnioskodawca i Spółka są czynnymi podatnikami VAT oraz polskimi rezydentami podatkowymi posiadającymi nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Przeważającym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest produkcja wyrobów dla budownictwa z tworzyw sztucznych (PKD 22.23.Z). Natomiast pozostała wykonywana przez JDG działalność gospodarcza obejmuje m.in. transport drogowy towarów (PKD 49.41.Z), transport wodny śródlądowy pasażerski (PKD 50.30.Z), wynajem i dzierżawę samochodów osobowych i furgonetek (PKD 77.11.Z), wynajem i dzierżawę środków transportu wodnego (PKD 77.34.Z) oraz wynajem i dzierżawę środków transportu lotniczego (PKD 77.35.Z).
Wnioskodawca prowadzi w ramach JDG działalność gospodarczą w trzech głównych segmentach obejmujących:
·działalność produkcyjną,
·działalność hotelarską oraz
·działalność transportową, w tym transport lotniczy.
Planowana reorganizacja
W związku z planowaną reorganizacją działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje wnieść w drodze wkładu niepieniężnego do Spółki składniki majątkowe oraz niemajątkowe związane z segmentem działalności transportowej (dalej: Aport). Na skutek planowanego Aportu Spółka zmieni główny przedmiot prowadzonej dotychczas działalności, przejmując funkcje realizowane dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach segmentu działalności transportowej (Krok 1).
Następnie po realizacji Kroku 1 Wnioskodawca planuje przekształcić JDG w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 551 § 5 Kodeksu spółek handlowych (KSH), która to spółka przekształcona kontynuować będzie działalność gospodarczą JDG obejmującą segment działalności produkcyjnej oraz segment działalności hotelarskiej (Krok 2).
Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie skutków podatkowych planowanego Kroku 1.
Wnioskodawca pragnie przy tym podkreślić, że planowana reorganizacja jest umotywowana biznesowo i ma na celu osiągnięcie efektu specjalizacji i zwiększenie efektywności przez każdy zaangażowany w reorganizację podmiot (tj. Wnioskodawcę (JDG) i Spółkę).
Opis segment działalności transportowej, w tym transportu lotniczego
Segment działalności transportowej obejmuje działalność transportową wewnętrzną oraz zewnętrzną.
Działalność transportowa wewnętrzna jest związana z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością produkcyjną i obejmuje transport wyrobów gotowych wyprodukowanych w ramach JDG na rzecz nabywców. Działalność transportowa zewnętrzna obejmuje natomiast świadczenie usług transportu oraz usług spedycyjnych na rzecz kontrahentów zewnętrznych.
Transport lotniczy w ramach segmentu działalności transportowej obejmuje uzyskiwanie przychodów z tytułu odpłatnego wynajmu samolotu będącego własnością Wnioskodawcy na rzecz podmiotu trzeciego, specjalizującego się w czarterze lotów biznesowych. Podmiot ten zajmuje się pozyskiwaniem klientów chcących skorzystać z usługi transportu lotniczego oraz zatrudniania obsługę lotu (pilota i stewardessy).
Przedmiot Aportu
Wnioskodawca planuje wnieść w drodze wkładu niepieniężnego następujące składniki majątkowe wchodzące w skład JDG:
a)3 samochody ciężarowe,
b)2 przyczepy,
c)4 ciągniki samochodowo-siodłowe,
d)4 naczepy 3-osiowe,
e)zbiornik na paliwo z dystrybutorem,
f)samolot,
g)1 samochód osobowy,
h)4 zestawy komputerowe.
Poza aktywami trwałymi na Wnioskodawcę zostaną również przeniesione aktywa obrotowe w postaci paliwa oraz środków pieniężnych niezbędnych do kontynuacji działalności segmentu działalności transportowej w niezakłócony sposób.
Dodatkowo na Spółkę przeniesione zostaną należności związane z segmentem działalności transportowej istniejące w dniu wniesienia Aportu (m.in. z tytułu umowy wynajmu samolotu zawartej z podmiotem trzecim, umów spedycyjnych zawartych z podmiotami zewnętrznymi) oraz funkcjonalnie związane zobowiązania (m.in. z tytułu umów o pracę, umów ubezpieczenia środków transportu).
Na Spółkę przeniesione zostaną również aktywa niematerialne, m.in. w zakresie działalności transportowej w postaci bazy danych aktualnych klientów Wnioskodawcy, na rzecz których świadczył on dotychczas usługi transportowe i spedycyjne.
Poza wnoszonymi aktywami trwałymi Wnioskodawca planuje również przenieść na Spółkę umowy cywilnoprawne związane z prowadzonym w ramach JDG segmentem działalności transportowej, w szczególności umowę wynajmu samolotu do podmiotu trzeciego, umowy ubezpieczenia środków transportu czy też umowę ubezpieczenia należności związanych z tym segmentem.
Dodatkowo, w związku z planowanym Aportem, dojdzie do przeniesienia na Spółkę umów z pracownikami przypisanymi do segmentu działalności transportowej w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 ze zm., dalej: „Kodeks pracy”). Wskazani pracownicy stanowią aktualnie odrębną strukturę organizacyjną z dedykowanym kierownikiem działu, który zarządza transportem.
Na skutek planowanego Aportu po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie do rozwiązania żadnych umów związanych z dotychczas prowadzoną działalnością.
Na Spółkę zostaną przeniesione również związane z działalnością transportową zezwolenia lotnicze.
Na Spółkę nie zostaną przeniesione natomiast:
·licencja dotycząca międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy,
·zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu rzeczy
– które to z mocy prawa nie mogą być przeniesione na inny podmiot w drodze wkładu niepieniężnego.
W związku z powyższym, celem podjęcia dedykowanej działalności gospodarczej w segmencie działalności transportowej, Spółka wystąpi i uzyska indywidualnie o licencje transportowe oraz spedycyjne. Natomiast w okresie przejściowym, do momentu dokonania Aportu, w związku z wymogami prawnymi stawianymi podmiotowi, który chce uzyskać zezwolenia transportowe, Spółka zawrze z Wnioskodawcą umowy na korzystanie ze środków transportowych będących przedmiotem Aportu (przykładowo na podstawie umowy najmu). Powyższe pozwoli z prawnego punktu na uzyskanie niezbędnych pozwoleń dla Spółki, która w takim przypadku już od samego dnia Aportu w nieprzerwany sposób będzie mogła prowadzić działalność transportową i spedycyjną, aktualnie wykonywaną przez Wnioskodawcę.
Na Spółkę nie zostaną również przeniesione umowy z podmiotami zewnętrznymi ani pracownicy związani z obsługą księgową oraz administracyjną segmentu działalności transportowej. Usługi te na rzecz Spółki świadczyć będzie w przyszłości podmiot zewnętrzny albo JDG (lub spółka powstała z przekształcenia JDG).
Na Spółkę nie zostaną przeniesione żadne inne składniki materialne i niematerialne aniżeli wskazane powyżej, w szczególności umowy dotyczące finansowania ani też nieruchomości wykorzystywane dotychczas w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Dodatkowo, jako że przedmiotem Aportu nie będą nieruchomości, Spółka planuje zawarcie odrębnej umowy z Wnioskodawcą dotyczącej wynajmu placu, celem przechowywania na nim taboru transportowego.
Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że system ewidencji finansowo-księgowej umożliwia na obecnym etapie przypisanie do segmentu działalności transportowej ogółu zapisów księgowych (a więc również wszystkich wierzytelności i zobowiązań), które są z nim związane. Tym samym Wnioskodawca na dzień wniesienia Aportu będzie mógł sporządzić odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat dla segmentu działalności transportowej.
Majątek pozostały w JDG
Poza przedmiotem Aportu w działalności JDG pozostaną wszelkie składniki materialne i niematerialne niezbędne do niezakłóconego prowadzenia działalności gospodarczej przez JDG w zakresie działalności produkcyjnej oraz hotelowej (tj. z wyłączeniem segmentu działalności transportowej).
W odpowiedzi na wezwanie udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania.
Czy składniki majątkowe i niemajątkowe, wchodzące w skład Działalności Transportowej mające być przedmiotem aportu, są/będą – przed dokonaniem tego aportu – wyodrębnione w Pana przedsiębiorstwie na płaszczyźnie:
a)organizacyjnej, tj.:
-czy stanowią/będą stanowić wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania,
-czy są/będą wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Pana jednoosobowej działalności gospodarczej jako dział, wydział, oddział itp., co wynika/będzie wynikać ze statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze,
b)finansowej, tj. czy na podstawie prowadzonej dla jednoosobowej działalności gospodarczej ewidencji księgowej jest/będzie możliwe przyporządkowanie składników materialnych, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności (Działalności Transportowej), przez co jest/będzie możliwe określenie jej wyniku finansowego,
c)funkcjonalnej, tj. czy będą stanowiły potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze?
Składniki majątkowe i niemajątkowe, wchodzące w skład Działalności Transportowej mające być przedmiotem aportu zostały wyodrębnione:
a)organizacyjnie, tj.: składniki majątkowe i niemajątkowe stanowią wyodrębniony zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych.
W wyniku planowanego Aportu pracownicy związani z Działalnością Transportową zostaną przeniesieni wraz z zasobami materialnymi i niematerialnymi związanymi z tą działalnością. Te zasoby tworzą odrębną jednostkę organizacyjną, która działa w sektorze transportowym, w tym lotniczym (w związku z najmem zewnętrznemu podmiotowi samolotu przypisanego do Działalności Transportowej i będącego częścią składową wnoszonego Aportu). Warto zaznaczyć, że fakt ten jest potwierdzony m.in. przez możliwość przypisania do tych zasobów zobowiązań, należności, umów, majątku trwałego i aktywów niematerialnych. Ponadto, Aport spowoduje zanik określonej części działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.
Wyodrębnienie organizacyjne segmentu transportowego jest widoczne w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy, przykładowo do Działalności Transportowej został wyznaczony oddzielny kierownik i podlegający mu pracownicy. W ocenie Wnioskodawcy, mimo iż nie istnieje formalny dokument, taki jak statut lub regulamin podkreślający takie wyodrębnienie, nie jest to kluczowe dla istnienia wyodrębnienia organizacyjnego – Wnioskodawca podkreśla, że z faktycznych okoliczności związanych z Przedmiotu Aportu wynika wyodrębnienie organizacyjne.
b)finansowo, tj.: Wnioskodawca ewidencjonuje zdarzenia gospodarcze związane z przenoszonymi składnikami majątku (Przedmiotu Aportu) w sposób umożliwiający przyporządkowanie do nich wyszczególnionych wartości rachunkowych. Zatem operacje gospodarcze dotyczące Przedmiotu Aportu były i są ewidencjonowane w księgach rachunkowych Wnioskodawcy w sposób umożliwiający przypisanie do tych składników odpowiednich przychodów/kosztów oraz należności/zobowiązań.
Co więcej, w drodze Aportu dojdzie do przeniesienia należności lub zobowiązań powstałych do dnia Aportu u Wnioskodawcy, które to bezpośrednio związane są z segmentem działalności transportowej, w tym lotniczej.
c)funkcjonalnie, tj.: Elementy Przedmiotu Aportu stanowią strukturę, która umożliwi Zainteresowanemu podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej. W szczególności w drodze aportu dojdzie do:
(i) przeniesienia wskazanego w stanie faktycznym taboru transportowego oraz samolotu,
(ii) przeniesienia w trybie art. 231 Kodeksu Pracy pracowników pełniących swoje funkcje w ramach działalności transportowej,
(iii) przeniesienia umów związanych z segmentem działalności transportowej oraz umowy najmu samolotu,
(iv) przeniesienia należności i zobowiązań związanych z segmentem działalności transportowej, w tym lotniczej (w tym umów o świadczenie usług spedycyjnych, jeśli w chwili Aportu będą takie występować),
(v) przeniesienia środków pieniężnych związanych z segmentem działalności transportowej/spedycyjnej oraz
(vi) przeniesienia aktywów niematerialnych w postaci know-how i danych klientów.
Opisywane przez Zainteresowanych składniki materialne i niematerialne są ze sobą powiązane w taki sposób, iż razem jako całość umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej dotychczas prowadzonej w ramach segmentu transportowego, w tym lotniczego. Tym samym wskazane wyżej składniki materialne i niematerialne, w ocenie Zainteresowanych, spełniają cechy samodzielnego, jednego (indywidualnego) podmiotu, który samodzielnie mógłby funkcjonować w obrocie gospodarczym.
Czy Spółka (podmiot otrzymujący aport) będzie kontynuować prowadzoną przez Pana Działalność Transportową wyłącznie przy pomocy składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem aportu; jeśli nie – prosimy wskazać, jakie inne składniki majątkowe będą potrzebne do kontynuowania tej działalności?
Co do zasady, Spółka będzie w stanie prowadzić Działalność Transportową przy pomocy składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem Aportu. Jednak, zgodnie z przepisami prawnymi, Spółka będzie musiała podjąć dodatkowe kroki, aby w pełni móc korzystać ze składników materialnych będących przedmiotem Aportu, tj. przede wszystkim uzyskać nową licencję dotyczącą międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy czy zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu rzeczy. Zainteresowany, w związku z otrzymaniem w ramach Aportu Działalności Transportowej, zawrze także nową umowę na obsługę księgową i kadrową (bądź zatrudni dedykowanego pracownika) oraz zakupi oprogramowanie informatyczne stricte związane z prowadzoną działalnością transportową oraz obsługą księgową tej działalności.
Dodatkowo, przedmiotem Aportu nie będą nieruchomości, które to są wykorzystywane w pozostałej działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę. Spółka po dokonaniu Aportu będzie korzystać częściowo z jednej z nieruchomości posiadanej przez Wnioskodawcę – będzie wynajmować utwardzony plac, na którym będzie przechowywać swój tabor samochodowy oraz zostanie rozszerzona umowa na wynajem powierzchni biurowej, potrzebna do obsługi Działalności Transportowej, która po dokonaniu Aportu będzie prowadzona przez Zainteresowanego.
Czy Spółka (podmiot otrzymujący aport) będzie mieć faktyczną możliwość kontynuowania Działalności Transportowej wyłącznie na podstawie składników majątkowych będących przedmiotem aportu, czy też Spółka będzie musiała podjąć/wykonać jakieś działania faktyczne lub prawne w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki majątkowe, jeśli tak, to jakie będą to działania?
Spółka będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania Działalności Transportowej na podstawie składników majątkowych będących przedmiotem Aportu, jednak będzie musiała uzyskać niektóre zezwolenia, które musi uzyskać każda spółka zajmująca się analogiczną działalnością, tj. przede wszystkim uzyskać nową licencję dotyczącą międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy czy zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu rzeczy.
Licencje oraz zezwolenia, które z mocy prawa nie mogą zostać przeniesione na Zainteresowanego w drodze Aportu, nie powinny wpływać na spełnienie przez Przedmiot Aportu przesłanek do uznania go za ZCP, ponieważ prawa te regulowane są przez odrębną gałąź prawa i nie mają one wpływu na faktyczną możliwość pełnienia swoich funkcji przez przenoszony zespół składników materialnych i niematerialnych. Zdaniem Wnioskodawcy taka konieczność nie stoi w sprzeczności z tym, iż co do zasady, składniki które przeszły w ramach ZCP, pozwalają kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą Wnioskodawcy. Natomiast Spółka (tak jak i każdy inny podmiot rozpoczynający analogiczną działalność) musi spełnić dodatkowe wymogi formalne (prawne), które Spółka zamierza wypełnić. Spółka wynajmie także plac, jednak jego posiadanie nie jest niezbędnym składnikiem prowadzenia działalności. Dodatkowo, Wnioskodawca podkreśla, że co do zasady Spółka mogłaby przechowywać swój tabor na innej nieruchomości – nabytej/wynajmowanej od innego podmiotu (nie jest więc to składnik niezbędny do kontynuowania działalności transportowej Wnioskodawcy), natomiast z ekonomicznego punktu widzenia jest to podejście najbardziej racjonalne, tj. zawarcie umowy z Wnioskodawcą w celu wykorzystywania posiadanej przez niego części nieruchomości. Podobnie w przypadku zawarcia umowy na obsługę księgową i kadrową i zakupu oprogramowania są to elementy wspomagające i poboczne dla prowadzenia Działalności Transportowej.
Czy Spółka ma zamiar kontynuowania w oparciu o nabyte składniki działalność gospodarczą – Działalność Transportową w takim samym zakresie, w jakim była prowadzona w obecnym Pana przedsiębiorstwie?
Spółka zamierza kontynuować w oparciu o nabyte w ramach Aportu składniki działalność gospodarczą – Działalność Transportową w takim samym zakresie, w jakim była prowadzona w obecnym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.
Czy przejęcie pracowników będzie dotyczyło wszystkich pracowników zatrudnionych na umowę o pracę w Działalności Transportowej?
Co do zasady, przejęcie pracowników będzie dotyczyło wszystkich pracowników zatrudnionych na umowę o pracę w Działalności Transportowej. Wyjątkiem jest dyrektor działu logistyki i łańcucha dostaw, który pozostanie w Spółce – jego zakres obowiązków jest szerszy i skupia się przede wszystkim na wsparciu Wnioskodawcy w ogólnym prowadzeniu działalności gospodarczej w aktualnym kształcie. Niemniej, dla celów zarządczych, aktualnie funkcjonował w strukturze przypisanej do tego działu.
Czy Spółka (podmiot otrzymujący aport) przyjmie dla celów podatkowych składniki będące przedmiotem aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Pana jednoosobowej działalności gospodarczej?
Podmiot otrzymujący Aport przyjmie dla celów podatkowych składniki będące przedmiotem Aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych jednoosobowej działalności gospodarczej.
Czy nieruchomość, która nie wejdzie w skład aportu, to nieruchomość gruntowa bez jakichkolwiek naniesień, czy też nieruchomość zabudowana; jeżeli jest to nieruchomość zabudowana, to jakim celom w Pana działalności służą poszczególne zabudowania?
JDG posiada kilka nieruchomości w (…). Nieruchomości w (…) są ściśle związane z działalnością hotelarską i produkcyjną, gdyż znajduje się na nich niezbędna infrastruktura, m.in.: budynek hotelu i hale produkcyjna oraz powierzchnia biurowa. Nieruchomość w (…) jest niezabudowana. Po wydzieleniu ZCP Spółka powstała z JDG będzie podnajmować część nieruchomości przy (…) (prowadzonej Działalności Transportowej), jako parking dla taboru transportowego. Nieruchomość przy (…) jest zabudowana budynkiem biurowym, utwardzonym parkingiem, dwiema halami produkcyjnymi i halami magazynowymi i odpowiednimi dojazdami. Budynki znajdujące się na powyższej nieruchomości wykorzystywane są przede wszystkim dla celów działalności produkcyjnej. Także część z parkingu użytkowana jest dla celów tej działalności Wnioskodawcy – Zainteresowany wynajmować będzie część niezbędną dla celów przechowywania przenoszonego w ramach Aportu taboru samochodowego, a także niezbędną część powierzchni biurowej w celu obsługi Działalności Transportowej.
Czy nieruchomość, która nie wejdzie w skład aportu, jest funkcjonalnie związana z Działalnością Transportową, czy też jest wykorzystywana także w działalności produkcyjnej i hotelarskiej?
Co wymaga podkreślenia, nieruchomość nie jest funkcjonalnie w pełni związana z Działalnością Transportową, Wnioskodawca wykorzystuje nieruchomość przy (…) w działalności transportowej oraz w produkcyjnej, dodatkowo podnajmuje znajdujące się na niej powierzchnie biurowe innym podmiotom. Wnioskodawca będzie więc wykorzystywać w przyszłości tę nieruchomość jedynie w takim zakresie, który będzie niezbędny dla celów kontynuowania Działalności Transportowej – wynajem części utwardzonego parkingu, a także części powierzchni biurowej.
Czy w związku z aportem Działalności Transportowej na Spółkę przejdą wszystkie zobowiązania związane z Działalnością Transportową; jeśli nie przejdą wszystkie zobowiązania, to prosimy wskazać, które nie i dlaczego?
W drodze Aportu dojdzie do przeniesienia na nabywcę wszystkich należności lub zobowiązań powstałych do dnia Aportu, które to bezpośrednio związane są z segmentem Działalności Transportowej, w tym również w działalności lotniczej.
W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że:
Na Spółkę nie zostaną również przeniesione umowy z podmiotami zewnętrznymi, ani pracownicy związani z obsługą księgową oraz administracyjną segmentu działalności transportowej. Usługi te na rzecz Spółki świadczyć będzie w przyszłości podmiot zewnętrzny albo JDG (lub spółka powstała z przekształcenia JDG).
Na Spółkę nie zostaną przeniesione żadne inne składniki materialne i niematerialne aniżeli wskazane powyżej w szczególności umowy dotyczące finansowania ani też nieruchomości wykorzystywane dotychczas w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Dodatkowo jako, że przedmiotem Aportu nie będą nieruchomości, Spółka planuje zawarcie odrębnej umowy z Wnioskodawcą dotyczącej wynajmu placu, celem przechowywania na nim taboru transportowego.
prosimy udzielić informacji, dlaczego ww. część składników majątkowych nie zostanie wniesiona aportem do Spółki oraz czy nie są one niezbędne w celu prowadzenia Działalności Transportowej przez Spółkę?
Składniki, które nie zostaną wniesione aportem do Spółki z o.o., nie są niezbędne do prowadzenia Działalności Transportowej. Według praktyki rynkowej podmioty nie muszą wykonywać wszystkich czynności samodzielnie i wiele z nich może być zlecana do podmiotów zewnętrznych. Jest to normalna praktyka, która pozwala przedsiębiorstwom na minimalizację kosztów. Zainteresowany aktualnie korzysta z usług zewnętrznej firmy zajmującej się księgowością, a po dokonaniu Aportu zamierza rozszerzyć współpracę z podmiotem zewnętrznym (lub rozpocząć współpracę z nowym podmiotem) w związku z dodatkowym zapotrzebowaniem rozliczania czasu pracy pracowników transportowych/spedycyjnych przenoszonych w ramach Aportu. Wnioskodawca natomiast aktualnie nie posiada pracowników administracyjnych (księgowych) dedykowanych prowadzeniu rozliczeń jedynie Działalności Transportowej i przypisanych do tej działalności pracowników, w związku z powyższym nie przejdą oni do Spółki w ramach Aportu.
Czynności i składniki, które nie zostaną przeniesione, nie stanowią istoty, lecz mają charakter wspierający, do Działalności Transportowej, która to może być wykonywana i kontynuowana w sposób naturalny (ciągły) bez ich przeniesienia.
Pytanie
Czy wniesienie przez Wnioskodawcę w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki Przedmiotu Aportu stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 3 ustawy o PIT, a tym samym czy przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, otrzymany przez Wnioskodawcę z tego tytułu, może korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie przez Wnioskodawcę w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki Przedmiotu Aportu stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 3 ustawy o PIT, a tym samym przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, otrzymany przez Wnioskodawcę z tego tytułu, może korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego przepis art. 19 ust. 3 ustawy o PIT stosuje się odpowiednio.
Jednakże w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT przewidziane zostało zwolnienie podatkowe w odniesieniu do ww. przychodów z kapitałów pieniężnych. W myśl tego przepisu wolne od podatku dochodowego są przychodu, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżenie art. 24 ust. 23 – jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego wkład.
Jednocześnie, jak wynika z treści art. 24 ust. 19 ustawy o PIT art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT, nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Natomiast art. 24 ust. 20 ustawy o PIT wskazuje, że jeżeli wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 24 ust. 19 ustawy o PIT domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Tym samym, aby przychód z tytułu wniesienia Przedmiotu Aportu do Spółki był zwolniony z PIT, muszą zostać spełnione w szczególności następujące warunki:
1)przedmiotem Aportu musi być przedsiębiorstwo lub ZCP;
2)głównym lub jednym z głównych celów wniesienia wkładu niepieniężnego nie może być uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania;
3)Spółka przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy.
Przedmiot Aportu jako zorganizowana część przedsiębiorstwa
Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o PIT zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zatem, aby zbiór danych składników majątkowych mógł być uważany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, muszą być spełnione łącznie wszystkie elementy definicji przytoczonej powyżej, co oznacza, że:
·istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
·zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
·składniki te są przeznaczone do realizacji zadań gospodarczych;
·zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
W związku z powyższym Wnioskodawca wskazuje, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązująca na gruncie ustawy o PIT jest identyczna z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązującą na gruncie ustawy o VAT. Tym samym, analiza Wnioskodawcy w zakresie przesłanek kwalifikujących do uznania przenoszonej masy majątkowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa dokonana w uzasadnieniu do Pytania nr 1 pozostaje aktualna również na gruncie ustawy o PIT.
Tym samym Wnioskodawca pragnie podkreślić, że jego (co było szczegółowo analizowane w stanowisku w zakresie Pytania nr 1) Przedmiot Aportu stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, będący jednocześnie wyodrębniony na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że transakcja przeniesienia Przedmiotu Aportu na Spółkę będzie stanowiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 3 ustawy o PIT.
Uzasadnienie biznesowe Aportu
Jak wynika z treści art. 24 ust. 19 ustawy o PIT art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT, nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Art. 24 ust. 20 ustawy o PIT wskazuje, że jeżeli wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 24 ust.19 ustawy o PIT domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
W ocenie Wnioskodawcy powyższe wyłączenie nie znajdzie zastosowania do opisywanego zdarzenia przyszłego. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, będąca przedmiotem wniosku transakcja uwarunkowana będzie przede wszystkim względami ekonomicznymi. W szczególności, głównym ani jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie opodatkowania ani uchylenie się od opodatkowania.
Transakcja ma na celu zwiększenie efektywności biznesowej poprzez kontynuowanie działalności transportowej w ramach odrębnego, wyspecjalizowanego podmiotu (tj. (...) sp. z o.o.), tak aby w maksymalny sposób wykorzystać potencjał zasobów w zakresie działalności transportowej. Celem transakcji jest również oddzielenie ryzyka związanego z ewentualnymi szkodami, które mogą powstać na skutek prowadzonej działalności transportowej (w tym lotniczej) od pozostałych rodzajów działalności (działalności produkcyjnej oraz hotelarskiej) z uwagi na specyfikę ryzyka związanego z działalnością transportową.
W świetle powyższej argumentacji, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw do twierdzenia, że głównym lub jednym z głównych celów wniesienia aportu w postaci działalności transportowej jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Sama transakcja będzie natomiast przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, które zostały opisane powyżej. Wobec tego przepisy art. 24 ust. 19-20 nie znajdą zastosowania.
Jednocześnie art. 24 ust. 23 ustawy o PIT stanowi, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy PIT ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy spółka przejmująca majątek podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Wnioskodawca wskazuje, że spółka przejmująca majątek będzie podlegać opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce, tym samym warunek określony w art. 24 ust. 23 ustawy o PIT zostanie spełniony.
Pozostałe przesłanki
Spółka przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku stanowiące Przedmiot Aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy. Tym samym, spełniony będzie warunek wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT.
Art. 21 ust. 41 ustawy o PIT wskazuje, że w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 109, gdy składniki majątku wchodzące w skład wnoszonego w postaci wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części zostały przypisane do działalności prowadzonej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu, ciężar dowodu, że składnik majątku został przyjęty dla celów podatku dochodowego w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego wkład niepieniężny, spoczywa na podatniku wnoszącym ten wkład niepieniężny.
Art. 21 ust. 41 ustawy o PIT nie będzie natomiast mieć zastosowania do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem Wniosku, ponieważ składniki materialne i niematerialne wnoszone do Spółki nie zostaną przypisane do działalności gospodarczej prowadzonej poza terytorium RP.
Podsumowanie
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, planowane wniesienie Przedmiotu Aportu w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki stanowi czynność określoną w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT i możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia podatkowego z podatku PIT przewidzianego w tym przepisie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Składniki majątkowe (materialne i niematerialne, w tym zobowiązania) wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:
-stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
-jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
-jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
-mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.
Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Ponadto jest wymagane, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Składniki majątkowe materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).
O tym, czy doszło do wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, decyduje pełen zakres aportowanego majątku, praw i zobowiązań. Wyodrębnienie to musi dotyczyć zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości, a nie tylko niektórych jej składników, nawet o znacznej wartości.
Do analogicznych konkluzji doszedł także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 września 2017 r. sygn. akt II FSK 2095/15, stwierdzając, że:
Dla zaliczenia składnika majątkowego do zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie wystarczy jedynie potencjalna czy teoretyczna możliwość zaliczenia go w poczet składników majątkowych przedsiębiorstwa, ale konieczne jest rzeczywiste, organizacyjne i finansowe wyodrębnienie z istniejącego w dacie wniesienia aportu przedsiębiorstwa.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza zatem uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem w sytuacji, gdy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie wyodrębnionego majątku, można stwierdzić, że całość tego majątku wraz ze wszystkimi obciążeniami i przychodami związanymi z tym majątkiem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Przy czym – organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć już w ramach istniejącego przedsiębiorstwa, a nie dopiero kształtować się po „wyprowadzeniu” w jakikolwiek sposób zespołu składników materialnych i niematerialnych z tego przedsiębiorstwa. Zatem przedmiot aportu na moment wniesienia do innego podmiotu musi stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (dalej: JDG). W ramach JDG prowadzi Pan działalność gospodarczą w trzech głównych segmentach obejmujących: działalność produkcyjną, działalność hotelarską oraz działalność transportową, w tym transport lotniczy. Jest Pan większościowym wspólnikiem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), do której zamierza Pan wnieść w drodze wkładu niepieniężnego składniki majątkowe oraz niemajątkowe związane z segmentem działalności transportowej (dalej: Aport). Planowana reorganizacja jest umotywowana biznesowo i ma na celu osiągnięcie efektu specjalizacji i zwiększenie efektywności przez każdy zaangażowany w reorganizację podmiot. Wskazał Pan, że składniki majątkowe i niemajątkowe, wchodzące w skład Aportu zostały wyodrębnione organizacyjnie, tj.: składniki majątkowe i niemajątkowe stanowią wyodrębniony zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. W wyniku Aportu pracownicy związani z segmentem działalności transportowej zostaną przeniesieni wraz z zasobami materialnymi i niematerialnymi związanymi z tym segmentem. Te zasoby tworzą odrębną jednostkę organizacyjną, która działa w sektorze transportowym, w tym lotniczym (w związku z najmem zewnętrznemu podmiotowi samolotu przypisanego do tego segmentu działalności i będącego częścią składową wnoszonego Aportu). Zaznaczył Pan, że fakt ten jest potwierdzony m.in. przez możliwość przypisania do tych zasobów zobowiązań, należności, umów, majątku trwałego i aktywów niematerialnych. Ponadto, Aport spowoduje zanik określonej części działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana. Wyodrębnienie organizacyjne segmentu transportowego jest widoczne w Pana strukturze organizacyjnej, przykładowo do tego segmentu został wyznaczony oddzielny kierownik i podlegający mu pracownicy. Co do zasady, przejęcie pracowników będzie dotyczyło wszystkich pracowników zatrudnionych na umowę o pracę w segmencie działalności transportowej. Składniki majątkowe i niemajątkowe, wchodzące w skład segmentu działalności transportowej zostały wyodrębnione również finansowo, tj.: ewidencjonuje Pan zdarzenia gospodarcze związane z przenoszonymi składnikami majątku (przedmiotu Aportu) w sposób umożliwiający przyporządkowanie do nich wyszczególnionych wartości rachunkowych. Zatem, operacje gospodarcze dotyczące przedmiotu Aportu były i są ewidencjonowane w Pana księgach rachunkowych w sposób umożliwiający przypisanie do tych składników odpowiednich przychodów/kosztów oraz należności/zobowiązań. W drodze Aportu dojdzie do przeniesienia należności lub zobowiązań powstałych do dnia Aportu u Pana, które to bezpośrednio związane są z segmentem działalności transportowej, w tym lotniczej. Segment działalności transportowej będzie też wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj.: elementy przedmiotu Aportu stanowią strukturę, która umożliwi Spółce podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej. W szczególności – jak sam Pan wskazała - w drodze aportu dojdzie do:
(i)przeniesienia wskazanego w stanie faktycznym taboru transportowego oraz samolotu,
(ii)przeniesienia w trybie art. 231 Kodeksu Pracy pracowników pełniących swoje funkcje w ramach segmentu działalności transportowej,
(iii)przeniesienia umów związanych z segmentem działalności transportowej oraz umowy najmu samolotu,
(iv)przeniesienia należności i zobowiązań związanych z segmentem działalności transportowej, w tym lotniczej (w tym umów o świadczenie usług spedycyjnych, jeśli w chwili Aportu będą takie występować),
(v)przeniesienia środków pieniężnych związanych z segmentem działalności transportowej/spedycyjnej oraz
(vi)przeniesienia aktywów niematerialnych w postaci know-how i danych klientów.
Opisywane przez Pana składniki materialne i niematerialne są ze sobą powiązane w taki sposób, że razem jako całość umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej dotychczas prowadzonej w ramach segmentu działalności transportowej, w tym transportu lotniczego. Ponadto wskazał Pan, że Spółka będzie w stanie prowadzić działalność transportową przy pomocy składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem Aportu. Jednak zgodnie z przepisami prawnymi, Spółka będzie musiała podjąć dodatkowe kroki, aby w pełni móc korzystać z składników materialnych będących przedmiotem Aportu, tj. przede wszystkim uzyskać nową licencję dotyczącą międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy oraz zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu rzeczy. Spółka, w związku z otrzymaniem Aportu, zawrze także nową umowę na obsługę księgową i kadrową (bądź zatrudni dedykowanego pracownika) oraz zakupi oprogramowanie informatyczne stricte związane z prowadzoną działalnością transportową oraz obsługą księgową tej działalności. Dodatkowo, przedmiotem Aportu nie będą nieruchomości, które to są wykorzystywane w pozostałej działalności wykonywanej przez Pana. Spółka po dokonaniu Aportu będzie korzystać częściowo z jednej z nieruchomości posiadanej przez Pana – będzie wynajmować utwardzony plac, na którym będzie przechowywać swój tabor samochodowy oraz zostanie rozszerzona umowa na wynajem powierzchni biurowej, potrzebna do obsługi działalności transportowej, która po dokonaniu Aportu będzie prowadzona przez Spółkę. JDG posiada kilka nieruchomości w (…). Nieruchomości (…) są ściśle związane z działalnością hotelarską i produkcyjną, gdyż znajduje się na nich niezbędna infrastruktura, m.in.: budynek hotelu i hale produkcyjna oraz powierzchnia biurowa. Nieruchomość w (…) jest niezabudowana. Po wydzieleniu zorganizowanej części działalności Spółka powstała z JDG będzie podnajmować część nieruchomości przy (…) jako parking dla taboru transportowego. Nieruchomość ta jest zabudowana budynkiem biurowym, utwardzonym parkingiem, dwiema halami produkcyjnymi i halami magazynowymi i odpowiednimi dojazdami. Budynki znajdujące na tej nieruchomości wykorzystywane są przede wszystkim dla celów działalności produkcyjnej. Także część z parkingu użytkowana jest dla celów tej Pana działalności – Spółka wynajmować będzie część niezbędną dla celów przechowywania przenoszonego w ramach Aportu taboru samochodowego, a także niezbędną część powierzchni biurowej w celu obsługi działalności transportowej. Spółka będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności transportowej na podstawie składników majątkowych będących przedmiotem Aportu. Spółka zamierza kontynuować na podstawie nabytych w ramach Aportu składników działalność gospodarczą w zakresie transportu w takim samym zakresie, w jakim była prowadzona w obecnym Pana przedsiębiorstwie. W drodze Aportu dojdzie do przeniesienia na Spółkę wszystkich należności lub zobowiązań powstałych do dnia Aportu, które to bezpośrednio związane są z segmentem działalności transportowej, w tym również w działalności lotniczej. Składniki, które nie zostaną wniesione aportem do Spółki, nie są niezbędne do prowadzenia przez Spółkę działalności transportowej.
Na podstawie powyżej powołanych przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzam, że zespół składników materialnych i niematerialnych dotyczący segmentu działalności transportowej, w tym lotniczej (w tym zobowiązania), który zamierza Pan wnieść do Spółki, jako wkład niepieniężny (Aport), będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują bowiem, że ta część przedsiębiorstwa, która będzie przedmiotem Aportu (tj. segment działalności transportowej), będzie stanowić organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w ramach Pana istniejącego przedsiębiorstwa.
Przechodząc do kwestii opodatkowania Aportu do Spółki (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), wskazuję, że:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Na podstawie art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychód określony w ust. 1 pkt 9 powstaje w dniu:
1) zarejestrowania spółki, spółdzielni albo
2) wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki albo emisji nowych akcji w prostej spółce akcyjnej, albo
2a) przeniesienia na spółkę własności przedmiotu wkładu – w przypadku gdy spółka lub podwyższenie kapitału spółki nie podlegają obowiązkowi rejestracji we właściwym rejestrze zgodnie z przepisami państwa, w którym spółka ma siedzibę lub zarząd, albo
3) wpisu do rejestru akcjonariuszy, o którym mowa w art. 30030 § 1 albo art. 3281 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U z 2022 r. poz. 1467, 1488, 2280 i 2436), jeżeli objęcie akcji jest związane odpowiednio z warunkową emisją akcji albo z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego, albo
4) podjęcia uchwały o przyjęciu w poczet członków spółdzielni.
5) (uchylony)
Stosownie do art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:
a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b) spółkę kapitałową w organizacji,
c) spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
e) spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Według art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 – jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Powołane przepisy wprowadzają opodatkowanie przychodów z tytułu wniesienia do spółki (np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) wkładu niepieniężnego w wysokości wartości tego wkładu, a w przypadku gdy wartość ta jest niższa niż wartość rynkowa tego wkładu, przychodem jest właśnie ta wartość rynkowa. Jednocześnie przychody takie są wolne od podatku dochodowego, jeżeli przedmiotem aportu do spółki jest przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część i spółka otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Zwracam też uwagę, że zgodnie z art. 24 ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Stosownie natomiast do art. 24 ust. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 19 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Z tego wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc, gdy warunek ten nie zostanie spełniony, zwolnienie nie ma zastosowania. Jednak zauważam, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy.
Ponadto zgodnie z art. 24 ust. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy spółka przejmująca majątek podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
W opisie sprawy wskazał Pan, że Spółka jest polskim rezydentem podatkowym posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.
Jak wyżej wskazałam, przedstawiony w Pana sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych, który będzie przedmiotem Aportu, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazał Pan również w opisie sprawy, że Spółka przyjmie dla celów podatkowych składniki będące przedmiotem Aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Pana JDG.
Dlatego też wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (segmentu działalności transportowej, w tym lotniczej) tytułem Aportu do Spółki będzie skutkować po Pana stronie powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 tej ustawy.
Reasumując – przedmiotem Aportu do Spółki będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a to oznacza, że przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, otrzymany przez Pana z tytułu Aportu może korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 109 omawianej ustawy podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).