Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.71.2023.2.DS
Temat interpretacji
Możliwość obniżenia w Polsce podstawy opodatkowania o zintegrowaną składkę na ubezpieczenie społeczne potrącaną z wynagrodzenia pracownika i płaconą do węgierskiego systemu ubezpieczeniowego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 8 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości obniżenia w Polsce podstawy o podatkowania o zintegrowaną składkę na ubezpieczenie społeczne potrącaną z wynagrodzenia pracownika i płaconą do węgierskiego systemu ubezpieczeniowego.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 listopada 2023 r. (data wpływu) i pismem z dnia 29 listopada 2023 r. (data wpływu). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowana będąca stroną postępowania :
A.A
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
(...)
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania :
B. B
(...)
Opis stanu faktycznego
Spółka A sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) zatrudnia Pana B. B na podstawie umowy o pracę (dalej: Pracownik). Pracownik jest zatrudniony na stanowisku (...).
Pracownik ma miejsce zamieszkania na Węgrzech i węgierskie obywatelstwo. Dochody z umowy o pracę podlegają opodatkowaniu w Polsce zgodnie z art. 16 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Budapeszcie dnia 23.09.1992 r. (Dz. U. z 1995 r. nr 125, poz. 602, ze zm.; dalej: Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Węgrami).
Pracownik uzyskuje dochody również w Czechach oraz na Węgrzech.
Pracownik ma status tzw. pracownika wykonującego pracę najemną w kilku Państwach Unii Europejskiej (art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.U.UE.L.10.344.1) i podlega pod węgierski system ubezpieczeniowy. Potwierdza to wydane dla niego zaświadczenie A1.
Uczestnictwo w węgierskim systemie ubezpieczeń społecznych jest obowiązkowe dla wszystkich zatrudnionych na umowę o pracę, niezależnie od miejsca uzyskiwania i opodatkowania dochodów. Podstawą wymiaru składek jest dochód brutto.
Od 01.07.2020 r. zgodnie z prawodawstwem węgierskim każdy pracownik podlega tzw. zintegrowanej składce na ubezpieczenie społeczne. Wynosi ona 18,5% kwoty wynagrodzenia. Z otrzymanych składek na ubezpieczenie społeczne państwowy organ podatkowy przeznacza 54% na Fundusz Ubezpieczeń Emerytalnych jako składki emerytalne, 37,9% na Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych jako składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz 8,1% na fundusz publiczny przeznaczony na programy zatrudnienia jako składki na rynek pracy (Sekcja 26, ustęp 1 węgierskiej ustawy o zabezpieczeniu społecznym).
Płatnikiem zintegrowanej składki w związku z zatrudnieniem w Polsce jest Spółka. Składka potrącana jest z wynagrodzenia Pracownika.
Pracownik poza umową o pracę, nie ma żadnych dodatkowych dochodów w Polsce.
Składka płacona od wynagrodzenia wypłacanego przez Wnioskodawcę nie podlega uwzględnieniu przy ustalaniu podstawy opodatkowania ani podatku ani na Węgrzech, ani w Czechach, gdzie Pracownik także osiąga dochody (składki nie mogą być tam odliczane).
Składki nie są też Pracownikowi w żaden sposób refundowane (zwracane).
Ponadto w uzupełnieniu wniosku potwierdzili Państwo, że Pan B. B jest węgierskim rezydentem podatkowym.
Wskazali Państwo również, że składka na ubezpieczenie społeczne jest obliczana i opłacana na podstawie dochodu brutto ze wszystkich krajów, w których zatrudniony jest Pan B. B. Przedmiotowe zapytanie w zakresie odliczania składek na ubezpieczenie społeczne dotyczy jednak wyłącznie składek obliczanych i potrącanych z wynagrodzenia Pana B. B ze stosunku zatrudnienia w A sp. z o.o., tj. z wynagrodzenia opodatkowanego w Polsce.
Ponadto wyjaśnili Państwo, że kalkulacja i pobór składek z tytułu ubezpieczeń społecznych na Węgrzech następuje na podstawie węgierskiej ustawy CXXII z 2019 r. - o uprawnieniach do świadczeń z zabezpieczenia społecznego i finansowaniu tych usług.
Węgry są częścią UE, a węgierska ustawa o zabezpieczeniu społecznym jest zgodna z prawodawstwem UE, które zostało określone w samej ustawie w sekcji 106:
Sekcja 106
(1) Niniejsza ustawa służy zapewnieniu zgodności z następującymi przepisami Unii Europejskiej:
a)Dyrektywa Rady 2003/109/WE z dnia 25 listopada 2003 r. dotycząca statusu obywateli państw trzecich będących rezydentami długoterminowymi, art. 11 ust. 1 lit. d) i art. 21;
b)Dyrektywa 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium państw członkowskich, zmieniająca rozporządzenie (EWG) nr 1612/68 i uchylająca dyrektywy 64/221/EWG, 68/360/EWG, 72/194/EWG, 73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG, 90/365/EWG i 93/96/EWG, art. 24;
c)dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/801 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu prowadzenia badań naukowych, odbycia studiów, szkoleń, udziału w wolontariacie, programach wymiany młodzieży szkolnej lub projektach edukacyjnych oraz pracy w charakterze au pair.
(2) Niniejsza ustawa zawiera przepisy dotyczące wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
Zgodnie z prawem węgierskim z wynagrodzenia pracownika potrącana jest jedna składka na ubezpieczenie społeczne w wysokości 18,5% jego wynagrodzenia brutto.
Z otrzymanej wpłaty organ państwowy przeznacza natomiast:
–54% składki na Fundusz Ubezpieczeń Emerytalnych,
–37,9% składki na Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych i
–8,1% składki na fundusz publiczny przeznaczony na programy zatrudnienia.
Doprecyzowując wskazali Państwo także, że część składki na ubezpieczenie społeczne przeznaczana na Fundusz Ubezpieczenia Zdrowotnego wynosi 37,9% z całości składki finansowanej przez pracownika. Tym samym na Fundusz Ubezpieczenia Zdrowotnego przeznaczane jest 7,0115% wynagrodzenia brutto pracownika ( 18,5% * 37,9%), a nie 37,9%.
Dodatkowo wskazali Państwo, że przed zmianą przepisów w 2020 r., pracownik ubezpieczony w systemie węgierskim ubezpieczeń społecznych płacił składki na 3 rodzaje ubezpieczeń społecznych:
-składkę na ubezpieczenie emerytalne (10%),
-składkę na ubezpieczenie zdrowotne (8,5%),
-składkę na wypadek bezrobocia (1,5%).
Obecnie składka na ubezpieczenie zdrowotne nie jest wyodrębniana. Pobierana jest tylko jedna (zintegrowana) składka na ubezpieczenie społeczne w wysokości 18,5% wynagrodzenia brutto pracownika.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca ma prawo uwzględnić zintegrowaną składkę na ubezpieczenie społeczne potrącaną z wynagrodzenia Pracownika i płaconą do węgierskiego systemu ubezpieczeniowego przy kalkulowaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce (czy obniża ona podstawę opodatkowania w Polsce)?
2.Czy Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać potrąconą z wynagrodzenia Pracownika zintegrowaną składkę na ubezpieczenie społeczne do węgierskiego systemu ubezpieczonego w sporządzanej informacji rocznej PIT-11?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy o PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia (zob. art. 3 ust. 2b pkt 1 i 2 ustawy o PIT).
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o PIT).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Węgrami, z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Węgrami, bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, gdy:
a)odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego oraz
b)wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
c)wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.
Według art. 16 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Węgrami, będącym lex specialis dla ww. regulacji z art. 15, wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie spółki lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Opodatkowanie w państwie siedziby spółki następuje niezależnie od faktycznego miejsca wykonywania pracy przez członka organu spółki. Tym samym, zgodnie z Umową o unikaniu podwójnego opodatkowania z Węgrami, dochody uzyskiwane przez Pracownika z tytułu zatrudnienia u Wnioskodawcy na stanowisku Członka zarządu, podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Zasady odliczania składek na ubezpieczenie społeczne zostały uregulowane w art. 26 ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek zapłaconych w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 13a-13c.
W myśl art. 26 ust. 13a Ustawy o PIT, wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Stosownie do art. 26 ust. 13b ustawy o PIT, odliczenie o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, nie dotyczy składek:
1)których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;
2)odliczonych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie.
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne (art. 26 ust. 13c ustawy o PIT).
Z powyższego wynika, że istnieje możliwość odliczenia od uzyskanego dochodu składki na ubezpieczenie społeczne, jeżeli są spełnione następujące warunki:
•składki, które są odliczane, opłacane są na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne w innym kraju Unii Europejskiej,
•wydatki na składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie,
•odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
•odliczenie nie dotyczy składek odliczonych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie,
•istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od węgierskiego organu podatkowego.
W myśl art. 32 ustawy o PIT osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia wynoszą:
1)za miesiące, w których dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika nie przekroczył kwoty 120 000 zł - 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;
2)za miesiąc, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika przekroczył kwotę 120 000 zł - 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120 000 zł;
3)za miesiące następujące po miesiącu, o którym mowa w pkt 2 - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od danego płatnika.
Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że za dany rok zamierza opodatkować dochody w sposób określony w art. 6 ust. 2 albo 4d, a za rok podatkowy przewidywane, określone w oświadczeniu:
1)dochody podatnika nie przekroczą kwoty 120 000 zł, a małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów, które łączy się z dochodami podatnika - zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od tego płatnika i są dodatkowo pomniejszane za każdy miesiąc o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek w przypadku oświadczenia dotyczącego opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 albo 4d;
2)dochody podatnika przekroczą kwotę 120 000 zł, a dochody małżonka lub dziecka, które łączy się z dochodami podatnika, nie przekraczają tej kwoty - zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od tego płatnika.
Za dochód, o którym mowa w art. 32 ust. 2 i 3 ustawy o PIT, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody, o których mowa w ust. 1, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a.
Wnioskodawca zatrudnił Pracownika na stanowisku (...). Pracownik jest obywatelem Węgier, podatkowo traktowany obecnie jako osoba o ograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce.
Dochód Pracownika z tej umowy o pracę w całości jest opodatkowany w Polsce (nie jest zwolniony z opodatkowania w Polsce na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania)
Zdaniem Wnioskodawców spełnione są wszystkie ustawowe przesłanki warunkujące odliczenie składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ustawy o PIT, tj:
1) (art 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o PIT) - składki opłacane są na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne w innym kraju Unii Europejskiej. Zgodnie ze stanem faktycznym składki opłacane są obowiązkowo do węgierskiego systemu ubezpieczeń społecznych.
2)(art. 26 ust. 13a ustawy o PIT) - wydatki na składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie. Pracownik nie zalicza składek zapłaconych z tytułu zatrudnienia u Wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodów ani nie odlicza ich od przychodów ani na Węgrzech, gdzie ma miejsce zamieszkania, ani w żadnym innym kraju, w którym uzyskuje dochody. Nie są mu one także zwracane w żadnej formie.
3)(art. 26 ust 13b pkt 1 ustawy o PIT) - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dochód uzyskiwany od Płatnika, nie jest zwolniony z opodatkowania w Polsce. Zgodnie z art. 16 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Węgrami uzyskiwane dochody opodatkowane są w całości w Polsce.
4) (art. 26 ust 13b pkt 2 ustawy o PIT) - odliczenie nie dotyczy składek odliczonych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie. Pracownik nie odlicza składek zapłaconych z tytułu zatrudnienia u Wnioskodawcy ani od podstawy opodatkowania ani podatku na Węgrzech, gdzie ma miejsce zamieszkania, ani w żadnym innym kraju, w którym uzyskuje dochody.
5) (art. 26 ust. 6e pkt 2 ustawy o PIT) - istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od węgierskiego organu podatkowego. Między Polską a Węgrami istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania do uzyskania informacji podatkowych od organu państwa, w którym płacone są składki na ubezpieczenia. Taką podstawą prawną jest art. 27 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Węgrami.
Należy także wskazać na fakt, że prawo do odliczenia składek na ubezpieczenia społeczne wynika bezpośrednio z zasady swobodnego przepływu osób, będącą jedną z czterech podstawowych swobód zagwarantowanych w art. 26 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej np. wyrok w sprawie C-544/07: „W konsekwencji w zakresie, w jakim zasady dotyczące zarówno przynależności do określonego systemu zabezpieczeń społecznych obywateli korzystających ze swobody pobytu, jak i zapłaty składek na zabezpieczenie społeczne w ramach tego systemu wynikają bezpośrednio z rozporządzenia Nr 1408/71 (przypisek: czyli rozporządzenia zastąpionego w międzyczasie obecnym rozporządzeniem 883/2004), należy stwierdzić, że państwo członkowskie nie może mniej korzystnie traktować pobytu i opodatkowania podatników będących rezydentami, którzy na podstawie przepisów tego rozporządzenia płacą składki do systemu zabezpieczeń społecznych innego państwa członkowskiego”.
Możliwość odliczania zagranicznych składek na ubezpieczenie społeczne została potwierdzona, m.in. w następujących stanowiskach organów podatkowych:
1)z dnia 20.01.2023 r., 0114-KDIP3-2.4011.1014.2022.3.JK3 (dot. składek holenderskich);
2)z dnia 06.09.2019 r., 0113-KDIPT2-2.4011.382.2019.3.AKR (dot. składek holenderskich);
3)z dnia 31.07.2017 r., 1061-IPTPB1.4511.107.2017.4.AG (dot. składek niemieckich).
Z powyższych powodów Zainteresowani uważają, że obciążające Pracownika składki płacone do węgierskiego systemu ubezpieczeń społecznych, powiązane z zatrudnieniem u Wnioskodawcy-Płatnika, mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w Polsce i uwzględnione już na etapie kalkulacji zaliczek na podatek.
Zgodnie z art. 39. ust.1 zd. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru.
Wzór informacji publikuje Minister właściwy do spraw finansów publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie swojego urzędu zgodnie z art. 45b ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Informacja ma oznaczenie PIT-11 Informacja o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Aktualnie obowiązujący wzór informacji PIT-11 (wersja 29) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022.
W poz. 95 formularza PIT-11 (29) wykazuje się „Składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w przepisach ustawy, podlegające odliczeniu od dochodu, w tym zagraniczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy, z wyjątkiem wykazanych w poz. 96”.
W poz. 96 formularza PIT-11 (29) wykazuje się „Składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w przepisach ustawy, w tym zagraniczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy, których podstawę wymiaru stanowi przychód wymieniony w wierszach 2, 3, 7, 8 i 11 części E” (tj. określone należności podatników do ukończenia 26. roku życia oraz od ukończenia wieku emerytalnego).
W poz. 97 formularza PIT-11 (29) wykazuje się „Składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w przepisach ustawy, których podstawę wymiaru stanowi przychód zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 oraz 152-154 ustawy, wykazane odpowiednio w poz. 110, 111, 112, 115 i 116”.
Zgodnie z objaśnieniami zawartymi we wzorze informacji PIT-11 (29) w pkt 20: „W poz. 95 i 96 nie wykazuje się składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, a w przypadku składek zagranicznych, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania”.
Tym samym, w informacji wykazać należy składki, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód), który nie jest zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej nie zaniechano poboru podatku, a w przypadku składek zagranicznych, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód), który nie jest zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Jak wskazano powyżej wynagrodzenie uzyskiwane przez Pana B. B od Wnioskodawcy, zgodnie z regulacjami polsko-węgierskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podlega opodatkowaniu w Polsce. Jednocześnie Pan B. B nie ma prawa do ulg na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 oraz 152-154 ustawy o PIT.
Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca uważa, że jest zobowiązany wykazać potrąconą z wynagrodzenia zintegrowaną składkę na ubezpieczenie społeczne do węgierskiego systemu w sporządzanej informacji rocznej PIT-11, tj. zgodnie z aktualnym wzorem w pozycji 95 informacji PIT 11 (29).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z treści wniosku wynika, że zatrudniają Państwo na podstawie umowy o pracę na stanowisku (...) Pracownika, który jest węgierskim rezydentem podatkowym.
Zatem zastosowanie znajdą odpowiednie uregulowania Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej: „Konwencja”), sporządzonej w Budapeszcie dnia 23 września 1992 r. (Dz.U. z 1995 r. poz. 602), zmienionej Protokołem sporządzonym w Warszawie dnia 27 czerwca 2000 r., zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz Węgry dnia 7 czerwca 2017 r.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. Konwencji:
Z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ww. Konwencji:
Bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, gdy:
a)odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego oraz
b)wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
c)wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.
Natomiast zgodnie z art. 16 ww. Konwencji:
Wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie spółki lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek zapłaconych w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 13a-13c.
Na podstawie art. 26 ust. 13a tej ustawy:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Stosownie do art. 26 ust. 13b ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, nie dotyczy składek:
1)których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;
2)odliczonych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie.
Według art. 26 ust. 13c cytowanej ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.
Stosownie do art. 27 ust. 1 ww. Konwencji:
Właściwe władze Umawiających się Państw będą wymieniały informacje konieczne do stosowania postanowień niniejszej konwencji, a także informacje o ustawodawstwie wewnętrznym Umawiających się Państw, dotyczące podatków wymienionych w niniejszej konwencji, w takim zakresie, w jakim opodatkowanie, jakie ono przewiduje, nie jest sprzeczne z konwencją, jak również informacje zapobiegające uchylaniu się od opodatkowania. Wymiana informacji nie jest ograniczona postanowieniami artykułu 1. Wszelkie informacje uzyskane przez Umawiające się Państwo będą stanowiły tajemnicę na takiej samej zasadzie, jak informacje uzyskane przy zastosowaniu ustawodawstwa wewnętrznego tego Państwa i będą udzielane tylko osobom i władzom (w tym sądowym albo organom administracyjnym) zajmującym się ustalaniem, poborem albo ściąganiem podatków, których dotyczy konwencja, lub organom rozpatrującym środki odwoławcze w sprawach tych podatków. Wyżej wymienione osoby lub władze będą wykorzystywać informacje tylko dla tych celów. Mogą one udostępnić te informacje w postępowaniu sądowym lub do wydawania orzeczeń. Uzyskana informacja będzie traktowana jako tajna, jeżeli zażąda tego Umawiające się Państwo, które ją przekazało.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 ww. Konwencji:
Postanowienia ustępu 1 nie mogą być w żadnym przypadku interpretowane tak, jak gdyby zobowiązywały jedno z Umawiających się Państw do:
a)stosowania środków administracyjnych, które nie są zgodne z ustawodawstwem lub praktyką administracyjną tego lub drugiego Państwa;
b)udzielania informacji, których uzyskanie nie byłoby możliwe na podstawie własnego ustawodawstwa albo w ramach normalnej praktyki administracyjnej tego lub drugiego Umawiającego się Państwa;
c)udzielania informacji, które ujawniłyby tajemnicę handlową, gospodarczą, przemysłową lub zawodową albo tryb działalności przedsiębiorstw, lub informacji, których udzielanie byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym.
Zatem, prawo do odliczenia zapłaconych za granicą składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne zostało uzależnione przez ustawodawcę od łącznego spełnienia warunków określonych w art. 26 ust. 1 pkt 2a i ust. 13a-13c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mianowicie odliczenie składek jest możliwe, jeżeli:
-nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
-podstawy wymiaru nie stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,
-nie zostały odliczone w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej od dochodu (przychodu) albo podatku osiągniętego w tym państwie,
-istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Spółka A sp. z o.o. zatrudnia Pana B. B (będącego węgierskim rezydentem podatkowym) na podstawie umowy o pracę na stanowisku (...). Uzyskuje on dochody również w Czechach oraz na Węgrzech i podlega pod węgierski system ubezpieczeniowy (uczestnictwo w węgierskim systemie ubezpieczeń społecznych jest obowiązkowe dla wszystkich zatrudnionych na umowę o pracę, niezależnie od miejsca uzyskiwania i opodatkowania dochodów). Zgodnie z prawodawstwem węgierskim podlega on tzw. zintegrowanej składce na ubezpieczenie społeczne. Wynosi ona 18,5% kwoty wynagrodzenia (składka na ubezpieczenie społeczne jest obliczana i opłacana na podstawie dochodu brutto ze wszystkich krajów, w których zatrudniony jest Pan B. B). Z otrzymanych składek na ubezpieczenie społeczne państwowy organ podatkowy przeznacza 54% na Fundusz Ubezpieczeń Emerytalnych jako składki emerytalne, 37,9% na Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych jako składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz 8,1% na fundusz publiczny przeznaczony na programy zatrudnienia jako składki na rynek pracy. Spółka jest płatnikiem zintegrowanej składki w związku z zatrudnieniem w Polsce. Składka potrącana jest z wynagrodzenia pracownika. Składka płacona od wynagrodzenia wypłacanego przez Spółkę nie podlega uwzględnieniu przy ustalaniu podstawy opodatkowania ani podatku ani na Węgrzech, ani w Czechach, gdzie pracownik także osiąga dochody (składki nie mogą być tam odliczane). Składki nie są też w żaden sposób refundowane (zwracane).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny należy stwierdzić, że wynagrodzenie Pana B. B z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w A Spółka z o.o. będzie opodatkowane w Polsce.
Podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku dochód ze stosunku pracy w Polsce, który może zostać pomniejszony o składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne płacone do węgierskiego systemu zabezpieczeń społecznych.
Jednakże odliczeniu w Polsce nie może podlegać pełna zintegrowana składka na ubezpieczenie społeczne płacona na Węgrzech. W pierwszej kolejności należy zauważyć, że we wniosku i jego uzupełnieniu wskazali Państwo, że podstawę wymiaru zintegrowanej składki na ubezpieczenie społeczne płaconej na Węgrzech jest dochód brutto Pana B. B uzyskany w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Ponieważ zaś Pan B. B jest węgierskim rezydentem podatkowym, w związku z czym jego dochody uzyskane w Czechach i na Węgrzech nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, to ta część zintegrowanej składki, której podstawą jest dochód brutto uzyskany przez Pracownika w Czechach i na Węgrzech nie może być odliczona od dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.
Ponadto we wniosku i jego uzupełnieniu wskazali Państwo, że z potrąconej przez płatnika zintegrowanej składki na ubezpieczenie społeczne (w wysokości 18,5% wynagrodzenia brutto) organ państwowy przeznacza 37,9% na Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych – zatem 7,0115% wynagrodzenia brutto Pracownika stanowi faktycznie składkę na ubezpieczenie zdrowotne tego Pracownika. To, że Pracodawca potrąca jedną zintegrowaną składkę stanowi niewątpliwie ułatwienie dla Pracodawcy, który zamiast trzech odrębnych składek oblicza i przekazuje jedną składkę. Nie zmienia to jednak faktu, że składka zintegrowana obejmuje również składkę na ubezpieczenie zdrowotne, która przez odpowiedni organ jest przekazywana na Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych (węgierski: NEAK).
Fakt, że węgierska ustawa CXXII z 2019 r. o uprawnieniach świadczeń z zabezpieczenia społecznego i finansowaniu tych usług jest zgodna z przepisami unijnymi koordynującymi systemy zabezpieczeń społecznych w poszczególnych państwach członkowskich, oraz że płatnicy węgierskich składek społecznych mogą od wynagrodzeń swoich pracowników potrącać jedną zintegrowaną składkę nie zmienia tego, że są to faktycznie trzy różne składki potrącane jedną kwotą.
Zatem część zintegrowanej składki na ubezpieczenie społeczne płaconej do węgierskiego systemu ubezpieczeń społecznych, która stanowi faktycznie składkę zdrowotną, nie podlega w Polsce odliczeniu od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 32 ust. 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
1.Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
2.Zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia wynoszą:
1)za miesiące, w których dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika nie przekroczył kwoty 120.000 zł - 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;
2)za miesiąc, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika przekroczył kwotę 120.000 zł - 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120.000 zł;
3)za miesiące następujące po miesiącu, o którym mowa w pkt 2 - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od danego płatnika.
3.Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że za dany rok zamierza opodatkować dochody w sposób określony w art. 6 ust. 2 albo 4d, a za rok podatkowy przewidywane, określone w oświadczeniu:
1)dochody podatnika nie przekroczą kwoty 120.000 zł, a małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów, które łączy się z dochodami podatnika - zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od tego płatnika i są dodatkowo pomniejszane za każdy miesiąc o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek w przypadku oświadczenia dotyczącego opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 albo 4d;
2)dochody podatnika przekroczą kwotę 120.000 zł, a dochody małżonka lub dziecka, które łączy się z dochodami podatnika, nie przekraczają tej kwoty - zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od tego płatnika.
4.Za dochód, o którym mowa w ust. 2 i 3, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody, o których mowa w ust. 1, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a.
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Stosownie do art. 45b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu ustalone wzory informacji, o których mowa w art. 21 ust. 46, art. 26ha ust. 10, art. 30dg ust. 1, art. 35 ust. 6, art. 39 ust. 1 i 3, art. 41 ust. 4i, art. 42 ust. 2, art. 42a ust. 1, art. 42e ust. 6 oraz art. 52jb ust. 7.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Spółka obliczając zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pracownika powinna – zgodnie z art. 32 ust. 4 - odliczyć od dochodu zapłaconą ze środków podatnika zgodnie z przepisami dotyczącymi węgierskiego obowiązkowego ubezpieczenia społecznego zintegrowaną składkę na ubezpieczenie społeczne w tej części, której podstawę wymiaru stanowi dochód podlegający opodatkowaniu w Polsce i z wyłączeniem części stanowiącej składkę na Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych.
Spółka jest także zobowiązana wykazać w informacji PIT-11 tą część zintegrowanej składki społecznej zapłaconą do węgierskiego systemu ubezpieczeniowego, która podlega odliczeniu od dochodu (w PIT-11 nie należy wykazywać tej części składek, która nie podlega odliczeniu, czyli nie należy wykazywać składki na Fundusz Ubezpieczeń Zdrowotnych oraz tej części zintegrowanej składki społecznej, której podstawę wymiaru stanowił dochód z innych krajów niż Polska).
Wobec powyższego stanowisko, zgodnie z którym składki płacone do węgierskiego systemu ubezpieczeń społecznych, powiązane z zatrudnieniem w Spółce mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania w Polsce i uwzględnione już na etapie kalkulacji zaliczek na podatek oraz wykazane w informacji PIT-11 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Spółka ma prawo – jako Zainteresowany będący stroną postępowania – do wniesienia skargi na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).